Zijn de dagen van la Grave geteld?

Rogier op 18 augustus 2015· 31 reacties

De beroemde eitjes...
De beroemde eitjes...

La Grave, het beroemde off-piste gebied in Frankrijk, verkeert in zwaar weer. Niets bijzonders zou je zeggen, want het is al jaren kantje boord voor dit gebied waar er bijna even veel geld in de zomer als in de winter wordt verdiend. De lift is oud en aan vervanging toe, vooral de kabels van de lift moeten vervangen worden, en dat is een (te) dure grap voor een klein gebied als La Grave. Maar er is nog een ramp bijgekomen. De belangrijkste toegangsweg is sinds april gesloten en het ziet er niet naar uit dat deze komende winter zal openen. Dat betekent dat de heenreis via het noorden lastig is en waarschijnlijk alle Grenoblois dit gebied links zullen laten liggen. De doodsteek voor dit geweldige gebied?

Problemen?
Sinds een aantal maanden is het een echt rampscenario voor de bewoners van la Grave en Villard d’Arene. Jongeren kunnen niet meer naar school, volwassenen kunnen niet naar hun werk. De Chambon tunnel, een van de tunnels boven het Chambon-meer bleek op 10 april te instabiel. De rots boven deze tunnel begon te glijden. Een paar blokken vielen naar beneden en de weg werd gesloten. Het leek allemaal niet zo’n probleem. En met de verwachtte doorkomst van de tour maakte de lokale bevolking zich al boos dat de tunnel waarschijnlijk voor de tour wel snel gemaakt zou worden. Maar haastige spoed bleek zelden goed. De eerste reparaties bleken geen zin te hebben. Toen werd besloten om een compleet nieuwe koker in de tunnel te bouwen. Nog steeds leek de tunnel net op tijd voor de tour af te zijn. Wederom tot woede van de locals, want die dachten dat er wel voor de Tour de France gewerkt werd maar niet voor de lokale bevolking.

Echter, nadat verschillende bewegingssensoren op rood sprongen mocht er niemand meer werken in de Chambon tunnel. Het werk werd stilgelegd. Minister Valls kwam op bezoek in La Grave, het gebied kreeg de status ‘natuurramp’ maar in werkelijkheid gebeurde er niets voor de locals die gewoon nog steeds gevangen zaten in hun eigen dorp.

La Grave soms beter dan in je mooiste dromen...
La Grave soms beter dan in je mooiste dromen...

Gewoon wat dynamiet en klaar?
Men vraagt zich af waarom men niet gewoon wat dynamiet gebruikt en die berg opblaast zodat de tunnel gerepareerd kan worden, of nog beter dat er geen tunnel meer hoeft te zijn. Verschillende broodje-aap verhalen gaan hierover de ronde. Variërend van dat de politiek de gevolgen niet durft te dragen tot dat niemand de verzekering op zich wil nemen. Maar het is allemaal een stukje lastiger dan dit. Volgens gespecialiseerde geologen is er ontzettend veel dynamiet nodig, meer dan ooit gebruikt is voor vergelijkbare doeleinden. Dus niemand heeft hier ervaring mee. Verder is de bovengrond waar geboord zou moeten worden, voor het plaatsen van de explosieven, zo ontzettend instabiel dat de veiligheid van de ‘mineurs’ niet gegarandeerd kan worden. Verder moeten we ook niet vergeten dat er onder deze wand een stuwmeer ligt. Als er iets meer rots loskomt dan berekend (en de natuur blijft soms onvoorspelbaar) dan zou dat destraseuze gevolgen kunnen hebben. Dit alles bij elkaar opgeteld maakt het plaatsen van explosieven een no-go. De uitkomst is niet zeker en de gevaren absurd hoog. Dus het is wachten op de natuur.

