Maiskogel en Kitzsteinhorn vanaf 2019 met elkaar verbonden

Henri op 29 september 2017· 22 reacties

null

Groot nieuws vanuit het Salzburgerland deze week. Al generaties lang werd er over dit project gediscussieerd, maar nu is het eindelijk zover. De twee skigebieden van Kaprun, Maiskogel en de Kitzsteinhorn, hebben deze week officieel bekend gemaakt te fuseren. Binnen twee jaar zal er een verbinding tussen de twee skigebieden worden gemaakt. Onder het motto ‘Wir bringen zusammen, was zusammengehört’ moet de verbinding begin december 2019 klaar zijn.

Bekendmaking fusering en investering

Gisteren (donderdag 28 september) werd er tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de beide skigebied-ondernemingen Gletscherbahnen Kaprun AG en Maiskogel Betriebs AG definitief besloten om samen te gaan. Tegelijkertijd werd tijdens deze vergadering ook de bouw van de veelbesproken verbinding tussen de skigebieden van Maiskogel en Kitzsteinhorn bevestigd. Norbert Karlsböck, de voorzitter van de Gletscherbahnen Kaprun AG laat weten dat er in totaal maar liefst 81,5 miljoen euro wordt geïnvesteerd. Het is veruit de grootste investering ooit voor de skigebiedonderneming in Kaprun en het is volgens hem ook alleen gelukt omdat de aandeelhouders, de gemeente Kaprun en de gehele regio gezamenlijk achter het plan stonden. Deze eendracht werd duidelijk tijdens de vergadering, waar het project goedkeuring kreeg van 100 procent van de aanwezige mensen.

null

Het project

De verbinding wordt in twee etappes gebouwd. Als eerste stap wordt er na het aankomende winterseizoen gestart men met de bouw van de Maiskogelbahn, een 10-persoons gondel van de liftfabrikant Leitner die in december 2018 klaar zal zijn. Het nieuwe dalstation van deze gondel zal dichtbij het centrum van Kaprun liggen en is uitgerust met een groot skidepot en een grote sportwinkel. Tegelijkertijd wordt er al een begin gemaakt aan de daadwerkelijke verbindingsgondel, die door Doppelmayr zal worden gebouwd. In de zomer van 2019 wordt de eerste 3S-gondel van Salzburg, de ‘3K Kaprun-Kitzsteinhorn-K-onnection’, afgerond zodat deze eind december 2019 klaar is. In elke cabine van deze nieuwe lift is er plaats voor maar liefst 32 personen. Vanaf het bergstation van de Maiskogelbahn op 1570 meter hoogte verloopt de moderne gondel met drie draagkabels over een lengte van 4311 meter naar het Langwied station op 1975 meter hoogte. Vanaf hier kun je met de Gletscherjet 2 of de Langwiedbahn verder het gebied van Kitzsteinhorn in. In het winterseizoen van 2019-2020 is het dan mogelijk om direct vanuit het centrum van Kaprun met een 12 kilometer lang gondelsysteem via de Maiskogel de top van de Kitzsteinhorn op 3029 meter hoogte te bereiken. Het is hiermee het langste gondelsysteem van de Oostalpen dat tegelijkertijd ook een record aantal hoogtemeters (in totaal 2261) overbrugt. Helaas is het voor wintersporters niet mogelijk om dit aantal hoogtemeters in één keer af te dalen, omdat de nieuwe verbinding geen piste tussen Maiskogel en Kitzsteinhorn creëert. In een eerder project was er een idee om de twee gebieden skitechnisch te verbinden via de noord- en oostflanken van de Tristkogel, maar het bleek niet mogelijk te zijn om dit project te realiseren, mede doordat men met dit project over het grondgebied van een andere gemeente zou gaan.

null

Een verbetering?

Door de komst van de nieuwe verbinding van Kaprun naar de Kitzsteinhorn via de Maiskogel ontstaat er niet alleen één groot aaneengesloten skigebied, maar zullen ook de opstoppingen op de weg van Kaprun naar het dalstation van de gondels van Kitzsteinhorn verleden tijd zijn. Volgens de bedrijfsleiders van de twee skigebiedondernemingen zorgt de investering voor winstgevendheid in meerdere sectoren, waardoor de gehele regio kan profiteren. Maar of een investering van meer dan 80 miljoen voor een verbinding tussen twee gebieden zonder extra pistes het waard is, dat blijft de vraag. Is het een echte meerwaarde is voor het gebied?

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Je moet nog steeds “reizen” om naar de gletscher te kunnen gaan, of met de bus/auto of met de nieuwe cabineliften. Ik mag hopen dat de cabineliften een stuk zuiniger en milieuvriendelijker zijn dan het verkeer!

Ik ben hier erg benieuwd naar! Lijkt mij erg indrukwekkend om in de 3K-lift te zweven over het dal. Kan mij er ook geen tentoonstelling bij maken hoe dit eruit komt te zien.

Carnas on Tour

Het is natuurlijk wel lekker om vanuit het dorp direct de gondel in te kunnen; maar 80 miljoen… da’s ne pak geld.

Hoe staat het eigenlijk met de plannen voor de verbinding via Piesendorf richting Zell am See
Als ze alles aan elkaar knopen kun je straks van Fieberbrunn naar Kaprun skieen :)

Wat een geld…

Aan de andere kant: ik ben een paar jaar geleden naar Kaprun geweest en ik denk dat dit het gebied absoluut goed zal doen. De Maiskogel zelf heeft enkele leuke afdalingen (waaronder een zwarte die op andere plekken eerder rood zou worden genoemd) die velen nu links laten liggen (want maar een klein heuveltje) omdat iedereen daar de gletsjer of Zell am See gaat. Ook bewijzen de enorme parkeerplekken onderaan de gletsjer dat er echt veel auto’s die kant opgaan elke dag - en dan heb ik het nog niet eens over de vele skibussen en touringcars. Vanaf nu is die gletsjer voor de meeste bezoekers van Kaprun-Centrum dus te bereiken zonder een auto of bus te gebruiken en ik denk dat velen dat als een voordeel zien.

Voor Kaprun dus een goede en qua concurrentiepositie t.o.v. andere gebieden misschien zelfs wel een noodzakelijke zet, maar ik blijf het heel erg veel geld vinden om een stukje in een skibus te vermijden. Hopelijk hebben ze de businesscase nog eens goed nagerekend ;p-)

Enkele jaren geleden in Kaprun geweest. Ik zou er niet zo snel teruggaan, vanwege het feit dat je echt moet reizen naar de gletsjer of juist naar Zell am See. Dat je dadelijk vanuit het dorp naar de gletsjer kan is echt wel een meerwaarde. Persoonlijk vind ik een gondel leuker ‘reizen’ dan de skibus. Weet eigenlijk niet hoeveel kilometer dit gebied nu wordt, maar ik had de gletsjer met 2 dagen toch ook wel echt gezien. de maiskogel erbij zal dit max verhogen naar 3 dagen, denk ik zo.

Als ze nu ook nog de verbinding kunnen maken met Zell am See (technisch mogelijk???) en vervolgens naar Piesendorf, dan kun je wel een mooie dagtocht maken. Het skigebied herbergt voldoende mooie pistes.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

even snel snel gezocht. Het totale gebied kaprun is “slechts” 41 km. Dat is dus de gletsjer en de maiskogel bij elkaar. Waarbij de maiskogel gevoelsmatig max 20-25% van het gebied is. Men gaat dus echt 81,5mln investeren voor 8-10 km meer. Daar zal het ze niet om te doen zijn, maar zal dus echt de verbinding vanuit het dorp zijn. Schmitten - Zell am See is nog eens 77 km.

een verbinding tussen deze 2 gebieden, lijkt mij via google maps, enkel mogelijk via Piesendorf. Weet niet precies hoe het daar loopt, want op maps staat de TirolS verbinding ook nog niet op. Maar hemelsbreed gaat het over een verbinding van ± 6km…

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 29 sep 2017 16:52

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Hoe lang gaat die 3S-bahn erover doen van de Maiskogel naar Langwied? Dik 4 kilometer is niet ‘even’ op en neer naar de gletsjer. Ik snap dat ze het verkeersprobleem willen oplossen, maar ik vraag me af of dit daarvoor de oplossing is (als er nergens anders dan op de Kitzsteinhorn sneeuw ligt is het de dichtstbijzijnde gletsjer in een flinke straal, dus zal het echt wel druk blijven). En of het ruim 80 miljoen waard is…

Volgens mij meer misplaatste prestige dan iets anders.

Top verbetering volgens mij , al meermaals hier naartoe gereist vanuit de wijde omgeving , 1 dagje Kaprun elk jaar hoort er voor ons wel bij .en laatste 2 keer teruggekeerd en naar gasteinertal gereden omwille van de files direct na Kaprun dorp .van de drukte op de kitz zelf hebben wij nog nooit last gehad .
Alleen laatste 2 keer te laat vertrokken s’morgens ,
Leeftijd zal wel meespelen zeker 😬

Tegen het megalomane aan. De op de Maiskogel te vervangen liften zijn nog geen 15 jaar oud en hadden net als op de Patscherkofel nog niet vervangen hoeven worden. De 3S is veel te lang voor een verbinding die alleen als toegangslift dient. Dit moet niet de manier zijn.

❄️

Wat een ongelooflijk zinloos project… 80 miljoen voor een horizontale verbinding die misschien nog wel sneller is met de auto.

Gang is alles

Mienegoeiegod wat een geld voor een imo zeer beperkte meerwaarde…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Komt een dag dat heel Oostenrijk is verbonden.

Mag het toch niet hopen @Unix, heb je niks aan

A winter without powder isn't a winter!

Het gaat resulteren in een parkeerprobleem bij de Maiskogel, die tevens zijn familiefunctie zo een beetje gaat verliezen. Dat was altijd een baken van rust in het gekkenhuis Zell am See - Kaprun. En voor 80 miljoen hadden ze ook een Umfahrungstunnel door Kaprun kunnen maken… Als ze nou konden samenwerken met de gemeente Niedernsill-Piesendorf voor het pistentracé achterlangs de Maiskogel dan was het nog een keer de moeite…

Ik denk dat dit de leefbaarheid van het dorp Kaprun enorm gaat verbeteren. Nu hoeven er niet elke dag talloze auto’s en bussen door het dorp om de gletsjer te bereiken. Toch vind ik de aansluiting niet helemaal geweldig gekozen. Volgens deze plannen ben je minstens 3 gondels verder voordat je ook maar één meter kan skiën. Daarnaast zal het bij Gletscherjet II enorm druk worden gok ik zo maar eens. Idealer zou het zijn om de nieuwe 3K-lift boven aan de Kristallbahn of bij het Alpincenter aan te sluiten. Al heb ik geen idee of dit met het landschap daar überhaupt mogelijk is.

Deze verbinding laat zien dat het zomer-seizoen in Z.a.See / Kaprun steeds belangrijker wordt.
De goed betalende toeristen uit midden en ook iets verdere oosten krijgen op deze manier een avontuurlijke reis naar de sneeuw voorgeschoteld, door een inderdaad prachtig stukje natuur (tussen Maiskogel en Langwied).

Een meer op skien gebaseerde verbinding zou eenvoudiger mogelijk zijn geweest:

  1. re-aktiveren piste en lift bij de Unterbergalm (achterkant Maiskogel)
  2. eindelijk realiseren van Tristkogel projekt, met een bergstation zodanig geplaatst dat het Dietersbachkar (Steinkaralm) gemakkelijk bereikbaar is en dan was er skitechnisch al een verbinding geweest. Het Dietersbackkar zou wel niet geschikt zijn voor beginners.
  3. ten slotte dan nog een verbinding (Gondelbaan) van onder de Unterbergalm tot Tristkogel bergstation en het was klaar geweest;
    voor de mindere skiers was er dan een veilige en niet zo heel lange gondelrit mogelijk geweest.

Deze variant is overwogen, maar er waren/zijn daar iets meer obstakels uit de weg te ruimen (lawinegevaar, grondstukseigendom, natuurgebied). De gekozen variant is voor de regio een win-win situatie…het toch al niet slechte zomer seizoen krijgt een nieuwe luxe
impuls om toeristenaantallen uit niet Europese landen op peil te houden en het winterseizoen wordt toch weer comfortabeler gemaakt. De Maiskogel zal wel als hier boven al geschreven een stukje van zijn charme verliezen, dat is minder.

…jammer voor de echte skiers, maar commercieel is deze verbinding een prima stunt.

Website met countdown…http://www.k-onnection.com/

Ik snap dat zo’n verbinding belangrijk is voor het gevoel van een aaneengesloten gebied. Hetzelfde wordt gedaan in Hochfügen-Spieljoch, maar ik geloof niet in dit soort erg lange gondelritjes. Daarnaast lijkt het me dat er toch wel een deels skibare oplossing is. Als er 1 korte verbinding zonder piste is kan ik me het nut voorstellen, maar deze oplossing is voor mij absoluut geen pluspunt van zo’n skigebied.

Bijzonder dat de andere gemeente ernaast geen medewerking wil verlenen voor een extra piste. Wel de lusten maar blijkbaar niet de lasten willen hebben.
Gletschergebieden gaan elkaar nog meer beconcurreren gezien deze sneeuwgarantie in de toekomst. Dus 80 miljoen zullen ze wel terugverdienen.

Vooral een verbetering voor het dorp Kaprun lijkt me. De meesten laten nu het dorp gewoon links liggen en rijden door naar de parking aan de Kitzsteinhorn gondel die hoger in de vallei ligt en waar niks te beleven valt na het skiën

Op zich snap ik de kritiek wel (Veel geld voor weinig extra skiplezier.) maar ik zie toch ook wel wat voordelen.
Het volk zal meer verdeeld worden waardoor je net iets minder lang moet aanschuiven op uiteindelijk op de gletsjer te geraken. Vorig jaar in de krokusvakantie toch wel een halfuur moeten aanschuiven voor we richting boven konden.
Maiskogel zal eindelijk niet meer overgeslagen worden.
En toch wel een stuk verkeersvriendelijker.

Door deze verbinding zal het verkeer aanzienlijk worden ontlast richting de gondels beneden bij de Kitzsteinhorn. Bij sterke wind kan een deel van het publiek terug naar de Maiskogel om daar te gaan skien. Een verbinding waarbij ook pistes zouden worden aangelegd was een kansloze missie geweest omdat je door National Park Hohe Tauern zou moeten. Dan kan je het hele projekt gelijk wel afblazen. Dit is bijvoorbeeld geprobeerd in Piesendorf met het Hochsonnberg Projekt. Met als gevolg dat dit projekt nu al een paar jaar in de ijskast staat… Een verbinding vanaf de Maiskogel naar dit Hochsonnberg Projekt zou natuurlijk een enorme impuls aan het gebied geven. Wellicht is hier met de ligging van het middelstation of het bergstation al rekening gehouden…Dat omliggende gemeentes niet mee zouden willen werken kan ik mij totaal niet voorstellen.Het is natuurlijk een pak geld maar met de lage rente op dit moment niet echt een probleem. Ik zeg prima, al was het maar omdat ik er zelf belang bij heb haha.

*bericht bewerkt door HausPiesendorf op 02 okt 2017 13:17

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie