Je eerste actie na aankomst

Ruud op 22 november 2014· 43 reacties

null

Maak deze zin eens af: “als ik straks aankom in mijn skigebied, ga ik eerst……” Wat vul je in op de puntjes? Wat neem je je voor? Een vroegere collega van mij had zich zijn eerste actie na aankomst vast heel anders voorgesteld; na de lange rit was hij met zijn gezin aangekomen in het skidorp. Hij draaide zijn contactsleutel om, rekte en strekte wat en gooide zijn autoportier open onder het uitroepen van “da sind wir wieder! en stapte de auto uit. Helaas zette hij zijn voet op een plak ijs waardoor hij uitgleed en zijn been brak. Na de vakantie vertelde hij dat zijn vrouw toen ze zaten te wachten bij de gipskamer zuchtte: “inderdaad, da sind wir wieder”. Ze hadden namelijk nog al eens ongelukjes in het gezin.

Eerste acties
Wat je doet nadat je bent aangekomen (of toegekomen, zoals de Vlamingen zo mooi zeggen), hangt natuurlijk allereerst af van het tijdstip van aankomst. Heb je ’s nachts gereisd? Dan ga je misschien wel eerst lekker ontbijten. Ik herinner me dat ik een keer met mijn zwager op skitrip was en de heenreis zo voorspoedig was verlopen, dat het hotel nog niet open was. Zijn we een uiltje gaan knappen op de parkeerplaats om vervolgens drie uur later wakker te schrikken. Zaten we in ieder geval uitgeslapen aan de ontbijttafel. Als je overdag hebt gereisd ga je waarschijnlijk eerst inchecken of op zoek naar je appartement of gehuurde huis. Als je tenminste niet te vroeg bent; want dan kun je er vaak nog niet in.

In welke staat ben je?
Ook het verloop van de reis is van invloed. Als je een moeizame reis hebt gehad met files en sneeuw en urenlang dreinende kinderen, wil je waarschijnlijk niet eerst een supermarkt in. Tenzij je uit bent op een echtscheiding. Zo’n eerste supermarktbezoek doen wij als gezin wel eens; als de reis voorspoedig is verlopen en we vroeg in het wintersportdorp zijn, gaan we eerst boodschappen halen voor een paar dagen. In de auto heb je toch tijd zat om een lijstje te maken. Iedereen heeft zijn inbreng en wensen, dus voor je het weet heb je een flinke kar vol. We hebben wel eens dingen voor de kassa weer uit de kar gehaald omdat we vreesden dat het niet ging passen. Tenslotte zat de auto al vol bagage. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we vaak met de zoutjes en de flessen op schoot zitten. Maar ja; het is meestal maar een klein stukje naar de accommodatie.

null

Met wie ben je?
Het gezelschap speelt ook een rol. Met kinderen ga je weer andere dingen doen dan met een groepje vrienden. Als je met vrienden bent kun je na de lange reis wel effen een pintje doen als welkom, maar dat zou ik mijn kinderen niet aandoen nadat ze al uren hebben gezeten op de achterbank. Meteen materiaal huren is ook zo’n afrader met kleine kinderen. Iedereen is moe en kortaf, de kinderen willen bewegen en hun energie kwijt. Dan is in de rij bij de skiverhuur niet een fijne eerste actie. Aan de andere kant; je hebt het maar vast gehad. Wij deden dit meestal niet. De oplettende lezer snapt wel waarom; paste niet goed in de auto. We zaten al met tassen boodschappen op schoot, daar paste geen skischoenen en ski’s mee bij. Overigens hebben we nu bijna allemaal eigen materiaal, dus is het nu geen item meer.

Heb je nog puf?
Ondanks de urenlange zit, heb je soms zin om je energie kwijt te raken en dat geldt niet alleen voor de kinderen. Ik herinner me sneeuwbalgevechten bij aankomst en reisgenoten die de jubelend de diepsneeuw indoken, al dan niet voor het maken van een sneeuw-engel. Ik herinner me ook minder vrijwillige vormen van beweging: zoals die keer dat we de auto de steile oprit naar het huis niet op kregen en we alle bagage de berg op moesten dragen. We zijn ook wel eens zo laat aangekomen dat er weinig meer restte dan ons bed in te stappen en eerst maar eens een goede nacht te slapen.

Vaste routine
Mij valt op dat veel mensen een vaste routine hebben. “Wij gaan altijd eerst….”, beginnen ze je dan te vertellen. Die hebben waarschijnlijk ontdekt wat voor hen het beste werkt; op welk tijdstip ze vertrekken, wanneer ze het liefste aankomen en wat ze dan doen om de wintersportvakantie op te starten. Ik heb zo’n routine niet. De ene keer ben ik met mijn gezin, de andere keer met een groepje vrienden, dan weer met zijn tweeën of met collega’s. De ene keer stap ik uit de auto, dan weer uit het vliegtuig of de bus. Soms reizen we ’s nachts en dan weer overdag. Soms kunnen we direct de accommodatie in en soms moeten we tijd doden. Kortom; geen peil op te trekken. Maar wat doen jullie eigenlijk als je aankomt?

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Eten In het Hotel ,dan wachten op de skipas [ zijn ze aan het halen ] dan gelijk de berg op.
Doen wel rustig aan en nemen alleen blauwe pistes.

Biertje drinken; )

Skipassen halen en daarna nen goeie weisbier!

Wij komen meestal aan het eind van de middag aan, ligt aan de hoeveelheid stau onderweg natuurlijk.
Als er tijd is gaan we meestal eerst de skipassen halen, dan hebben we die binnen en kunnen we de dag erna meteen de berg op, zonder in een lange rij te staan. Dan is het op naar het hotel, uitpakken, uitrusten en aan tafel!

Aprés ski bar in.

We rijden altijd 's nachts en komen meestal tussen 07:00 en 08:30 aan op plaats van bestemming. Naar de accommodatie, ontbijten, omkleden, ski’s afhalen (die bestellen we in Nederland altijd al), skipas kopen en de lift in! Skiën!! Tot een uur of 14:00. Dan gaan we boodschappen doen, inchecken, even liggen, vroeg eten en heeeel vroeg slapen.

Wij komen meestal vroeg in de middag aan (na een overnachting :-) Omdat we altijd naar Saas Fee gaan parkeren we altijd eerst de auto in de parkeergarage en zorgen dat we met de elektro-taxi in het appartement komen. Dan gaan de kinderen sleetje rijden en wij boodschappen doen en daarna skilessen voor de kids regelen … We skiën niet…

Zorgen dat wel als een van de eersten in de skiwinkel zijn om mijn zoontje opgeven voor zijn skiles.

Met vrienden is hegt sleutel ophalen, auto uitpakken, omkleden, skipassen halen en de berg op. We komen vaak rond 08.00 uur 's ochtends aan voor een skitrip van 3 dagen.
Met de vriendin is het rustig uitpakken, rondwandelen, boodschappen halen, skipassen halen en dan lekker borrelen en vroeg het bedje in. We komen dan vaak rond 15.00 uur aan en hebben heel de week nog voor ons.

Op de piste komt mijn 9 tot 5 mentaliteit wel tot zijn recht!

met de bus:
uitladen, sleutel in ontvangst nemen, schijten en dan naar de bar (zodat de wc weer wat frisser ruikt als ik terug kom)
Met de auto:
meestal aankomst 's middags, dus sleutel ophalen, snelle inspectie appartement, uitladen en een rondje door 't dorp lopen. eventueel al de ski pas ophalen, bij de super wat voer en drank inslaan, op tijd eten en naar bed. De volgende morgen weer vroeg op!
(hmmm, nou ik er aan denk: dit was voorgaande jaren de realiteit, komende keer hebben we een dwerg van 4 maanden bij. de routine zal zwaar verstoord gaan worden!)

Ik begin met uitstappen zodra de auto stil staat. Dan zo snel mogelijk een sneeuwbal maken en deze op het hoofd gooien van de vervelendste reis genoot tijdens de rit. En daarna genieten van de omgeving alles in me op nemen. Dan gaan we altijd even door het dorpje lopen want we zijn er toch voordat de pistes open zijn. En daarna de strijd gaan we de pistes op of zetten we alle spullen in de lobby todat we in ons huis mogen. Ik ga altijd de piste op na een hoop gezeur over veiligheid en dat je misschien vermoeid bent (duurt makkelijk een uur of 3, 4). En laat dan de zeurders op de spullen passen en heb een ongelofelijk goeie eerste dag. Alle pistes lekker om mijn gemak doen nergens haasten. En als laatste de piste af.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart LOL!

Wij gaan meestal zo snel mogelijk materiaal huren zodat we meer keuze hebben :)

❄️

Als ik straks aankom in mijn skigebied, ga ik eerst . . .

Biertje pakken en lekker ff ergens wat eten. Daarna ski passen inslaan.
Skiën de volgende dag. We zitten meestal in een hotel dus dat komt meestal allemaal wel. Aangezien we zomer veel hikken gebruiken we vaak de middag om een ommetje te maken. Gebieden als bv konigsleiten lenen zich er erg goed voor.

Wij gaan na aankomst gelijk materiaal huren (inderdaad met een stel verveelde kinderen). Daarna gaanwij wat drinken en eten in het restaurant. Ondertussen bevestig ik de skilessen en regel ik de skipassen. Daarna inchecken. Waarschijnlijk is het nog te vroeg om het appartement in te mogen dus gaat een van ons met drie kinderen vast wat skiën. De ander blijft bij dej ongste omdat die nog niet kan skiën.

Dat hangt maar net af van waar de reis heen is. Afgelopen keer naar Val Cenis (eind maart) zijn we vrijdag laat in de ochtend vertrokken, waren we rond etenstijd in Annecy (hotelletje geboekt) en hebben daar lekker gegeten, uitgeslapen, ontbeten in de stad en weer vertrokken voor de laatste kms naar Vc. Daar waren we vroeg in de middag, ingechecked en maar eens een terrasje in het dorpje opgezocht, later skipassen opgehaald en veder rustig aan de dag doorgebracht. Volgende dag de eerste op de piste.
Naar oostenrijk afgelopen januari hebben we in 1 dag gedaan, waren er in de loop van de middag en hebben vlug wat boodschappen en het huurmateriaal opgehaald. Zijn toen vroeg gaan slapen want allebei ziek :(

Wij vertrekken meestal op zaterdagnacht, omdat we een groot deel van onze groep eerst nog een wedstrijd moet volleyballen. Dan komen we in de ochtend aan rond 7/8uur. Dan eerst kijken waar ons appartement is en hopen dat we erin kunnen. En dan wil iedereen zo snel mogelijk de lift in. Dus dan eerst snel snowboards klaar maken en skipassen ophalen en gaan. Avondeten maken wij altijd voor een groot deel van de dagen al in Nederland zodat we naar de Après Ski het alleen hoeven op te warmen. En meestal nemen we voor de eerste 2 dagen al drinken e.d. mee. Zodat we die eerste dagen niet veel hoeven te doen maar vooral snel in de sneeuw kunnen staan!!!

Wij proberen om een uur of drie aan te komen (gezin met drie pubers). Spullen uitladen, wat drinken, boodschappen doen, huurskies halen en passen kopen. Eten koken en s avonds even het dorpje bekijken. Onze oudste heeft dan waarschijnlijk al wel een piste uitgeprobeerd.

…de geur van bergen en sneeuw opsnuiven, de spullen uitladen in het appartement, de materialen huren en skipassen kopen om vervolgens na de lange rit moe maar gelukzalig een drankje te doen met de hele groep!

Na aankomst vliegveld Zurich pak ik de trein naar Scuol ( prachtige treinreis van 3 uur ). Na aankomst in Scuol ga ik altijd eerst de skies huren en een locker. Dan door naar het Hotel incheken en uitpakken.
Paar boodschapjes doen en dan lekker naar de wellness van Bogn Engiadina. Moe en te vree aanschuiven voor het avondeten en vroeg slapen. volgende ochtend vroeg lekker fit en zo snel mogelijk
de berg omhoog en de eerst sporen trekken. toppunt van geluk.

Liftpassen en ski’s halen, eten, slapen

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Omdat we één niet-skiër erbij hebben vertrekken we 's ochtends vroeg en komen we begin van de middag aan (anders deden we een nachtrit en dus een extra skidag). Dan rustig de skipassen ophalen en materiaal voor één persoon, omgeving verkennen met een wandeling en ons settelen in het appartement (in willekeurige volgorde). Natuurlijk met een biertje erbij ergens. 's Avonds lekker eten (koken zelf een aantal dagen) en niet te laat naar bed. De volgende ochtend één van de eerste liften omhoog.

Eerst eens even een heel diep inademen om m’n longen te vullen met frisse berglucht.

Never eat the yellow snow

Vrijdags tussen 22.00 / 24.00 uur vertrekken. Zodat je rond 8.00 uur zaterdagmorgen bij het hotel/app. bent. Rond 6.00/7.00 uur even ontbijt scoren langs de snelweg. Bij aankomst in het ‘hotel’ omkleden. Meestal kan dat wel in een hoekje of kamertje als je eigen kamer nog niet klaar is. Skipas halen. Ski’s huren en dan tot een uurtje of 15.00 uur skiën. Even de aprés-ski in en dan kijken waar het schip strandt. Het wordt dan niet laat, je hebt immers een nacht overgeslagen. Dit doen we al jaren zo omdat we optimaal willen genieten van het weekje…

Bij twijfel....Doen!!

Diep ademhalen en om me heen kijken naar die zo bekende bergen…
En dan fluitend de trap oprennen om aan te bellen bij m’n oma, dat we veilig zijn aangekomen en of ze dan heel misschien de deur even open wil komen doen.

Setting forth in the universe

Aankomst op vrijdag in de namiddag in het overnachtingshotel, zo dicht mogelijk bij de eindbestemming. Eerst een welverdiend groot bier na 1000 veilige kilometers.
De volgende ochtend rustig ontbijten en de laatste kilometers. Koffie op het terras, kids sleeën. Sleutel halen, uitpakken, boodschappen doen, skipas halen, borrelen, eten en klaar voor de eerste skidag op zondag!

Na de overnachting in zuid-Duitsland vroeg de auto in, naar de eindbestemming, snel omkleden in het gruppenraum bij de lift ( skikleding bovenin de tassen ingepakt en skischoenen in de cabine van de auto vervoerd, anders zij ze te stijf en te koud), skipas kopen en hoppa, de piste op. Lekker uitgerust en wel. Aan het eind van de middag wat boodschappen doen en naar het appartement. Deze formule levert een volle extra skidag op zonder stressen in de nacht en een brakke dag bij aankomst. O ja: eerst aankoop: een flesje Williams voor de eigen apres-ski

De omgeving even in me opnemen en genieten…

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Na het uitpakken van de auto volgt eerst een grote boodschap op het toilet, (geurvlag plaatsen, territorium afbakenen) daarna grote boodschappen in de supermarkt. :)

En onderweg terug van de super gelijk skipassen en materiaal ophalen.

Scheelt dat ik met een kameraad ga, die doet de eerste twee acties in omgekeerde volgorde :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Mijn eerste actie na aankomst? Naar het toilet!

Wij gaan altijd donderdag nacht rijden en komen vrijdagmorgen aan. Op vrijdagmiddag en de hele zaterdag skiën we in een gebied niet ver van onze eindbestemming waar we vanaf zondag gaan skiën.

Dit jaar wordt dat Oberstdorf Duitsland en als eindbestemming St Anton.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.