De probleemtunnel, de landverschuiving is duidelijk te zien
De probleemtunnel, de landverschuiving is duidelijk te zien

Andere weg
Toen bleek dat het repareren van de tunnel meer voeten in de aarde had dan alleen wat beton gieten of een nieuwe koker door de rotswand steken. En de berg wel hel erg onstabiel leek. Is men aan de andere kant van het meer begonnen met het maken van een weg. Hier lag een smal karrenspoor. Dit is men nu aan het verbreden in de hoop het te kunnen asfalteren. Dit wordt een éénbaansweg, waar om de 150 meter een parkeerhaven wordt gebouwd. De weg is open voor iedereen, maar het spreekt voor zich dat dit geen ideale oplossing is en zeker geen weg is die je wilt nemen na 11 uur in de auto. Op dagen van de transhumance (als de schapen de berg af worden geleid), op wisseldagen in skigebieden en in het weekend zal deze weg waarschijnlijk helemaal vast komen te staan. Buiten dat is deze weg zeer gevoelig voor steenslag en lawines. Ook daar moet een oplossing voor gezocht worden.

Het tweede deel naar boven
Het tweede deel naar boven

Toerisme
Van alle Franse toeristen die in het noorden van de Hautes Alpes op vakantie komen komt 73 % uit andere regio’s. Vooral Rhone Alpes en Ile de France zijn belangrijke regio’s. De Rhone Alpes neemt alleen al 30-40 % van alle toeristen in La Grave voor hun rekening. Al maakt het omrijden vanuit Ile de France niet zoveel uit, voor mensen uit de Rhone Alpes is het vaak een verdubbeling van de reistijd. Dan liggen er aardig wat andere skigebieden dichterbij. La Grave heeft ’s winters een enorme toeloop vanuit Grenoble waar de off-piste cultuur booming is. Dat zal komende winter wel anders zijn. Sinds die beruchte 10 april zijn de resultaten van de liften met 50% gedaald, gerekend over het gemiddelde van afgelopen vijf jaar. Als we kijken naar hetzelfde weertype, mooi warm zomerweer, dan is het zelfs met 70 % gedaald. Rampzalig. Minder rampzalig maar erg vervelend is deze gesloten tunnel ook voor les Deux Alpes en Alpe d’Huez want wintersporters uit Marseille en Italië zullen veel lastiger in deze gebieden kunnen komen.

Op de gletsjer van la Grave
Op de gletsjer van la Grave

Voor de lokale uitbaters is het ook erg slecht. La Grave ligt aan de doorgaande weg van de Col du Lautaret. Normaal pakken de restaurants en winkels aardig mensen op doorreis mee. Maar nu is La Grave echt een bestemming geworden in een doodlopend dal. Dat is toch wel even anders. restaurants draaien op minder dan halve kracht en de uitbaters verwachten geen salaris voor zichzelf te kunnen halen. Veel winkels houden net aan het hoofd boven water dankzij aankopen van vrienden, kennissen en freeriders die dit gebied een warm hart toedragen. Maar dat gaat ook geen eeuwen duren.

Ramp voor het skigebied
50% is natuurlijk niet niets. Daar komt nog bovenop dat dit jaar het geld hard nodig is. Vorig jaar is de draagkabel van het eerste deel van de lift al vervangen. Maar dit jaar is het de beurt aan de draagkabel van het tweede deel. Ongeveer 8 miljoen euro is hiervoor nodig. Met een slechte zomer heeft het gebied verre van genoeg geld in kas om dit te betalen. De banken staan ook niet te springen om een skigebied waarvan de toegang is ingestort een flinke lening te geven. En zelfs zonder die toegang is La Grave en probleemgeval. Dit maakt de situatie enorm veel complexer. Gelukkig heeft het departement (Les Hautes Alpes) al toegezegd garant te willen staan voor deze enorme lening. Maar daarmee is het probleem niet opgelost. Want ondanks dat er nu een karrespoor wordt geasfalteerd zullen er weinig Grenoblois staan te springen om de rit naar La Grave te maken. De vraag is al gesteld of La Grave überhaupt wel open gaat komende winter. Daar lijkt geen twijfel over te bestaan. Maar hoeveel winters dit gebied het nog vol gaat houden, dat is de vraag.

In de Vallons de la Meije
In de Vallons de la Meije

Einde voor La Grave in 2017?
Via een lastige constructie, waar men in Frankrijk erg goed in is, wordt La Grave gerund door het bedrijf ‘les Téléphériques des Glaciers de la Meije’, echter de liften zelf zijn van gemeente. In 2017 loopt het dertig jarig contract met les Téléphériques des Glaciers de la Meije af en kan (en mag) de gemeente naar een nieuwe exploitant zoeken. Er is onenigheid met de gemeente en de les Téléphériques des Glaciers de la Meije want dit laatste bedrijf wil graag een contract verlengen zonder einddatum maar de gemeente wil dit niet. En nu moet het bedrijf dus weer nieuwe offertes maken, de eisen van de gemeente afwachten en dat allemaal met een ingestorte tunnel. Dit maakt het voortbestaan als la Grave hoe wij het kennen allerminst zeker. Het Franse systeem waarbij kleine gemeentes veel macht hebben toont hier zwakheden. In deze periode lijkt meer zekerheid voor het gebied de beste oplossing. Maar die zekerheid is hier allerminst. Een spannende periode voor dit bijzondere off-piste gebied welke tot nu toe als Asterix en Obelix dapper stand houdt tussen alle grote pistegebieden.

....
....

Dit seizoen is La Grave een topbestemming!
Maar, voor iedereen die uit Nederland en België komt maakt het niet zo heel erg veel uit voor komende winter. Al rij je namelijk via de Frèjus tunnel valt de reistijd heel erg mee, en is het amper langer dan de normale rit. Ook kun je via je accommodatie goedkopere kaartjes regelen voor deze normaal erg dure tunnel. Als je dit jaar naar La Grave afreist ben je zeker van een rustig gebied, grote kans dat je nu wel de eerste sporen kunt leggen, en je hoeft niet te concurreren met al die skiënde twintigers uit Grenoble. Dit jaar is La Grave de ‘place to be’ als je graag in verse sneeuw skiet en in een rustig gebied… Ik verwacht komende winter veel vaker in la Grave te zullen skiën. Ik kan niet wachten. Maar voor het voortbestaan van dit geweldige gebied hoop ik wel dat er snel een oplossing wordt gevonden voor de Chambon tunnel, de exploitatie van het gebied, en dat er mooie nieuwe glimmende kabel wordt opgehangen.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Hoop dat het allemaal niet te snel over is, staat nog steeds op mn bucket list…
Maar eerst iets meer ervaring en kunde krijgen op normaler terrein ;)

Life's Journey is not to arrive at the grave Safely in a well preserved body, But rather to skid in

Jeetje dat is toch ook wat, ik hoop dat er voor 2017 dan maar een oplossing wordt gevonden, zeker voor de bewoners daar. Anders is er weinig toekomst, en gaan mensen daar toch weg om elders werk te zoeken als het toerisme weg blijft. :(

Dienten Die Alte schule

Murphy’s law…

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@Elly3 inderdaad vooral voor de locals en de hele industrie die er van kan leven.

Click. Click. Peace

Is dat niet een zelfde soort situatie als 2 skigebieden die aan elkaar gelinkt zijn, maar doordat de 2 verschillende bedrijven geen nieuwe overeenkomsten hadden gesloten in de zomer was er ineens sprake van dat de winter erop het 2 aparte gebieden zouden zijn? Was dacht ik 1 of 2 jaar geleden in Zwitserland het geval.
Voor La Grave is het nu uitermate zuur dat zij zo moeilijk bereikbaar zijn, hopelijk dat daar snel een oplossing voor gevonden zal worden. De overeenkomst met het les Téléphériques des Glaciers de la Meije en de gemeente zal er vast wel komen, kwestie van noodzaak. Liften moeten gerund worden en er kunnen inkomsten uit gehaald worden.
Ben in 98 in Les Deux Alpes geweest en wilde toen naar La Grave gaan, maar dat was niet mogelijk doordat het te hard had gewaaid en ze La Grave hadden gesloten. Wellicht in de toekomst weer eens die kant op gaan!

De situatie is wel wat anders dan in de 4 Vallées hier gaat het om het bijna niet kun betalen van verplichte onderhoudskosten en zeer slechte bezoekersaantallen… Geen spel voor zoveel mogelijk inkomsten. Hier gaat het om uberhaupt wat inkomsten te hebben.

Click. Click. Peace

Triest dat overheden hun verantwoordelijkheden niet nemen en de inwoners en ondernemers van een heel gebied daar de dupe van lijken te worden! Laten we hopen dat er een goede oplossing gaat komen.

🏂

Ik sprak met iemand uit de departementale politiek die op het dossier van La Grave zit. De mensen in La Grave zijn de wanhoop nabij, kleine zelfstandigen zijn failliet en hebben overheidssteun nodig om alleen al hun sociale lasten te kunnen betalen. Grotere bedrijven hebben hun personeel op non-actief gezet en er wordt heen en weer gesleept met de scholieren want ookdeze kunnen niet meer naar school in Bourg d’oisans of Grenoble. Lokaal gezien echt een ramp… Verschrikkelijk voor zo’n klein en mooi dorp…

Click. Click. Peace

Wordt het straks een spookstad @Rogier ik mag toch hopen van niet :(

Dienten Die Alte schule

@elly3 zo’n vaart zal het niet lopen, maar het is wel oppassen…

Click. Click. Peace

Wat een mooi landschap om te zien, maar hoe zuur om te zien dat er bijna geen uitweg is voor die locals, door alle problemen. Hoop dat er snel een wonder gebeurt, en dat ze open kunnen blijven.

Ski or Die

Geef het maar terug aan de natuur…niet ieder gebied hoeft skigebied te zijn… De Alpen ZIJN al zwaar overbelast door al het toerisme!

@marchuntjes Dan is La Grave nou misschien net niet het goede gebied hiervoor… Dit is een van de meest doordachte en minst belastende gebieden van de Alpen/wereld…

Click. Click. Peace

Goed informatief verhaal. Deze zomer in La Grave geweest, via de Col de Galibier. Met de kabelbaan omhoog, en het was inderdaad rustig. De Col de Galibier is in de winter geen optie. Omrijden zal voor de meesten niet lonen. Dus inderdaad lastige tijden. En ja, er zijn genoeg andere gebieden voor wintersport, dus vervelend voor de locals, maar voor de rest geen ramp. Overigens in de zomer een fantastisch wandelgebied.

2 seizoenen geleden was voor mij de eerste kennismaking met de fantastisch mythische wereld van La Grave. Wij hebben toen beslist om hier een 2 jaarlijkse traditie van te maken en dit jaar is het dus terug zover. Eind januari zijn we van de partij. Rogier, hopelijk tot dan.

In de zomer omhoog geweest (zonder ski’s) bij toeval ontdekt toen we naar de tour gingen en het bij de nederlandse berg helemaal vol was. Daarna nog 2x terug gekomen.

Uitgekomen bij La Grave. Hoop dat ze het redden. Heel speciaal gebied.

Is hierover al meer duidelijkheid?

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Een zeer sterke speler op de markt, de Compagnie des Alpes heeft de handdoek in de ring gegooid en stopt de onderhandelingen met de gemeente van la Grave voor een eventuele overname van het gebruik. Compagnie des Alpes zegt dat ze geen toegang hebben tot de administratie en de machinerie. Dus kunnen ze geen goed oordeel vellen over welke prijs ze willen betalen.

De Compagnie des Alpes was bereid om extra liften te bouwen, de verbinding met Les Deux Alpes soepeler te maken en is financieel een erg sterke speler natuurlijk.

Momenteel is alleen de Sata (uitbater Alpe d’Huez) nog in de race. Dus al met al is de toekomst van La Grave nog hoogst onzeker.
Het is de vraag of dit spel van de gemeente La Grave het skigebied wel goed doet.

Click. Click. Peace

Ik vrees het ergste maar er speelt meer dan alleen de gemeente. zie onderstaand artikel. Vooral de stelling dat de link met
L2A ze eigenlijk de das omdoet : twee maanden preparatietijd op de gletscher voor 40 tot 60 openingsdagen vond ik interessant

Is wel lang artikel
http://www.stylealtitude.com/what-is-the-future-for-la-grave…

*bericht bewerkt door Superskismurf op 14 mrt 2017 17:13

Idd lang artikel. Op de foto van de karakteristieke eitjes van onderen lijkt het of bij de buitenste twee de deuren open staan terwijl er mensen in zitten. Oeps…

Eeuwig zonde als dit gebied ter ziele zou gaan. Hopelijk geeft de toenemende populariteit van freeriden het nog een boost in een van de komende jaren.

Locale weten precies hoe de deuren op kunnen blijven terwijl je omhoog gaat. Is lekker koel en je hebt beter zicht op alle lijnen die je wilt skiën ;-) zelfs de lift is Freeride zeg maar.

Click. Click. Peace

Jammer om te horen, maar wie weet komt het nog goed. Zou mooi zijn, is toch een cult-skigebied. Hoe zit het met de crowdfunding campagne via Indiegogo? Zag daar iets van voorbij komen op Alpinforum.

Mr. Slow

De tunnel is dit jaar toch een paar maanden open geweest? Hij is net weer dicht, geloof ik. Wel erg vervelend voor de mensen daar!

*bericht bewerkt door Piet-Bakker op 14 mrt 2017 22:47

Ongelovelijk zeg! Twee jaar geleden in de zomer hier nog geweest. Prachtig mooie omgeving en lijkt me ook erg vet om eens te skiën (helaas ben ik niet een off-piste skiër, maar wat nog niet is kan nog komen). Toen, twee jaar geleden, was er ook al een tunnel in “onderhoud” werd ons toen door de campingbazin verteld, al specificeerde ze niet welke tunnel dit was.
Ik wens dit gebied echt al het goeds en hoop dat het weer boven deze situatie op komt.

Stay frosty

Een zeer sterke speler op de markt, de Compagnie des Alpes heeft de handdoek in de ring gegooid en stopt de onderhandelingen met de gemeente van la Grave voor een eventuele overname van het gebruik. Compagnie des Alpes zegt dat ze geen toegang hebben tot de administratie en de machinerie. Dus kunnen ze geen goed oordeel vellen over welke prijs ze willen betalen.

De Compagnie des Alpes was bereid om extra liften te bouwen, de verbinding met Les Deux Alpes soepeler te maken en is financieel een erg sterke speler natuurlijk.

Momenteel is alleen de Sata (uitbater Alpe d’Huez) nog in de race. Dus al met al is de toekomst van La Grave nog hoogst onzeker.
Het is de vraag of dit spel van de gemeente La Grave het skigebied wel goed doet.

Rogier op 14 mrt 2017 08:57

Zag gisteren het item over La Grave op FR3 in het programma van Auvergne Rhone Alpes. Het CDA heeft zich teruggetrokken omdat ze zich niet konden vinden in de voorwaarden. Wellicht dat de commune zich wat soepeler moet opstellen maar het is ook mogelijk dat de CDA het onderste uit de kan wil.
Ik herinner me dat de CDA (in de jaren 90) de failliete liftmaatschappij van St Martin heeft overgenomen en samengevoegd mer de SEVABEL (Menuires) op voorwaarde dat ze liften mochten opheffen.
Deze overname is zeer succesvol geweest, bijna het complete liftpark van St Martin de B’ville is inmiddels gemoderniseerd en van kunstmatige besneeuwing voorzien. St Martin heeft veel extra beden gerealiseerd

*bericht bewerkt door skifan op 16 mrt 2017 09:26

bon ski

Skifan,

Daarom juist mss voor ons beter dat CDA het niet koopt. Die maken er direct een heel skigebied van ipv de “vrijheid” die het nu heeft.

@Jasper
Klopt maar ik zou me voor kunnen stellen dat de bevolking heel blij zou zijn met de investeringen van het CDA. Alleen al het vervangen van de kabel van de huidige gondel schijnt 8 miljoen (?) te kosten.

bon ski

Bijna alle dorpbewoners zouden er wel bijvaren om zo een kapitaalkrachtige investeerder te hebben. De enige die misschien gaan morren zouden de gidsen zijn.

Bijna alle dorpbewoners zouden er wel bijvaren om zo een kapitaalkrachtige investeerder te hebben. De enige die misschien gaan morren zouden de gidsen zijn.

japser op 16 mrt 2017 16:34

En de natuurliefhebbers en freeriders. Wat dat betreft heeft La Grave toch iets mythisch.

Mr. Slow

Tsja, denk dat veel freeriders toch afhaken zonder lift. Het is echt wel een heeeel end omhoog op vellen zeg maar.

Edwin van Riel
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie