BEWintersporters is ook beschikbaar op wintersporters.be
sluiten
Waarom remt slush (soms)?

Waarom remt slush (soms)?

Rogier op 4 april 2018 · 23 reacties

Als slush niet plakt skiet het heerlijk
Als slush niet plakt skiet het heerlijk

Het is voorjaar (nou ja ;-) ), en je ontkomt momenteel niet aan slushy pistes op het einde van de dag. Soms zelfs al eerder. Zeker laaggelegen hellingen worden aan het eind van de dag erg nat en afhankelijk van de drukte vol met buckels. Slushy sneeuw verdeelt wintersporters in twee kampen. Je hebt de wintersporters die het heerlijk vinden (ik ben schuldig) en wintersporters die het drie keer niets vinden (hier de tips om te genieten van slush), maar iedereen heeft een hekel aan plakkende sneeuw. Daarom vandaag antwoord op de vraag:

Waarom remt slush, en sneeuw, soms?

Vacuum

Als je ski's opeens hard remmen in de sneeuw komt dat in het voorjaar eigenlijk altijd door water dat een vacuüm onder je ski's creëert en je op deze manier als het ware vastzuigt aan het sneeuwdek. De remmende kracht hiervan kan enorm zijn. De ene keer remt natte sneeuw veel meer dan de andere keer en dat komt door het verschil in sneeuwkristallen.

Verschillende sneeuwkristallen

Sneeuw is een bijzonder iets, en afhankelijk van de vorm van de kristallen, glijdt sneeuw heel erg anders. Dat verschil merk je bij poeder, kunstsneeuw en natte sneeuw. Voor het al dan niet remmen van de sneeuw maakt het type sneeuw dan ook veel uit. Oudere voorjaarssneeuw, sneeuw die al veel dooi- en vriescycli heeft meegemaakt wordt een erg korrelige sneeuw. De sneeuwkristallen zijn de vertakkingen kwijt en het zijn in feite kleine stukjes ijs. Door deze 'brokkelige' structuur kan water wegsijpelen en kan er vrij eenvoudig lucht bij de ski's komen. Een vacuüm komt dus minder snel voor. Je zult op deze slushy sneeuw pas echt remmen als je over compleet doorweekte (bijna plassen) sneeuw skiet.

Dooiende verse sneeuw remt erg hard
Dooiende verse sneeuw remt erg hard

Dooiende verse sneeuw

Relatief verse sneeuw daarentegen, dus sneeuwkristallen die nog echt een kristalstructuur hebben, plakken erg goed aan elkaar. Ook plakken deze, zeker nat, erg goed aan je ski's waardoor er bijna geen lucht bij kan komen. Een vacuüm is dan dus zo gecreëerd. Verse sneeuw in het voorjaar wordt dus snel plakkerig bij de eerste de beste hogere temperaturen. Zelfs op steile pistes moet je soms rechtuit gaan om überhaupt nog een beetje te glijden. Het voelt alsof je een anker hebt uitgegooid. Omgekeerd glijdt oude sneeuw, firn, zelfs in de zomer nog heel behoorlijk, zelfs als het warm is. Dit dankzij die meer open structuur, waardoor geen vacuüm gecreëerd kan worden.

Oplossingen

Er bestaan geen wonderen. Toch kun je er wel wat aan doen om zo goed mogelijk te glijden in dit soort natte condities. Ten eerste zorg voor een goede structuur in het belag van je ski's zodat het water goed weg kan. Met andere woorden, laat je ski's goed onderhouden. Zorg daarnaast voor goede wax, ook zodat vocht goed weg kan. Verder helpt het om oog te krijgen voor de sneeuw. Ski dus niet door slushy sneeuw/waterplassen heen (of het moet echt dieper water zijn, dan glijdt het weer wel redelijk want er wordt geen vacuüm gecreëerd). Ski ook niet door verse maar opgewarmde sneeuw heen, deze zal meer plakken dan de kapotgeskiede sneeuw. Dit is een kwestie van leren, ervaring gebruiken en goed om je heen kijken. En toch zul je zelfs af en toe bijna stilstaan door vastzuigende sneeuw. Als dat continu gebeurt is het misschien gewoon tijd voor een biertje op het terras. En dan, na een koude nacht liggen de pistes er vaak weer picco-bello bij.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • zenith 4 april 2018 · 13:01
    Dat is wel grappig om te lezen. Wij waren de tweede week van maart in Les Arcs waar we verschillende weers- en sneeuwcondities hebben gehad.

    Een van deze dagen sneeuwde het op de hoge pistes maar op de lagere pistes ging dat over in ijsregen. Met de lage bewolking was de luchtvochtigheid was heel hoog.

    We gleden over een lang relatief vlak bospad van Arc 1800 naar Arc 1600. Af en toe remde de sneeuw zo plotseling dat het net leek of we over stukjes rubber skiede. We vroegen ons al af waardoor dit kwam.

    Tijdens onze eerdere vakanties hebben we natuurlijk wel vaker ook 'slushsneeuw' gehad maar dit hadden we nog nooit meegemaakt.

    Een dag later was het weer wat kouder en gleed hetzelfde pad juist heel goed.
  • peterpos 4 april 2018 · 13:21
    Rogier, dank voor de uitleg. Vorige week had ik hier vaak last van in Bad Hofgastein. Elke nacht verse sneeuw en overdag warm. Weet nu dus dat je dan een grote kans hebt op 'stroeve pistes'. Had hier nog geen ervaring mee omdat ik meestal na de voorjaarsvakantie niet meer ging skiën. Dacht een paar keer dat als ik de zijkant van de piste/het pad pakte dat ik dan minder last zou hebben omdat daar nog verse sneeuw lag, maar nu begrijp ik dat je dat juist niet moet doen. Weer wat geleerd 😃

    Wat ik me nog wel afvroeg is of het soort wax onder je ski's hier nog invloed op heeft. Ik heb wel eens gelezen dat er aantal verschillende soorten wax zijn afhankelijk van de temperatuur van de sneeuw.

    Peter Pos
  • Rogier admin 4 april 2018 · 13:39
    @peterpos Goede wax (warmere temperaturen) en van goede kwaliteit en goed geborsteld helpt zeker mee om beter te glijden in deze nattere drek.
    Click. Click. Peace
  • peterpos 4 april 2018 · 13:45
    Dank weer voor de tip. Al denk ik dat ik volgend jaar weer lekker tussen eind december en half februari in Oostenrijk ben en daarna het voorjaar laat voor wat het is (dan moet er ook weer gewerkt worden 😉 ).

    Vond het vorige week toch een beetje tegenvallen. Al was het weer wel heel erg spelbreker. Heb de zon nauwelijks gezien. Dus ook een beetje gevalletje pech.
    Peter Pos
  • MountainHugger 4 april 2018 · 15:02
    In Oostenrijk noemde de ski leraar dit honey show.
  • Bennie 4 april 2018 · 15:29
    Dat was nou net de vraag van vandaag. Hogerop kwamen we niet vooruit, maar onderin gleed het als de brandweer. Tot en met gistermorgen verse sneeuw hogerop, dus die wil nog wel lekker zuigen bij de warme temperaturen van gisteren en vandaag.

  • Joris1973 5 april 2018 · 08:05
    Benieuwd of ik komende zondag in valmeinier kennis kan maken met dit fenomeen. Ben de uurtje al aan het aftellen.
    De eerste keer dat we zo laat op wintersport gaan.
  • Gnurider 5 april 2018 · 08:45
    Structuur laten zetten op je materiaal maakt idd een wereld van verschil. Het is net als bij het profiel van een autoband dat het water afvoert. Ik dacht vroeger altijd dat ik iets verkeerds had gedaan tijdens het waxen, maar nu er structuur is aangebracht met een diamantsteen glijdt mijn board door alles heen en is het ook een stuk sneller op platte verbindingpistes. Dus geen board-uitdoen-heuveltjes-opklauteren meer aan het eind van zulke pistes 😉
  • Ronaldski 5 april 2018 · 13:34
    Slush is de ideale sneeuw om in de fall-linie met snelle kantenwisselingen wat meer op je kanten te skiën. Dan heb je nauwelijks last van plakken.
  • Veenhoorn 5 april 2018 · 14:59
    Het is altijd een goed advies om de materiaal de eerste dag te laten waxen op de weersomstandigheden voor de komende (halve) week, maar ik neem aan dat dit met slush dus nog belangrijker is?

    ...oh damn ik heb er nog zin in! nog ruim 2 weekjes
    *bericht bewerkt door Veenhoorn op 5 apr 2018 15:00
    Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.
  • Chonn 5 april 2018 · 16:27
    Ik heb dit fenomeen vorig jaar mogen mee maken begin maart. De temperaturen waren zodanig dat het hogerop net onder nul was en bij het dal station heel dik boven nul. Halverwege de afdaling was er een 'zone' waarin kennelijk de temperatuur en structuur van de (smeltende) sneeuw op de piste zodanig was dat het leek of er een anker werd uitgegooid als je ski's vlak lagen, het probleem werd verder vergroot omdat dat stukje juist heel vlak was waarin je gedwongen was om in schuss dat stukje te overbruggen om snelheid te houden... Zeer vervelend omdat je dat stukje gewoonweg niet kon verkorten om daar snel carvend erover heen te jagen... En ook als je probeerde te carven werd je geremd bij de wisseling van kanten...
    Atomic Redster XTI 169 / Völkl Racetiger RC UVO 160 / Daleboot VFF Pro ski boots
  • Mountain-B 5 april 2018 · 19:01
    Vroeger (80er jaren) heb ik als reisleider voor de NBBS in Sölden in het naseizoen met de Einheimischen een paar keer Firnschnee mogen skiën . Alsof je met een warm mes door boter snijd. Helaas kan dat dacht ik alleen na koude nachten en overdag ( in de ochtend) lichte dooi.
    @rogier: wat is het geheim van Firnschnee?
  • Rogier admin 5 april 2018 · 19:11
    @Mountain-B Leuke vraag komt volgende week antwoord op! 😉
    Click. Click. Peace
  • Snow70 5 april 2018 · 21:03
    Bedankt voor deze toelichting !

    Deze week in Brandnertal en Montafon ook de nodige ervaring met deze honey snow opgedaan. Best wel fel, die "rem-ervaring".

    's morgens daarentegen liggen de pistes er erg snel bij.
    *bericht bewerkt door Snow70 op 5 apr 2018 21:03 (8% bewerkt)
  • Annie-s 6 april 2018 · 19:56
    Ook wij zijn deze week een paar keer bijna “ gelanceerd”. Het viel mij op dat als je bochtjes draait dan heb je er een stuk minder last van. Als dat kan natuurlijk.
  • Rogier admin 7 april 2018 · 08:17
    @annie-s logisch want dan creëer je minder snel een vacuum.
    Click. Click. Peace
  • ruben2406 10 april 2018 · 13:53
    Heeft het ook nut andere ski's te nemen ? Ik ski meestal op raceskis maar die zijn meer voor harde sneeuw natuurlijk.
  • Matthias123 10 april 2018 · 14:03
    Heeft het ook nut andere ski's te nemen ? Ik ski meestal op raceskis maar die zijn meer voor harde sneeuw natuurlijk. ruben2406 op 10 apr 2018 13:53

    Normaal pak je bij slush inderdaad bredere skies voor het drijfvermogen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat hoe breder de ski des te sneller er een vacuum ontstaat.
    Born to Ride
  • Rogier admin 10 april 2018 · 14:32
    @Matthias123 Precies... Net verse sneeuw en warm dan is smal beter... oude slush dan lekker brede bakken. En je zou zelfs kunnen zeggen:

    's ochtends smal en race en 's middags breed en soepel...
    Click. Click. Peace
  • evr66 10 april 2018 · 16:05
    wat is het geheim van Firnschnee?

    Vooral een combinatie van helling-oriëntatie en timing, heerlijk skiën, maar het komt erg nauw en is vaak maar van korte duur.

    We wachten op @rogier 😃
    *bericht bewerkt door evr66 op 10 apr 2018 16:06 (8% bewerkt)
    Edwin van Riel
  • dan58 10 april 2018 · 17:10
    Heel raar hier in Livigno NU , goed wat slush vanaf +/_ 13 u maar remt NIET af maar is ook totaal NIET nat. Geeft wel veel ophopingen in de lagere gedeeltes maar ook deze bultjes zijn erg zacht en zeker geen buckels.
  • Rogier admin 10 april 2018 · 22:42
    @dan58 dan is het oudere sneeuw met grove korrels water zakt naar beneden. Ik vind het heerlijk skiën 😉
    Click. Click. Peace
  • dan58 11 april 2018 · 19:24
    @Rogier
    Inderdaad R.
    Perfecte beschrijving wat t is en hoe t voelt, wat dikkere grovere droge korrels👍

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.