Winterberg gaat sneeuw opslaan

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Bovenaan de Poppenberg is een sneeuwdepot van 15.000m3 sneeuw gepland, waar overgebleven sneeuw na het seizoen iverzameld wordt en afgedekt met matten. Iets dat we ook bij gletschers vaak zien.

Met 15.000m3 kan je ongeveer 60.000m2 vol leggen, 3 km x 20 meter breed. Uiteraard is na de zomer wel een deel verdwenen, dus het zal een stukje minder zijn. Het verlies wordt geschat op (slechts) 20%.

Het depot komt net onder de plek waar de sneeuwfabrieken gepland staan / stonden (kennelijk op de lange baan geschoven, of die komen er juist om het te voeden)

https://winterberg.ratsinfomanagement.net/vorgang/?__=LfyIfv…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Goed idee. Vorig jaar bleek ondanks de extreme hitte in Oostenrijk de vermatting succesvol in Kitzbühel en was er idd sprake van slechts 20% verlies. Het is natuurlijk nog af te wachten hoe alles hier gaat uitpakken. Het is een trend die alsmaar populairder wordt en volgens mij een pak goedkoper dan besneeuwing.
Het is wel slecht nieuws voor de restskifahrer`s zoals Frans. :p

Op 800 m. hoogte in de zomer sneeuw opslaan? Tsjongejonge. Dan ook maar die borstelbaan dan…het hele jaar door skiën in Winterberg… .

Goede zet denk ik. Zal een stuk goedkoper zijn dan kunstsneeuw productie en je kunt het gebruiken bij wanneer het wel koud is maar de luchtvochtigheid te hoog. Dit maakt Winterberg weer een stukje sneeuwzekerder.

Op 800 m. hoogte in de zomer sneeuw opslaan? Tsjongejonge. Dan ook maar die borstelbaan dan…het hele jaar door skiën in Winterberg… .

Frank66 op 27 jul 2016 17:31

80% blijft naar verwachting behouden. Sneeuw s,elten kost onvoorstelbaar veel energie. Als je zon, föhnwind en regen blokt, dan verdwijnt er nauwelijks iets.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik denk dat die DE oplossing is om gewoon ieder jaar met kerst grote delen van de hoofdas open te hebben. Ik denk dat het ook verreweg de goedkoopste manier is om met kerst witte pistes te hebben. Alleen maar goed voor de mensen die juist de vakanties mijden in Winterberg. Meer mensen zullen dan met de kerst gaan ipv de weken daarna. Het betekend waarschijnlijk meer inkomsten, en rustigere pistes tussen de vakanties door. En doordat ze meer inkomsten hebben kunnen ze weer investeren en uitbreiden :)

Born to Ride

Ik denk dat die DE oplossing is om gewoon ieder jaar met kerst grote delen van de hoofdas open te hebben. Ik denk dat het ook verreweg de goedkoopste manier is om met kerst witte pistes te hebben. Alleen maar goed voor de mensen die juist de vakanties mijden in Winterberg. Meer mensen zullen dan met de kerst gaan ipv de weken daarna. Het betekend waarschijnlijk meer inkomsten, en rustigere pistes tussen de vakanties door. En doordat ze meer inkomsten hebben kunnen ze weer investeren en uitbreiden :)

Matthias123 op 28 jul 2016 07:34

Als dit goed uitpakt, dan voorzie ik nog wel depots onderaan lift 7/8, de Sneeuwwitje, de Slalomhang en rechts van de ligt 12: allemaal koele, schaduwrijke noordhellingen waar het zelden warmer dan 25 graden wordt en waar begin april doorgaans nog een paar duizend m3 sneeuw op de pistes ligt. Ze kunnen de depots bij echt koud weer natuurlijk ook nog even extra (goedkoop) vol sneeuwen met een batterij kanonnen…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie