Sneeuwzeker

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena

Hoe zijn over het algemeen de sneeuw condities in het eerste weekend van april. Wij willen gaan van donderdag 2 april tot zondag 5 april.

Ik kom nu een paar dagen op wintersporters.nl en verbaas mij soms over de vragen die hier voorbij komen. Ondanks dat ik nog maar geringe wintersport ervaring heb en echt niet de beste skiër op de piste ben kan ik iedere vraag die hier gesteld word beantwoorden. Simpelweg door een eenvoudige google search of even logisch nadenken. Waar is het dichtstbijzijnde vliegveld? Zal er binnen 6 weken sneeuw zijn? Hoe goed denken jullie dat ik kan snowboarden? Welk ski niveau denken jullie dat ik heb? … Komop mensen deze vragen zijn N/A , makkelijk te vinden op Google, kunnen wij simpelweg ook niet beantwoorden omdat bepaalde zaken simpelweg niet in tekst uit te drukken zijn. Naar mijn idee raakt het Forum hierdoor een beetje vervuild en werkt dit niet echt motiverend om regelmatig het Forum te bezoeken. De ontwerpers van deze site hebben een hoop informatie direct gelinkt via de Tools hierboven. Even een beetje surfen en je vind wel wat.

Mee eens. Wat ik het meest mis op dit forum zijn moderators. Het zou mooi zijn als ze niet nodig waren, maar ze zijn wel nodig om dit soort vragen tegen te gaan.

Ja, Tom, ook mee eens!

Waar zijn jullie toch mee bezig… .
‘sneeuwcondities OVER HET ALGEMEEN’, daar kan je niks tegen hebben, als iemand dat vraagt.
Vragen zoals: Waar is het dichtstbijzijnde vliegveld? vindt ik pas tam. ‘En ligt er nog sneeuw in het dorp eind maart’, is op het randje… .

Sneeuw ligt er altijd in begin april in het Zillertal arena, maar de sneeuwgrens is zeer wisselend. VB in 2005 lag er past sneeuw vanaf 1600/1900 m en zit je vooral op kunstsneeuwbanen. Dit was logisch na 3 warme weken. Meestal kan je Tot in het dal (Gerlos) skiën.
Over het algemeen: Op de zuidhelling is de sneeuwgrens verdreven tot boven de 1500 m. Op het noordhelling is er sneeuw vanaf ±1000 m.
De sneeuwkwaliteit is een heel anderverhaal:
Veel pistes liggen op de West- en Zuidhelling, dus hier dooit vrijwel altijd in de loop van de voormiddag. Na de middag dooit het vrijwel overal, de beste sneeuw vindt je rond de verbindingslift tussen Gerlos en Zell. Dit is tevens ook de drukste!
Dit probleem heb je veel minder in Hochzillertal: daar liggen 90% van de pistes op de NW-O hellingen.

PS het eerste weekend van april is dit jaar het begin van de paasvakantie (F,D,B,CH,A,…).
Op sommige pistes is het dan zelfs drukker dan in de voorjaarsvakantie (week voor pasen )!
Dus do en vr valt dit nog mee, zaterdag is het al aardig druk, zo: top drukte!

Snap ik geen reet van

Een woordje uitleg:
In het voorjaar (maart-april) schijnt de zon veel sterker dan in de winter.
Evenals staat de zon hoger aan de horizon.
Hierdoor heeft de sneeuw meer te verduren bij de zelfde temperatuur (en vochtigheid).
De pistes die op het Zuiden gericht zijn, staand s’middags in de volle zon.
Hetzelfde geld voor de O(ochtend)- en de westhelling (s’avonds).
Op de noordhelling heeft de zon veel minder vat op de sneeuw. vb:
Een zwarte piste van 35%/19° op de noordhelling en hierop schijnt de zon (s’middags)op onder een hoek van 45°. Dus schijnt de zon onder een hoek van 26° op de piste. Als deze piste op de zuidhelling lag, scheen de zon onder een hoek van 64° bijna 3x zoveel vat op de sneeuw!

Roel, bedankt voor deze uiteenzetting. Ikzelf heb de luxe het ideale weer te kunnen afwachten en direkt te vertrekken. Daarmee heb ik al 2 ongelofelijke weken gehad. Telkens vers poeder! En dit tussen de 800 en 2700 m.

Plaats een reactie