Drie kleine mysteries

Ruud op 14 december 2016· 48 reacties

null

Hoe fanatiek je ook bent, je bent niet steeds aan het skiën. Je staat of zit ook weleens stil. Best wel veel eigenlijk. Dan ga je automatisch je medewintersporters observeren. Of de omgeving. Vorige week op de piste bedacht ik me ineens dat ik me elke dag als ik aan het skiën ben verwonder over dezelfde zaken. Omdat ik ze niet begrijp en het en het voor mij kleine mysteriën zijn misschien?

Hier? Echt waar?

Je bent lekker bezig met je afdaling. Goed sportief of rustig cruisend. Je nadert een richel dus je bent alert. Altijd een mooi moment, omdat je niet precies weet wat er komt. Wordt het rustig doorskiën, een kleine jump of een correctie? Wat je misschien niet verwacht is dat er vlak na de richel, fijn onzichtbaar opgesteld, een paar skiërs stil staan. Links veel ruimte, rechts veel ruimte; overal kun je wel staan, maar zij staan pontificaal –en gevaarlijk- in het midden van de afdaling. Komt best veel voor. En altijd weer denk ik: “is dìt nou de plek die je kiest om te gaan staan?” Ik begrijp het gewoon niet. Ik zal altijd aan de rand van de piste gaan staan. Of het moet echt heel stil zijn in het skigebied; zo’n dag waarop je alleen in de liften zit. En dan nog. Maar veel skiërs schijnen er helemaal niet mee te zitten om te gaan staan waar het in ze opkomt. Merkwaardig.

Aanschuiven en zitten

Je bent op zich lekker aan het skiën vandaag, maar man, wat is het druk. Er staan vóór de poortjes van de stoeltjeslift al tientallen skiërs in een waaier. Gelukkig gaat het meestal best snel voordat je bij de stoeltjes bent, maar niemand vindt wachten leuk. Er is wat goedmoedig geduw, skiërs ergeren zich aan snowboarders en vice versa maar het vordert langzaam. Waarom het niet wat sneller gaat, blijkt als je de poortjes eenmaal gepasseerd bent; de stoeltjes gaan half leeg omhoog. Ik begrijp dat niet; iedereen moet langer wachten omdat anderen zo nodig met elkaar in een stoeltje moeten. Hoe erg kan het zijn om elkaar een paar minuten niet te zien? Je kunt toch best met anderen in de lift? Ik snap ook niet dat het liftpersoneel niet ingrijpt. Natuurlijk wacht ik ook weleens om samen met skigenoten in het zelfde stoeltje te gaan zitten. Maar alleen als het echt rustig is en wintersporters achter mij er niet langer van hoeven wachten.

null

Beugel dicht!

Je zweeft in je stoeltje naar de berg. Als je bijna boven bent wordt je gewaarschuwd door middel van een bordje om de beugel van je stoeltje nog niet omhoog te doen. Ik kan er zelden voorbij zweven zonder me af te vragen af of het anderen nou niet opvalt dat de Engelse versie van het bordje niet klopt. Ik bedoel, in het Duits staat er “zu” en dat is te begrijpen als “op dit punt moet je beugel nog “zu” sein. “Dicht, dus”. Maar, dan zou er in het Engels toch “closed” moeten staan? In werkelijkheid staat er “close”. Wat “doe dicht” betekent uiteraard. Lijkt me toch niet goed. Tenzij ze de niet-Duitstaligen willen vertellen dat ze hun beugel te vroeg hebben geopend en dit het punt is om hem snel weet te sluiten. Of zie ik het nou verkeerd?

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Allemaal bekend inderdaad. Voor wat betreft die beugel die te vroeg open gaat: ik hou mijn ski’s gewoon op de voetsteun totdat het tijd is. Altijd lachen. Je ziet vaak van die paniekgezichten van mensen die bang zijn dat ze er niet op tijd uit komen.
Vervolgens komt het stoeltje aan in het eindstation, mindert vaart en dan heb je nog genoeg tijd om de beugel te openen…

Die half lege liften terwijl het druk is, is inderdaad verbazend. Sommige liften/gebieden hebben een fastlane voor degenen die bereid zijn bij vreemden in de lift te gaan zitten en zo de lege plekken op willen vullen. Dat zouden ze eigenlijk overal moeten maken.

Wat ook zo’n leuke is dat mensen direct stil gaan staan nadat ze de lift uitgekomen zijn. Vooral beginners glijden vervolgens zo tegen de stilstaande mensen aan. Zoek gewoon een plekje aan de zijkant op een redelijke afstand van de lift zodat niemand last van je heeft.

Logisch nadenken blijft voor veel mensen erg lastig, vandaar dat ze op de slechtste plaatsen stil gaan staan.
In de horeca is er sprake van het syndroom van het vieze tafeltje. Terwijl er meerdere schone tafels vrij zijn gaan mensen vaak aan het vieze tafeltje zitten. En dan de bediening aankijken met zo’n blik van mijn tafeltje is vies, maak eens snel schoon!

Precies. En wat hier boven ook al wordt gezegd.

Waar de lift meer verbazing is, vind ik het niet bepaald grappig dat veel wintersporters op de meest onhandige plekken stil gaan staan, en dat vaak nog in hele meutes.

En als er een lange rij bij de lift staat, kun je prima inschatten hoe het uit komt bij het poortje. Wil je écht zo graaf met iemand anders in de lift, zorg dan dat je zelf goed staat, of laat degene achter je eens voor. Scheelt jou geen tijd en de rij loopt wel vlotter door.

allemaal bekend. Mensen in mijn groep probeer ik altijd “op te voeden” ;)

Seriously snow addicted family!

Ik kan me helemaal vinden in jouw gedachten en bericht Ruud!

Wat betreft de rij bij de liften, als het druk is; voorheen nam ik ook gewoon altijd plaats naast vreemden. Het komt ook geregeld voor dat ik helemaal alleen een paar afdalingen maak terwijl manlief met de kinderen bezig is en vice versa. Dan sluit ik netjes aan en stap ik gewoon in. Echter wanneer ik met mijn oudste(6) een afdaling ga maken, komt het wel eens voor dat ik wat stoeltjes voorbij laat gaan. Dan observeer ik klungelende beginners (m.n. beginnende snowboarders) die nauwelijks fatsoenlijk in de rij kunnen blijven staan en weinig gevoel voor balans hebben. Dan weet ik dat met uitstappen van de lift er sneller iets fout kan gaan.
Dan kies ik ervoor om bij mensen in de lift te stappen, welke rustig, beheerst en ervaren ogen. Ik moet tenslotte mijn dochter al de lift in- en uit helpen en dan heb ik geen tijd om ook nog eens op te letten wat mijn medelifter allemaal voor fratsen uithaalt.

De beste oplossing is denk ik alleen nog maar éénpersoons koppelbare stoeltjesliften aanleggen. Hoe meer zitplaatsen je naast elkaar bouwt, hoe meer er leeg naar boven gaan :-).

Ik kan me helemaal vinden in jouw gedachten en bericht Ruud!

Wat betreft de rij bij de liften, als het druk is; voorheen nam ik ook gewoon altijd plaats naast vreemden. Het komt ook geregeld voor dat ik helemaal alleen een paar afdalingen maak terwijl manlief met de kinderen bezig is en vice versa. Dan sluit ik netjes aan en stap ik gewoon in. Echter wanneer ik met mijn oudste(6) een afdaling ga maken, komt het wel eens voor dat ik wat stoeltjes voorbij laat gaan. Dan observeer ik klungelende beginners (m.n. beginnende snowboarders) die nauwelijks fatsoenlijk in de rij kunnen blijven staan en weinig gevoel voor balans hebben. Dan weet ik dat met uitstappen van de lift er sneller iets fout kan gaan.
Dan kies ik ervoor om bij mensen in de lift te stappen, welke rustig, beheerst en ervaren ogen. Ik moet tenslotte mijn dochter al de lift in- en uit helpen en dan heb ik geen tijd om ook nog eens op te letten wat mijn medelifter allemaal voor fratsen uithaalt.

Jst81 op 14 dec 2016 09:27

En dan is het minder asociaal, want kind?

Wat ook zo’n leuke is dat mensen direct stil gaan staan nadat ze de lift uitgekomen zijn. Vooral beginners glijden vervolgens zo tegen de stilstaande mensen aan. Zoek gewoon een plekje aan de zijkant op een redelijke afstand van de lift zodat niemand last van je heeft.

SaintUsuge op 14 dec 2016 08:54

Dit is idd vreselijk irritant. Veel zijn nu eenmaal alleen op de wereld, de rest bestaat niet kennelijk. Uiteraard is men dan wel weer intens pissig als zo’n ‘klungelende beginnende snowboarder’ van hierboven geen kant op kan en tegen hen omhoog skiet.

Het meest irritant zijn nog wel de mensen die na het poortje niet rechtdoor gaan maar bijv een (halve) stoel opschuiven waardoor het complete chaos wordt bij het instappen. Vooral in <a href=“https://www.wintersport.nl/dorpen/Winterberg” title=“Wintersport Winterberg”>Winterberg</a> al wel eens een paar keer een spijkerbroek skier een flinke beuk verkocht om hem weer recht voor z’n stoel (proberen) te krijgen.

Born to Ride

Je kunt 'Close" ook als iets positiefs zien. Met als context dat we er bijna zijn :-)

Zo breed zijn die bordjes met “zu” en “close” ook niet. Ik denk dat de D er niet meer op past.

Stilstaan:
Direct gevolg van de toenemende individualisering in de samenleving, waar we leven in de virtuele wereld van onze smartfoon en lak hebben aan wat anderen van ons vinden. Dus hoeven we niet na te denken over de consequenties van ons gedrag.

Lege stoelen:
Ook hier de individualisering, alleen hier in de variant waarbij we niets met anderen te maken willen hebben en elk contact met onbekenden wensen te voorkomen. Geldt overigens niet alleen voor personen, maar ook voor goederen. Hoe vaak lees/zie je niet dat Nederlanders “alles” van huis meenemen, want stel je voor dat je eens iets lokaals zo moeten eten.

Engels:
Herkenbaar, volgens mij een direct gevolg van vertalen met Google translate of de een of andere student engels of zo.
Topper die ik ooit tegen ben gekomen was een bord met de tekst: Slope partly covered with no snow

Rob

Normaal maakt het me niet uit met wie of wat ik in de lift zit maar als mijn vrouw mee is gaan wij samen. Zij heeft heel erg last van hoogtevrees en als de gondel/stoeltje een rare beweging maakt kruipt ze helemaal in mij. Dat kan ik een vreemde toch niet aan doen.
Meestal zorg je dan dat je ruim van te voren al naast elkaar staat. Dan is er meestal niks aan de hand. En mocht er daardoor toch een leeg plekje omhoog gaan dan is dat heel jammer.
1 geluk voor de mede wintersporter. Mijn vrouw is niet zo fanatiek en gaat ook niet zo vaak op vakantie als ik.

Übung macht den meister!!!

Engels:
Herkenbaar, volgens mij een direct gevolg van vertalen met Google translate of de een of andere student engels of zo.
Topper die ik ooit tegen ben gekomen was een bord met de tekst: Slope partly covered with no snow

RCGrootveld op 14 dec 2016 09:59

Zo staat er bij Montgenevre:

Take off skishoes end of skirun…

Click. Click. Peace

[quote]Ik kan me helemaal vinden in jouw gedachten en bericht Ruud!

Wat betreft de rij bij de liften, als het druk is; voorheen nam ik ook gewoon altijd plaats naast vreemden. Het komt ook geregeld voor dat ik helemaal alleen een paar afdalingen maak terwijl manlief met de kinderen bezig is en vice versa. Dan sluit ik netjes aan en stap ik gewoon in. Echter wanneer ik met mijn oudste(6) een afdaling ga maken, komt het wel eens voor dat ik wat stoeltjes voorbij laat gaan. Dan observeer ik klungelende beginners (m.n. beginnende snowboarders) die nauwelijks fatsoenlijk in de rij kunnen blijven staan en weinig gevoel voor balans hebben. Dan weet ik dat met uitstappen van de lift er sneller iets fout kan gaan.
Dan kies ik ervoor om bij mensen in de lift te stappen, welke rustig, beheerst en ervaren ogen. Ik moet tenslotte mijn dochter al de lift in- en uit helpen en dan heb ik geen tijd om ook nog eens op te letten wat mijn medelifter allemaal voor fratsen uithaalt.

Jst81 op 14 dec 2016 09:27

En dan is het minder asociaal, want kind?

Zeg ik dat??? Staat nergens toch??? Ik kies in deze situatie voor veiligheid, dan maar aso…

Helaas genoeg ongelukken meegemaakt met onoplettende, onervaren mensen bij het uitstappen van een lift. 1x keer zelfs zodanig dat een vriend uit onze groep een flink hersenletsel heeft opgelopen omdat de medelifter, hem heeft onderuit geschept bij het uitstappen en de “bank” een zwieper maakte en tegen zijn hoofd aan kwam. De helm heeft hierbij zijn leven gered!

*bericht bewerkt door Jst81 op 14 dec 2016 10:57

In Amerika hebben ze voor de lege liften een goede oplossing. Je kunt kiezen bij de lift tussen rijen voor 1 persoon, 2 personen of 3 personen etc. De afstand tussen poortje en lift is ruim genoeg om een medewerker te hebben staan. Die geeft aan wie er naar voren mogen komen. Hierdoor heb je altijd alle stoeltjes bezet in de lift. Ook is het in de regel allemaal zeer gedisciplineerd zodat er zelden ergernis is. Een prima systeem.

Wat ik ook altijd vreemd vind is bij is om bij 6 (of 8)-zitters 1 stoeltje over te slaan. Vaak worden de liften per duo’s benadert. Dan staan er 2 helemaal rechts, er gaan 2 mensen op de meest linker stoeltjes zitten en die 2 jojo’s rechts schuiven dan vlak voor het poortje toch nog even 1 plekje naar links, zodat er nog plek is op stoel 3 en op stoel 6. Waarop je alsnog je best moet doen om die 2 plekken te kunnen bezetten. Als je dan zo graag bij elkaar wil zitten, wat de meeste mensen toch willen, zorg dan dat je wel aansluit.

Het stilstaan op rare plekken merk ik ook vaak bij mijn mede ski/snowboarders. De meeste van mijn vrienden die dit doen hebben dit simpelweg gewoon niet door dat het een rare plaats is. Ik probeer ze als 4 jaar lang op te voeden, maar de vruchten werpen zich voorlopig nog niet af.
Al snappen ze het wel als ik er iets van zeg, alleen de volgende afdaling gebeurt soms precies hetzelfde…

van mij mogen ze touwtjes spannen (of liever nog houten schotten) vanaf het poortje van het pasje tot aan het poortje voor het instappen van de lift. Ik irriteer me meer aan de zigzagger/ voorkruiper/ met zijn materiaal op mijn materiaal krassende idioot, dan aan een enkel leeg stoeltje. Voor bijzondere gevallen, zou je dan 1 strook kunnen maken waar 2 mensen naast elkaar kunnen staan (bijv ouder/kind of man/ vrouw waarbij 1 met hoogtevrees).
Daarnaast vind ik dat een liftmedewerker ook wel iets strenger mag zijn.

Overigens als voorbeeld: 15 minuten op een lift moet wachten en in iedere gondel gaan er slechts 5 ipv 6, betekend dat je 18 minuten moet wachten. Laten we nu met zijn alle niet te spastisch doen over die paar minuten. Ik ben het er mee eens, het hoeft niet, maar probeer het wel te relativeren.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ik kan me helemaal vinden in jouw gedachten en bericht Ruud!

Wat betreft de rij bij de liften, als het druk is; voorheen nam ik ook gewoon altijd plaats naast vreemden. Het komt ook geregeld voor dat ik helemaal alleen een paar afdalingen maak terwijl manlief met de kinderen bezig is en vice versa. Dan sluit ik netjes aan en stap ik gewoon in. Echter wanneer ik met mijn oudste(6) een afdaling ga maken, komt het wel eens voor dat ik wat stoeltjes voorbij laat gaan. Dan observeer ik klungelende beginners (m.n. beginnende snowboarders) die nauwelijks fatsoenlijk in de rij kunnen blijven staan en weinig gevoel voor balans hebben. Dan weet ik dat met uitstappen van de lift er sneller iets fout kan gaan.
Dan kies ik ervoor om bij mensen in de lift te stappen, welke rustig, beheerst en ervaren ogen. Ik moet tenslotte mijn dochter al de lift in- en uit helpen en dan heb ik geen tijd om ook nog eens op te letten wat mijn medelifter allemaal voor fratsen uithaalt.

Jst81 op 14 dec 2016 09:27

En dan is het minder asociaal, want kind?

Zeg ik dat??? Staat nergens toch??? Ik kies in deze situatie voor veiligheid, dan maar aso…

Helaas genoeg ongelukken meegemaakt met onoplettende, onervaren mensen bij het uitstappen van een lift. 1x keer zelfs zodanig dat een vriend uit onze groep een flink hersenletsel heeft opgelopen omdat de medelifter, hem heeft onderuit geschept bij het uitstappen en de “bank” een zwieper maakte en tegen zijn hoofd aan kwam. De helm heeft hierbij zijn leven gered!

[/quote]

Euh ja? En wie zegt dat anderen niet zo’n zelfde zelf bedachte veiligheidskeuze maken? Die stuntelende beginners bijv, juist omdat ze dat maar al te goed beseffen?

*bericht bewerkt door Userd op 14 dec 2016 12:10

Stilstaan:
Gevolg van het niet goed opletten bij de lessen. Of het niet vertellen door de skileraar tijdens de beginnerslessen. Dit moet er hard ingeramd worden want het gevaar wordt vanaf de plek waar je stilstaat niet goed ingeschat.
Ik heb deze fout ook eens gemaakt. Tot er een snowboardster in volle vaart langs me heen vloog en boos mopperend verder ging. Dat maakte indruk, daarna nooit meer de fout gemaakt.

Lege stoelen:
Typisch gedrag van mensen. Je hebt keuze: of lege plaatsen waardoor bovenaan de skilift ook (te) weinig mensen zijn om files te veroorzaken, of volle liften en een snelle doorstroming onderaan de lift, maar files bovenaan bij het uitstappen. Mijn oplossing: neem een andere lift. :)

Engels:
Lekker Close tegen elkaar aanzitten, volgens mij is dat de bedoeling. Het plaatje klopt dus niet bij wat er staat.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

In de stoeltjes liften proberen we toch altijd samen te gaan, onze kinderen zijn dan ook nog niet zo oud en om een kind alleen te laten vertrekken, dat zien we niet zo direct zitten.
Een beetje duwen bij aanschuiven of assertief zijn, heb ik geen probleem.
Maar ik het heb het al 2 keer meegemaakt dat men bij kleine cabineliften, mijn of andere kinderen gewoon wegduwt om toch maar zeker te kunnen instappen.
Eén keer heeft mijn vrouw me moeten tegenhouden, of ik had op die man zijn gezicht geslagen. Want die was nog heel verwonderd dat je er een opmerking over maakte. Net alsof het zo leuk is om als kind tussen een massa te staan die allen dubbel zo groot als jezelf zijn.

Glij blij door die brei :-)

Hallo,
Wat betreft het stilstaan op de verkeerde plekken missen veel mensen ruimtelijk inzicht of zitten met hun kop in de sneeuw…
Maar het stoeltjes verhaal heeft toch vaak meerdere kanten die als je er iets langer over nadenkt wel redelijk zijn op het voordringen na en het in rustig het midden van het pad blijven staan na het uitstappen .
Het is ook een beetje leven en laten leven en we doen het allemaal voor de lol en zijn op vakantie.
Ik ski en board en als ik ski en ik heb een boarder naast me staan en het kan, dan wil ik die persoon graag even wat meer de ruimte geven door een plaats tussen mij en hem open te laten.
Als ik board dan doe ik dat ook in de zelfde situatie en probeer ik altijd aan de buitenste kanten van de lift te zitten.
Vaak hebben boarders iets meer ruimte nodig bij het uitstappen en op die manier ben je elkaar veel minder tot last.
De logica van de mensen die bv helemaal rechts in de lift zitten en vervolgens bij het uitstappen zonder blikken of blozen haaks om naar links gaan volg ik echt niet…

*bericht bewerkt door Ilja1974 op 14 dec 2016 12:53

Over de eerste punten ben ik het volledig eens. Ik denk vaak ‘ligt het nu aan mij, of …’. Je gaat toch ook niet midden op de weg stil staan? En soms is het gewoon leuk om eens naast iemand anders in de lift te zitten. Spreek je nog eens iemand anders en kun je werken aan je talen.

Maar dan het beugelverhaal. Wat is erger vindt, is dat na het instappen er altijd mensen zijn die alleen aan zichzelf denken en die beugel dichtklappen. Soms al direct na het zitten en als je nog binnen het liftgebouw bent. Er zitten ook andere mensen in de lift en die moeten soms nog rechtop gaan zitten. Ik krijg regelmatig een beugel op mijn helm en dure skibril. Kijk even om je heen en vraag of iedereen zit en de beugel wil laten zakken.

Piste riderrrrr

Ruud, je slaat de spijker op zijn kop wat mij betreft - ik heb exact dezelfde gedachten, en ik heb mijn vrouw en kinderen op het hart gedrukt te doen zoals het volgens de piste-regels hoort.

HarleySnowball

Ben op de Hintertuxer eens in m’n eentje naar boven gegaan in een 6er, omdat de 5 Britten naast mij per se moesten wachten op hun 6e vriend. Ik dacht ik vul ff die 6e stoel.
Gelukkig zei de liftmedewerker er wat van en zaten ze met z’n vijven in de lift achter mij. Zat ik dan in m’n eentje

Gotta go fast

Euh ja? En wie zegt dat anderen niet zo’n zelfde zelf bedachte veiligheidskeuze maken? Die stuntelende beginners bijv, juist omdat ze dat maar al te goed beseffen?

Userd op 14 dec 2016 11:46

Jij hebt duidelijk geen kleine kinderen…
En nee dat beseffen beginners vaak niet, zeker die van een jaar of 15-16

*bericht bewerkt door Jst81 op 14 dec 2016 17:14

Euh ja? En wie zegt dat anderen niet zo’n zelfde zelf bedachte veiligheidskeuze maken? Die stuntelende beginners bijv, juist omdat ze dat maar al te goed beseffen?

Userd op 14 dec 2016 11:46

Jij hebt duidelijk geen kleine kinderen…
En nee dat beseffen beginners vaak niet, zeker die van een jaar of 15-16

Jst81 op 14 dec 2016 17:10

Gelukkig niet maar als excuus zijn ze altijd handig voor ouders, zie dit voorbeeld. Prima als jij vindt dat je een aso mag zijn omwille van de veiligheid van je kind maar dan ook niet zeuren als anderen omwille van hun veiligheid ook menen een, in jouw ogen, asociale keuze te mogen maken.

@Userd, je begrijpt het punt van @Jst81 niet helemaal volgens mij! Hetgene wat zij bedoeld is dat een kind van 6à7 jaar nog niet zover is om zichzelf staande te houden in die momenten dat het erom spant!
Pak nu een volwassen persoon van 30 dat voor de 2de x op wintersport gaat, die kan, uitzonderingen daargelaten, nog steeds maar mondjesmaat skiën, hij zal zichzelf wel beter staande kunnen houden dan een kind van 6à7 jaar als hij in een mindere situatie terechtkomt!
Die persoon kun je nou eenmaal wel alleen met een (drukke) lift meesturen en het kind gewoon weg niet!

LA NORMA😍☃️
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie