De digitalisering van de wintersport

Rick op 08 december 2017· 40 reacties

De Smart Ski Goggle in Ski Amadé
De Smart Ski Goggle in Ski Amadé

Laatst was ik in de Efteling. Gewoon, omdat de Efteling cool is. Ik was er al een aantal jaar niet geweest en bij de kassa viel mijn oog op een promotiefolder voor de Efteling-app. Deze app bevat allerlei praktische informatie over het park, zoals een kaart en beschrijvingen van de attracties. De app bevat echter ook een voor mij nieuwe functie: real-time inzicht in de wachttijden voor de attracties. Dit blijkt prima te werken en hoewel de app er niet voor zorgt dat je niet meer in de rij staat, helpt hij je wel je tijd in het park zo efficiënt mogelijk te besteden. Terwijl we toch in één van de onvermijdelijke rijen stonden, bleef ik in mijn hoofd bezig met de app en het ‘wachtrijenmanagement’ en dwaalde ik af naar die andere situatie waar ik een enorme hekel heb aan wachtrijen: tijdens de wintersport. Nou is wachten in de rij nooit leuk, maar als ik met lede ogen moet aanzien hoe andere wintersporters dat mooie, strakke, met perfecte ribbels geprepareerde ‘corduroy’ binnen de kortste keren omtoveren tot een helling waar de gemiddelde buckelpisteskiër trots op is, word ik toch ongeduldig. Zou dit ‘wachtrijenmanagement’ niet ook in skigebieden toegepast kunnen worden?

Wachtrijenmanagement

Toen ik wat dieper in dit thema dook, bleek dat ik niet de enige ben die zich deze vraag heeft gesteld. Verschillende private bedrijven zijn hier al mee bezig, zoals de Oostenrijkse start-up QGo en het Deense BLIP systems (met het product BlipTrack). Deze bedrijven hebben allebei software ontwikkeld om een wachtrij te herkennen en kunnen vervolgens voorspellen hoe lang je erin staat. Interessant genoeg doen ze dat allebei op een andere manier: waar Qgo gebruik maakt van camera’s die de daadwerkelijke wachtende personen in de rij herkennen, maakt BlipTrack vooral gebruik van de Bluetooth- en WiFi-signalen die de smartphones van de wachtenden uitzenden om te meten hoeveel mensen er in een rij staan.

Bij beide systemen worden deze gegevens vervolgens gekoppeld aan de capaciteit van de lift, om uit te komen op een prognose van de wachttijd op dat moment. Zowel het aantal wachtenden in de rij als de capaciteit van de lift variëren echter continu, waardoor de berekening zeer regelmatig zal moeten worden uitgevoerd om een real-time beeld te krijgen. Dat lukt aardig, gezien het feit dat skigebieden als Sölden, Großarl, Schladming - Dachstein, Zell am See - Kaprun, Dachstein-West en Zugspitz Arena al gebruik maken van Qgo, terwijl verschillende grotere skigebieden in Noord-Amerika gebruik maken van BlipTrack.

BlipTrack
BlipTrack

Meer skigebieden zijn ermee bezig

De skigebieden zelf hebben ook niet stilgezeten. Sommigen maken zoals gezegd gebruik van de technologie van Qgo en BlipTrack, terwijl anderen het heft meer in eigen hand hebben genomen. Bijvoorbeeld door middel van de Yuge-app (Paradiski), een systeem genaamd Ski Flux (Val Thorens, zie dit blog van onze Belgische blogster Laura uit begin 2017) en EpicMix (onder andere Vail, Beaver Creek, Breckenridge en Whistler-Blackcomb), proberen gebieden skiërs real-time op de hoogte te houden van de condities in het skigebied.

Deze apps zijn de laatste tijd behoorlijk verbeterd, waardoor ze niet meer alleen digitale pistekaartjes, weer- en liftinformatie en tracking-functies bevatten, maar ook een GPS-functie waardoor je zowel jezelf als je vrienden op het pistekaartje ziet verschijnen. Dit maakt het afspreken op de berg, waar Rogier in zijn blog over contact houden op de piste al over schreef, een stuk eenvoudiger. De meest recente toevoeging is dus het tonen van de actuele wachttijd voor de liften, wat overigens zowel gedaan wordt via apps als op grote schermen bij de bergstations van de liften. Op die manier kun je de grootste drukte omzeilen en je dag op de berg zo efficiënt mogelijk besteden.

Restaurants

Het enige dat men nog niet in dit real-time informatiesysteem heeft meegenomen zijn de bergrestaurants, maar wellicht is dat een kwestie van tijd. Technologisch moet het mogelijk zijn om met sensoren te meten of er tafels vrij zijn in een restaurant, dit gebeurt immers al met parkeerplaatsen in parkeergarages. Zeker tijdens de drukke vakantieweken kan inzicht in vrije en bezette tafels in pisterestaurants veel ergernis besparen. Het eindeloos door een overvol restaurant sjouwen in je veel te warme en onhandige ski-outfit is dan verleden tijd. En misschien kun je dat vrije tafeltje dan ook wel gelijk via de app reserveren, zodat je zeker weet dat het nog vrij is als je bij het restaurant aankomt.

Nooit meer op zoek naar een plekje in een pisterestaurant?
Nooit meer op zoek naar een plekje in een pisterestaurant?

Pistenavigatie

Bij het juiste restaurant aankomen kan overigens ook best een opgave zijn. Zeker in slecht weer (sneeuwstorm, dichte mist) lijkt alles wit en kan de piste die naar het restaurant leidt ineens onvindbaar zijn. Daar heeft men in Ski Amadé iets op gevonden: Smart ski goggles. Deze speciale skibril beschikt over een klein schermpje rechtsonder in de lens waarop allerlei informatie wordt getoond. Denk aan weer- en sneeuwcondities, gegevens over je skidag (afgelegde kilometers, hoogtemeters, snelheid etc.), maar ook de eerder genoemde wachttijden bij liften en de locatie van je vrienden en jezelf. Met die informatie kun je vervolgens de route van je eigen locatie naar een andere locatie in het gebied plannen. Een navigatiesysteem voor het skigebied dus dat je precies vertelt wanneer je welke piste en lift moet nemen. Ideaal als je niet zo bedreven bent in het bestuderen van pistekaartjes of als je door de weersomstandigheden geen hand voor ogen ziet. De bediening van deze data-skibril gaat via een horloge wat je om je pols draagt. Goedkoop is deze gadget niet: de goggle kost €700 (!), maar is gelukkig ook te huur voor een iets betaalbaardere €19 per dag. Onderstaand filmpje geeft een aardige indruk van hoe het systeem werkt.

Piste-flitsmeister

Toen ik laatst in de auto mijn gedachten over deze digitale hulpmiddelen liet gaan, viel mijn blik op mijn smartphone, met daarop de app Flitsmeister die ik gebruik om op de hoogte te zijn van de eh… file-informatie. Via deze app waarschuwen weggebruikers elkaar over gevaren op de weg zoals files, flitsers, mist en stilstaande voertuigen. Voor een groot deel zaken die je ook op de piste tegenkomt. Zou een soort Flitsmeister op de piste niet ook handig zijn? Dan kunnen pistegebruikers elkaar waarschuwen voor bijvoorbeeld ijzige pistes, of pistes met veel buckels of papsneeuw, voor mist, regen, wind, ongevallen en drukte op de piste en nog veel meer zaken die het wintersportplezier kunnen bederven. Wanneer kom je boven een wolk (mist) uit (of juist niet)? Waait het hard op de toppen en is het koud? Allemaal zaken die handig zijn om te weten en waarmee wintersporters elkaar kunnen helpen door ervaringen te delen via een “piste-flitsmeister-app”. Het werkt op de Nederlandse wegen, waarom zou het niet kunnen werken op de pistes in de Alpen?

Nuttig?

Bovengenoemde innovaties zijn maar enkele voorbeelden van de vele manieren waarop digitale technologie het leven van de wintersporter aangenamer kan maken. Apps zijn er in alle soorten en maten, wat begon met digitale pistekaartjes en het tracken van je skidag heeft geleid tot het opmeten van hellingen en de ontvangst van allerlei real-time informatie.

Dat klinkt op zich allemaal erg mooi, maar roept wel de vraag op of er wel behoefte is aan al deze informatie. Veel informatie krijgen is fijn, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je door al die informatie door de bomen het bos niet meer ziet. Gebruiken jullie dit soort apps en gadgets? Zien jullie de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld real-time wachttijden bij de liften, de data-skibril met pistenavigatie of een eventuele piste-flitsmeister-app?

Bronnen:
http://blipsystems.com
http://www.queue-go.com
http://www.la-plagne.com
http://www.valthorens.com
http://www.epicmix.com
http://www.skiamade.com

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

Plaats een reactie

Straks zitten we met zijn allen alleen nog maar op de digitale weg en vergeten we dat we op de witte piste zitten.

Mijns inziens : je kunt beter van de sneeuw als je telefoon genieten.

*bericht bewerkt door Denktank op 08 dec 2017 07:42

Paul

Mooie hulpmiddelen voor op de piste, het kan zeker helpen om de drukte te verspreiden en wintersporters veiliger hun sport te laten beoefenen. En vooral betere time management te realiseren.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Vooropgesteld, ik ken het grootste gedeelte van deze problemen niet want we gaan altijd in ultra laagseizoen en naar gebieden die niet zo massaal zijn. Verder vind ik het wel prettig om door zo’n gebied te zwerven, een navi heb ik daarbij niet nodig, graag niet zelfs. Voor de omstandigheden waarin je hulp van zo’n navi zou kunnen gebruiken (mist, sneeuwstorm) is gps niet nauwkeurig genoeg om blindelings op te vertrouwen. Voor mij dus nee, geen behoefte aan.

Ik heb ondertussen al een jaar of 6 zo’n smartgoggle van Recon.

Navi gebruik niet, scherm staat eigenlijk nooit op. Waar ik hem het meeste voor gebruik is snel de tijd kunnen zien, en direct merken als ik een sms of telefoon krijg op de via bluetooth gekoppelde smartphone die je anders toch niet ziet of hoort op de piste.
Beide functies zijn al vaak zeer handig van pas gekomen bij het lesgeven met een groep monitoren verdeeld over het gebied.

Aan het einde van de trip even aan de PC, en je hebt ineens alle tracking van die trip.

Is het z’n geld waard: Nee? Is het een leuke gimmick: Ja.

Ik zag laatst een filmpje van een Amerikaans skigebied waar men iets enorm handigst had: Een pistekaart op de liftbeugel. Ideaal zodat je niet met een kaartje zit te kloten dat niet te openen is zonder handschoenen en je al in de lift kunt beslissen waar je heen gaat. Meer dan dat en info over het weer heb ik op de piste niet nodig.

Mooie ideeen. Maar dan moet ik de informatie niet via mijn smartphone tot me hoeven nemen. Want tegen de tijd dat ik die uit mijn binnenzak heb getoverd om erop te kijken sta ik al bij een lift of restaurant. Dan moeten een helm met HUD of AR brillen meer gemeengoed zijn.

Neemt niet weg dat het met name in hoogseizoen wel kan helpen in verspreiding van mensen over het skigebied.

Ik zou dan ook voorstellen om op bepaalde knooppunten in een skigebied een digitaal bord neer te zetten met verwachte wachttijd. (idd. net als langs de snelweg). Dan hoef je niet op je mobiel te turen en kun je zo de juiste afslag nemen naar een lift of gedeelte van het gebied met minder mensen. Iedereen blij!

Bergen + Sneeuw = ❤

Allemaal overbodige onzin, behalve die logistieke keten software voor transporteurs.

Meest gevaarlijk zijn snelheidsmeter in de handen van debielen.

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Het mooie van skien is nu juist dat je compleet wordt losgezogen uit de realiteit van alledag. Voor je gevoel is het jij tegen de natuur, precies zoals dat tig jaar geleden ook was. Het is ontspanning en al sta ik zelden in een rij, doordat ik nooit voor de massale gebieden kies, het maakt me niet uit als ik wel even moet wachten. Geniet van de prachtige wereld om je heen, thuis kunnen we ons wel weer druk maken om sneller en maak plaats, maak plaats enz.

Overigens wanneer je de info in de goggle echt wilt lezen moet je toch je focus verleggen. Weer een extra afleiding en dus potentieel minder veilig.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee, totaal geen behoefte aan. Precies zoals gezegd wordt: even uit de digitale wereld waar we elke dag al in zitten, even gewoon op gevoel en zin de route kiezen en wel zien waar we komen. Slecht weer? Hoort er bij. Hoeveel km’s geskied? Boeit me niet, als ik maar lekker ga. Eten en drinken doen we als we er zin in hebben, lege tafels zoeken op een app? Kost te veel tijd. Ik zie overal al continu van die gebogen koppies op schermen kijken ( in de trein op de fiets, in de rij voor de skilift…) straks staan ze op de piste ook nog…kijk om je heen, geniet!

In goede skigebieden hoef je bijna nooit te wachten bij de liften in mijn beleving. Hooguit in de ochtend als je uit het dal vertrekt. En als ik een tocht wil maken ga ik ook geen rekening houden met paar minuten wachttijd.

Wat mij wel een grappig idee lijkt, is een soort van navigatie in je goggle. Als je een hütte aan de andere kant van het gebied aantikt dat je dan een lijn te zien krijgt die je moet volgen om daar uit te komen.

Ik ben wel enigszins positief over dit soort ontwikkelingen.
Natuurlijk zijn er nadelen. Kijk om je heen en geniet van de natuur, ipv het schermpje van je telefoon.
Iedere keer je telefoon uit je zak halen is niet makkelijk, en in de lift durf ik het eigenlijk niet vanwege valgevaar.
een skibril met head-up-display leidt denk ik meer af, dan dat het je van info voorziet.

Maar het voorbeeld van de Efteling is wel goed. Als er genoeg mensen op kijken (en bij de Efteling maakt volgens mij minimaal de helft van de mensen gebruik van de app) verspreid de drukte wel. Meer nog dan bij de Efteling, moet je in de bergen wel enigszins je route van te voren plannen. Je kunt niet even snel een andere lift pakken, als blijkt dat de lift waar je bent uitgekomen een flinke wachtrij heeft.

Hetzelfde geldt een beetje voor de restaurants. Ik vind het ook vervelend om eerst een half uur in de rij te moeten staan voor een bordje eten, om vervolgens weer een kwartier te moeten zoeken naar een tafeltje, Dit zal echter een groter probleem zijn, omdat dit allemaal afzonderlijke commerciële instellingen zijn.

En wat Frank9 aangeeft vind ik ook wel mooi. Nu zit je weer in die lift te kloten. Handschoentjes uit, stokken tussen je benen, half ingescheurde pistekaart tegen de wind in houdend de route te bepalen (gezien het gezelschap moeten we soms groen en zwart proberen te ontwijken). Als je dat relaxter en sneller kan doen dan boven aan de lift op de grote borden, zou dat voor mij wel van toegevoegde waarde kunnen zijn.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

en nog even een korte aanvulling.
Ja ik laat de stress graag even los. Mijn koppie lekker leeg maken. Daar hoort dus (eigenlijk) geen telefoon bij. Mijn koppie is meestal zo leeg, dat ik geen 2 piste nummers achter elkaar kan onthouden…
Het gaat me dan ook niet om continu op dat schermpje te MOETEN kijken, maar dat het wel kan als je het zou willen. En ik vind het echt niet erg om even te moeten wachten in de rij voor de lift. Ik vind het vaak ook wel even iets hebben. (en mijn beentjes vinden het af en toe ook wel even fijn om stil te staan).

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Hetzelfde geldt een beetje voor de restaurants. Ik vind het ook vervelend om eerst een half uur in de rij te moeten staan voor een bordje eten, om vervolgens weer een kwartier te moeten zoeken naar een tafeltje,

Ga om 2 uur aan tafel, overal voldoende plek ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat ik het mooiste vind aan het zijn in de bergen: de rust, de stilte, het gewoon daar kunnen zijn en avonturen beleven. Ik hoef me nergens voor te haasten, mag en kan genieten van kleine dingen. Zelf ontdekken ipv me te laten sturen door wie of wat dan ook.
Maar ik ben ook dol op leuke gadgets… hoewel ik moet toegeven dat er niet veel blijverdjes bij zijn want ze vervelen me snel, daar waar bijvoorbeeld kaart en kompas dat niet doen. En ik voel niet de behoefte om alles te meten.
Ik hink dus een beetje op 2 benen want nieuwsgierig ben ik wèl. Haat-liefde verhouding met alles wat een schermpje heeft.
Voorlopig heb ik geen behoefte aan alles wat je beschrijft @Rick; ik word bijna moe van het lezen over alles. Maar ik zeg nooit nooit en het ene sluit het andere ook niet uit.

mama on a mission in the snow

Tja …
En dan kom je onderdaan bij de enige lift en zegt je app 20min wachttijd … en dan … ?
En dan kom je bij dat enige restaurant op de helling en zegt je app 10 min wachttijd … en dan … ?
En dan zegt je app op de laatste afdaling bovenaan dat het inmiddels een ijsplaat is … en dan … ?
Ofwel … leuk, zeker niet onmogelijk, maar wat is de toegevoegde waarde?

Dus wat @Denktank zegt kan ik alleen maar beamen:
Vergeet al die Toyz For Boyz nu eens, stop dat AaiOnDing gewoon diep weg in je zak en houd je bezig met dat gene waarvoor je daar bent: Genieten van bergen, sneeuw, buitenlucht, skien etc.
Dat thuisfront of die collega’s kunnen echt wel zonder die app’s van je en te koop lopen met die 90 kmh waarmee je die dag naar beneden bent gesjeesd interesseert waarschijnlijk maar weinigen en wordt door velen als ‘zielig’ gezien.

Rob

Kwam toevallig dit tegen vandaag op E-merce:

https://www.emerce.nl/nieuws/montgenvre-franse-alpen-wordt-s…

Snap niet wat golfbanen er mee van doen hebben (zie tekst), maar ik snap wel dat iedereen die service afhankelijk is alle opties open houdt op gebied van digitalisering en de mogelijkheden onderzoekt.

Het mooie van skien is nu juist dat je compleet wordt losgezogen uit de realiteit van alledag.

Geniet van de prachtige wereld om je heen.

Overigens wanneer je de info in de goggle echt wilt lezen moet je toch je focus verleggen. Weer een extra afleiding en dus potentieel minder veilig.

Shane op 8 dec 2017 09:09

@Shane … zo is het maar net !!

Paul

@RCGrootveld je verhaal doet me denken aan een recente ervaring:

In juni waren we in Malaga op vakantie. In het hotel kwamen iedere dag bussen met aziaten die door europa rond reisden met zijn allen.

Druk… druk … druk met het maken van foto’s.

Pas als ze weer thuis zijn zien ze op de foto’s waar ze geweest zijn.

Ik vindt dat technologie je moet helpen maar niet dat het je hele leven moet beheersen. Anders kan je beter een virtuele vakantie maken met zo’n mooie virtual reality bril voor de TV met een film over de alpen.

Paul

Hoewel ik het in essentie wel met de rode draad hier eens ben, moet ik ook wel een heel klein beetje aan dit filmpje denken:

https://youtu.be/VROfklaQGoY

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik gebruik dat soort apps/digitale functionaliteiten eigenlijk nooit gedurende mijn skidag, maar wel als voorbereiding. 's Morgens even checken welke liften en pistes geopend zijn, de weersvoorspelling, lawineberichten, digitale kaarten met hellingshoek-indicaties, all dat soort werk. Gedurende de dag navigeer ik meestal zonder kaart (de pistekaart heb ik vaak al zo vaak voor mijn neus gehad in de voorbereiding dat ik hem kan dromen - best handig, zo’n fotografisch geheugen) en met behulp van bewegwijzering. Voor contact met anderen gebruik ik gewoon whatsapp of de instelling ‘pech gehad, zie ze straks thuis wel weer’. Snelheid, aantal afgelegde kilometers of hoogtemeters interesseert me niet.

Hoewel ik het in essentie wel met de rode draad hier eens ben, moet ik ook wel een heel klein beetje aan dit filmpje denken:

https://youtu.be/VROfklaQGoY

Roy83 op 8 dec 2017 13:38

Dat filmpje ken ik (alleen het eerste deel dan). Zo dacht ik er in '98 ook over en nu ben ik compleet afhankelijk van mijn mobiel. Tijdens wintersport is het toch anders. Skiën is hobby en ontspanning (voor mij tenminste). Dus gewoon lekker gaan en zien waar het schip strandt. Voor deze winter heb ik gekeken of ik mijn oude ‘antieke’ mobieltje nog aan de praat kreeg. Zo’n kleintje waarmee je alleen kan SMS’en en bellen. Handig voor als het nodig is en verder niet afgeleid worden. Helaas pakte hij mijn simkaart niet. Nog maar eens naar kijken voordat ik vertrek.
Wel leuk die nieuwe technologie, maar ik hoop dat ik nog lang kan blijven genieten zonder. De ergernissen over lange wachtrijen bij de lift horen ook een beetje bij wintersport ;-)

Peter Pos

Real time wachttijden bij lfiten zie ik het voordeel wel van. Alleen ik zou er geen app voor willen gebruiken maar meer waarde hechten aan borden op strategische plaatsen op de berg en bij kritische splitsingen in de skigebieden. Informatie van mede wintersporters over condities zou ik niet op willen rekenen. Wat een beginner als gevaarlijk ijzig ziet kan de ander als gematigd uitdagend ervaren, zo ook met buckels bijvoorbeeld.

Real time wachttijden in restaurants zullen een aantal restaurant eigenaren wellicht helemaal niet blij mee zijn aangezien dat mislopen van omzet zou kunnen betekenen. Als ineens een aanzienlijk deel van je klanten, die normaal een wachtrij voor lief nemen, een restaurant verderop kiest omdat de wachtrij >10 minuten is dan ben je niet blij als eigenaar. Mits het volgende restaurant ook van hem is en de prijzen daar hoger liggen natuurljik.

Voor de rest hoeft het van mij allemaal niet zo, ik vind een ski track app leuk, om te zien waar ik ben geweest en wat de snelheden en hoogtmeters etc zijn. Maar voor de rest stop ik een papieren kaartje in mijn zak, die valt aan het einde van de week meestal uit elkaar, en kijk ik op de borden in het gebied. De rest geniet ik gewoon van de bergen en wil ik de vakantie liefst zo min mogelijk digitaal zijn…

🏂

Hoewel ik het in essentie wel met de rode draad hier eens ben, moet ik ook wel een heel klein beetje aan dit filmpje denken:

https://youtu.be/VROfklaQGoY

Roy83 op 8 dec 2017 13:38

Dat filmpje ken ik (alleen het eerste deel dan). Zo dacht ik er in '98 ook over en nu ben ik compleet afhankelijk van mijn mobiel. Tijdens wintersport is het toch anders. Skiën is hobby en ontspanning (voor mij tenminste). Dus gewoon lekker gaan en zien waar het schip strandt. Voor deze winter heb ik gekeken of ik mijn oude ‘antieke’ mobieltje nog aan de praat kreeg. Zo’n kleintje waarmee je alleen kan SMS’en en bellen. Handig voor als het nodig is en verder niet afgeleid worden. Helaas pakte hij mijn simkaart niet. Nog maar eens naar kijken voordat ik vertrek.
Wel leuk die nieuwe technologie, maar ik hoop dat ik nog lang kan blijven genieten zonder. De ergernissen over lange wachtrijen bij de lift horen ook een beetje bij wintersport ;-)

peterpos op 8 dec 2017 14:08

Mee eens hoor, het is zeker niet hetzelfde maar ik zou weleens willen weten hoe dat 30 jaar geleden ging, in de kroeg: “die webcam beelden, nee hoor, het is juist de charme om aan te komen en dan maar te zien of er sneeuw ligt.”

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een van mijn redenen om lekker op wintersport te gaan is juist om voor even weg te zijn van die hysterisch gedigitaliseerde wereld.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Het hoeft toch niet moeilijk te zijn?
Je gaat skiën vanaf de eerste lift om 8 uur, geen wachtijden nog drukte, daardoor heb je honger voor 12 uur en is er nog geen volk in de restaurants, tegen dat het daar druk wordt terug naar de piste waar dan weer minder volk is.
S’avonds kan je dan in je zetel zoveel met die GSM spelen als je wil :-)

*bericht bewerkt door Bruno op 08 dec 2017 18:22

Les deux alpes wilt stoppen met gewoon skipas , elektronisch skipas , alles op een bandje voor de poortjes te passeren

Het leuke aan wintersport zijn juist de onverwachte momenten. Met al die technologie help je die om zeep. Reserveren voor een tafeltje, hou toch op. Moet je je gaan haasten om op tijd bij de hut te zijn. Geef mij maar het onbezorgde genieten en bij anderen aanschuiven als het druk is.

Wat betreft wachtrijen bij de lift, je kunt meestal wel inschatten hoe lang het ongeveer gaat duren. Soms staan er bordjes met aantal minuten wachttijd, dat werkt toch prima? Wat maakt het nou uit of de werkelijke tijd er een paar minuten naast zit? Het is toch geen Zwitserse treinloop die perfect op tijd moet?

ik zou weleens willen weten hoe dat 30 jaar geleden ging, in de kroeg: “die webcam beelden, nee hoor, het is juist de charme om aan te komen en dan maar te zien of er sneeuw ligt.”

Roy83 op 8 dec 2017 14:14

Hoe lang denk je dat de webcam al bestaat? 30 jaar geleden had nog vrijwel niemand internet. ;)

Annoying skiers since 2003

@roy83

Ik heb geen 4g nodig
Je kan prima leven zonder al die mobile BS

We hebben hele discussie hier gehad over gedrag op pistes en vervelende voorvallen.
Als iedereen in zijn eigen self-referentiele bubbel op een brilletje rondskied wordt het er wast niet beter op.

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

ik zou weleens willen weten hoe dat 30 jaar geleden ging, in de kroeg: “die webcam beelden, nee hoor, het is juist de charme om aan te komen en dan maar te zien of er sneeuw ligt.”

Roy83 op 8 dec 2017 14:14

Hoe lang denk je dat de webcam al bestaat? 30 jaar geleden had nog vrijwel niemand internet. ;)

sterko op 8 dec 2017 21:59

dat is juist het punt, eigenlijk alle nieuwe ontwikkelingen worden wat terughoudend ontvangen, terwijl (vaak al binnen een paar jaar) die nieuwe ontwikkelingen bijna vanzelfsprekend en normaal zijn.
@roy83

Ik heb geen 4g nodig
Je kan prima leven zonder al die mobile BS

We hebben hele discussie hier gehad over gedrag op pistes en vervelende voorvallen.
Als iedereen in zijn eigen self-referentiele bubbel op een brilletje rondskied wordt het er wast niet beter op.

chandler op 8 dec 2017 22:03

het ging mij vooral om het feit dat in 1998 niemand het nut van een mobieltje inzag, terwijl nu, amper 20 jaar later, meer dan 60 procent de noodzaak voelt om dat apparaat tijdens het autorijden te gebruiken…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie