Vars en Risoul, weer een skigebiedsruzie...

Rogier op 01 februari 2017· 35 reacties

Het skigebied van Vars en Risoul
Het skigebied van Vars en Risoul

Het is weer eens zover. Twee aan elkaar gekoppelde skigebieden hebben ruzie. Dit keer is het Vars en Risoul die er samen niet uit kunnen komen. Deze ruzie past in een lange rij onenigheid in de Alpen. Wat te denken van Serre Chevalier, L’Alpe d’Huez, Les quatre Vallées en dit jaar Skiparadies Reschenpass dat uit elkaar is geklapt. In Risoul/Vars is het ook zoals zo vaak de financiële verdeelsleutel waar het sterkste gebied het niet mee eens is. Een verhaal wat we regelmatig tegenkomen, en wat de skigebieden helaas zelden goed doet. Hoe ontstaan dit soort ruzies en wat is de oplossing?

Het geschil

Het geschil is eenvoudig. Vars, het gebied waar het economisch veel beter mee gaat wil meer geld van Risoul. Risoul heeft de laatste jaren veel problemen en het gebied balanceert op het randje van de afgrond. De reden dat Vars meer geld wil is omdat de meeste skiërs van Risoul de oversteek naar Vars maken. Meer dan dat de skiërs van Vars naar Risoul gaan. Dus vindt de burgemeester, Vars is net als Risoul voor een groot deel in handen van de gemeente, dat Vars meer geld hoort te krijgen. Risoul betaalt natuurlijk het liefst zo min mogelijk.

De noodzaak van het oplossen

Beide gebieden willen het oplossen, zeggen ze. Want ook Vars weet natuurlijk dondersgoed dat ze het gebied van Risoul nodig hebben om te kunnen concurreren met andere grote gebieden. Al is het alleen maar op papier. Het skigebied van La Fôret Blanche (185 kilometer piste) zoals het samenwerkingsverband heet is ook een logisch gebied waar het eenvoudig pendelen is tussen beide dorpen. Het is bijna raar dat de twee gebieden nog een losse directie hebben. Beide gebieden zeggen dat er een oplossing gaat komen, maar sinds afgelopen herfst is het contract opengebroken en ligt er nog geen oplossing. Als er geen oplossing komt is er volgend jaar geen La Fôret Blanche meer en is het Vars en Risoul los van elkaar. Daar wordt niemand beter van natuurlijk.

Poeder naast Vars
Poeder naast Vars

Oorzaken

De oorzaken van deze ruzies zijn bijna altijd de financiële verdeelsleutels die zijn afgesproken tussen de gebieden. Het lijkt wel alsof gebieden die door gemeentes worden gerund vatbaarder zijn voor dit soort strubbelingen dan de volledig commerciële gebieden. Daar zit misschien wel een logica achter. De burgemeester wil natuurlijk voor zijn eigen kiezers (burgemeesters worden gekozen in Frankrijk) waarmaken dat hij voor hun belangen opkomt. Soms wat kortzichtig want grotere commerciële gebieden die niet in handen zijn van de gemeente zien vaak het grotere plaatje, en begrijpen dat ze soms ook de kleinere en misschien zelfs wel verliesgevende onderdelen van hun skigebied nodig hebben om groot te zijn. En deze uitbaters schrikken er niet voor terug om alles gewoon op te kopen.

Gevolgen

De gevolgen van dit soort discussies en ruzies kunnen enorm zijn. Voor het moment is bijvoorbeeld geen zekerheid dat je volgend jaar van Vars naar Risoul kunt skiën. Ik denk dat mensen die dat weten niet zo snel een jaar van tevoren zullen boeken. Huiseigenaars in dit soort ruziënde gebieden verliezen waarde op hun huizen, skileraren hebben minder reserveringen… Jullie begrijpen het plaatje. Economisch gezien zijn dit soort gevechten niet handig. Vooral als het de sterkste partij is die zijn poot stijf houdt. Risoul kan bijna niet anders dan toegeven. Maar of dat de kwaliteit van het algehele skigebied ten goede komt? Je zou bijna zeggen dat Vars ín Risoul zou moeten investeren in plaats van meer geld vragen.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Tja zorgen dat 1+1 meer wordt dan 2… Je laatste zin ben ik het helemaal mee eens, maar ja die korte termijn politiek…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Hoe kan Risoul de laatste jaren Giro en Tour hebben binnengehaald als het economisch slecht gaat?

❄️

Hoe kan Risoul de laatste jaren Giro en Tour hebben binnengehaald als het economisch slecht gaat?

David23 op 1 feb 2017 07:52

Goeie vraag…

Hele goede vraag. Die ik tzt ook gevraagd heb. Maar is het is het departement (De conseil General) die dit betaald heeft.

Click. Click. Peace

Hoe komt het dat Vars er economisch goed voor staat, en Risoul juist zo slecht? Hebben ze in Risoul slecht beleid gevoerd, of is de ligging ongunstig, of is er iets anders aan de hand?

@Arjen2 Dat zou een heel eigen onderzoek nodig hebben. Maar wat ik uit de lokale kranten begrepen gheb is het grotendeels terug te voeren op matig beleid.

Vars heeft in Frankrijk in ieder geval een veel sterkere naam en biedt ook meer hoogwaardige vakanties aan met mooiere chalets e.d. Ook doet Vars veel meer aan leuke animaties (opening met goede artiesten, slee afdalingen, volle maan avonden etc etc etc)

Click. Click. Peace

En Risoul staat hier bekend als een studentenoord met bijzonder veel grote gebouwen met kleine krakkemikkige appartementen.

@sneeuwkabouter Dat is een van punten onder ‘matig beleid’…

Click. Click. Peace

Heeft de gemeente veel invloed op de inrichting van gebouwen dan?

Is het niet puur een investeerder die gewoon zo goedkoop mogelijk bouwt om daarmee die studentenreizen naar je toe te trekken? Lijkt me een ideale bron van inkomsten, alles van te voren verhuren aan die bekende NL reisorganisaties die ook zelf het schoonmaken doen e.d.

Maar studenten geven verhoudingsgewijs wel minder uit op pistes en in de kroeg. (alhoewel mijn ervaring daar soms ook anders in is)

*bericht bewerkt door sneeuwkabouter op 01 feb 2017 09:45

Ik ben er een keer geweest, al lang geleden ondertussen.
Toen moest je nog over de bergkam met een sleper om aan de andere kant te geraken. Nu als ik op het plan kijken, dan zie ik nog altijd enorm veel sleepliften…
Eerlijk gezegd vond ik het dorp van Risoul en de pistes errond veel mooier.
Maar als je bij een touroperator wou boeken, dan vond je bijna niets in Risoul en wat je vond was in verhouding zijn dure geld niet waard. Als je prijzen moet betalen die je normaal in Valtho, Tignes, etc. betaald voor de huur van je accomodatie, dan is de keuze snel gemaakt.

Glij blij door die brei :-)

Als ik nog langer op de pistekaart kijk, dan vraag ik me af of dit gebied het wereldrecord Teleski Dificile wil breken?

Glij blij door die brei :-)

@sneeuwkabouter Ja zeker heeft de gemeente daar invloed op. Op allerlei manieren. Denk alleen al aan het goedkoper aanbieden van de skipassen aan touroperators.
Het probleem met studentenreizen is dat het makkelijk verdienen is, maar dat je goede klanten (families, 30 jarige stelletjes zonder kinderen/met geld) wegjaagd.
@Coldfeet Ik denk zeker dat die oude sleper een beetje een pesterijtje is. Eens kijken of ik daar een bestelmmingsplan van kan vinden. Eens navragen hoe dat zit, wat deze sleper ligt in een andere gemeente namelijk.

Je kunt tegenwoordig erg goedkoop in Risoul zitten. Het is daar allemaal echt wel verandert. Ik vind het een mooi gebied en vooral de pistes rond Vars vind ik lekker. En de off-piste mogelijkheden zijn ongekend, en er is bijna niemand. Risoul vind ik wat kort en onhandig. Zo zie je maar smaken verschillen…

Click. Click. Peace

@Coldfeet Dat valt in de werkelijkheid heel erg mee, vind ik, je kunt bijna overal komen met stoeltjesliften. Het voelt niet als een gebied waar je van sleeplift naar sleeplift gaat.

Click. Click. Peace

Het binnenhalen van de Tour of Giro is een doekje voor het bloeden. Het levert qua geld niks op, hooguit wat publiciteit.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@havana Het is wat reclame… En je verkoopt een appelgemak extra aan een Nederlandse wielertoerist. ;-)

(Wel een lekkere klim trouwens, alhoewel Sandra en ik erg slechte herinneringen hebben aan de afdaling ;-) )

Click. Click. Peace

@rogier the times are changing :-)

Glij blij door die brei :-)

@Havana
Dat is niet helemaal correct, voor de stad levert het weinig op maar voor de ondernemers en naamsbekendheid des te meer.

Zo is het toerisme in Corisica het jaar na de Tourstart met 30% gestegen, ook Yorkshire plukt er de vruchten van.
Dus voor een stad kan dit een goede investering zijn om zichzelf op te kaart te zetten / te houden.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Je benoemt nu de uitzonderingen. Komt nog eens bij dat de ROI heel lastig te berekenen is.

*bericht bewerkt door havana op 01 feb 2017 14:33

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@Havana Vandaar dat er ook kan staat in mijn laatste zin.

Een Tourstart levert meer positieve inkomsten op, direct / indirect dan de strijd aan gaan met je buurman.
Men ziet nu eenmaal positief nieuws dan met negatief nieuws zoals Rogier zelf ook al aangeeft.
En niet alleen de etappe zelf maar ook programma’s als de Avondetappe en Vive le Velo zorgen voor positieve promotie.

Daarbij is jouw opmerking optrent het weinig opleveren natuurlijk ook niet te berekenen, maar dat terzijde.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

Ik denk dat de touraankomst de regio best veel oplevert, ik zie echt meer fietsers de Risoul fietsen. En wat te denken van La planche de belles filles, daar had vroeger nog nooit iemand van gehoord.

Maar het dorp Risoul zelf ligt niet lekker voor racefietsers. Je zit veel beter in Vallouise of Guillestre ofzo…

Click. Click. Peace

Als je de prijzen van de tourstart bekijkt, dan kan je toch wel vragen stellen of je het als overheid wel rendabel is?
15 miljoen euro…

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170126_02697380

Glij blij door die brei :-)

@Coldfeet

Voor een overheid is het een investering in de economie.
Die zijn dus (in principe) het geld kwijt, maar de lokale ondernemer, dat barretje op de hoek en het hotelletje aan de kerkstraat zijn diegene die ervan profiteren.

Maar zoals aangegeven, ook door Havana, is het lastig aan te geven waar een extra impuls in een volgend jaar vandaan komt.

Daarbij moet de gemeente Utrecht ook weer bijspringen naar de Tour start, dus ja dat is voer voor de haters.

Oh, en kijk ook naar Fc Twente, de gemeente helpt de club nu ook met 25 miljoen omdat ze voor banen zorgen en een uithangbord voor de regio zijn. Daar is in beide gevallen wat voor te zeggen, maar stadsmarketing wordt steeds belangrijker.

Vandaar dat dit politieke gevecht in Vars / Risoul ook zonde is, kan fout uitpakken.

Kijk uit malloot! Een kokosnoot

@sluus
ik ben geen hater en hou van alle sporten, maar de vraag is inderdaad of het past in het profiel van je stad/dorp.
Als de ligging van je dorp niet goed is (Risoul, zoals @rogier aanhaalde) of je bent totaal geen fietsstad (Antwerpen),

Kopenhagen was bv. in de running voor 2019, maar die haken nu ook af. En dat is toch zowat de fietsstad van Europa.

Glij blij door die brei :-)

@Coldfeet Het is een geweldige boost voor de regio. In de zomer leeft men hier van fiets-toerisme. Maar puur voor alleen Risoul is het het niet waard. Daarom is het ook logisch dat het departement het betaald heeft.

Maar we dwalen af.

Click. Click. Peace

Wat anders, in winterberg zijn er toch ook verschillende lift bedrijven. Daar gaat het wel goed. Hoe doen ze het daar dan?

Bier, sex , en patatjes

Vreemd eigenlijk. Ik ben twee keer in Risoul geweest en vond dat, naast een geweldig sfeervol skigebied, ook nog eens een best wel gezellig dorp. Dacht toen altijd dat het lelijkere en ietwat kille Vars het “zielige broertje” van de twee was. Maar dat blijkt dus andersom te zijn…

Een mediator kan soms wonderen doen.
Als het om gemeentes gaat die een conflict hebben moet je wel de juiste personen aan tafel krijgen, maar het zal niet de eerste keer zijn dat een conflict tussen verschillende overheidsorganen via mediation wordt opgelost.
't is maar een suggestie.

Gaat het tussen Praloup en la Foux d’allos nog wél goed Rogier ? Beetje zo’n zelfde combinatie als Vars-Risoul.

Hi Rogier.

je had het over “Wat te denken van Serre Chevalier, L’Alpe d’Huez, Les Quatre Vallées en dit jaar Skiparadies Reschenpass dat uit elkaar is geklapt.” zijn hier ook artikelen van te vinden of niet?

ik vond het namelijk zeer interessant om te lezen

@Pirmin Geen flauw idee. Ik zal eens rondkijken.
@Sekper 4 Vallées: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/4403/Einde-van-de-…!
Skiparadies Reschenpass https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/319222/oorlog-op-d…

Over de andere gebieden hebben wij geen blogs geschreven.

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie