Autobahn of autoroute?

Ruud op 31 december 2016· 47 reacties

null

De weg naar de skigebieden voert over de snelwegen. Gelukkig dat die er zijn, want stel je voor dat je alles binnendoor zou moeten rijden. Toch is het rijden op de Autobahn of autoroutes ook niet altijd een genoegen. Toevallig was ik in de omstandigheid binnen ruim twee weken één keer de Duitse autowegen te nemen naar Sölden en één keer de Franse snelwegen naar La Sauze d’Oulx. Het gekke was dat ik me er op betrapte dat ik op de Autobahn de Franse wegen in gedachte zat op te hemelen en op de autoroutes de voordelen van de Duitse snelwegen zat te overwegen. Een kleine vergelijking.

Niet alweer!

Het eerst wat bij me opkomt als ik denk aan de reis naar Sölden is mijn uitroep “niet alweer” bij de aankondiging van een Baustelle; van noord naar zuid rijdend kom je er heel veel tegen. Van een paar honderd meter tot vele kilometers lang. En dat terwijl de Duitse Autobahnen van oudsher een voorbeeld van efficiëntie en snelheid waren. Als voorlopers op het gebied van snelwegen, waren ze het neusje van de zalm. Er kon over de modernste wegen vaak zonder snelheidslimiet worden gereden. Ooms pochten op verjaardagen over ongelimiteerd scheuren naar de wintersport. Maar de Autobahnen zijn in de loop van de jaren een voorbeeld geworden van de wet op de remmende voorsprong; door de combinatie van een verouderend netwerk en toenemend verkeer is het netwerk op veel plekken blijkbaar niet meer up to date.
Ik vind veel snelwegen in Duitsland smal en bochtig en al dat vrachtverkeer bevordert de doorstroming ook bepaald niet. Soms denk je slim te zijn door een bepaalde route te kiezen om een grote Baustelle te vermijden, om vervolgens op de andere route ook leuke wegwerkzaamheden tegen te komen. Overigens is het ongelimiteerd scheuren ook over; op heel veel stukken zijn tegenwoordig snelheidslimieten en ook in Duitsland zie je overal borden met “Lärmschutz”. Nee, tijdens mijn reis naar en van Sölden droomde ik stiekem van de brede, stille Franse snelwegen.

null

Kassa!

Twee weken later reden we naar het Italiaanse La Sauze d’Oulx via de Franse autoroutes. Op papier veel verder naar Sölden, maar doordat alles snelweg is, verwachtte ik dat het toch vlot zou aanrijden. Ik keek uit naar de rust van de autoroutes; cruise controle aan en gaan met die banaan. Maar ook deze reis kende zo zijn tegenvallers: misschien komt het doordat ik al een weer een paar jaar de Franse snelwegen had niet genomen, maar ik had niet meer goed op mijn netvlies staan dat het stuk tussen Luxemburg en Toul best matig is van kwaliteit. De echte autoroute begint op dit traject pas na de tol bij Toul. Toen was het ook tot bij Lyon echt genieten, want inderdaad, stil en goed aangelegd. Overigens kun je ook in Frankrijk niet overal even hard opschieten; de maximum snelheid is 130 km (pas op; er wordt geflitst!), wij hadden best wel last van elkaar passerende vrachtwagens (dat kan op de veel drukkere Autobahnen vaak niet) en er was op delen van de route smogalarm, waardoor we soms maar 70 of 90 mochten rijden. Toch vind ik het over het algemeen een feestje, die autoroutes. Totdat je bij het volgende tolpoortje komt… Ben ik nu vergeten dat je diep in de buidel moet tasten, of zijn de prijzen zo gestegen? We betaalden tot aan de Italiaanse grens €57, want de heen- en terugreis qua tol brengt op zo’n €115, want toch best exorbitant is, om eens een Frans woord te gebruiken. En dan hebben we het nog niet eens over het retourtje door de tunnel naar Italië van meer dan €50. Kassa! Nee, tijdens mijn reis van en naar La Sauze d’Oulx droomde ik van de gratis Duitse snelwegen.

null

Vergelijking?

