Financiële problemen in Vars, einde van spotgoedkope pakketreizen?

Rogier op 02 december 2017· 31 reacties

null

Niet heel lang geleden heb ik een blog geschreven over de hoogoplopende ruzie tussen Vars en Risoul. Dit soort onenigheden tussen skigebieden ontstaan zelden bij heldere hemel. Ook nu niet want het gaat financieel niet goed met het gebied van Vars. Deze week is het rapport van de Chambre Régionale des Comptes (CRC) uitgekomen. Dit is een Frans controle-orgaan dat controleert of publiek geld goed wordt besteed. Het rapport is verre van rooskleurig. Het schept een beeld dat helaas niet uniek is voor dit skigebied wat absurd goedkope pakketreizen in een heel ander licht zet.

Het hoofd boven water houden

Vars kan momenteel het hoofd nog maar net boven water houden. Men kan aan de verplichtingen voldoen maar er is geen ruimte voor vernieuwing en investeringen, bij onverwachte problemen zal het gebied het dan ook moeilijk krijgen. Vorig jaar werd dit al duidelijk toen er problemen met de draagkabel van een zeer belangrijke cabinelift waren. Deze kon in het seizoen zelf niet meer gerepareerd worden.

Problemen

Het rapport van de CRC is bijzonder interessant want in dit objectieve rapport wordt een aantal pijnpunten goed duidelijk gemaakt. Pijnpunten die voor Vars gelden maar zeker ook voor meer Franse skigebieden. Het rapport zegt zelfs letterlijk dat Vars niet het enige gebied is dat het moeilijk heeft. Ondanks de grootte van het gebied lukt het de laatste jaren met moeite om winstgevend te zijn. Vooral in 2013/2014 en 2015/2016 schoot Vars in de rode cijfers. Volgens het onderzoek heeft dat meerdere redenen.

Naast mooie pistes heeft Vars geweldige off-piste!
Naast mooie pistes heeft Vars geweldige off-piste!

Klimatologisch moeilijke omstandigheden

De eerste algemene reden die genoemd wordt zijn de klimatologisch moeilijke omstandigheden. Minder sneeuw en warmer. Dit maakt de kosten van het runnen van het gebied hoger. Vooral kunstsneeuw is duur. Men geeft aan dat veel gebieden in de Alpen in hetzelfde schuitje zitten. Vooral de gebieden met een wat lastige ligging, zoals La Fôret Blanche waar Vars deel van uitmaakt, voelen de klimaatverandering al. Het pakt bijna altijd minder sneeuw mee dan gebieden als Serre Chevalier of de gebieden die de retour d’est meepakken. In moeilijke jaren zijn deze restjes niet voldoende. Als het dan ook nog eens warmer is is het moeilijk en duur om genoeg sneeuw te maken. Dit jaar ziet het er wat dat betreft een stuk rooskleuriger uit.

Moeilijke samenwerking met Risoul

De volgende reden waarom het zo slecht gaat met Vars is de samenwerking met Risoul. De samenwerking an sich is natuurlijk goed maar Risoul heeft onder de vorige uitbater jarenlang niet betaald. Ook is de verdeelsleutel van de opbrengsten een probleem. Risoul probeert al jaren zo goedkoop mogelijke pakketreizen aan te bieden. Om deze prijzen mogelijk te maken verkoopt men skipassen voor €4,41 per dag aan grote reisorganisaties met wat men hier bed-contracten noemt. Dit is een korting van maar liefst 86%. Hierdoor blijft de omzet van Risoul laag en komt er dus weinig geld bij Vars binnen. Als Risoul al betaalt.

null

Spotprijzen

Ook Vars zelf maakt zich schuldig aan deze lage prijzen. Twee bedrijven, waarin de gemeente allebei een meerderheidsbelang heeft, bestaan naast elkaar: de liftmaatschappij en VarsTours (het reisbureau). Voor pakketreizen die worden aangeboden door VarsTours verkoopt het skigebied skipassen van ongeveer €10,- per dag. VarsTours verkoopt deze passen dan weer door voor €18,- per dag. Dat is 8 euro die het skigebied niet meer terugziet, en prima zelf zou kunnen innen. Door deze twee naast elkaar draaiende bedrijven wordt er geld uit het skigebied weggesluisd. Boekhoudkundige beslissingen die wenkbrauwen doen fronsen. In het uitgebrachte rapport wordt dan ook met klem aangeraden om de beide bedrijven weer te laten fuseren tot één bedrijf.

