De Vallée Blanche is een van 's werelds beroemdste vergletsjerde off-piste afdalingen. De Aiguille du Midi lift brengt je van Chamonix naar ruim 3800 meter en van daar ski je kilometers langs door een geweldig mooie witte wereld. Deze afdaling is een absolute aanrader om eens in je leven te skiën. In de winter lijkt het misschien een skipiste maar schijn bedriegt zoals je in bovenstaande filmpje kunt zien. Voordat je er ook maar aan denkt zou je moeten weten hoe de gletsjer er in de zomer uitziet. Dit geldt voor de Vallée Blanche maar in principe voor elke andere gletsjer. Je kunt niet zomaar off-piste over een gletsjer skiën of boarden.
Gletsjers
Gletsjers zijn stromende ijsmassa’s. Door verschil in stroomsnelheid scheurt het ijs en ontstaan er gletsjerspleten. Dit gebeurt in de buurt van de punten waar de ondergrond van de gletsjer verandert. In de zomer, als de sneeuw is weggesmolten op een “apere” gletsjer kun je de spleten goed zien liggen. Als er eenmaal sneeuw op de gletsjer ligt dan zijn de spleten niet meer te zien. Het zijn levensgevaarlijke valkuilen geworden. Een val in een gletsjerspleet is altijd een serieus ongeluk. De bergredding in Chamonix en elders in de Alpen heeft vaak de handen vol aan het redden of bergen van skiërs en boarders die in spleten zijn gevallen.
Overal waar gletsjers zijn
Op elke gletsjer heb je in principe het gevaar van gletsjerspleten, tenminste als je off-piste gaat. Op de piste rijden pistebully’s de spleten dicht met sneeuw en soms komen er zelfs explosieven aan te pas om een gletsjerspleet dicht te krijgen. Naast de pistes kan men logischerwijze niets doen aan gletsjerspleten. Toch kun je soms relatief veilig over een gletsjer skiën. Dat gaat - net als off-piste skiën zelf - niet zonder goede kennis, ervaring en materiaal.
Sneeuwbruggen
Als er veel sneeuw valt ontstaan er sneeuwbruggen over gletsjerspleten. Door het zetten van de sneeuw dankzij de wind, en het opwarmen en vriezen worden deze sneeuwbruggen steeds sterker. In goede winters tenminste. Je kunt je voorstellen dat je aardig wat sneeuw en geen hoge temperaturen nodig hebt voordat je er veilig overheen kunt skiën of boarden. Het is belangrijk om te begrijpen dat de spleten niet vol sneeuwen maar dat ze alleen afgedicht worden door de sneeuw. Als je door de sneeuwbrug heen zakt val je nog steeds in een gletsjerspleet. Onderstaande filmpje laat dat goed zien.
Goede winter
We hebben nu een geweldig goede seizoensstart. Dat is natuurlijk goed voor de gletsjers en sneeuwbruggen. De berggidsen in Chamonix skiën alweer dagelijks de Vallée Blanche met een zeer acceptabel gevaar. Hoe meer sneeuw er valt, hoe sterker de sneeuwbruggen zijn. Sneeuwbruggen zijn dus op hun sterkst in het voorjaar als de meeste sneeuw is gevallen en het nog niet te warm is. Ook zijn sneeuwdumps in het voorjaar met nattere sneeuw beter voor het hooggebergte dan de sneeuw die midden in de winter valt en vaak verwaait. Dus, ondanks de zeer goede start is voor dit seizoen de race nog niet gelopen. Veilige sneeuwbruggen in het voorjaar kunnen nog sneeuw gebruiken en het moet niet te warm worden.
Het gevaar
Het gevaar van gletsjerspleten moge duidelijk zijn. Toch nemen elk jaar veel mensen, zonder het goede materiaal, even een lijntje naast de pistetouwtjes op de gletsjers. Dit is echt levensgevaarlijk. Elk jaar overlijden er nog wintersporters die in een spleet vallen. Om veilig off-piste over gletsjers te kunnen skiën heb je naast wintersportkennis en -ervaring ook bergsport ervaring nodig. Je moet takels kunnen bouwen, gletsjerterrein kunnen inschatten en je hebt een heleboel speciaal materiaal nodig. Voorbeelden zijn een bergsportgordel, ijsboren, katrolletjes, touwen en extra ijzerwaar. Niet niks dus. Daarom is voor veel wintersporters de manier om veilig off-piste op een gletsjer te skiën met een gediplomeerde berggids. Ook, of juist, als je geen enkele spleet met het blote oog ziet. Of het nou de Stubaier Gletscher, La Grave, Saas-Fee of Les Deux Alpes is, dat maakt niets uit. Elke gletsjer is levensgevaarlijk. Onderschat de bordjes die waarschuwen voor gletsjerspleten dus niet. Bovenstaande filmpjes laten zien hoe chaotisch het terrein onder het mooie witte en maagdelijke sneeuwdek is.
Plaats een reactie
Wow… Best een scary filmpje! Dan besef je ineens dat je skischoenen niet echt gemaakt zijn voor een klimtochtje naar boven.
Nou viel hij al een eindje, maar als je dan dat diepe gat ernaast ziet… moet er niet aan denken.
wel een hele gave afdaling die vallee blanche!
Als je zomers al die gletsjerspleten bij de Vallee Blanche ziet en dan beseft dat je daar in de winter overheen skiet, brrrr! Erg indrukwekkend!
@evr66 Inderdaad een absolute aanrader voor elke gevorderde skiër (met gids!) en je hoeft geen top freerider te zijn. Vaak is het niet moeilijker dan een geprepareerde rode piste!
klopt, heb m heel lang geleden gedaan (met gids!) ergens begin jaren 90. staat me bij dat zoontje van een vriend er toen bij was op zn board, zal toen n jaar of 10-12 geweest zijn. was allemaal heel goed te doen, maar een hele belevenis, vooral het eerste stukje lopen langs die graat. fat was toen wel iets spannender dan het aan 2 kanten afgezette pad dat je hier op de foto ziet :)
skitechnisch: in mijn herinnering te doen voor iedereen die comfortabel is op een gemiddelde rode piste in frankrijk.
@Rogier zou je misschien iets van een kleine vertaling kunnen geven van wat ze tegen elkaar zeggen/plan van aanpak bij het eerste contact in het filmpje in de gletscherspleet? Ze klinken namelijk vrij kalm en ‘in controle’ (voor zover mogelijk). Maar ik kan het ook compleet fout hebben, aangezien mijn Frans op zn minst roestig te noemen is. Gaaf stuk overigens!
Denk dat de sneeuw niet zo mooi wit was gebleven als ik in die spleet lag :) laat wel weer duidelijk zien dat er meer bij komt kijken dan bochtjes door de poeder kunnen maken…
@evr66 Misschien moet ik eens een filmpje maken over de Vallée Blanche ;-)
Opletten er zijn overal sneeuwbruggen
Ik ben hier, pas op, hoor je me … … … ik dacht ik mijn vrienden hoorden
(Daarna bergredding): Zit je vast?
ja ik heb mezelf gezekerd, ik zit vast met een ijsboor
Ok heel goed
Ik laat nu een touw zakken … … …
en volgt daarna hele rustige uitleg wat ie moet doen…
Dus het klopt zeker dat de bergredding erg kalm is. Zou wat zijn als die hiervan in de stress zouden raken ;-)
Dankjewel! Eh… Merci beacoup ;) !
@evr66 Misschien moet ik eens een filmpje maken over de Vallée Blanche ;-)
Rogier op 15 jan 2018 22:36
Ik zeg doen! 😄
@rogier een tip. Maak eens een filmpje over airzermatt en hun bergredding. Vaak mag je als media een dienst van 5 uur in de helikopter mee. Zeker als je er iets educatiefs van maakt.
Kijk eens naar dit filmpje van Air Zermatt The crevasse
https://www.redbull.tv/video/AP-1N7UPAJTN2111/the-crevasse…
zal eens zien of ik nog een paar oude fotos heb. was erg indrukwekkend toen, maar voor de tijd van fe digitale cameras :)
@evr66 je zal schrikken van het verschil van de gletsjers…
begint een uitdaging te worden. ik ga s zoeken op zolder :)
@evr66 je zal schrikken van het verschil van de gletsjers…
Rogier op 16 jan 2018 07:55
Ik herinner mij in Chamonix ergens een vergelijkings foto van de gletscher nu en ergens eind jaren 80… Bizar en confronterend om dat verschil te zien.
Misschien nog een bijvraagje voor @Rogier. In juli 2013 ben ik een dagje gaan skiën op de Mölltaler Gletscher. Zoals deze foto aantoont, was zwarte piste nummer vier die dag geopend. Nu moet ik zeggen, dat aan de linkerkant van de lift, je geen enkele markering van deze piste terugvond (geen paaltjes, geen preparatie,…). Integendeel, je zag er gletscherspleten uitpuilen…
Waarom opent het skigebied zo’n “piste”?
Dat is heel er lastig te beantwoorden, omdat ik er die dag niet was, dus ik kan geen enkele inschatting maken van de risico analyse van de pistedienst.
Wel is het zo dat er op een zwarte piste meer van je eigen verantwoordelijk en skikunsten wordt verwacht dan op een groene piste. Maar normaal gesproken behoord een piste goed aangegeven te staan. Meer info over aansprakelijkheid skigebieden: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/373561/ijsplaat-op…
En spleten vlak naast een piste zijn niet raar: https://www.wintersport.nl/forum/topic/346643
Wederom op zwart wordt meer van je gevraagd dan op groen…
indrukwekkend!