Espui - Vall Fosca, een gefaald project

Henri op 14 oktober 2017· 21 reacties

Port de Filià stoeltjeslift (Foto: panoramio.com (Sergio Macias))
Port de Filià stoeltjeslift (Foto: panoramio.com (Sergio Macias))

Overal ter wereld zijn er verlaten en gesloten skigebieden te vinden met een eigen achtergrond. Elk jaar komen er helaas ook weer een hoop bij. Steeds meer skigebieden sluiten door sneeuwgebrek, te weinig geld, te grote concurrentie of om andere redenen. Echter, het verhaal achter het nooit voltooide skigebied van Espui in Spanje is een van de opmerkelijkste ter wereld.

Piepklein dorpje, veel ambitie

Espui, een piepklein dorpje in Vall Fosca aan de zuidkant van de Spaanse Pyreneeën, valt op het eerste gezicht niet echt op en lijkt met een kleine honderd inwoners op een normaal klein gehucht zoals er daar zoveel zijn in de regio. Het lijkt alsof de tijd hier stil heeft gestaan. Je zou Espui daarom ook niet zo snel aan een modern skigebied linken, maar het dorp was al lange tijd op zoek naar een manier om de bevolkingsdaling tegen te gaan. Een voor de hand liggende optie was het bevorderen van het toerisme in het dal. Daarom werd eind 2003 - midden in de ‘booming’ periode van het onroerend goed - het ‘Vall Fosca Mountain Resort’ project aangekondigd samen met de plannen voor een skigebied in Espui. Espui zou maar liefst 7400 gastenbedden krijgen met daarbij veel faciliteiten zoals restaurants, sportgelegenheden, wellness en vergaderruimtes. Om niet helemaal afhankelijk te zijn van het wintersporttoerisme, werden ook plannen uitgewerkt voor de bouw van een golfbaan. In 2005 zag Martinsa-Fadesa, het grootste vastgoedbedrijf van Spanje, gelegenheid om Espui om te bouwen tot een succesvolle zomer- en wintersportbestemming en startte het project.

Appartementencomplexen in aanbouw (foto: ACN, 2008)
Appartementencomplexen in aanbouw (foto: ACN, 2008)

Samenvoegen

Het skigebied van Espui zou in twee fases uitgroeien tot een grootte van 3400 hectare met een capaciteit voor 3500 skiërs. De toekomstvisie was duidelijk, het skigebied van Espui moest zo snel mogelijk worden verbonden met het nabijgelegen skigebiedje Boí Taüll. Om deze twee te verbinden waren slechts twee extra liften nodig in een terrein dat goed geschikt is voor wintersport. De twee skigebieden samen zouden een aantrekkelijk skigebied vormen met in totaal 70 à 80 kilometer aan piste.

Weerstand

Door een lokaal initiatief was er tegelijkertijd ook weerstand tegen het project. Dit initiatief werd gesteund door diverse milieuorganisaties. Ze waren het niet eens met de manier waarop met de bevolking uit het dal werd omgegaan. Het project zou volgens hen een onstabiele situatie creëren door de buitensporige toename van inwoners, een bodemdegradatie van het agrarische land, een enorme stijging in huizenprijzen en een toename van leegstaande appartementen. Bovendien lag het geplande skigebied deels in beschermd natuurgebied wat voor extra weerstand zorgde. De Catalaanse rechtbank besloot echter dat het project ondanks de protesten toch voortgezet mocht worden.

3S-gondel

De Oostenrijkse liftproducent Doppelmayr was verantwoordelijk voor de bouw van de skiliften. Vanuit het dal werd er gewerkt aan een 3S-gondel met in elke gondel plaats voor 30 personen. De lift zou over een lengte van ruim 3 kilometer in totaal 800 hoogtemeters maken tussen 1250 en 2050 meter. De keuze voor een 3S-gondel is nogal opmerkelijk. Dit inmiddels populaire lifttype was vóór 2008 nog maar drie keer eerder gebouwd door Doppelmayr, en wordt vooral toegepast als er grote obstakels overbrugd moeten worden en/of er een grote capaciteit nodig is. In dit geval is hier beide geen sprake van. Het skigebied heeft een beperkte grootte en daarnaast heeft het terrein waar de lift is gebouwd geen extreme eigenschappen en voldoet een normale gondel ook. Zo’n capaciteitsmonster (met 4000 personen per uur) is dus overdreven en heeft alle schijn van grootheidswaanzin.

Bergstation 3S-gondel (foto: mendiak.net, circomarco)
Bergstation 3S-gondel (foto: mendiak.net, circomarco)

Palen van de 3S-gondel (foto: nevasport.com)
Palen van de 3S-gondel (foto: nevasport.com)

Liftpalen geplaatst

In het voorjaar van 2008 waren de liftpalen en de funderingen voor de stations van de 3S-gondel gereed. Bovenin het gebied werden tegelijkertijd nog twee stoeltjesliften gebouwd. De vastgeklemde Obaga de Filià stoeltjeslift (2013 – 2307 meter, 1 km lang) en de koppelbare Port de Filià stoeltjeslift (2013 – 2407 meter, 1,8 km lang). Deze laatstgenoemde zou in de tweede bouwfase de verbinding moeten maken met het skigebied van Boí Taüll. Het gebied had volgens de planning eind 2008 moeten openen met in het begin 30 kilometer aan pistes en 1200 hotelkamers. De totale investering van het Vallfosca Mountain Resort bedroeg ongeveer 500 miljoen euro.

Onderstaand filmpje geeft een goed beeld van de eerste fase van het project. Ook is te zien dat er in het voorjaar van 2008 (9 maanden voor de geplande opening) al een pistenbully was aangeschaft en als test voor het eerst de pistes werden geprepareerd.

Wat ging er mis?

Later zou blijken dat dit de enige keer is geweest dat de nieuw aangelegde pistes werden geprepareerd, want met het uiteenspatten van de vastgoedsector in 2008 viel de bouwsector stil. Ook Martinsa-Fadesa kreeg immense problemen en kon niet meer aan zijn verplichtingen voldoen. Het project in Espui werd in juli 2008, vijf maanden voor de geplande opening, stopgezet.

De drie skiliften waren al grotendeels gebouwd. Bij de 3S-gondel waren de palen gereed en op de plek van het dal- en bergstation stond het metershoge betonnen geraamte klaar. De Port du Filià stoeltjeslift was op de kabel na vrijwel gebruiksklaar, en de Obaga de Filià stoeltjeslift miste naast de kabel nog het berg- en dalstation. Toen duidelijk werd dat het project van de baan was heeft Doppelmayr de werkzaamheden onmiddellijk gestaakt en de herbruikbare materialen teruggenomen. De restanten van de gebouwde liftpalen en stations die niet hergebruikt konden worden, werden achtergelaten en staan nog steeds in het landschap. De droom van een groot aaneengesloten gebied in Vall Fosca was in één klap voorbij.

Geplande fasering: oranje fase 1, rood fase 2, blauw fase 3, zwart = bestaand skigebied Boí Taüll
Geplande fasering: oranje fase 1, rood fase 2, blauw fase 3, zwart = bestaand skigebied Boí Taüll

Port de Filià stoeltjeslift (Foto: panoramio.com (Alfonso Pedrero Muñoz)
Port de Filià stoeltjeslift (Foto: panoramio.com (Alfonso Pedrero Muñoz)

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Mooi artikel! Wat is er met de appartementen gebeurd?

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 okt 2017 09:13

Tsjonge, wat een triestig verhaal. Mooi geschreven @Henri!

Bergen + Sneeuw = ❤

Interessant artikel, dank.
Ook verlaten (sinds 1948 al) is de lift Col du Midi in Chamonix. Deze zomer is de lift, een kunstwerk uit het begin van de 20e eeuw afgebroken. Foto’s: https://www.facebook.com/328443530613422/photos/pcb.67457084…

bon ski

Mooi verhaal weer, @Henri!

Dat was natuurlijk een hele slechte tijd voor de Spaanse vastgoedsector, er zijn nog veel meer voorbeelden van hele of halve vakantiedorpen die niet of nauwelijks zijn afgebouwd. Die 3S is echter wel een heel goed voorbeeld van hoe megalomaan er in die tijd soms gedacht werd. Uiteindelijk allemaal heel erg zonde van het geld, de moeite, alle verliezen die zijn geleden door heel veel mensen en de uiteindelijk nodeloze aantasting van de natuur.

Dus dit gebied kan je voor een habbekrats opkopen nu ? 😋

Interessant verhaal.

Hoe staat het er nu voor daar? Ik kon alleen 1 blog vinden over het project, verder niks (zelfs niet op wikipedia).

Mooi verhaal!

Dus dit gebied kan je voor een habbekrats opkopen nu ? 😋

Eisbeer op 14 okt 2017 09:39

Ligt dus wel in Catalonië, begrijp ik… Misschien niet zo handig nu (lees: lekker onzeker), maar prijstechnisch wel nóg interessanter?

Dus dit gebied kan je voor een habbekrats opkopen nu ? 😋

Eisbeer op 14 okt 2017 09:39

Doen we een crowdfunding?

Doodzonde zeg

Mooi artikel! Wat is er met de appartementen gebeurd?

DrPhil op 14 okt 2017 09:11

Dat weet ik helaas niet zeker, maar ik denk dat ze er nog steeds onvoltooid staan.

Interessant verhaal.

Hoe staat het er nu voor daar? Ik kon alleen 1 blog vinden over het project, verder niks (zelfs niet op wikipedia).

ThomJ op 14 okt 2017 13:17

Er zijn sindsdien geen pogingen geweest om het gebied weer te reactiveren. Ik denk dat ze die hoop op hebben gegeven.

Interessant stuk @Henri. Er zijn inderdaad meer geflopte megalomane bouwprojecten uit die tijd. Zoek naar eens op ‘aeropuerto castellon’. Of: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aeropuerto_de_Central_Ciudad…

Brengt me op een idee. @Rogier, zouden reportages van verlaten liften en skistations geen mooie uitbreiding van de site zijn? Soort van urbexing. Maar dan door de bezoekers van de site.

*bericht bewerkt door Roko op 14 okt 2017 21:46

Uitrusten doe je maar in de lift.

tof verhaal @Henri!

zouden reportages van verlaten liften en skistations geen mooie uitbreiding van de site zijn?

Roko op 14 okt 2017 21:45

Bedoel je zoiets als dit? Gaat weliswaar alleen over verdwenen en geflopte stations in Zwitserland, maar als je je verveelt en een avondje wilt lezen is dit een mooie ;)
http://www.skipass.com/forums/enmontagne/stations_ski_ailleu…

Vertaald via google translate
https://translate.google.com/translate?sl=fr&tl=nl&j…

The older I get, the better I was

Leuk idee, een item over gesloten skigebieden. Wel lastig om daar nog informatie over te vinden. Ik heb skiën geleerd oo de Häusleralm in Mallnitz. Amper nog iets over te vinden.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Wat een doodzonde zeg… behalve voor het geld wat verloren is gegaan is het ook erg lullig voor de dorpsbewoners, die nu tegen half afgebouwde gebouwen aan moeten kijken…

In Canada wel eens geboard in het kleine Fortress Mountain Resort, dat bestaat nu niet meer. Eerder was zelfs de brug naar het resort verdwenen. Even gegoogled, tegenwoordig bieden ze weer cat skieën aan en is het weer soort van open, zonder liften.

In augustus 2009 in ieder geval nog wel…Tijd dat Streetview weer even nieuwe opnames gaat maken ;)

de gewone stellietbeelden zijn van 2017, en daar staan ze ook nog op.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie