Skiles kinderen 1,5 per dag?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Trysil

Wij denken erover dit jaar in Noorwegen te gaan skiën met onze 2 kinderen, maar twijfelen omdat de skilessen maar 1,5 uur per dag duren. Onze oudste van 7 kan wel zelf ‘vrij’ skiën maar de jongste van 5 moet het nog leren.
We zijn benieuwd of er mensen zijn met jonge kinderen die ervaringen hebben met skiën in Noorwegen? We horen graag!

Wij zijn 3 jaar geleden toen onze kinderen 6 jaar waren in Trysil geweest. Ze hebben inderdaad 1,5 uur les in de ochtend en smiddags gingen wij met ze skiën. De pistes in Trysil zijn gemakkelijk en onze kinderen konden al redelijk skiën voordat we in Trysil waren. Vergeet ook niet dat het erg koud kan zijn. wij waren in januari en we hadden dagen met -16 graden overdag en snachts -30 graden. Ook zijn de dagen erg kort.

Dankjewel voor je reactie! We gaan in februari, dus misschien is het dan iets minder koud… Zou je het aanraden om er met kleine kinderen heen te gaan? Het schijnt dat er buiten het skiën nog genoeg te doen is voor kinderen?

Het is anders als de Alpenlanden. De reis er naar toe is al een belevenis als je met de boot gaat. De skischool is erg leuk en goed georganiseerd. De groepjes zijn klein en worden veel leuke dingen gedaan. Er wordt geen Nederlands gesproken maar onze kinderen vonden dit geen probleem. Wij hebben nog buiten het skiën een hondenslee tocht gemaakt (zeer aan te bevelen). Wij zaten in Trysil turistcenter. Daar zit je goed centraal. De skischool in Fagerasen hebben we geen ervaring mee.

mocht je nog meer vragen hebben stel ze !

De reis en ook de hondenslee tocht lijken ons ook een hele belevenis, en dat alles bij elkaar is vast een hele unieke skivakantie, die zeker op onze lijst blijft staan. Inmiddels hebben we toch besloten naar Oostenrijk te gaan vanwege de skilessen voor kinderen, die zijn wat langer dan in Noorwegen. Maar zodra ze zelf goed skiën gaan we naar het Noorden!
Hartelijk dank voor de handige reacties!!

Je kindje van 5 kan meer skiles hebben, maar uit mijn eigen ervaring als skileraar spelen ze gewoon ook graag veel in de sneeuw. Dus is 1,5 uur eigenlijk gewoon goed. Ik ben een aantal keer in Trysil geweest. Het is ideaal voor kinderen met allerlei verschillende korte liftjes op meerdere oefenweidens. direct in het skidorp. Verder is er voor kinderen een lego speelhal. Bijna alle restaurants hebben ok speelhoekjes. Alleen zjn er geen Nederlandstalige skileraren en ik vindt zelf dat in Noorwegen relatief slecht les wordt gegeven als je het vergelijkt met Oostenrijk. Ze hebben namelijk geen centrale richtlijnen wat betreft cursusverloop in Oostenrijk ligt die min of meer vast. Ook wordt er nauwelijks vaaardiheden in de praktijk vereist van de leraren zelf. (wordt wel gevraagd naar diplomas maar zonder wordt je ook wel aangenomen)

Het skigebied is best uitgestrekt (voor Noorse begrippen) maar tegelijk compact. Het leuke is, is dat iedereen ongeacht niveau de berg rond kan skien. De sneeuw is fantastisch, vaak van die champagne poeder zoals in amerika. De sneeuw wordt daarnaastk nauwlijks beinvloed door dooi daar moet je in de alpen zeker wel tot 2500-3000m gaan om dezelfde sneeuw te krijgen.

Qua temperaturen is het moeilijk in te schatten. Over het algemeen is januari veruit de koudste maand en niet februari. En aangezien Trysil ook in het oosten ligt, worden de laagste hier ook behaald. In februari zijn de dagen al qua lengte zeker gelijk als in de alpen. En kunnen de temperaturen een stuk hoger zijn. Alleen Februari is in dir deel van Noorwegen een maand waar het zeer koud kan zijn of relatief mild. Ik heb winters meegemaakt waar het in februari gewoon licht dooide maar ook -30. Overigens komt -30 echt niet elke winter voor. en is dan ook wel de allerlaagste temperatuur. (zelf ooit -34 meegemaakt). Laat je daarnaast niet afschrikken door de temperaturen, vanwege de lage vochtigheid, veel lager als in de alpen en vaak relatief weinig wind is -16 gewoon niet zo super koud en goed te doen. Tip is om wollen lang ondergoed aan te trekken heet superundertøy en kun je daar overal kopen vanaf al 10-15 euro (bij de Europris) die zit er ook een in Trysil. Dit maakt het skien comfortabel. Ik heb het er zelden heel koud gehad iig.

Verder zijn de liften ook gewoon lang open in februari tot 16:30. Een ander mooi alternatief voor Trysil is Hafjell. Maar trysil vond ikzelf het beste ontwikkelde resort wat ik gezien heb in Noorwegen.

Plaats een reactie