Waarom slecht geprepareerde pistes onze eigen schuld zijn

Roel op 10 december 2017· 61 reacties

null

Als je naar een bekend skigebied gaat in de vakantieperiode krijg je er gegarandeerd mee te maken: drukte. Niet alleen bij de lift maar ook op de piste. Sterker nog, de drukteproblematiek lijkt zich een beetje te verplaatsen van de liftpoortjes naar de piste. Niet alleen moet je uitkijken waar je skiet, later op de dag krijgen we ook steeds vaker te maken met buckels. En daar is, naar nu blijkt, met pistepreparatie maar weinig tegen te doen.

Snellere liften

Als je op het einde van de dag de laatste dalafdaling maakt is het vaste kost, of je nu in Ischgl, Saalbach of Valloire zit. Je krijgt met buckels te maken. Pistes die er 's ochtends nog strak bij liggen zijn na de lunch veranderd in een veld met hopen sneeuw. Het hangt allemaal samen met de drukte, drukte die er vroeger niet was, Het probleem van buckelpistes in de middag is een gevolg van de steeds snellere liften. Skigebieden hebben de afgelopen twee decennia steeds modernere liften neergezet om de wachttijden bij de liften te beperken. Hier is natuurlijk iets voor te zeggen. Iedere minuut die je in een rij staat te wachten kun je niet skiën. Wintersporters verlangen het ook. “Als jij niet investeert in snellere liften ga ik wel naar een ander skigebied waar ik niet hoef te wachten”, is de redenatie van velen.

null

Het neveneffect van snelle liften is echter dat er meer skiërs tegelijk op de piste staan. Waar ik in mijn jeugd in de voorjaarsvakantie op het eind van de dag nog een strakke dalafdaling kon nemen, moet ik nu slalommen tussen ploeterende skiërs en boarders. Het is gewoon drukker en iedereen moet aan het eind van de dag over dezelfde piste terug naar het dorp. Meer skiërs betekent dat pistes ook meer worden belast. We spraken hierover met Eric Viallet, directeur van de pistedienst in Valloire (Galibier Thabor). Wat blijkt: tegen die drukte valt nauwelijks op te prepareren. Zijn de grenzen van onbegrensde groei bereikt?

Preparatie leidt tot buckels

Met de preparatie van een piste wordt de bovenste laag zacht gemaakt waarna deze geribbeld aangedrukt en geprepareerd wordt. Dat zachter maken van die bovenste laag is nodig om skiërs en boarders grip te geven. Deze zachte laag bindt echter slecht met de hardere onderlaag. Hoe meer skiërs en boarders hun bochten draaien, hoe meer sneeuw er wordt verschoven die uiteindelijk leidt tot hopen sneeuw. Pistepreparatie zelf werkt buckels dus min fo meer in de hand. Het is alleen dat pistes onskibaar worden voor de gemiddelde skiër als we zouden stoppen met prepareren. Geprepareerde pistes zijn dus nodig en, laten we het niet vergeten, 's morgens een waar genot om overheen te skiën!

null

Blauwe pistes blijven langer goed

Het probleem is meer het toenemend aantal skiërs. Dat aantal is voor sommige pistes zo groot geworden dat er niet meer tegenop te prepareren is. De sneeuwcondities en de pistesoort spelen natuurlijk mee. Verse sneeuw is losser en wordt veel sneller bijeengeschoven tot heuvels, en bij natte sneeuw graaf je dieper in de zachte laag waardoor meer schade wordt aangericht

Ook zijn rode dalafdalingen gevoeliger voor buckelvorming omdat meer mensen rutschen. Brede, weinig aflopende blauwe pistes blijven veel langer in goede conditie. Tegelijkertijd blijven zwarte pistes ook soms langer goed dan rode omdat er minder skiërs overheen gaan, en de skiërs die er komen rutschen minder.

Wat kunnen skigebieden doen?

Drukte op de pistes wordt dus steeds meer een dingetje terwijl wachtrijen voor de lift een steeds kleiner probleem wordt. De drukte is alleen tegen te gaan door meer pistes aan te leggen of door minder skiërs tot een gebied toe te laten. Dat eerste lijkt op het vooruitschuiven van het probleem en zal geld en moeite kosten. Het tweede willen veel skigebieden waarschijnlijk niet laten gebeuren, al is het op langere termijn misschien de enige optie. Ski Arlberg doet het trouwens al, als er in het deelgebied Lech-Zürs 14.000 mensen rondskiën worden er in Warth - Schröcken geen dagpassen meer voor Ski Arlberg verkocht. De toekomst zal uitwijzen of er meer zullen volgen.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Heerlijk die buckels aan het eind van de dag. Lekker de buitenste 2 meter piste pakken en daar door de losse sneeuwhopen op mn boardje naar beneden knallen.

Born to Ride

Daarom hou ik wel van gebieden waar ze nog sectoren met oude (sleep)liften hebben, heerlijk rustig en vaak perfecte omstandigheden.
Buckelpistes best leuk maar niet als er om de drie meter iemand voor je neus ligt ;)

Heerlijk die buckels aan het eind van de dag. Lekker de buitenste 2 meter piste pakken en daar door de losse sneeuwhopen op mn boardje naar beneden knallen.

Matthias123 op 10 dec 2017 08:34

Je vraagt je af waarom niet meer mensen dat doen, moet toch ook met ski’s te doen zijn? Maar inderdaad, lekker aan de buitenkant blijven, ook geen hinder van klungelende skiërs/boarders.

Losse sneeuw is voor minder geoefende boarders veel makkelijk te verteren dan voor skiërs die niet gewend zijn om in losse/diepere sneeuw te skiën. Heb ik mij laten vertellen door wat boarders. Bij het boarden hoef je technisch niet veel ander te doen dan anders, schijnt. Voor skiërs is het een wereld van verschil als je ineens wegzakt en met zeer veel moeite je ski’s gepivoteerd krijgt. Dus dan wordt het voor veel (vooral minder gevorderde) skiërs kiezen tussen twee kwaden: diepe sneeuw of buckels. Beide met hun uitdagingen.

Zou je ook kunnen stellen dat een gedeelte van de oorzaak is dat veel skiërs niet goed de techniek beheersen en meer rutschen? het fenomeen valt mij ook op en vorig seizoen vaker een zwarte afdaling gepakt omdat die er beter bij lag dan de rode…leek wel een buckelpiste.

Waarom rijden ze dan niet over dag , je hoort toch hun toeter van ver als je afdaalt

Zou je ook kunnen stellen dat een gedeelte van de oorzaak is dat veel skiërs niet goed de techniek beheersen en meer rutschen? het fenomeen valt mij ook op en vorig seizoen vaker een zwarte afdaling gepakt omdat die er beter bij lag dan de rode…leek wel een buckelpiste.

Mischa op 10 dec 2017 11:13

Zoals in het artikel ook staat: op steilere pistes is de vorming van buckels en ijsplaten ernstiger dan op minder steile pistes. Op een steilere helling gooien mensen vaker en heftiger hun ski’s of board dwars voor snelheidscontrole. Betere techniek maakt dat je daar andere, efficiëtere manieren voor vindt. Maar de combinatie van steilheid en het relatieve niveau is dan inderdaad de oorzaak ja. Met ‘relatief niveau’ bedoel ik dat je niveau minder hoog lijkt/schijnt naarmate het terrein uitdagender wordt. Zo kan je dus technisch prima van blauw afkomen, maar op een steilere piste er nog uitzien als een hert op een bevroren meertje.

Waarom rijden ze dan niet over dag , je hoort toch hun toeter van ver als je afdaalt

Pieter230976 op 10 dec 2017 11:58

Dat heeft geen enkele zin, als je overdag rijdt heeft de sneeuw geen tijd om aan te vriezen zodat het gelijk weer op hopen ligt. Door het frezen en de wrijving van de kam ontdooit de sneeuw licht en als dat aanvriest krijg je die stevige laag die je 's morgens hebt. Deze laag kan best wat hebben voordat alles op hopen ligt.

