Zillertal Arena 28-12-2012 / 6-1-2013

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal Arena

Note:geen zin in een heel verhaal? Video compilatie staat onderaan in het verslag!

Wat doe je als de sneeuw tegenwoordig zoveel bij je los maakt dat je meer wil dan die ene keer per jaar op wintersport gaan. Dan ga je kijken naar de opties voor een tweede keer. Maar met een drukke baan en een vriendin die nog studeert worden de mogelijkheden wat teruggedrongen. Zo begon begin juni mijn zoektoch om nog een goedkope, toch fatsoenlijke 2e wintersport te boeken voor ons samen.

Met veel zoeken kwam ik uit bij Gerlos / Zillertal Arena bij Familie Staudacher. Iets verder weg van de hoofdlift naar boven, maar met de dorpsbus en snowboots (beide boarders) is dat geen probleem. Zo vertrokken we vrijdag avond in Eindhoven richting Oostenrijk en na een korte nacht en een hele rare route (Brixen, Westendorf, Kaprun) kwamen we uiteindelijk rond de klok van 10 aan in Gerlos. Zelf had ik geen probleem met een wat latere aankomst want je kunt toch nog niet zo vroeg inchecken.

Gelukkig is ons drop-off point niet zover van ons verblijf deze week en na 5 minuten zeulen met onze tassen zijn we al aanwezig. We worden direct zeer positief ontvangen door de eigenaresse en we kunnen gelukkig onze spullen kwijt in hun garage. Dit in tegenstelling tot andere jaren waar we soms de hele dag met de tassen rond moesten lopen. Na een kort praatje lopen we het dorp in om wat te verkennen.

null
Hoofdstraat Gerlos

null
Aan de achterkant van het dorp loopt een rivier wat mooie plaatjes oplevert

Bij het doorlopen van de hoofdstraat valt ons gelijk iets op; het oogt ietswat sfeerloos in Gerlos. Veel auto’s die door de hoodfstraat rijden of er geparkeerd staan. Veel massa ski verhuur, veel hotels en natuurlijk 2 grotere apreski locaties (Little London / Cin-Cin), maar we missen een beetje de kleine kroegjes en de vele winkels die andere plaatsen wel vaak bieden. Gelukkig stuitten we snel op een restaurant cafe welke de Milchbar heet waar we wat uurtjes vertoeven totdat we in kunnen checken. Het is een gezellige plek waar ik echt verbaasd werd over hoe vrolijk en energieke de 2 eigenaresses bleven terwijl ze een hoge werkdruk hadden. Stukje Oostenrijkse mentaliteit waar ik gedurende de week nog vaak blij van zal worden. Later halen we onze skipas nog op en na een goede eerste nacht (we lagen er al om 20:00 in!) en goed ontbijt kan onze eerste dag in de bergen echt beginnen.

Om 9 uur staan we dan al bij de liften en is het nog helemaal niet druk. We hebben een strak blauwe lucht en eenmaal boven gaan we het gebied wat verkennen. Echt ver gaan we nog niet en blijven voornamelijik in de buurt van Gerlos en gaan een klein stukje richting Konigsleiten. Dag 2 staat echter in het teken om wat verder te gaan en hierbij maken we dan ook de doorsteek richting Zell am Ziller. Met een totale afstand van 38km op dag 2 hoor je me niet klagen. Nog steeds strak blauwe lucht en goede pistes. Al waren er wat ijzige plakken in Zell, maar echt slecht was het niet. Enige nadeel is de weg terug richting Gerlos. Dit was dan ook de enige plek waar we onze boards los moesten maken en een stukje moesten lopen.

null
Onze workout van de 2e dag (31 december)

null
Schitterend uitzicht vanaf de Isskogel op de verbinding richting Zell Am Ziller

Oudejaars avond volgt, maar we zijn simpelweg te moe om wakker te blijven. Apreski is toch niet voor ons weggelegd dus jawel hoor, we liggen er om 10 uur in op oudejaars avond. Maar wel voor een goed doel; lege pistes op nieuwjaarsdag. En zo staan we ook op nieuwsjaars dag rond de klok van 9 onder aan de lift bij Gerlos waar amper iemand te bekennen is. We pakken een paar keer de pistes die er nog heerlijk maagdelijk bij liggen en maken daarna de doorsteek naar Konigsleiten om daar pistes 39/38 herhaaldelijk te doen. Super hoor die lege pistes en dit lekker weertje!

null
Mooi uitzicht vanaf Fussalm richting Gerlos

null
Het klaart op en we de zon schijnt heerlijk!

We gaan helemaal naar Konigsleiten en pakken dalafdaling 2 richting de Gerlosplatte. Helaas ligt deze er verschrikkelijk slecht bij en het lijkt bijna alsof de pistes niet geprepareerd zijn. En tja, buckels zijn voor boarders niet de leukste pistes. Al met al komen we rond half 11 aan en pakken direct de 2 liften door om bovenop de Plattenkogel te staan. Zijn de pistes hier uitdagend? Nee, absoluut niet, maar zonder moeite een paar keer naar beneden knallen is ook wel eens fijn. Na een goede lunch beginnen we aan de terugweg richting Gerlos en al met al hebben we een top eerste dag van het jaar gehad!

null
Genieten!

null
Mooi uitzicht vanaf de Plattenkogel

null
50km, dat is nog eens een lekkere opener van het jaar!

Op woensdag begint het weer helaas om te slaan. Er komt een front vanuit Rusland en zoals huisbaas Hans melden tijdens het ontbijt: "Es gibt nichts Gutes aus Russland" ;) Het blijft wat kwakkelig weer maar we genieten evengoed van de pistes boven Gerlos en wederom 39/38 in Konigsleiten.

Donderdag is het grauw, maar toch maken we de doorsteek naar Zell Am Ziller om daar wat pistes te pakken inclusief de mooie rode sport afdaling nummer 18. Helaas beginnen de pistes er later op de dag steeds slechter bij te liggen en we besluiten terug te gaan naar Gerlos. Net optijd, want het begint te sneeuwen aan het einde van de dag. Met een sneeuwstorm dalen we de Kreuzjoch af richting Gerlos en zorgen dat we snel naar beneden komen.

null
Grauw, maar net voor de sneeuwstorm

null
Toch nog wat kilometers kunnen maken

Vrijdag staat in het teken van sneeuwval…. Sneeuwval die niet zal stoppen tot zaterdag avond. Zicht was barslecht en het was goed fris. Maar met elk nadeel komt een voordeel; veel poeder op en naast de piste en het was totaal niet druk. We genieten van de verse poeder zover het kan, want ver offpiste ga ik niet bij een gebied waar ik niet 100% zeker weet waar ik uitkom bij slecht zicht.

Toch houden we het rond een uur of 1 al voorzien en gaan we rustig onze spullen pakken en genieten van een topweek die we hebben gehad. De zaterdag brengen we weer door in het dorp en de Milchbar waarna we de bus terug pakken richting de Nederlandse regen ;)

Om een conclusie te geven het gebied? Persoonlijk zijn we niet van de massa apre-ski en dan valt er al snel niet veel anders te beleven in het dorp. De pistes boven Gerlos zijn leuk, niet uitdagend, maar wel lekker om vanaf te knallen. Konigsleiten had zeker wat te bieden en daar schoten bij ons pistes 38/39 er erg positief uit. De Gerlosplatte is leuk voor even, maar door gebrek aan uitdaging zul je er niet lang blijven. Zell Am Ziller heeft een aantal mooie pistes en vooral pistes 22/22/19 en ook 18 vonden we zeker goed.

Komen we snel nog eens terug naar dit gebied? Ik betwijfel het. Daar heeft het net niet genoeg voor te bieden ook het dorp vonden we dus niet zo top. Hebben we een top week gehad? Dat zeker!

Als afsluiter nog een video compilatie van deze week:

Tips:

Super verslag! Hele vette beelden om te zien!

Ik vroeg me wel af of je niet een beetje te smalle plank hebt voor die schuiten van jou ;-). Zo te zien heb je een aardig overhang van je tenen op het board…

If you snooze, you loose!

Leuk verslag + filmpje! Heb je de beelden geschoten vanop je board gestabiliseerd?

Heel leuk verslag! en ook een heel mooi filmpje!

Ik ben het met je eens dat het gebied niet genoeg te bieden heeft voor een week, zeker in Gerlos vond ik het heel erg tegenvallen.

Super verslag! Hele vette beelden om te zien!
Ik vroeg me wel af of je niet een beetje te smalle plank hebt voor die schuiten van jou ;-).

Jeff op 7 jan. 2013 16:46

Eerste boardje he, dan kijk je daar niet zo naar met de aankoop ;) Maar het gaat goed, carven gaat zonder problemen in ieder geval!

Leuk verslag + filmpje! Heb je de beelden geschoten vanop je board gestabiliseerd?

Michiel op 7 jan. 2013 16:46

Nee, dit zijn pure beelden vanuit de camera met enkel wat kleur correctie :)

Mooi verslag en hele mooie foto’s :)

Leuk leuk Rene :)

Hoezo via Kaprun? Verkeerde kant opgegaan na Pass Thurn?

Welke app gebruik je voor die ski info?

Top! Ga er ook heen!

Go with the snow!

Dubbel.

Go with the snow!

Leuk verslag, de milchbar is inderdaad een top tent. :)

Heel leuk verslag!

Langs de andere kant nog maar eens een bevestiging dat de Zillertal Arena toch niet echt een topgebied is.

Wtf man, deze zou niet misstaan op de homepage.

Ik ben het deels eens met je conclusie, Zillertal Arena is geen topgebied om een hele week te zitten, maar dat kan je van alle gebieden in het Zillertal wel zeggen. Het is net de combinatie van allemaal gebieden die best leuk zijn voor 2-3 dagen die maakt het Zillertal am sich wel een topbestemming is. Ik zou om die reden ook geen gerlos of Köningsleiten boeken, maar eerder centraal in plaatsten als Mayrhofen of Lanersbach. Al snap ik wel dat Gerlos, zeker in Nederland, waarschijnlijk een pak makkelijker te verkrijgen is in pakketreizen.

Nog 16 dagen en ik sta daar ook :D

Hoezo via Kaprun? Verkeerde kant opgegaan na Pass Thurn?

Martijnski op 7 jan. 2013 19:00[/post] [/quote] De route was echt heel erg apart en er klopte echt niets van. Maargoed, zoals ik al zei; ik kom liever wat later aan zodat we niet zo lang hoeven te wachten met inchecken. Verder nog iets aparts; er ging gewoon een bus richting het Zillertal vanaf het vertrekpunt.... overigens zaten we op de terugreis wel in de "Zillertal" bus....

[quote]Welke app gebruik je voor die ski info? [post]Martijnski op 7 jan. 2013 19:00

Endomondo Sportstracker. Erg handige app en slurpt je batterij ook niet zo leeg. Kon de hele dag boarden en nog had ik 50% batterij over. Meer info http://www.endomondo.com

Wtf man, deze zou niet misstaan op de homepage.

Robin op 7 jan. 2013 22:06

Dank :D

Renes en Henri
Wij zijn afgelopen week ook naar het Zillertall geweest en hopen er weer naar toe te gaan.om de reden dat het gebied juist heel veel te bieden heeft.
Zoals :1e dag Kaltenbach /Hochfugen
2e dag Zell am Ziller naar Krimll
3e dag Mayerhofen
4e dag Mayerhofen naar Hintertuxer gletscher
5e dag Kaltenbach/Hochfugen
Wij hebben het hele gebied dus verkend zodat je de volgende keer alle tijd hebt om alle pistes te nemen, want in welk gebied je ook skied je hebt tijd genoeg om terug te komen naar het startpunt.
ps: wij zaten centraal in het gebied

Is piste 36(zwart, tussen Gerlos en Konigsleiten) goed te doen? Of is dat echt zwart. Zoals ik het zie is dat de enige piste om helemaal naar Konigsleiten en Krimml te gaan vanaf Zell am Ziller.

Renes en Henri
…Wij zijn afgelopen week ook naar het Zillertall geweest en hopen er weer naar toe te gaan.om de reden dat het gebied juist heel veel te bieden heeft…

ceel op 7 jan. 2013 22:13

Dit zou ik graag hebben gedaan, maar we hadden zelf dus geen vervoer. Als je vanaf Gerlos met een bus e.d. naar b.v. Mayrhofen moet gaan ben je al heel wat tijd verloren. Die tijd sta ik toch liever in de sneeuw op m’n board. Overigens over een paar weken met eigen vervoer naar Hoch Zillertal, ik verwacht dat we ons daar echt wel een week kunnen vermaken in de poeder!

Is piste 36(zwart, tussen Gerlos en Konigsleiten) goed te doen? Of is dat echt zwart. Zoals ik het zie is dat de enige piste om helemaal naar Konigsleiten en Krimml te gaan vanaf Zell am Ziller.

Eric op 7 jan. 2013 22:16

Persoonlijk vond ik hem goed te doen en trust me; ik heb een hekel aan zwarte pistes. Wel aan het begin van de dag, aan het einde is het niet echt meer leuk (voor een boarder tenminste). Als je hem niet wilt doen kun je ook de Krummbach Express naar beneden pakken vanuit Gerlos. Dit hebben we 1x gedaan wat later op de dag omdat we geen zin hadden in buckels. Prima te doen, maar je wordt nogal scheef aan gekeken door de mensen die juist naar boven gaan.

Je kan inderdaad ook centraal in het Zillertal verblijven (Mayrhofen, Fügen, Zell am Ziller) maar dan zat je de afgelopen weken wel in de regen denk ik.

Ok. :) Het is ook maar een klein stukje als ik het zo zie, dus ik laat me verrassen volgende week! :)

Eric :zwarte piste is echt geen probleem
Niels :in het dal regende het maar daar ski je niet

Top verslag en een mooi filmverslag, geweldig gebied trouwens.

Renes en Henri
Wij zijn afgelopen week ook naar het Zillertall geweest en hopen er weer naar toe te gaan.om de reden dat het gebied juist heel veel te bieden heeft.
Zoals :1e dag Kaltenbach /Hochfugen 2e dag Zell am Ziller naar Krimll 3e dag Mayerhofen 4e dag Mayerhofen naar Hintertuxer gletscher 5e dag Kaltenbach/Hochfugen
Wij hebben het hele gebied dus verkend zodat je de volgende keer alle tijd hebt om alle pistes te nemen, want in welk gebied je ook skied je hebt tijd genoeg om terug te komen naar het startpunt.
ps: wij zaten centraal in het gebied

ceel op 7 jan. 2013 22:13

Ik ga ook al sinds 2001 elk jaar een week naar het Zillertal.
Ik had het nu alleen over het Zillertal Arena, dat gebied vind ik tegenvallen.
Verder heb ik nu ook alle skigebieden in het Zillertal gehad, van Spieljoch tot Hintertuxer Gletscher
Volgend jaar gaan we er gewoon weer naar toe en ik verheug me er nu al op, maar om nou een week alleen maar in het skigebied Zillertal Arena te skiën, zie ik niet zo zitten.

Je kan inderdaad ook centraal in het Zillertal verblijven (Mayrhofen, Fügen, Zell am Ziller) maar dan zat je de afgelopen weken wel in de regen denk ik.

Niels op 7 jan. 2013 22:27

Klopt, ik heb een paar dagen regen gehad, ik zat in een pension op 800 meter, de sneeuwgrens lag helaas vaak op de 1000 meter. Toch lag er nog genoeg sneeuw om van Spieljoch offpiste naar het pension te skiën :)

Ben nu 3 keer in het zillertal geweest (2x in gmund bij Gerlos, 1x in mayrhofen) en idd is juist de combinatie van alle skigebieden uniek zodat je elke dag wel iets anders kunt doen.
Zillertal arena is voor 2 tot 4 dagen een prima gebied, daarna ga je de verbindingspistes wel kennen.

Het leuke van Z.A. Is dat je van het kneuterige in krimml tot het familiaire in konigsleiten tot het zuipen en hossen rond Gerlos tot het genieten in zell gewoon alle kanten op kunt.en dat allemaal ook nog in 1 dag kunt meemaken!

Meepakker is bij mij de ‘autobahn’ tussen konigsleiten en Gerlos. In het midden kun je onmeunig hard gaan, op de zijkanten lekker technisch glijden.

Die zwarte piste richting konigsleiten kan zwaar zijn, maar blijf in je ritme en er is niets aan de hand. Voorbij het restaurantje is het moeilijke deel wel over…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Gaaf verslag man en natuurlijk gave beelden. Als dat de Hero black is, ga ik toch ook maar eens shoppen

euh... doen!?

Leuk verslag en herken veel dingen die je schrijft. Zes jaar geleden en vorig jaar in Gerlos geweest. Voor mij voorlopig geen Gelos meer. Zell vond ik persoonlijk het mooiste gebied om te skiën maar de weg er naar toe is niet uitdagend. Koningsleiten vond ik persoonlijk verbeterd ten opzichte van zes jaar terug.
Jos

Eerste boardje he, dan kijk je daar niet zo naar met de aankoop ;) Maar het gaat goed, carven gaat zonder problemen in ieder geval!

Heel herkenbaar! Die ervaring neem je gelukkig wel mee als je een nieuwe plank gaat kopen!

If you snooze, you loose!

Leuk filmpje en leuk verslag!

Persoonlijk vond ik hem goed te doen en trust me; ik heb een hekel aan zwarte pistes. Wel aan het begin van de dag, aan het einde is het niet echt meer leuk (voor een boarder tenminste). Als je hem niet wilt doen kun je ook de Krummbach Express naar beneden pakken vanuit Gerlos. Dit hebben we 1x gedaan wat later op de dag omdat we geen zin hadden in buckels. Prima te doen, maar je wordt nogal scheef aan gekeken door de mensen die juist naar boven gaan. [post]ReneS op 7 jan. 2013 22:21[/post][/quote]

Inderdaad zoals ReneS zegt. In de ochtend is de piste prima te doen. In de middag veel buckels en daartussen ijzig. De piste is wel redelijk breed zodat je elkaar niet echt in de weg skiet.
De Krumbach Express is inderdaad ook een optie om de zwarte piste te vermijden. en je bent absoluut niet de enige die de lift neemt, zie altijd wel mensen zitten die op deze manier de zwarte vermijden

Like!

Plaats een reactie