Toekomst

Nu hoeven we natuurlijk niet meteen bang te zijn dat Vars volgend jaar de liften niet meer kan openen. De nieuwe uitbaters van Risoul lijken meer voor rede vatbaar en met de conclusies van dit rapport moet wat gedaan gaan worden. Zo niet, dan kan het gebied onder curatele worden gesteld. Ook zet Vars meer en meer in op wat luxere appartementen in het hogere segment. Het zijn stappen in de goede richting.

Einde van spotgoedkope pakketreizen?

Nog interessanter is het feit dat deze financiële specialisten erop hameren dat het economische model waarbij skipassen extreem goedkoop worden aangeboden op de schop moet. Dit is een aanbeveling waar ook andere Franse skigebieden rekening mee moeten houden. Het is economisch gewoon niet houdbaar om zulke goedkope reizen aan te bieden. Ook komt men hierdoor in de knoop met investeringen die de lange termijn in gevaar brengt. Een interessant gegeven voor een groot deel van de wintersportmarkt in (bepaalde) Franse gebieden. Dit werpt weer een ander licht op het blog wat Roel heeft geschreven over goedkope pakketreizen.

Bron: Cour des Comptes

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Tsja. Naar mijn weten blinkt het gebied t.o.v. andere gebieden niet echt ergens in uit en is het voor het gros van de wintersporters ook lastig(er) te bereiken dan andere skigebieden. Denk oprecht dat deze combinatie al voor veel potentiële problemen zorgt.

Alle bovenstaande (interne) strubbelingen tussen de verschillende stakeholders helpen dan uiteraard ook niet mee. Hopelijk houdt dit gebied het hoofd boven water en zal het in de toekomst beter gaan; volgens mij ligt het in een mooie omgeving .Sinds ik Serre Chevalier en Puy heb bezocht twee jaar geleden heb ik toch een klein zwak voor de relaxte sfeer in de Zuidalpen, dus wil dit gebied graag nog eens aandoen.

Mr. Slow

Ik ven benieuwd wat mijn bevindingen zullen zijn na mijn bezoek 😉. Dat ze klimatologisch lastig liggen wist ik niet. Op hun websites pronken ze met hun sneeuwzekerheid door het droge klimaat en de hoogte van het gebied…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Natuurlijk kan het allemaal niet uit met die belachelijke prijzen en dan hoeven de Franse gebieden volgens mij niet eens de boeren te betalen voor het gebruik van de grond. Zelfs voor een gebied als L3V is de kapitaalkracht een lachertje vergeleken met een gebied als Ischgl volgens mij. Om nog maar niet te spreken over de giga impact die het (winter) toerisme in Oostenrijk op de complete welvaart heeft, terwijl in Frankrijk maar een klein clubje echt geld verdiend…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Tja, slechte bedrijven gaan stuk, zo werkt dat. Iemand is heel rijk geworden van niet betalen of die €8,- verschil in liftpas en als het dan uiteindelijk misloopt, springt de overheid wel bij kennelijk. Gezien het feit dat het ook nog slecht gelegen is vwb bereikbaarheid en sneeuwval, is op een gegeven moment sluiten misschien nog niet zo gek.

Slechte bedrijven gaan stuk? Ik wil jou wel eens een bedrijf overeind zien houden tussen allerlei maffiaconcurrentie die alles onder de kostprijs verkopen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het feit dat Vars slecht te bereiken is voor NL en BE maakt het niet slecht bereikbaar voor bijvoorbeeld Marseille ;-)

Enne @sven311 dat is natuurlijk relatief, Vars/Risoul is behoorlijk sneeuwzeker, maar minder sneeuwzeker dan bv Puy en Serre Che ;-)

Click. Click. Peace

Slechte bedrijven gaan stuk? Ik wil jou wel eens een bedrijf overeind zien houden tussen allerlei maffiaconcurrentie die alles onder de kostprijs verkopen…

Shane op 2 dec 2017 08:53

Maffiaconcurrentie? Gezien het stuk verkoopt de ene partner vooral ultrabudget en betaalt niet mee en de andere partij houdt er schimmige boekhoudconstructies op na en zit in ongeveer hetzelfde segment. Oftewel wel de hoge kosten van een flink gebied maar lage inkomsten door busladingen busgetstudenten e.d.

Ja @Userd, ze verkopen geen ultrabudget voor de lol he…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja @Userd, ze verkopen geen ultrabudget voor de lol he…

Shane op 2 dec 2017 09:41

Het is hen overkomen, bedoel je?

Ik zal het je proberen uit te leggen. Stel je voor dat het beste en grootste gebied van Oostenrijk net zoals L3V complete reisjes voor 250 euro gaat verkopen (De grote mannen achter Valtho zijn dezelfde als die in de zomer de Spaanse costa’s runnen overigens). En vervolgens gaan de andere grote gebieden mee doen. Denk je dat Steinplattes e.d. dan nog veel skipassen van 250 euro verkopen, zonder verblijf…?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zal het je proberen uit te leggen. Stel je voor dat het beste en grootste gebied van Oostenrijk net zoals L3V complete reisjes voor 250 euro gaat verkopen (De grote mannen achter Valtho zijn dezelfde als die in de zomer de Spaanse costa’s runnen overigens). En vervolgens gaan de andere grote gebieden mee doen. Denk je dat Steinplattes e.d. dan nog veel skipassen van 250 euro verkopen, zonder verblijf…?

Shane op 2 dec 2017 10:10

Dat hangt van zoveel meer factoren dan alleen een prijskaartje (van de skipas ) af dat je dat niet zo simpel kan stellen imo.

Iemand met een beetje gezond verstand (lees: economisch inzicht), weet dat dit soort belachelijke prijzen simpelweg niet kunnen.
Wat dat betreft zijn de consumenten die naar dat soort gebieden net zulke ‘graaiers’ als de exploitanten.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.
Of dat nu om vliegtickets van 2 tientjes of een week skiën voor 100 € all-in gaat.

Rob

@Userd bedrijven? Er staat letterlijk ‘Twee bedrijven, waarin de gemeente allebei een meerderheidsbelang heeft, bestaan naast elkaar’. Dit is bedrijfje spelen, denk maar aan NS en ProRail. Ook vooral bezig elkaar (via media) zwart te maken. Deze analyse (dank @Rogier, erg interessant!) is waarschijnlijk ook gewoon politiek. Blijkbaar moet de nieuwe uitbater (drie x raden wie de aandelen heeft) even als opruimer gepositioneerd worden. Het lek is boven, wij gaan er weer iets van maken. Komende jaren gaan er weer publieke miljoenen vloeien. Komt helemaal goed met Vars.

*bericht bewerkt door Sndr op 02 dec 2017 12:08

@Userd bedrijven? Er staat letterlijk ‘Twee bedrijven, waarin de gemeente allebei een meerderheidsbelang heeft, bestaan naast elkaar’. Dit is bedrijfje spelen, denk maar aan NS en ProRail. Ook vooral bezig elkaar (via media) zwart te maken. Deze analyse (dank @Rogier, erg interessant!) is waarschijnlijk ook gewoon politiek. Blijkbaar moet de nieuwe uitbater (drie x raden wie de aandelen heeft) even als opruimer gepositioneerd worden. Het lek is boven, wij gaan er weer iets van maken. Komende jaren gaan er weer publieke miljoenen vloeien. Komt helemaal goed met Vars.

Sndr op 2 dec 2017 12:07

Euh ja, ik volg je niet helemaal geloof ik 🤔

Heb ik wel vaker last van. Samenvatting: het zijn geen bedrijven.

*bericht bewerkt door Sndr op 02 dec 2017 12:24

Eigenlijk komt dit volgens mij neer op slecht beheer van dit gebied. Zoals RCgrootveld zegt:
Graaiers bij de exploitanten.
Graaiers bij de consument is niet meer dan normaal volgens mij. Het is natuurlijk ook een reden, maar als je bvb een ski kan kopen voor 200 euro in de ene winkel en in de andere kost deze 600 euro, dan weet ik wel waar iedereen zijn ski gaat halen.
Het is natuurlijk spijtig dat dit gebied door dit soort van praktijken in de moeilijkheden komt.
In principe weet iedereen dat deze dumpingprijzen niet gezond kunnen zijn voor een bedrijf dat eigenlijk jaarlijks nieuwe investeringen moet doen.(liften, accomodaties, rollend materiaal, enz…).

Als je als bedrijf iets moet vermijden dan is het wel de laagste prijs valkuil. De prijzen kunnen altijd omlaag, maar nooooit meer omhoog.

Als je dan vervolgens je liquiditeit (vrij besteedbaar geld op de rekening) verliest ben je nog maar een stap verwijderd van het falliesement.

Dom … dom … dom …

*bericht bewerkt door Denktank op 02 dec 2017 13:17

Paul

Stel een Apple Iphone (noemen we voor het gemak even de beste telefoon) wordt drastisch in prijs verlaagd naar 200 euro. Geen probleem voor Apple met al die miljarden op de bank. Denk je dat de mindere telefoons dan iets anders kunnen dan hun prijs verlagen??? Ze willen blijven bestaan, maar hebben een duidelijk minder product en weing reserves, dus moeten wel mee anders is het gelijk over.

En ja dergelijke “maffiapraktijken” worden door de grote jongens in Frankrijk uitgevoerd.

Door de bizarre prijzen die de massa in Frankrijk betaalt zijn er veel gebieden die de rekeningen kunnen betalen, maar dan houdt het wel op. En ja, dan ben je bij het minste of geringste aanvullende probleem het haasje.

*bericht bewerkt door Shane op 02 dec 2017 13:39

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik denk niet dat de pakketreizen het probleem zijn. Voordeel daarvan is dat je als gebied in een keer een bulk geld binnen krijgt waarmee je al vooraf kosten kunt dekken. Als ik het zo lees is het probleem eerder dat er meerdere clubjes zijn met elk hun eigen belang waardoor het geld over te veel schijven gedeeld wordt. In plaats van 2 losse gebieden te hebben die samenwerken met elk hun eigen belang en investeringen, kun je daar beter een groot “bedrijf” van maken dat naar het gezamenlijk belang kijkt. En daar dan zeker geen subbedrijfjes onder hangen waar 1 iemand rijk van wordt.

€10,- per dag is inderdaad belachelijk. Net als de €40,- die je betaalt rechtstreeks aan de kassa. Waarom niet een prijs er tussenin voor iedereen?

Stel een Apple Iphone (noemen we voor het gemak even de beste telefoon) wordt drastisch in prijs verlaagd naar 200 euro. Geen probleem voor Apple met al die miljarden op de bank. Denk je dat de mindere telefoons dan iets anders kunnen dan hun prijs verlagen??? Ze willen blijven bestaan, maar hebben een duidelijk minder product en weing reserves, dus moeten wel mee anders is het gelijk over.

En ja dergelijke “maffiapraktijken” worden door de grote jongens in Frankrijk uitgevoerd.

Door de bizarre prijzen die de massa in Frankrijk betaalt zijn er veel gebieden die de rekeningen kunnen betalen, maar dan houdt het wel op. En ja, dan ben je bij het minste of geringste aanvullende probleem het haasje.

Shane op 2 dec 2017 13:37

Slechte vergelijking maar vooruit. Als iedereen dan ineens een iphone gaat kopen die op of onder kostprijs verkocht wordt, is dat heel vlug ook een probleem. Even los van apple dat een onvergelijkbare hoeveelheid geld heeft en wat dat betreft nogal buiten de werkelijkheid staat.

Stel een Apple Iphone (noemen we voor het gemak even de beste telefoon) wordt drastisch in prijs verlaagd naar 200 euro. Geen probleem voor Apple met al die miljarden op de bank. Denk je dat de mindere telefoons dan iets anders kunnen dan hun prijs verlagen??? Ze willen blijven bestaan, maar hebben een duidelijk minder product en weing reserves, dus moeten wel mee anders is het gelijk over.

En ja dergelijke “maffiapraktijken” worden door de grote jongens in Frankrijk uitgevoerd.

Door de bizarre prijzen die de massa in Frankrijk betaalt zijn er veel gebieden die de rekeningen kunnen betalen, maar dan houdt het wel op. En ja, dan ben je bij het minste of geringste aanvullende probleem het haasje.

Shane op 2 dec 2017 13:37

Slechte vergelijking maar vooruit. Als iedereen dan ineens een iphone gaat kopen die op of onder kostprijs verkocht wordt, is dat heel vlug ook een probleem. Even los van apple dat een onvergelijkbare hoeveelheid geld heeft en wat dat betreft nogal buiten de werkelijkheid staat.

Userd op 2 dec 2017 17:36

Wat is dan het probleem? Apple heeft meer dan genoeg andere producten waar ze het mee verdienen en met de gigantische massa kunnen zij wellicht nog een margetje maken. Dat is bijvoorbeeld in Valtho ook zo, zij verdienen lekker aan het uitgaan e.d. en de massa is wellicht groot genoeg. Maar goed we dwalen af…
De schuld van de budget prijzen bij Vars neerleggen is onjuist, zij moeten wel volgen. Dat is mijn punt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Uit het verhaal van Rogier waren er toch wel punten waarbij Vars en Risoul op zijn minst twijfelachtige dingen deden.

Paul

Lezen is een vak he Denktank 😉. Dat doen ze ook en ik zeg ook niet anders. Alleen zijn er veel Franse gebieden die bijzonder weinig spek op de botten hebben en dus bij de minste of geringste tegenslag in financiele problemen komen, omdat ze dat eigenlijk allang zitten. Veel te weinig, of geen budget om te investeren in noodzakelijke vernieuwing enzovoort. Een regio die veel te weinig van het toerisme profiteert. Grote schuldige daarin zijn de bizar lage prijzen en dat kun je Vars/Risoul niet aanrekenen.
Dat nu wat dubieuze zaakjes en een conflict de druppel blijken te zijn, doet daar niks aan af.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De financiele problemen van de franse gebieden worden door hun zelf veroorzaakt.

  1. Structureel veel te lage prijzen voor de grote jongens rekenen. Dit betekend dus gewoon dat ze meer geld uitgeven als er binnenkomt.
  2. Schimmige vestzak - broekzak constructies, waardoor er ergens geld afgeroomd wordt. Oja, en de lokale overheid heeft hierin een meerderheidsbelang!!

Als je niet investeerd in je eigen merk (wat de oostenrijkers wel doen - Tirol e.d.) en je wilt alleen maar gemakkelijk graaien, dan is de kans groot dat uiteindelijk je jezelf alleen nog maar kunt positioneren met baggerprijzen.

Denk ook even nog verder waarom voornamelijk alleen FRANSE gebieden zo beroerd draaien. Je hoort dit niet over de zwitserse, italiaanse of oostenrijkse gebieden.

*bericht bewerkt door Denktank op 03 dec 2017 06:46

Paul

@Denktank Er zijn ook gebieden in andere landen die problemen hebben hoor. In elk Alpenland eigenlijk wel…

Click. Click. Peace

Ja @Denktank, dat ben ik allemaal met je eens! Dat zeg ik ook steeds, het enige dat ik probeer aan te geven is dat hoewel het de schuld van de gebieden zelf is, sommige gebieden meer schuldig zijn dan anderen.

Grappig is daarbij dat in de, in mijn ogen, belangrijkste veroorzaker Valtho, de prijzen door de inmiddels, immense populariteit weer stijgen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Rogier, wat bedoel jij hier met uitbaters? Investeringsmaatschappijen? Wat is dan het verdienmodel voor hen versus de gemeenten/provincies? Liftexploitatie kan ik mij alles bij voorstellen maar opbrengsten vanuit verblijven en horeca komen toch alleen ten goede aan eigenaren en overheid (belastingen)?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30 Dat is in dit geval inderdaad een investeringsmaatschappij samen met de gemeente.

Click. Click. Peace

Dit is vast al eerder gezegd, maar als de overheid bijspringt zou ik dat (onder condities) niet zo raar vinden. Zo’n skigebied neemt een groot deel van de lokale werkgelegenheid voor zijn rekening, waarbij diezelfde lokale overheid ook hard geraakt wordt door werkeloosheid.

Maar het zou onder condities moeten, er moet een goed bestuur komen, eventuele winsten moeten op termijn weer terug etcetera.

Het lastige lijkt me vooral de draai die je moet maken, van budgetbestemming (wat een bepaald publiek komt dat ook weinig op de piste besteedt), naar normaler prijzen. Terwijl veel mensen (mezelf inclusief) liever niet naar een budgetbestemming gaan, juist ivm het publiek en de drukte die er toch vaak bijhoort.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie