Nieuwe Spieljochbahn startschot voor verbinding Spieljoch - Hochzillertal

Henri op 08 september 2017· 18 reacties

Het nieuwe dalstation van de Spieljochbahn in Fügen (bron: spieljochbahn.at)
Het nieuwe dalstation van de Spieljochbahn in Fügen (bron: spieljochbahn.at)

Het skigebied Fügen - Spieljoch, gelegen bij het dorpje Fügen vooraan in het bekende Zillertal, is volgens vele wintersporters sterk verouderd. Het voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd en de inkomsten lopen dan ook steeds verder terug. Het marktaandeel in het Zillertal ligt op een schamele 2 procent. Met de komst van de nieuwe Panoramabahn Geols in 2015 is de eerste stap gezet voor een nieuwe toekomst en met de overname door de Schultz Gruppe van vorige zomer staan er meer vernieuwingen te wachten!

Schultz Gruppe

In juli 2016 is het skigebied Spieljoch verkocht aan de Schultz Gruppe van Heinz Schultz. Schultz Gruppe is de grootste privé-skigebiedsonderneming van Oostenrijk en liet weten bereid te zijn om zeker 75 miljoen euro te investeren in het skigebied van Fügen. De familie bezit sinds de overname maar liefst 7 skigebieden verspreid over Oostenrijk: Fügen - Spieljoch, het naastgelegen Hochzillertal - Hochfügen, Mölltaler Gletscher, Großglockner Resort Kals - Matrei, Sillian Hochpustertal, Skizentrum St. Jakob im Defereggental en Ankogel. Het voornaamste doel van Schultz is om de langverwachte verbinding tussen Spieljoch en Hochzillertal te creëren, maar voor de familie heeft de overname ook een emotionele reden. Het was namelijk de vader van Heinz Schultz, die als bedrijfsleider van Spieljoch ervoor heeft gezorgd dat de Spieljochbahn is gebouwd.

Twee vernieuwingen

De 44 jaar oude Spieljochbahn wordt deze zomer vervangen door een gloednieuwe 10-persoons gondel van de Zuid-Tiroolse liftfabrikant Leitner. Zowel het dal-, middel- als bergstation worden compleet afgebroken. Het nieuwe bergstation krijgt ook een geheel nieuw restaurant met terras. Het nieuwe dalstation is compleet uitgerust met een sportwinkel, lounge en skidepot. De gondel moet naast een verhoging van het capaciteit ook het zomertoerisme bevorderen. Naast de al aanwezige speel- en klimtuin boven op de Spieljoch moeten er diverse mountainbike afdalingen worden aangelegd die geschikt zijn voor verschillende niveaus. De nieuwe Spieljochbahn is in tegenstelling tot de oude 4-persoons gondel dan ook ruim genoeg om mountainbikes te vervoeren. Als tweede vernieuwing in het gebied wil men in de zomer van 2018 ook de trage 3-persoons stoeltjeslift Onkeljoch vervangen door een gondel.

Beide skigebieden

3S-gondel

De uiteindelijke verbinding tussen Hochzillertal en Spieljoch zal hoogstwaarschijnlijk worden gerealiseerd door een ‘peak to peak’ 3S-gondel van de Onkeljoch naar de Wetterkreuzspitze. Binnen 11 minuten worden wintersporters in 20-persoons gondels over de Finsinggrund getransporteerd, met een maximale hoogte van maar liefst 800 meter boven het dal. Een door Schultz genoemd voordeel van een verbinding is dat het verkeer in het dal ontlast wordt, omdat op dit moment ongeveer 70% van de gasten in Fügen naar Kaltenbach rijdt om in Hochzillertal - Hochfügen te skiën. Door Spieljoch te moderniseren wordt het gebied aantrekkelijker voor de gasten in Fügen om daar te skiën, waardoor de verkeersstroom richting Kaltenbach wordt verminderd. Bij de komst van een directe verbinding tussen Spieljoch en Kaltenbach, zal het verkeersprobleem volgens Schultz in zijn geheel verholpen zijn.

