Le Grand Domaine 18-03 t/m 26-03

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Domaine

Hierbij mijn reisverslag van een 9-daagse trip naar St Francois Longchamps:

Afgelopen zaterdag teruggekomen van een heerlijke, zonnige vakantie in het Grand Domaine.

Vrijdagmorgen 18-03 zijn we rond een uur of 6 in de ochtend vertrokken vanuit het Zeeuwse land. Na een zeer voorspoedige reis, met 2 wat langere stops in Luxemburg en Bourg am Bresse zijn we rond een uur of 4 's middags aangekomen bij ons doorreishotel in Aix les Bains. Toen we hier aankwamen hadden we het idee dat we op zomervakantie gingen ipv wintersport. Bij een schaduwtemperatuur van rond de 16 graden, en allemaal mensen die in shirtjes van het zonnetje aan het genieten waren, was er weinig wat ons aan wintersport deed denken. We hebben zelf het er ook nog maar even lekker van genomen door een heerlijke wandeling langs het meer te maken daar.

null

Zomerse omstandigheden in Aix les Bains

Zaterdagmorgen op tijd opgestaan en na een eenvoudig maar lekker ontbijt snel doorgereist naar st Francois longchamps. Aangezien het in het dal zelfs had gevroren die nacht hadden we goede hoop op lekkere harde pistes. Tijdens de beklimming van de col de madaleine richting st Francois bleef alles lang groen. Pas rond de 1000m hoogte kwamen we de eerste kleine sneeuwveldjes tegen, totdat we rond de 1400m hoogte kwamen. Vanaf daar ging het snel, in een 200 hoogtemeters groeide de sneeuwlaag van een 20cm naar een meter. Voor ons was het erg duidelijk dat de sneeuwgrens vaak rond de 1500m had gelegen. We waren dan ook blij dat we een dorp op 1650m hadden uitgekozen. Vol enthousiasme snel de auto alvast bij het appartement gezet en even ski’s gehuurd voor mn vrouwtje en de piste op. De pistes waren heerlijk strak en nagenoeg uitgestorven en dat alles bij een strakblauwe lucht: Wat een begin van de vakantie :)

null

Strakblauwe lucht en uitgestorven pistes :)

Nadat we een dag heerlijk genoten hadden op zaterdag rond een uur of half 4 gestopt met skien/snowboarden om in te gaan checken en boodschappen te gaan doen. We hadden een 6 persoons 3-kamer appartement in het complex ‘le quatre vallees’ Wat voor 2 personen heerlijk ruim is, maar waar ik nooit met 6 personen in zou gaan zitten. Al deze appartementen hebben heerlijk ruime balkons op het zuiden en zijn voor franse begrippen nog vrij nieuw en modern.

Op zondag waren er zowaar wat wolken te zien, maar daarmee was alles wel gezegd, het was wederom erg rustig heerlijk buiten.

null

Wat bewolking op zondag, maar daar is alles mee gezegd, het was oo kgewoon weer puur genieten :)

Maandag en dinsdag waren weer 2 stralende dagen, met een voor eind maart best lage temperatuur. Dit maakte de keuze alleen nog maar groter, 's morgens waren alle pistes heerlijk hard om keihard op te knallen, 's middags was de keuze eigenlijk te groot: Pistes die nog nauwelijks beskied waren, maar die een net ontdooide bovenlaag hadden en een heerlijk harde onderlaag waardoor ze bijna smeekten om er volle bak vanaf de boarden en met een rotgang naar beneden te gaan, Off-pistes hellingen op het zuiden die heerlijk zacht begonnen te worden en er eigenlijk ook om vroegen om afgekrast te worden, maar ook nog enkele heerlijke rode en zwarte pistes op noordhellingen, die nog heerlijk hard waren en eigenlijk ook gewoon om een paar heerlijke ritjes smeekten. Kortom gewoon keuzestress in positieve zin.

null

Snaarstrakke, onbeskiede pistes rond 11u, met een net zacht wordende toplaag: HEERLIJK

Woensdagmorgen toen we wakker werden was het even afkicken, er hing namelijk een dikke mist, maarja een snowboardverslaafde als ik laat zich zelfs daardoor niet tegenhouden. Toch de lift in op hoop van zegen dat het boven wel helder was. Helaas was dit maar deels het geval, alleen de bovenste delen van de hoogste pistes staken boven de mist uit, wat inhield dat iedere afdaling toch weer in de mist eindigde, en dat was vanwege de zeer dichte mist niet echt een pretje. Met veel moeite was net het volgende paaltje aan de rand van de piste te zien, dus met een meter of 20 zicht hield het echt wel op. Het leverde wel mooie plaatjes op wanneer je net boven de mist uitkomt:

null

Dikke mist in het dal.

Gelukkig trok het 's middags weer open en was het met half bewolkt weer eigenlijk gewoon weer helemaal prima. Om aan te tonen dat het echt een vergissing was die woensdag was het donderdag weer gewoon strakblauw, en met redelijk lage temperaturen echt een topdag :)

null

Topdag!

null

Ook voor dit bruidspaar een topdag ;)

null

Omdat we er geen genoeg van kunnen krijgen :)

Na de donderdag was het vrijdag echt een dag om rustig af te gaan bouwen. De dag begon met een waterig zonnetje, wat eigenlijk in de loop van de ochtend alleen maar minder werd, om in de middag over te gaan in zware (natte) sneeuwval. In het dorp sneeuwde het smiddags hard, maar bleef het alleen op besneeuwde plaatsen liggen, op de weg dooide het gelijk weg. Het leverde beneden op de pistes zo’n 5cm nieuwe sneeuw op, en bovenop de berg lag half de middag al een 10cm droge, verse sneeuw. Voor ons was het smiddags vanwege het weer na een paar afdalingen mooi geweest, en was het tijd om alles op te gaan ruimen en in te pakken.

null

's Morgens een waterig zonnetje

null

's Middags dikke vlokken.

Zaterdag morgen rond 5:50 weer vertrokken vanuit st Francois en na 0 minuten vertraging rond 15:20 weer aangekomen in het Zeeuwse, na een heerlijke vakantie in het mooie, gevarieerde gebied, met legio off-piste mogelijkheiden, waar eigenlijk maar bijna niemand gebruik van maakt. Dus ik hoop hier nog een keer te zijn met veel verse sneeuw, dan is het echt een poeder walhalla :)

Born to Ride

Leuk om te lezen!

Vriend van mij met wie ik van 5 t/m 12 maart in Belle Plagne zat, heeft in dezelfde week in hetzelfde complex (als jullie) gezeten samen met zijn vriendin ook in een 3-kamer appartement. Misschien ben je hen tegengekomen, hij rijdt in een zwarte BMW 3 serie touring blauwe Ice Peak jas.

Ik zat aan de overzijde in Le Corbier en keek uit op Saint Francois de Longchamps. Wij hebben overnacht bij jullie afslag in dat Ibis Budget hotel, daarnaast kon je nog zeer goedkoop tanken voordat jullie de Col du M opreden misschien hebben jullie dat nog opgemerkt.

Mooi dat jullie een topweek hadden, wij hadden hem ook! Leuk om je verslag te lezen.

@Laagvlieger wij zaten inderdaad ook in Ibis budget. Als je daar een vieze, aftandse zwarte renault clio heb zien staan: Die was van ons :P Ik heb niet specifiek op andere Nederlanders gelet in het appartement. Wel konden wij vanuit ons appartement 's avonds de pistebully’s in Le Corbier zien rijden. Op dat goedkoop tanken heb ik niet gelet, ik tank altijd goedkoop, aangezien de clio op LPG rijd :) In Luxemburg heb ik mn tank volgegooid voor 28,9 ct per liter, over goedkoop tanken gesproken :P

Born to Ride

Leuk verslag!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk om te lezen!

@Matthias123 geen Clio gezien hoor ;-) wij zaten ook niet in hetzelfde overnachtingshotel. Wij zaten bij jullie afrit nr 26 Saint Francois de Longchamps. Ons hotel: Hotel Ibis Budget Saint Jean de Maurienne, prima voor een overnachting met een dito ontbijtje.

Nog wel even spannend want wij kwamen rond 23:00uur aan en de receptie was er niet (volstrekt begrijpelijk en verwacht). Echter het hek voor de auto ging met geen mogelijkheid open maar met een code wel het direct naastgelegen voetgangershek. Diverse malen aangebeld maar niets ging open…dus even slikken wat te doen met de auto.
Eenmaal door het voetgangers aan de binnenzijde zag je van die lussen zitten die, wanneer een auto wordt gedetecteerd automatisch opent. Er stonden vlakbij het hek 2 stoelen van aluminium met iets van ijzer erin. Deze als een soort van probeersel erop gezet en…lampen gingen aan van het hek en het hek ging open. Soort MacGyver voelde ik mij. ;-)

Benzineprijzen…ook ik heb even het heerlijke gelukte éénwordings Europagevoel getest en bevonden.

null

Ons Ibis Budget hotel met slechte kwaliteit foto’s.

null

null

Verder ook een topweek gehad met heerlijke sneeuwcondities. Alleen de vrijdag was ietsjes minder maar nog wel een hele dag kunnen skiën. Nogmaals leuk verslag goed om te lezen!

@Matthias123 oh en met deze vieze Renault Laguna…zijn wij gegaan.

null

Prima wintersport bolide. De auto voelde zich helemaal thuis en in zijn element. ;-)

Plaats een reactie