De twee trips waren goed vergelijkbaar. Ze waren buiten de vakantieperiode, om het weekend heen, ongeveer op dezelfde tijdstippen (’s morgens vroeg weg en dan rijden tot het eind van de middag) en ook de weersomstandigheden waren ongeveer hetzelfde; droog weer met hooguit wat mist. Via Duitsland is het drukker; Frankrijk is nu eenmaal een veel dunbevolkter land. Ik vind dat je op de Duitse autowegen over het algemeen veel meer moet opletten. In Duitsland heb je veel meer op- en afritten dan in Frankrijk, wat het rijden ook onrustiger maakt. In Duitsland kun je op veel stukken het gaspedaal flink intrappen, als het verkeer het toelaat, in Frankrijk is er een limiet. De Franse tolwegen zijn moderner, beter aangelegd en beter onderhouden, maar de gratis delen van het wegennet zijn niet veel beter dan de Autobahnen en ik vind de Franse tol echt duur. En als je dan op de Franse wegen ook nog in de file terechtkomt, want in de vakantieperiodes heel goed mogelijk is, voelt het afrekenen bij de péage helemaal als een aderlating.

Persoonlijke slotsom

Wat nou uiteindelijk beter beviel? Ik ben toch geneigd te zeggen dat ik het reizen op de autoroutes prettiger vindt en dus de extra kosten maar wegslik.

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Geef mij maar lekker de autoroute. De kosten worden al weer deels gecompenseerd door goedkoop te tanken en drank in te slaan in luxemburg en daarnaast ook de goedkopere accomodaties in Frankrijk. Bij sneeuwval leert de ervaring dat het op de autoroute vaak een stuk beter vol te houden is dan op de autobahn. Het is alleen op het stuk Metz - Nancy opletten voor flitspalen vanwege de steeds wijzigende maximum snelheid. En tegenwoordig met de tolbadges voor de autoroute is de vertraging op de tolpleinen ook te verwaarlozen.

Born to Ride

In oktober ben ik nog even naar Oostenrijk geweest en toen hebben we het aantal baustellen geteld tot aan de Nederlandse grens. Dat waren er liefst 24. Een bizar hoog aantal, ik snap wel waarom ze in Duitsland tol in willen voeren, blijkbaar is er heel veel geld nodig om het verouderde wegennet op peil te houden.
Maar ja, ik ga liever naar Oostenrijk dan naar Frankrijk, dus morgen toch maar weer de autobahn op naar Bramberg!

Peter Pos

Ja, de tol in Frankrijk was vroeger een kwestie van wat muntgeld uit je achterzak, dat is verleden tijd. En op de autobahn kan je Sanifairen! Dat is ons een werkwoord geworden: “even sanifairen bij de volgende raststätte!”
Baustellen? Check van te voren even welke autobahn aan de beurt is en je kunt ze soms vermijden.

De voorkeur wordt natuurlijk sterk bepaald door de omstandigheden zoals je ze de laatste keer hebt meegemaakt. Veel gesprekken beginnen zo van: nou afgelopen jaar… en dan kan er zowel een positieve of negatieve wending aanzitten.

Zijn de omstandigheden hetzelfde dan gaat m’n persoonlijke voorkeur toch uit naar de Autobahn. Mede bepaald door de afwisseling met bochten en het heuvelachtige landschap met vaak leuk uitziende dorpjes. Oke Oke soms ook wat industrie. Ook niet geheel onbelangrijk (met 3 vrouwen in de auto) is hoe het sanitair er onderweg uitziet. Langs de autoroute vond ik het ronduit smerig, te goor voor woorden. Of ik heb al die keer de verkeerde stops gemaakt in Frankrijk, maar dat lijkt me niet gezien de diverse bestemmingen zowel zomers al in de winter en dus diverse routes. Niet dat alles in Duitsland spik en span is, maar daar heb ik altijd wel prettige herinneringen aan.

Maar misschien moet ik toch terug naar de basis van m’n wintersportcariere. Vanaf 3 jarige leeftijd naar Oostenrijk. Begonnen in Gerlos, het voor mij meest bijzondere plekje op aarde boven in de bergen, waar m’n vader zonder kaartlezen in 1 keer naar toe reed (daar begreep ik niks van en vond dat bijzonder knap haha). Pas op latere leeftijd naar andere landen geweest en het klopte in m’n hoofd dan ook niet dat de wintersportreis door België heen ging.
Hier ligt dus blijkbaar de basis voor m’n voorkeur voor de Autobahn…

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Ik heb nog nooit zelf door Frankrijk gereden en vindt Duitsland eigenlijk prima rijden. Wel baustellen en op drukke dagen zo nu en dan file door een ongeluk, maar de wegen zijn goed, de mensen rijden prima, de voorzieningen langs de weg zijn ook goed…

De enige reden om door Frankrijk te gaan zou voor mij het vermijden van Zwitserland zijn…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Altijd Frankrijk, altijd autoroute, en inderdaad het gedeelte richting Nancy-Metz is oppassen en…vies sanitair, ik heb dat nog nooit aangetroffen. En hoe de Fransen het doen bij sneeuwval, dat gaat in recordtempo. Oponthoud op de autoroute door wegwerkzaamheden, sporadisch. De Franse slag is voor mij echt een (wellicht) achterhaald begrip. En het tolabonnement is ideaal.

Hen48

De Baustellen zijn inderdaad heel herkenbaar. Al jaren lang zijn ze nu aan het werk en dat op de verschillende trajecten. Ik probeer de files zoveel mogelijk te vermijden door op rustigere tijden te rijden (bv 's avonds of 's nachts) en probeer de moed maar ik te houden door te genieten van de prachtige (nog gratis) drie baans wegen die er worden opgeleverd nadat de Baustelle eindelijk klaar is.
En ja tov de Autoroutes moet ik zeggen dat ik die ca 150 euro toch liever ergens anders aan besteed dan aan de tolkassa.

Wij gaan komende winter als het goed is ook naar Sauze d’Oulx, maar dan pakken we lekker de Autobahn, stukje Zwitserland, St. Bernard tunnel en dan laatste stukje Italië. Al met al goedkoper dan via Frankrijk en ik vind Duitsland een stuk relaxter rijden.

Hahaha, hebben we toch mooi een nieuwe discussie gevonden: Duitsland - Frankrijk. Eens kijken of dat een verbetering is t.o.v. Oostenrijk - Frankrijk ;-)
@Ruud: leuk blogje (alweer)! Ik merk dat ik hetzelfde heb als jij: ik hemel altijd de wegen op waar ik die vakantie niet op ga rijden. Maar eigenlijk zijn ze allebei prima. En als je buiten de zwarte zaterdagen om kan rijden sta je op beide routes ook minder in de file dan als je eenzelfde aantal kilometers rijdt in de Randstad…

Tegenwoordig vind je het gelukkig niet veel meer, maar vroeger was ik echt allergisch voor de autobahn omdat je grote stukken met betonplaten had wat een soort kedeng kedeng kedeng effect gaf waar je helemaal leip van werd… En misschien speelt het in het achterhoofd ook mee dat de autoroute mijn voorkeur heeft, wetende dat je dan richting de machtige, uitgestrekte Franse alpen gaat… Dat spitse, dat ruige heeft toch gewoon wat meer indruk op mij dan die ‘afgeronde’ Oostenrijkse bergen.

Born to Ride

Het klopt wel dat er veel baustellen zijn op de weg naar Oostenrijk, maar je hebt waarschijnlijk de A8 genomen aangezien die het kortst is, maar daar zijn nu idd enorm veel baustellen door het feit dat ze de volledige A8 aan het vernieuwen en verbreden zijn. Als dit eenmaal gebeurt is zal het wel een grote verbetering zijn, want het volledige traject gaat naar 3 rijstroken alsook het stuk tussen mulhausen en hohenstadt wordt 3 vaks autobahn, geen gesplitste autobahn dus meer.

No sweat no glory

lol, wij rijden ongeveer 100.000x per jaar van Den Haag naar Basel. Door DLD of FA neemt ongeveer even veel tijd. Kosten van diesel+tol zijn ook nog eens vergelijkbaar. Het is dus maar helemaal hoe onze pet staat hoe we rijden. En na een paar keer DLD gaan we graag weer eens door FA en andersom.

2 Overwegingen: als we overnachten is FA vaak voordeliger, vooral richting de berg, op de terugweg is in DLD toch ook wel prima iets te vinden. Eten aan de weg is tussen Lux en Basel belabberd, dat is in DLD dan weer stukken beter te doen.

@Hulst @Matthias123 het is het stuk Luxemburgse grens tot Nancy dat al jaren een probleem is en ook nog wel even zal blijven. Zeker het stuk Lux grens tot Metz zal een plezier zijn de komende 6-8 jaar nu er ver gevorderde plannen zijn om deze “autobahn” uit te bouwen. Dat wordt 1 grote Baustelle over 20-30 KM…Dit zal trouwens mede gefinancierd gaan worden door Luxemburg.

Verder is het verrassend dat hier de Franse slag als achterhaald wordt beschreven, daar waar Franse collega’s en vrienden dit toch echt nog steeds bevestigen.
Sanitaire stops blijven in Frankrijk een loterij, als je de verkeerde pauzeplaats kiest dan zou je zo maar weer terug in de 70er jaren terecht kunnen komen.

Onze favoriete stukken Autoroute in Frankrijk zijn deA39/A40 Dijon/Bourg-en-Bresse/Lyon en de A10 Orleans - Bordeaux. Prachtig brede autosnelwegen waar goed tempo gemaakt kan worden (coyote in de auto).

We zijn zowel in Duitsland, Oostenrijk, en Frankrijk regelmatig onderweg en laten onze vakantiebestemming niet afhangen van de route er naar toe. In ieder geval is die niet beslissend voor de landkeuze. Eind volgende week weer een paar dagen in Slzbgrland…over een prachtig nieuw stuk Autobahn Ulm-Augsburg-München (ik weet dat er verder op de A8 nog altijd flink wordt gebouwd…) en buiten het hoog seizoen ongeveer 6,5 uur nodig tot bestemming.

Mvg uit Luxemburg,

Al 30 jaar meerdere keren op en neer met de auto naar de sneeuw in Oostenrijk, Frankrijk en Italie. Geen uitgesproken voorkeur voor de Autobahn, Autoroute of Autostrada. Veel “reisgenot” hangt af van oponthoud door weeromstandigheden, wegwerkzaamheden, tunnels, tolpoorten, drukte in het algemeen of ongevallen. Wat dat betreft heb ik wel een paar keer bijna de bekende wortel geschoten rondom Munchen. Eind januari voor het eerst met het vliegtuig naar de sneeuw: vanaf Rotterdam naar Salzburg en met een taxibusje door naar Saalbach-Hinterglemm. Eens kijken hoe dat bevalt!

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

De autobahn, de baustelle neem ik voor lief meestal kun je wel een route uitstippelen om de grootste te ontwijken . Voor mij is de afstand tot het dichts bijzijnde Franse skigebied al plus 200 km al een rede, daarbij komt nog de tol.

Komen we er toch achter dat onze Nederlandse snelwegen toch wel erg prettig zijn :)

Komen we er toch achter dat onze Nederlandse snelwegen toch wel erg prettig zijn :)

Ivo- op 31 dec 2016 13:06

Op zich niks mis mee, behalve dat ze je niet naar bergen toe brengen…

Geef mij maar de Franse autoroute… wij rijden tegenwoordig effe binnendoor vanaf Messancy zodat je het drukke verkeer door Luxemburg afsnijdt en je komt weer op de route net voor Metz.Vanaf de peyage in Toul cruise control op 130 en geen enkel probleem. Daarentegen de stress op de Duitse wegen door de baustellen en de snelheidsbegrenzingen (eerst scheuren ze aan 200+ om dan aan het bord vol op de rem te gaan) pff ik ben elk jaar blij als we Saalbach bereiken en dan kijk ik weer uit om enkele weken later zonder stress de Franse autoroute te nemen. De tolkosten neem ik er graag bij.

Tegenwoordig vind je het gelukkig niet veel meer, maar vroeger was ik echt allergisch voor de autobahn omdat je grote stukken met betonplaten had wat een soort kedeng kedeng kedeng effect gaf waar je helemaal leip van werd.

Matthias123 op 31 dec 2016 10:35

Jaaaaa, die heb je nog bij Hockenheim meen ik… :D

De franse autoroutes gaan niet naar AT, dus maar gewoon deutsche autobahn. Nou wel ff kijken hoe ik over 3 weken die lange baustelle ter hoogte van Wurzburg kan omzeilen. Daar was het 2e kerstdag toch langzaamaan (geen file).

Wij gaan komende winter als het goed is ook naar Sauze d’Oulx, maar dan pakken we lekker de Autobahn, stukje Zwitserland, St. Bernard tunnel en dan laatste stukje Italië. Al met al goedkoper dan via Frankrijk en ik vind Duitsland een stuk relaxter rijden.

Harm op 31 dec 2016 09:56

Zoveel goedkoper is dat niet denk ik…ik zal t zo eens nakijken maar voor die route ben je € 40,- (tolvignet Zwitserland), € 40,- (tol tunnel) en ca € 10,- ( tol Italië, ik denk dat dat voor jou iets duurder zal zijn) kwijt…Zwitserland rijdt belabberd als het druk is. De pas an sich is goed te doen maar kost veel tijd.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Autoroute vind ik meestal toch aangenamer rijden dan de autobahn, en ik heb het gevoel dat op de tolwegen in Frankrijk het eten-onderweg-aanbod net iets uitgebreider is dan in de meeste Raststättes.

Heb me aangeleerd dat mijn vakantie begint als ik de voordeur achter me dicht trek. We gaan naar Oostenrijk of Italie (Dolomieten) beide is via Duitsland het snelst. Naar italie overnachten we bij Ulm kom ik heerlijk relaxed aan, Oostenrijk rijden we in 1 keer. Eten doen we onderweg niet, we hebben zelf eten mee en eten dit onderweg in de auto. Soms zit het mee andere keren tegen.

Hard rijden doe ik niet (meer) het heeft in mijn optiek weinig zin. En ik word er vermoeid van, hobbel lekker met het verkeer mee zo rond de 130 bevalt me prima.

Seriously snow addicted family!

@Ruud: Je kunt ook via Trier en daarmee twee vliegen in één klap slaan, weet je nog? ;)

Zoveel goedkoper is dat niet denk ik…ik zal t zo eens nakijken maar voor die route ben je € 40,- (tolvignet Zwitserland), € 40,- (tol tunnel) en ca € 10,- ( tol Italië, ik denk dat dat voor jou iets duurder zal zijn) kwijt…

Roy83 op 31 dec 2016 13:31

Vergeet niet dat je de kosten voor een Zwitsers tolvignet over de heen- en terugweg kunt verdelen. Bovendien kun je deze later in het jaar nog eens hergebruiken, wanneer je nog een keer naar de West-Alpen gaat of in der zomer bijv. naar Italië.

Komen we er toch achter dat onze Nederlandse snelwegen toch wel erg prettig zijn :)

Ivo- op 31 dec 2016 13:06

Klopt, de Nederlandse wegen zijn veelal van voortreffelijke kwaliteit, maar daar betalen jullie dan ook lekker veel wegenbelasting voor! $$$ :P

@Frans: daar heb ik nog wel eens nachtmerries van van Trier ?

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Komen we er toch achter dat onze Nederlandse snelwegen toch wel erg prettig zijn :)

Ivo- op 31 dec 2016 13:06

Op zich niks mis mee, behalve dat ze je niet naar bergen toe brengen…

GiGi op 31 dec 2016 13:07

:-)

Click. Click. Peace

Komen we er toch achter dat onze Nederlandse snelwegen toch wel erg prettig zijn :)

Ivo- op 31 dec 2016 13:06

Klopt, de Nederlandse wegen zijn veelal van voortreffelijke kwaliteit, maar daar betalen jullie dan ook lekker veel wegenbelasting voor! $$$ :P [post]Frans op 31 dec 2016 16:23[/post][/quote]

En dan te bedenken dat van de inkomstenbron “verkeer” van 18 miljard euro per jaar, er maar 2 miljard euro naar ons hoofdwegennet gaat. http://www.autoweek.nl/nieuws/prognose-overheidinkomsten-ver…

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Absoluut Frankrijk. Vanuit NL tot Luik is over het algemeen druk maar daarna gas op de E25. Even een stukje afsnijden via Martelange voor benzine en drank. Luxemburg - Toul is idd. weer ruk maar daarna is het heerlijk cruisen tot de Alpen (als er geen file staat). En de hotelletjes + eten langs de weg zijn/is een stuk beter in Frankrijk.

Als het dan toch over Duitsland moet dan via de 3 en de 7. De 3 kan druk zijn bij Keulen en Frankfurt maar eenmaal op de 7 rijdt het lekker door. Misschien iets meer kilometers t.o.v. de 61 en 8 maar het rijdt zoveel lekkerder. Vooral als je daardoor dat stuk Mannheim-Karlsruhe-Stuttgart kan vermijden, wat een ellende…

*keep cool and relax...*

Vandaag van Bettmeralp naar venlo gereden. Viel reuze mee in Duitsland qua werkzaamheden en verkeer. Maar het leukste deel is toch Zwitserland, in het bijzonder de autotrein naar Kandersteg. Zo efficient geregeld allemaal. Zowel vandaag als vorige week niet hoeven wachten. Daar betaal ik zonder problemen 29 franc voor

Komende week naar Aostavallei via Duitsland. Ondanks de baustelles. Vind dat, zeker vanwege de rijstijl en gratis wegen, toch nog altijd beter dan de Franse autoroutes. Hoewel deze vaak beter onderhouden zijn, zijn Fransen over het algemeen slechte chauffeurs en betaal je je scheel aan tol.

Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat Zwitserland ook niet bepaald fijn rijdt. Vaak druk en veelal tweebaans.

Mr. Slow
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie