Zillertal / Dolomieten

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena

Ik ben me aan het verdiepen in het Zillertal. In hoevere zijn de plaatsen onderling verbonden. Kun je alles met je skies doen, of moet je hier en daar een bus nemen.

Wij gaan al jaren naar de dolomieten, en wil wel eens wat anders zien. Is het Zillertal een leuk alernatief? Met name Kaltenbach?

Graag ervaringen.

alvast bedankt

Het zillertal bestaat uit 4 grote skigebieden: Fugen-Kaltenbach, Zillertal3000 (Mayrhofen-Hippach), Tux-finkenberg (Gletschergebied) en zillertalarena (Zell-Gerlos-Konigsleiten).

Voor meer info hierover kijk op: http://www.zillertal.at/

De busverbindingen binnen de 4 skigebieden zijn goed (tussen de dorpen en de piste), tussen de verschillende skigebieden bijna niet.

Kijk eerst eens rond op de site’s van de skigebieden en kijk maar welke vragen je dan nog over hebt ;-) dat is wat makkelijker antwoorden

Kaltenbach is nu niet bepaald een aanrader. Dat is zowat het leleijkste dorp van heel het Zillertal. Wil je een beetje centraal zitten en toch mooi skiën, dan zou ik of voor Mayrhofen of voor Gerlos kiezen. Nadeel is dan weer wel dat beide plaatsen vol met Nederlanders zitten die bijzonder luidruchtig kunnen zijn.
Persoonlijk zou ik toch eerder voor een ander gebied dan het Zillertal kiezen in Oostenrijk.

Ik zou zelf voor Zell am Ziller kiezen. Toch de voordelen van het skigebied van Gerlos/konigsleiten/krimml. Heeft wel het nadeel dat zell geen dalafdaling heeft, maar met de lift vanaf het dal wordt je ook direct op grotere hoogten gezet, dus ben je met één lift al wel boven.

Mocht je dan ook nog interesse hebben om in de andere skigebieden te gaan kijken, dan zit je Zell ideaal vanwege de centrale ligging. Ook zitten er veel minder NL’ers in Zell als in Gerlos of Mayrhofen.

Koenigsleiten, zit je op 1600 m, geen hossende nl en als de sneeuw je gunstig gezind is kun je skien tot aan de voordeur van je appartement, dus geen skibussen nodig

@paul

Gerlos ligt absoluut niet centraal!

Wil je centraal, ga dan voor Zell of Mayrhofen. Dan heb je alle 4 de grote gebieden binnen handbereik.

inderdaad Mayrhofen ligt het centraalste :-)

Hey Cees, sssst.

Bedankt voor al de reacties. Dus als ik het goed begrijp raden jullie ons Mayerhofen aan. Nadeel hossende NL, daar houden wij nu niet bepaald van.

Ik denk dat we dan toch maar weer naar de Dolomieten gaan. Of zijn er nog andere leuke plekjes in Oostenrijk waar je lekker kunt toeren en niet te veel hossende NL zijn?

Ga je met kinderen, alleen met je partner en hou je van flinke uitdagingen op of buiten de pistes? Dat zijn nl wel factoren om rekening mee te houden. Wanneer wil je trouwens gaan?

Kaltenbach mag dan wel het lelijkste dorp zijn in het Zillertal, het skigebied vind ik het mooiste van het Zillertal. Geen wachttijden, brede piste’s, leuke hutten (Kristallhütte, Wedelhütte) en de sneeuw is vaak goed. Wij zitten vaak in een hotelletje met een wellness…dus een ‘mooi’ dorp mis ik niet. We gaan vaak ook wel even naar Mayrhofen voor wat winkeltjes en kroegjes, dus ik zou zeggen; Kaltenbach!!!

Wat zijn je eisen aan het skigebied? Dat is namelijk wel belangrik om te weten. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan St. Anton am Arlberg, Lech-Zürs, Ischgl-Paznaun, of als het niet heel groot hoeft te zijn zou je ook de Oostenrijkse kant van de Dolomiten kunnen doen, het nieuwe verbonden skigebied Kals-Matrei bijvoorbeeld.

Wij houden heel erg van tochten maken en vooral niet van hossende nederlanders. Dus een groot gebied is wel wat we zoeken.

Als je al jaren naar de Dolomieten gaat, dan zul je waarschijnlijk teleurgesteld worden wanneer je naar Zillertal gaat. Waarom overweeg je dat eigenlijk?

-Het skigebied is kleiner
-Piste preparatie is slechter
-Eten en drinken is minder lekker
-Accomodatie is duurder
-Eten op de piste is een ramp (vergeleken met…)

Alleen de afstand is minder ver.

@ Suzanne: Kunnen jullie buiten het hoogseizoen gaan?
Dan kan ik jullie het Hochkönig gebied aanraden.
En vanaf volgend seizoen zijn er zelfs geen sleepliften meer.
In het hoogseizoen vind je’r wel meer Duitsers en Belgen en ook … Nederlanders.

Maar de prijzen vallen nog goed mee in dit gebied!

http://www.hochkoenig.at/

Als je dan toch naar Oostenrijk wilt gaan - verandering van spijs doet eten - kies dan eens een gebied dat nog redelijk authentiek is en niet door hossende hollanders overlopen.

Bijvoorbeeld in Steiermark, het 4Berge gebied: Schladming en omgeving.

http://www.snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=33243…

http://www.snowheads.com/ski-forum/viewtopic.php?t=53053…

@Menno, waarom we naar Oostenrijk willen? Even wat anders dacht ik…maar als ik het zo lees dan denk ik dat de Dolomieten nog niet zo een slechte keus is geweest de afgelopen jaren. Ik vermaak me er trouwens nog goed hoor. Maar ben eigenlijk een beetje nieuwsgierig naar Oostenrijk. Ik ken het daar niet zo goed en het zal veel nl bevallen anders gaan ze er niet in grote getallen heen.
Ik zal de gebieden die aanbevolen worden eens bekijken, maar we moeten wel in het hoogseizoen, schoolgaande kids.

@suzanne
Met kids is Königsleiten perfect. Goed geregeld. Ik kom er al 9 jaar. Niet zo uitbundig maar meer layback. En toch 155 km piste aaneengesloten. Beetje prijzig, dat wel. In het hoogseizoen dan!

Als je heel erg van tochten maken houdt, dan zijn dit ook erg goede opties:

  • Wilder Kaiser Brixental-Kitzbühel: Grootste aaneengesloten gebied in Oostenrijk en met Kitzbühel erbij (5 minuten skibus) kom je op meer dan 400 km praktisch volledig op elkaar aangesloten.
  • Saalbach Hinterglemm: "slechts" 200 km aaneengesloten, maar erg gezellig en mooi gelegen gebied.
  • Serfaus-Fiss: 160 km, iets minder groot, maar voortreffelijk uitgerust skigebied met mooie dorpen.

Bedankt voor de reacties, maar we hebben besloten om dit jaar toch weer voor de Dolomieten te kiezen. Daar weten we zeker dat het heel erg goed is. Goede pistes, lekker eten, voldoende tentjes op de pistes.
Misschien dat we volgend jaar uitwijken naar Oostenrijk.

Hoi Suzanne,

Zou je ons wat informatie kunnen geven over de Dolomieten?
Wij zijn namelijk al een aantal jaren naar het Zillertal geweest. Zell am Ziller en al een aantal jaren naar Konigsleiten. Wij willen graag eens naar de Dolomieten maar we weten niet zo goed waar we dan het beste naartoe moeten gaan. We willen in ieder geval geen hossende apres ski. Maar wel wat gezelligheid en we zoeken een leuk appartementje vlakbij of op de piste.

TIPS?

Groetjes Fiona

@ Fiona:

de Dolomieten zijn niet bepaald klein te noemen (http://en.wikipedia.org/wiki/Dolomites)… kan je iets meer info geven?

M’n standaard antwoord is: “probeer iets te vinden in de region van La Villa, Corvara, Colfosco, Arabba en je kan gewoon niet mis.” Maar er zijn wel een hoop alternatieven mogelijk, zowel qua overnachtingsmogelijkheden als (dag-)uitstappen.

@ Lars:

Bedankt voor je reactie, ik ben al druk aan het rondkijken maar lang alle reis aanbieders hebben nog geen aanbod.
Nog te ver weg denk ik…

Of boeken jullie gewoon bij de accomodaties zelf?..
Ben altijd wel een beetje huiverig…

Graag nog wat tips welke appartementjes netjes en qua ligging goed zijn en niet de maximale prijs.

Mag ik vragen waarom huiverig voor boeken direkt bij de accomodatie?

Mijn ervaringen van direkt boeken (in oostenrijk) zijn eigenlijk altijd goed geweest.
Gewoon op je vrije avond op internet je ogen goed de kost geven op pagina’s gerelateerd aan de plaats/gebied waar je heen wil.

Beetje prijsjes, voordelen/ nadelen van de accomodaties tegenover elkaar zetten…
Heerlijke voorpret.

Als je buiten het hoogseizoen gaat, kun je trouwens vaak veel goede aanbiedingen krijgen inclusief skipas.

Maar vergelijk ook met de reguliere aanbieders van reizen want die kunnen ook zeer scherpe prijzen afgeven voor bepaalde accomodaties…

Veel plezier alvast en Suc6

Gr Ovi

Plaats een reactie