Op dit moment staat de verbinding tussen Spieljoch en Hochzillertal gepland voor de zomer van 2019, maar Schultz wil het project het liefst al de volgende zomer laten starten. Geschat wordt dat de kosten voor deze verbindingsgondel rond de 30 miljoen euro zullen liggen.

Spieljochbahn bergstation (bron: spieljochbahn.at)
Spieljochbahn bergstation (bron: spieljochbahn.at)

Extra verbinding nodig

Om de verbinding compleet te maken en een aaneengesloten gebied te krijgen van ongeveer 125 kilometer aan piste, moet er vanaf de Wetterkreuzspitze nog een verbinding worden gemaakt naar Hochzillertal. Dit gaat via het dal bij de Top-Jet en de Wedelexpress gebeuren. Naast de 4-persoons stoeltjeslift Wedelexpress zal hoogstwaarschijnlijk een gondel worden gebouwd. De gondel zal niet naast het dalstation van de Top-Jet worden geplaatst, maar verder naar onderen doorgetrokken tot de Hochalm. Vanaf de Hochalm wordt de verbinding tot slot compleet gemaakt met een nieuwe lift richting de Wetterkreuzspitze. Of de Wedelexpress zal blijven staan met de komst van de nieuwe gondel, is nog onzeker.

De geplande verbinding Spieljoch - Hochzillertal
De geplande verbinding Spieljoch - Hochzillertal

Twee kanten op

Bij het ontsluiten van de Wetterkreuzspitze ontstaat er ook een tweede manier om een verbinding te maken. Via de westflank van de berg bij de Keglalm bestaat er een mogelijkheid om met één lift een connectie te maken met de Holzalm kant van Hochfügen. Ondanks dat het terrein vrij steil is, is Schultz van plan om deze lift (in een later stadium) te bouwen, waardoor wintersporters vanuit Spieljoch direct meerdere keuzes hebben: naar Hochzillertal of naar Hochfügen.

Bron: spieljochbahn.at
Bron: spieljochbahn.at

En dan richting Inntal?

Ook na dit megaproject zal men niet blijven stilzitten. Schultz staat erom bekend om te blijven zoeken naar mogelijkheden voor uitbreidingen. Een project waar al veel over is gesproken in het Zillertal is het creëren van een gondel vanuit het Inntal (waar o.a. Innsbruck ligt) om de reikwijdte van het gebied enorm te vergroten. Tegelijk kan daarmee de Zillertaler Bundesstraße (B169) worden ontlast. Toch gaat het waarschijnlijk nog een tijd duren voordat dit project uitgevoerd kan worden. Er hebben nog geen concrete plannen op tafel gelegen om het skigebied uit te breiden in de richting van Kellerjoch en Weerberg. Bovendien is men in het Zillertal bang dat met een verbinding vanuit het Inntal teveel dagjesmensen worden aangetrokken wat verder geen positief effect op het aantal overnachtingen in het Zillertal zal hebben.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Het is fijn voor de diversiteit in het skigebied van Hochzillertal-Hochfügen en ook Spieljoch gaat hier waarschijnlijk een boost van krijgen. Ik snap alleen die peak to peak verbinding echt niet. Heen en weer kost 22 minuten aan lifttijd, wat ik erg veel vind. Ik zie veel meer voordelen van een skiverbinding, dit komt mij te geforceerd over.

Helemaal eens met bovenstaande reactie. Is het technisch en/ of gebiedsmatig lastig om een skiverbinding te maken vanaf Onkeljoch met Hoch-Fugen? Op de kaart lijkt dit redelijk eenvoudig te realiseren. Net zoals een verbinding van dalstation Geols met Wetterkreuzspitze met lift en piste? Dit zou een meer “natuurlijke” ski-lift verbinding zijn.

Ik had met de nieuwe Geolsbahn van vorig jaar verwacht dat deze tot in het dal zou komen, zodat er een lift en skibare verbinding naar de andere kant omhoog richting Wetterkreuz (daar waar de 3S ook naartoe moet gaan) zou kunnen komen.

Op onderstaande kaart zie je de plannen in kaart (In oranje lijnen):

http://www.plandespistes.nl/index.php/ski/2-nieuwe-skiliften…

Helemaal eens met bovenstaande reactie. Is het technisch en/ of gebiedsmatig lastig om een skiverbinding te maken vanaf Onkeljoch met Hoch-Fugen? Op de kaart lijkt dit redelijk eenvoudig te realiseren. Net zoals een verbinding van dalstation Geols met Wetterkreuzspitze met lift en piste? Dit zou een meer “natuurlijke” ski-lift verbinding zijn.

Ivo4 op 8 sep 2017 09:47

Een directe verbinding van Onkeljoch naar Hochfügen is niet mogelijk. Op het pistenplan lijkt het inderdaad goed mogelijk, maar in werkelijkheid zijn de twee gebieden meerdere kilometers van elkaar verwijderd en ligt er bovendien onder de Kuhmesser lawinegevaarlijk terrein.

Een verbinding via het dalstation van de Panoramabahn Geols in de vorm van een berg-dal-berg gondel in de Finsinggrund is niet geschikt voor de mensenmassa vanuit Kaltenbach. Bovendien is de piste bij de Panoramabahn Geols een zuidhelling en daarnaast ook vrij smal en steil, dus totaal niet geschikt als verbindingspiste.

*bericht bewerkt door Henri op 08 sep 2017 10:27

Ik denk dat de verbinding niet anders ging en dat dit een “snelle” oplossing is en niet te vergeten dat als je die lift in de zomer opent het wel eens wat mensen kan lokken voor het uitzicht alleen al op 800 meter boven de grond en later zal je dan misschien toch een tocht kunnen maken van fugen naar hochfuchen naar hochzillertal en terug.

Het is fijn voor de diversiteit in het skigebied van Hochzillertal-Hochfügen en ook Spieljoch gaat hier waarschijnlijk een boost van krijgen. Ik snap alleen die peak to peak verbinding echt niet. Heen en weer kost 22 minuten aan lifttijd, wat ik erg veel vind. Ik zie veel meer voordelen van een skiverbinding, dit komt mij te geforceerd over.

ThomJ op 8 sep 2017 09:22

Mooie oplossing om dit gebied toch levensvatbaar te houden.
In de zomer schijnt het al een redelijk ‘familie’ gebied te zijn vanwege het zwembad in de buurt.

Op deze manier zal het toerisme denk ik alleen maar toenemen.

*bericht bewerkt door Maurice0 op 08 sep 2017 10:47

Een directe verbinding van Onkeljoch naar Hochfügen is niet mogelijk. Op het pistenplan lijkt het inderdaad goed mogelijk, maar in werkelijkheid zijn de twee gebieden meerdere kilometers van elkaar verwijderd en ligt er bovendien onder de Kuhmesser lawinegevaarlijk terrein.

Een verbinding via het dalstation van de Panoramabahn Geols in de vorm van een berg-dal-berg gondel in de Finsinggrund is niet geschikt voor de mensenmassa vanuit Kaltenbach. Bovendien is de piste bij de Panoramabahn Geols een zuidhelling en daarnaast ook vrij smal en steil, dus totaal niet geschikt als verbindingspiste.

Henri op 8 sep 2017 10:22

De piste naar de Panoramabahn Geols ligt precies in de kom van de naastliggende beek en daardoor niet zuid, maar oost georiënteerd. Dat is dus juist wel gunstig. En de breedte meet ik zo’n 40 meter, dat lijkt me ook niet het probleem. Alleen als er dan nog een extra blauwe piste bij moeten komen, zou die wel zuid of zuid-oost geörienteerd zijn. Dat zo’n verbinding niet (b)lijkt te kunnen is jammer, want de helling aan die zijde onder de Wetterkreuzspitze lijkt wel heel geschikt om mooie pistes te maken.

Inderdaad. Het onderste gedeelte is een oosthelling, maar voor een groot deel, met name het bovenste gedeelte van de piste, is een zuidhelling. Het voornaamste probleem is de steilheid van de piste in combinatie met de mensenmassa van Kaltenbach. Aan de andere zijde van de Finsinggrund is het inderdaad mogelijk vanaf de Wetterkreuzspitze om een mooie piste aan te leggen. Bij het laatste gedeelte van die piste zou er wel gemodelleerd moeten worden omdat die helling ook erg steil is. Er zijn nog wel plannen om op die mooie helling bij de Wetterkreuzspitze nog een lift met bijbehorende piste aan te leggen in noordoostelijke richting.

Al met al snap ik de keuze voor deze Peak to Peak gondel, al had ik het natuurlijk ook liever anders gezien met een skitechnische verbinding via de Panoramabahn Geols en een paar mooie nieuwe pistes.

Het lijkt mij dat er nog een lift nodig is richting de Sonnenjet of Neuhutten. Anders moeten alle mensen die van Spieljoch/Fugen naar Hochzillertal komen, allemaal gebruik maken van de 4SB Topjet. Die lift heeft nu al te weinig capaciteit.

Dat moet ik nog zien, de meeste mensen die oversteken zijn ervaren en zullen eerder richting Hochfugen gaan. Trouwens aan die Topjet heb ik nog nooit een rij weten staan… zelfs niet in het hoogseizoen…

Dat moet ik nog zien, de meeste mensen die oversteken zijn ervaren en zullen eerder richting Hochfugen gaan. Trouwens aan die Topjet heb ik nog nooit een rij weten staan… zelfs niet in het hoogseizoen…

Joy85 op 12 sep 2017 08:19

Ligt heel erg aan het tijdstip of dat het druk is bij de topjet. Een iets modernere lift zou daar wel fijn zijn.

Übung macht den meister!!!

Dat moet ik nog zien, de meeste mensen die oversteken zijn ervaren en zullen eerder richting Hochfugen gaan. Trouwens aan die Topjet heb ik nog nooit een rij weten staan… zelfs niet in het hoogseizoen…

Joy85 op 12 sep 2017 08:19

Er zullen ook ervaren mensen vanuit Kaltenbach naar Spieljoch gaan die daar de dalafdalingen gaan doen. Die mensen en de mensen vanuit Hochfügen, moeten ook 's middags weer terug naar Kaltenbach. Bovendien maak je met een nieuwe Topjet dat gebiedsdeel aantrekkelijker waardoor de massa in Hochzillertal zich meer zal verspreiden.

null

*bericht bewerkt door Daanster op 12 sep 2017 11:22

De 3S zal zeker nog twee jaar op zich laten wachten. Er dienen nog allerlei vergunningen af gegeven te worden. Het is de vraag of van de andere liften wel eerder gebouwd worden. Daarmee bedoel ik de vervanging van de Onkeljochlift en de twee liften aan de kant van het Hochzillertal.

Heen en weer kost 22 minuten aan lifttijd, wat ik erg veel vind.

ThomJ op 8 sep 2017 09:22

Onkeljoch-Wetterkreuz is iets minder dan 5km. Een 3S 7,5m/s=27km/u. Dat betekent dat een 3S er 10min over zal doen om van de ene top naar de andere te komen. Best acceptabel lijkt me als je bedenkt dat de verbinding nu met een skibus onderhouden wordt die minstens zo lang en waarschijnlijk langer, duurt.

Brouwer 29 juli 2019 · 13:06
Beste Henri,
Met veel interesse het artikel nieuwe liften gelezen!

Is er al nieuws mbt de verbinding tussen Spieljoch en Hogfugen. Het projekt 3-S Top of the Alps Hochzillertal Spieljoch?
In het weinige wat ik erover kan vinden is dat het onder constructie is en dat het in 2020 opgeleverd wordt.

@Brouwer ik heb pas ergens gelezen dat het allemaal vertraging op gaat lopen, exacte reden weet ik (nog) niet. Over ruim 2 weken ga ik er op vakantie, zal het eens proberen te vragen hoe of wat😉

Ik ben heel benieuwd en hoor het graag.

Hartelijk dank. Ik zet een verblijf in Fugen nog even in de kast.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie