BEWintersporters is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Uitbreiding Valmeinier vertraagd

Uitbreiding Valmeinier vertraagd

Rogier op 18 april 2018 · 9 reacties

Impressie van de lift en pistes in de huidige pistekaart
Impressie van de lift en pistes in de huidige pistekaart
Vorige week schreef ik een blog over de nieuwe lift en pistes boven het skigebied van La Rosière. Onder dat blog werd gereageerd dat er ook in Valmeinier een uitbreiding komt. Toen ik echter op onderzoek uitging kwam ik erachter dat dit project (helaas) vertraging heeft opgelopen, en dat terwijl het skigebied de lift al gekocht heeft.

Het idee

Valmeinier wil een lift bouwen in het verlengde van de Inversins lift, aan de rand van het skigebied. Valmeinier wil hier de Sandonière lift neerzetten. Het dalstation komt op 2260 meter hoogte en zal skiërs tot 2740 meter hoogte brengen. Deze 6-zitter wordt 1350 meter lang en overbrugt een hoogteverschil van 480 meter. De lift kan 2400 skiërs per uur vervoeren. De twee pistes die hier gemaakt worden zullen blauw zijn hoewel, als je naar het terrein kijkt, het de vraag is of het niet eerder tegen rood aanzit. Voor deze pistes moet er 7 hectare terrein geëgaliseerd worden en in totaal kost het project zo'n 7,2 miljoen euro. Het gebied heeft hiervoor hulp gekregen van de Franse staat en heeft een twintig jaar lang lopende lening afgesloten.

Benodigde egalisatie: geel: grote stenen verwijderen, donkergeel verhogen max. 2m, oranje max. 5 meter, rood max. 10 meter
Benodigde egalisatie: geel: grote stenen verwijderen, donkergeel verhogen max. 2m, oranje max. 5 meter, rood max. 10 meter

De hoogte in

Ik vroeg Michele Noisilier, de woordvoerster van Valmenier waarom het gebied kiest voor een nieuwe lift in plaats van het vervangen van enkele oudere liften. Haar antwoord was vrij helder: "We willen de hoogte in naar onze van nature sneeuwzekere (noordwest)hellingen. Daarom investeren we liever in hogere liften dan in vervanging van bestaande lage liften. Bijvoorbeeld Le Roi is een wat tragere lift maar deze is laag. Ook zou voor deze lift, als we deze willen vervangen, veel meer ruimte nodig zijn. De dal- en topstations van moderne liften zijn namelijk veel groter dan vroeger. Dit zou een erg grote en ingewikkelde operatie zijn om nu aan te passen." Daarnaast wil men met deze lift het evenwicht herstellen tussen Valloire en Valmeinier. Op papier hebben ze evenveel pistes maar Valloire verkoopt 28% meer skidagen.

Toestemming

Met dit idee stapte Valmeinier in 2016 naar de overheid om toestemming te krijgen voor een haalbaarheidsprocedure. Hierbij wordt vooral gekeken naar ecologische gevolgen. Die bleken er nauwelijks te zijn. Ook was er geen impact op het drinkwater, de lift staat namelijk dicht bij een bron. Het werd niet alleen akkoord bevonden, de Franse staat stak ook nog de helpende hand toe en hielp het gebied financieel voor dit project. De lift werd gekocht en men begon met afbetalen. In alle PR-uitingen sprak men over een opening met Kerst 2018. Tot 11 september vorig jaar.

Zo zal de lift er in de toekomst uitzien (r)
Zo zal de lift er in de toekomst uitzien (r)

Visuele vervuiling

In de Marienne vallei zijn een aantal milieubeschermingsverenigingen actief. Bij elke baksteen of kabel die ergens wordt neergelegd trekken deze aan de bel, bijna alle skigebieden hebben hier continu last van. Zo ook vorig jaar september. Toen daagde de Association Valloire Nature Et Avenir (VNEA) het skigebied voor de administrative rechtbank. Ze kaartte de visuele vervuiling aan die deze lift en pistes met zich meebrachten. Vooral voor wandelaars die de Grand Tour du Mont Thabor wandelen en voor de toerskiërs in de winter die graag deze top op skiën. Nu deze zaak loopt mag het gebied niet verder met de bouw van de lift. Om de verenigingen niet tegen het hoofd te stoten wil het skigebied ook nog geen pistekaarten of 3D-animaties naar buiten brengen waarop de pistes staan ingetekend. Het gebied moet rekenen op 12 tot 18 maanden voordat de uitspraak er is. De gehoopte opening zal er dus niet komen voor de winter 2019-2020.

Die nieuwe lift, in het rood, plaatje gebruikt in officiele rapportages
Die nieuwe lift, in het rood, plaatje gebruikt in officiele rapportages

Op losse schroeven?

Ik vroeg Michele Noisilier van Valmeinier hoe groot de kans is dat de lift niet doorgaat. Haar antwoord was minder geruststellend dan ik hoopte. Ondanks dat alle papieren in orde zijn, zei ze "dat je nooit helemaal zeker kan zijn bij zo'n rechtzaak". Natuurlijk baalt het gebied hier als een stekker van. De lift is reeds gekocht, wordt afbetaald en er kan en mag nog niets gebouwd worden.

Te kritisch?

Trouwe bezoekers van de website kennen mijn mening. Ik ben over het algemeen kritisch over nieuwe liften en sectoren. Ik ben zeker niet altijd een voorstander van de uitbreidingsdrift van skigebieden maar in dit geval is de extra lift slechts een verlenging van een reeds bestaande lift. De berg ligt eigenlijk al in het skigebied. Het is niet dat er opeens een nieuw dal ontsloten wordt. Ook is het terrein voornamelijk mineraal en is er naast deze top meer dan voldoende ruimte voor alle dieren die eventueel verstoord worden (volgens de rapportages erg weinig). Deze uitbreiding lijkt mij niet meer dan logisch. Dit is typisch zo'n lift die wat mij betreft alleen maar voordelen brengt en dit soort bergdalen in leven houdt. Ook omdat de officiële rapportages duidelijk aangeven dat de ecologische impact miniem is. Ik hoop dan ook van harte dat de zaak snel voorkomt en Valmeinier in het gelijk gesteld wordt.

Bronnen: Verschillende Rapportages Prefet Auvergne-Rhone-Alpes, gesprekken met de SEM Valmeinier en Association Valloire Nature Et Avenir

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Matthias123 18 april 2018 · 07:20
    Erg spijtig dat het niet doorgaat. Ik zie het echt wel als een toevoeging aan het gebied. En zolang de groenen er geen baat bij hebben vinden ze het alleen maar heerlijk om zoveel mogelijk dingen te dwarsbomen.
    Born to Ride
  • Quick 18 april 2018 · 08:45
    Moest wel een beetje grinniken toen ik las dat in de Maurienne allerlei natuurgroeperingen actief zijn. Schitterend qua landschap daar maar als je er doorheen rijdt wordt overal flink gegraven, industrie etc.
    Mr. Slow
  • Matthias123 18 april 2018 · 08:55
    Moest wel een beetje grinniken toen ik las dat in de Maurienne allerlei natuurgroeperingen actief zijn. Schitterend qua landschap daar maar als je er doorheen rijdt wordt overal flink gegraven, industrie etc. Quick op 18 apr 2018 08:45

    Vooral die grote aluminium fabriek is bijzonder fraai. Wat een lelijk geval is dat zeg zo midden in de vallei.
    Born to Ride
  • Roko 18 april 2018 · 14:19
    Modane, ook zo'n pareltje! 😂
    Uitrusten doe je maar in de lift.
  • Quick 18 april 2018 · 16:38
    Kortgezegd durf ik wel te stellen dat de Fransen in de Alpen toch wel de nummer één zijn qua landschapsvervuiling c.q. verkrachting. Chambéry is ook niet bepaald een parel. En ik wil graag eens naar de skigebieden van Tignes en Alpe d'Huez, maar telkens als ik naar foto's kijk van die dorpen dan gaan mijn haren recht overeind staan. Het is toch geen gezicht, hoe functioneel het ook moge zijn. Die fraaie, boomloze kom boven AdH en dan zo'n uit de kluiten gewassen dorp neergeplempt. Het ziet er niet uit. Té industrieel aangepakt naar mijn mening - erg zonde 😞.
    Mr. Slow
  • Dieter21 18 april 2018 · 18:52
    Erg jammer! Stel dat valmeinier deze zaak verliest, kunnen ze de aangekochte lift dan op een andere plaats in het gebied inzetten als vervanging van één van de oudere trage liften? Ik denk bv aan Moneul of ter vervanging van de sleeplift Grand Plateau (al denk ik dat die aan de Valloire-kant zit)?
    *bericht bewerkt door Dieter21 op 18 apr 2018 18:58 (8% bewerkt)
  • Rogier admin 18 april 2018 · 20:13
    @Dieter21 Alleen met heel veel aanpaswerk... En het doel van het gebied is echt om de hogere toppen in het gebied op te nemen.
    Click. Click. Peace
  • Userd 19 april 2018 · 07:15
    Probleem zit dus meer in de tijd die de rechtbank neemt dan in de milieubewegingen. En als je weet dat er veel van die bewegingen actief zijn, had je dat misschien in de aanloop kunnen meenemen.
  • Snowy1970 19 april 2018 · 16:14
    Ik denk dat een deel van de scheve verhouding in het gebruik van liften en pistes tussen Valmeinier en Valloire ook ligt in de lange route die toeristen uit Valloire moeten afleggen als ze terug naar hun dorp gaan. Hierdoor vertrekken ze voor de zekerheid al vroeg in de middag en nemen ze nog een paar afdalingen in het gebied van Valloire zelf. Andersom is dit veel minder van toepassing: met een paar liften sta je alweer in Valmeinier. Dus ook die toeristen maken meer afdalingen in het gebied van Valloire. Een lift vanuit Valmeinier naar Le Grand Plateau kan deze drempel aanzienlijk verlagen, doordat gasten uit Valloire dan met slechts één lift weer terug kunnen.

    Op basis van de pistekaart zou de drempel naar La Roche Noire met deze lift ook een stuk kleiner worden. Hier ligt overigens wel een "zone naturelle" die overwonnen moet worden. Ik denk dat liften en pistes op La Roche Noire een grotere toevoeging voor Valmeinier zouden zijn dan de lift die nu gepland is (waar overigens niks mis mee is: afdalingen met 500 meter hoogteverschil op die hoogte is een prima toevoeging).

    In het algemeen is overigens wel te stellen dat het pisteaanbod in het gedeelte van Valloire afwisselender is dan dat van Valmeinier. Nu is het wel ruim 20 jaar geleden dat ik er geweest ben, maar ook toen gingen we al vaker naar Valloire dan dat we in Valmeinier bleven. De pistes bij Valmeinier hebben toch meer het gevoel van verbindingspistes en voor gevorderden is het aanbod beperkt. Een paar rode pistes erbij lijkt me essentieel om de verhouding met Valloire weer in de buurt van 50/50 te krijgen.
    Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.