Born to Ride

Die hoor je wel vaker: “Waarom prepareren ze niet overdag?”
Tikje naïeve gedachte: Onmogelijk om te doen qua hoeveelheid vierkante kilometers. Maar bovenal: levensgevaarlijk

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 10 dec 2017 15:45

Die boarders zijn shovels als ze rutschen.

Die boarders zijn shovels als ze rutschen.

Frank66 op 10 dec 2017 16:08

Die slechte skiers zijn 2 shovels als ze rutschen…

Die boarders zijn shovels als ze rutschen.

Frank66 op 10 dec 2017 16:08

Die slechte skiers zijn 2 shovels als ze rutschen…

japser op 10 dec 2017 17:37

Daarom zijn pittige zwarte pistes nauwelijks lastiger dan een gemiddelde rode, althans einde dag in het hoogseizoen.

Edwin van Riel

Die hoor je wel vaker: “Waarom prepareren ze niet overdag?”
Tikje naïeve gedachte: Onmogelijk om te doen qua hoeveelheid vierkante kilometers. Maar bovenal: levensgevaarlijk

Wunderkammer op 10 dec 2017 15:45

Ik kan me goed herinneren dat ze dit in de jaren ‘90 in St. Moritz wel degelijk deden (misschien nu nog steeds?). Op enkele mooie brede pistes werd e.e.a. weer prachtig aangeharkt wat ervoor zorgde dat eind van de middag die pistes er prachtig bij lagen.

En gevaarlijk? Volgens mij niet, i.i.g. niet op die locatie (voor de kenners: aan de kant van de Signalbahn). Plek zat en op die snelwegen zag je ze echt altijd van verre aankomen.

*bericht bewerkt door Forza op 10 dec 2017 18:29

@Forza: Je overschat de mensen. En jezelf. Gevaarlijk!
Nog maar twee weken geleden is er een Hollander overreden in Sölden. En vorige winter ook ėėn Bettmeralp. Dodelijk.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 10 dec 2017 19:06

@Wunderkammer: ik zou dat ongeluk in Sölden niet willen vergelijken met een bully op een (hele) brede piste, dus die laat ik aan jou. Wel heb je natuurlijk gelijk dat pistentractoren gevaarlijke dingen (kunnen) zijn. Ik kan me daarom goed voorstellen dat het in de meeste gevallen echt beter is om niet met die dingen te rijden overdag.

@Forza ik zou het omdraaien: als er overdag geprepareerd zou worden zou het bloedbad gedurende het seizoen niet te overzien zijn. Alsof alle pistes breed en overzichtelijk zijn, en skiërs altijd alles onder controle hebben… Jij zeker?
Ik denk dat er dan wekelijks meerdere doden zouden zijn!

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 10 dec 2017 20:58

Doemdenken is ook een vak blijkbaar…

Prima stuk trouwens Roel, maar vind de titel niet passend. Immers wordt de piste gewoon goed geprepareerd en niet matig. Dat er vervolgens toch hopen sneeuw e.d. ontstaan zegt niks over de preparatie van de piste.

Mr. Slow

Zelfoverschatting ook. Veel liefhebbers ervan ook trouwens.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 10 dec 2017 21:02

Nou, ben regelmatig in gebieden geweest waar gewoon overdag de bully’s reden hoor. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Hintertuxer? Die stonden er zelfs bekend om.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En, @Shane, inderdaad tientallen doden per dag op die Hintertux of viel het mee?

Anyway, volgens mij hebben ze daar ook hele brede pistes met goed overzicht. Dan moet het misschien wel veilig kunnen. Op een slingerende piste zonder vrij zicht op bepaalde delen kan ik me goed voorstellen dat het gevaarlijk is.

*bericht bewerkt door Forza op 10 dec 2017 22:14

Ik denk dat het op de totale bezoekersaantallen wel te overzien is 😉. Zonder gekheid, ik ken geen incidenten, wat overigens totaal niet betekend dat ze er niet zijn geweest.

Maar elke dode voor een strakkere piste is er 1 teveel naar mijn mening. Aan de andere kant, hoeveel dodelijke of ernstig verwondende ongevallen vinden er plaats, die met een beter geprepareerde piste niet plaatsgevonden hadden…?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waar is de tijd gebleven dat pistes überhaupt nog niet geprepareerd werden…

Het grootste bezwaar van pistenbully’s overdag is dat mensen in het spoor ervan gaan skiën, op die mooie verse ribbels. Dan hoeft er maar weinig fout te gaan. Van mij mogen ze overigens van harte overdag rijden.

Ik vind die buckels trouwens mooi. Niet te hoog, mooi een beetje springen.

Vroeger had ik een hekel aan buckels, tegenwoordig vind ik lage brede buckels zoals op de foto juist wel leuk. Maar er zijn grenzen. De dalafdaling aan het eind van een warme dag in Flachauwinkl bijvoorbeeld. Heel korte maar hoge buckels. Daar kon trouwens niemand wat mee, zelfs de boarders niet.

Als iedereen nou draait op de buckel in plaats van erna, dan blijft de piste mooi vlak :)

Ik heb vorige winter een aantal keren in YongPyong (Zuid-Korea) kunnen skiën en ik moet zeggen dat ze daar de zaken grondig anders aanpakken.
De crew daar monitord gewoon alle pistes gedurende de dag en als de piste er te slecht bijligt, sluiten ze deze gewoon voor een uurtje om met een legertje aan sneeuwkanonnen terug op te spuiten en vlak te trekken met de piste-bullies.
Door de vorm van het skigebied zijn er wel meestal alternatieven om dezelfde berg af te komen via een parallelle piste.
Belangrijk in deze is natuurlijk wel dat de pistes goed afgesloten kunnen worden en je er niet via een off-piste binnenweggetje op uit kunt komen (wat door de dichte boombegroeiing in YongPyong geen enkel probleem is).

Glide on!

@Quick nee dat klopt. Het is meer dat mensen zeggen dat de pistes er zo slecht bijliggen alsof dat door de preparatie komt. Dat komt dus doordat het zo druk is.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Heerlijk die buckels aan het eind van de dag. Lekker de buitenste 2 meter piste pakken en daar door de losse sneeuwhopen op mn boardje naar beneden knallen.

Matthias123 op 10 dec 2017 08:34

Je vraagt je af waarom niet meer mensen dat doen, moet toch ook met ski’s te doen zijn? Maar inderdaad, lekker aan de buitenkant blijven, ook geen hinder van klungelende skiërs/boarders.

Steven2 op 10 dec 2017 10:13

Waarom veel mensen dit niet doen? Omdat ze de techniek beheersen om op die 2 meter te blijven en controle te blijven houden. Daarnaast zit je aan zijkant piste, dat is voor veel mensen al: “ow shit” ;)

Het grootste nadeel van die buckels is dat minder ervaren skiers veel onvoorspelbaarder zijn en dat overal mensen stil gaan staan. Je moet dus extra opletten en er vanuit gaan dat je je lijn moet aanpassen gedurende de piste, dan wel plots moet stoppen.

Waar is de tijd gebleven dat pistes überhaupt nog niet geprepareerd werden…

paolie op 10 dec 2017 22:27

Is het niet zo dat als je pistes niet prepareert, ze veel sneller weg dooien? Dus als je niet prepareert (en geen kunstsneeuw spuit, maar dat heeft zonder prepareren uberhaupt geen zin), je in 75% van de skigebieden eigenlijk niet eens kan skiën?

En ik heb wel eens van die hele oude plaatjes gezien hier, dat ze met de hand prepareerden…Is er eigenlijk ooit recreatief geskied zonder pistepreparatie?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 Ja in het beginsel werd er eigenlijk niet geprepareerd. Met de hand is gewoon niet te doen.

Verder is er een andere reden dat er overdag niet geprepareerd wordt, want de sneeuw net achter de pistenbully is erg zacht en als deze niet wat kan opvriezen dan ski je deze mooie laag sneeuw binnen no-time kapot. Erg veel moeite en geld voor maar weinig effectieve winst…

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie