TechnoAlpin: de wereld van de sneeuwmachines

Laura. op 27 december 2015· 20 reacties

null

Onlangs had Rogier het in onze rubriek ‘de domme vraag’ over de werking van sneeuwkanonnen en de ideale condities voor kunstsneeuw. We staan er vaak niet bij stil dat er ondertussen in bijna alle skigebieden sneeuwmachines aanwezig zijn. Maar waar komen ze precies vandaan? Dit artikel verscheen eerder in ons Anton. Magazine

Eén van de grootste verdelers van sneeuwkanonnen is TechnoAlpin. Het Italiaanse bedrijf werd in 1990 opgericht door Walter Rieder en Georg Eisath, toenmalige technische managers van skigebied Obereggen in Zuid-Tirol. In 1983 was het als gebiedseigenaar Georgs verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er steeds ideale sneeuwcondities in Obereggen aanwezig waren. Sneeuwkanonnen waren in die tijd echter heel duur en moeilijk verkrijgbaar. Het Amerikaanse bedrijf York was er in geslaagd het eerste volautomatische sneeuwkanon te produceren, waarvan Eisath en Rieder er één importeerden naar Italië. Naar het voorbeeld van dat sneeuwkanon bouwden ze hun eerste prototype, maar wel voor de helft goedkoper en aangepast aan de Europese sneeuwcondities. Onder de firmanaam WI.TE bouwden Eisath en Rieder hun eerste sneeuwkanonnen voor de Italiaanse gebieden Cortina, Falcade, Valzoldana en het Oostenrijkse Seefeld.

null

In 1990 brachten de twee heren de Latemar M90 (genoemd naar het Latemar Massief, UNESCO werelderfgoed in de Dolomieten) op de markt, het eerste sneeuwkanon dat geproduceerd werd door hun vers opgerichte bedrijf TechnoAlpin. Ondertussen hebben de sneeuwmakers 20 jaar ervaring en meer dan een dozijn nieuwe modellen, maar zijn er nog altijd skigebieden uitgerust met de Latemar M90. Qua levensduur hoeft een skigebied dat investeert in een sneeuwkanon van TechnoAlpin zich geen zorgen te maken: elk product dat wordt afgeleverd is vervaardigd met de meest duurzame materialen. Dat is ook nodig, want gemiddeld draait een sneeuwkanon 800 uren per seizoen.

Wat startte met twee jongens die ervan droomden sneeuw te maken, is nu uitgegroeid tot een booming bedrijf met meer dan 250 werknemers. TechnoAlpin is actief in 48 landen en bezit 60% van de sneeuwkanonnenmarkt. Je hebt ze ongetwijfeld al gezien in je favoriete skigebied: de grote gele sneeuwkanonnen en de smalle sierlijke lansen die bij koude temperaturen alle pistes voorzien van een vers laagje sneeuw. Maar hoe weet zo’n skigebied nu waar precies ze een sneeuwkanon moeten plaatsen of hoeveel sneeuw dit kanon moet produceren?

Elk jaar werken ze bij TechnoAlpin zo’n 4000 tot 5000 ‘masterplannen’ uit voor skigebieden over de hele wereld. Zo’n masterplan kan je best zien als een zéér uitgebreide offerte: een team van ontwikkelaars onderzoekt tijdens een periode van enkele maanden tot een heel jaar de condities in het skigebied dat aanvraag doet voor de aankoop van sneeuwmachines. In die tijd zorgen ze ervoor dat ze alles te weten komen over het skigebied: temperatuurwissels, gemiddelde sneeuwval, grondplannen, aanwezige waterbronnen en ga zo maar voort. Na de onderzoeksperiode krijgt het skigebied een voorstel dat kan bestaan uit verschillende opties en prijzen. Van alle masterplannen die TechnoAlpin maakt worden er jaarlijks zo’n 300 à 400 ook effectief uitgevoerd.

null

Wat kost zo’n sneeuwkanon dan? Wel, dat verschilt natuurlijk van model tot model. De T60, één van de meest verkochte modellen van TechnoAlpin, kost ongeveer 45000 euro. Alleen is dat natuurlijk een eenmalige investering die het skigebied moet doen tot aankoop van de sneeuwmachine. De sneeuw zelf maken kost, afhankelijk van wateraanvoer, sneeuwcondities en het type model, tussen de 3,5 en 5 euro per kubieke meter. Als je daar dan nog het onderhoud en het datasysteem ter controlering van de sneeuwkanonnen bij telt, kom je al snel aan een aardige som.

Want hoe wordt zo’n sneeuwkanon dan gecontroleerd? Het mag gezegd worden dat in deze tijd van technologische vooruitgang, ook de kunstsneeuwsystemen niet achterblijven. De relatie tussen de bestuurders van pistebully’s en de volautomatische sneeuwkanonnen zijn bij de nieuwste systemen van TechnoAlpin de belangrijkste basis voor perfecte pistes. Het aantal uren dat een piste moet geprepareerd worden hangt immers af van de kwaliteit van de sneeuw. Zo worden er tijdens het ontwikkelen van het masterplan elementen ingewerkt die de sneeuwdiepte en -sterkte kunnen aflezen, waardoor de sneeuw in de juiste dikte, textuur en intensiteit kan geproduceerd worden. En jawel, de sneeuwmachines zijn uitgerust met Bluetooth technologie, waardoor de onderhoudstechniekers als het ware vanuit hun pistebully met afstandsbediening of met een app op de smartphone het sneeuwkanon kunnen bedienen.

null

Zo’n goed op elkaar afgestemd systeem is nodig aangezien een heel groot deel van de Europese pistes voorzien zijn van sneeuwkanonnen. Je moet als skigebied maar kunnen bijhouden waar welk kanon staat en wanneer het nodig is om sneeuw te spuiten. In Zuid-Tirol, de bakermat van TechnoAlpin, alleen al is 80% van de pistes uitgerust om artificiële sneeuw te produceren. In heel Oostenrijk is dat 66% van de pistes, in Zwitserland 36% en in Frankrijk 19%. Er zijn dus heel wat sneeuwkanonnen in de omloop en het zal dan ook niet verwonderen dat TechnoAlpin er zo’n 40 produceert per week. 90% van alle sneeuwmachines die ze maken zijn op bestelling. De kleine hoeveelheid die ze vorig jaar op stock hadden, was in december reeds helemaal uitgeput door de late sneeuwval. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het maken van artificiële sneeuw is voor een skigebied bij achterblijvende winterse omstandigheden.

Georg Eisath, de oprichter van TechnoAlpin, heeft ondertussen het drukke bedrijfsleven achter zich gelaten en is opnieuw terug gegaan naar de essentie: hij is momenteel eigenaar van het bescheiden skigebied Carezza in Zuid-Tirol. Sinds hij het er voor het zeggen heeft, is Carezza uitgerust met tal van nieuwe verbindingen en gemoderniseerde liften. Georg is echter nog niet gestopt met dromen: de sneeuwmaker plant een verbinding tussen Carezza en het nabijgelegen Obereggen, waar het voor hem allemaal begon. En uit het verleden blijkt al, als Georg iets in zijn hoofd heeft…

Laura.
verkocht aan wintersport. Snowboardster in hart en nieren. Gek op fotograferen en filmen.

Plaats een reactie

Is zo’n masterplan dan voor een heel gebied of voor een piste?

Leuk artikel je staat er toch niet zo bij stil dat er zoveel bij betrokken is bij het maken en organiseren van kunstmatige sneeuw op de piste

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Leuk bericht! en het staat er inderdaad vol mee in Val die Fiemme

Seriously snow addicted family!

Ik geloof dat Demaclenko (van Leitner group) deze positie snel over gaat nemen. Nog efficiënter, stiller, en beter. O.a Ischgl en Silvrette Montafon hebben dit & vorig jaar sneeuwkanonnen aangeschaft bij Demaclenko, waarbij samen met Prinoth (ook onderdeel van Leitner) een nieuw GPS systeem is ontwikkeld, waarmee de bullys op 3cm nouwkeurige positie de sneeuwhoogte kunnen meten. Op bases hiervan gaan sneeuwkanonnen automatisch werken per locatie, waardoor er flink bespaard kan worden.

Snel gaat overnemen is natuurlijk relatief.
Technoalpin heeft een immense Installed-Base die miljoenen heeft gekost, die word echt niet even de deur uit gedaan om dat een ander product net iets beter is, daar gaat een hele tijd overheen.

automatisch werken per locatie is natuurlijk wel zeer efficiënt, maar ze zullen ze niet snel vervangen denk ik.

Seriously snow addicted family!

Bij een beetje vorst sneeuw je een kuub voor ongeveer 2 Euro.
De temperatuuronafhankelijke Snowfactory doet 10-12 Euro/m3, maar daarvan kan je de opbrengst heel exact plaatsen (in plaats van het bos decoreren)

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ik hoorde vorige week van een hotelbaas dat het Kronplatz momenteel zo’n 40 000 euro per dag kost om hun kanonnen intensief te laten werken.

Enig idee of dat een realistisch cijfer is?

@powermage, het ging mij meer over de orders die komende jaren gedaan worden. Als je ziet hoe snel Leitner nu met Prinoth grote stappen vooruit zet t.o.v. PistenBully. Zo gaat dat binnenkort ook met Leitner VS TechnoAlpin. Efficientie is beter > kosten & tijd besparen.

@Jawbone: Dat geloof ik graag. In Winterberg staan inmiddels ook al enkele Demaclenko sneeuwkanonnen om te testen, terwijl het zo’n beetje het testlaboratorium van TechnoAlpin is. Leitner is door innovatie hard bezig een inhaalslag op hun concurrenten te maken. Dat ze ooit Doppelmayr, TechnoAlpin en Kässbohrer (Pistenbully) van hun tronen zal verslaan is m.i. zeker niet ondenkbaar. Voorlopig is het echter nog lang niet zover, aangezien de concurrentie (onterecht) nog een beter image geniet.

Misschien ook een domme vraag maar wat is “aangepast aan de Europese sneeuwcondities”. Wat is het verschil tussen Europese en andere sneeuw condities?

@frans Dopplemayr is wat mij betreft nog steeds een stuk verder, en blijft dat nog wel even. Design vind ik persoonlijk ook nog steeds mooier bij gewone stoeltjesliften/gondols. Ook is de nieuwe klem die ze hebben ontwikkeld weer een stap vooruit. Die is nu als eerst in gebruik bij de nieuwe Kirchenkarbahn in Hochgurgl

@arnh Ik was er vorige week en ze spraken zelfs over 50 000€ per dag. Niet verwonderlijk met meer dan 300 kanonnen die gemiddeld 15 kwh/stuk verbruiken + de pompen voor het water,…

Ze vertelden mij ooit zelfs dat er toestemming dient gevraagd te worden vanaf dat er meer dan een bepaald aantal sneeuwkanonnen werken om zo problemen met de stroomvoorziening te vermijden.

@Jawbone Maar de concurrentie zal echt niet stil blijven zitten, dus die volgen vanzelf wel, en zullen zorgen dat hun producten efficiënter en goedkoper kunnen werken en daarom toch weer op minimaal gelijke hoogte komen, oke, dat de heerschappij van een paar merken (TechnoAlpin of PistenBully) wat minder zal gaan worden kan wel kloppen, maar ik zie niet heel snel die van hun troon gestoten worden.
@Frans maar dat is natuurlijk een stukje marketing, als jij als skigebied die dingen gratis krijgt met goede begeleiding (waar je weer kennis van kan op doen) zeg jij ook geen nee, dat wil niet zeggen dat ze die dingen straks ook echt aanschaffen, wij hebben op de zaak ook om de paar jaar een paar weken een auto rijden om te testen, maar 9 van de 10x word die echt niet besteld hoor ;)

Potverdikkie wat een smak geld, maar ja we hebben afgelopen weken wel gezien dat ze heel hard nodig zijn. Interessant verhaal in ieder geval.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Jawbone: Design is natuurlijk een geval van smaak, maar als we technisch kijken naar de ontwikkelingen loopt Leitner tegenwoordig voor op Doppelmayr. Zeker wat betreft innovatieve oplossingen voor besturing e.d. is Leitner erg modern, daar waar Doppelmayr altijd nog teruggrijpt op een bijna 20 jaar oud systeem met wellicht de gedachte van “never change a winning team”.

Uiteindelijk zijn beide producten natuurlijk erg goed en verwezenlijken ze het doel waarvoor ze gebouwd worden: Mensen veilig en comfortabel op de berg transporteren. De ene liftmonteur geeft het voordeel aan Doppelmayr, de andere aan Leitner. Mijn indruk is dat Leitner wat makkelijker in onderhoud is en als we in Winterberg naar de storingsstatistieken kijken hadden Leitner liften slechts minimale storingen, terwijl diverse Doppelmayr stoeltjesliften een halve dag buiten bedrijf lagen. Maar goed, elders zijn wat dat betreft ook andere voorbeelden te noemen waarmee je het tegendeel zou kunnen bewijzen. Elk product kan in het begin wat kinderziektes hebben.

Overigens is de klem van Leitner erg makkelijk uit elkaar te halen en super robuust. Daar is de veelgebruikte Tortion-klem van Doppelmayr toch wat complexer.

Voor de wintersporter zijn natuurlijk comfort en design de doorslaggevende criteria, want die hebben logischerwijze absoluut geen kijk op de rest. Vroeger liep Leitner hierin beduidend achter op de concurrentie, maar tegenwoordig moet ik echt toegeven dat de moderne 6 of 8-persoons zetels van Leitner prettiger zitten als die van Doppelmayr-Garaventa. En ook de gondels doen niks meer onder voor de bekende CWA exemplaren, die vroeger overigens ook wel eens door Leitner werden ingekocht.

Uiteindelijk is het verschil tussen beide fabrikanten niet zozeer de productkwaliteit, alswel de innovatie en nieuwe features. Leitner wil steeds weer wat nieuws presenteren, daar waar Doppelmayr trots is op hun jarenlange ‘recept’ en ervaring (die ze overigens van Garaventa, Girak, PHB, vonRoll & Co. hebben opgekocht; oorspronkelijk wat Doppelmayr slechts een ‘sleepliftenboer’).

Overigens heb ik bij Leitner stage gelopen, maar evengoed ook bevriend met medewerkers van Doppelmayr. Van beide kanten hoor ik natuurlijk het verhaal en heb daarvoor zo mijn mening kunnen vormen.
@Powermage: Dat klopt, alhoewel voor het testen natuurlijk ook best nog wat geld betaald moet worden. TechnoAlpin heeft z’n TF10 ook uitvoerig (en succesvol) in Winterberg getest. Sindsdien zijn er een hoop van dit soort aangeschaft. Met Demaclenko heeft men nog zo goed als niets gedaan. Als het product goed bevalt zou me niks verbazen dat er snel ook wat Demaclenko kannonen in Winterberg verschijnen.

@frans Doppelmayr heeft vorige winter nieuwe klem ontwikkeld. De d110. Hiermee hebben ze nu de nieuwe D-line waarmee de EUB gondels breder worden, en de snelheid hoger is. Heb uit geruchten gehoord dat ook de Giggijochbahn een D-line gaat worden.

En design is natuurlijk persoonlijk. Maar heb de default stations van Doppelmayr altijd mooier gevonden ;-).

Interessante ontwikkelingen om over te lezen. Voor mij heeft Leitner altijd een beetje een verouderd imago. Ik kom in de meeste gebieden dan ook niet veel nieuwgeplaatste Leitner producten tegen, dus dat kan er mee te maken hebben. Wel vind ik het algemene comfort en uiterlijk bij Leitner toch minder dan bij de concurrenten. Dan heb ik het over zowel pistenbully’s, liften en sneeuwkanonnen.

Dit hier boven is in ieder geval een leuke discussie die erg leerzaam is voor mij!

OK, en het water dan…, waar halen ze dat vandaan in de koude vrieswinters? Nu zullen ook de Spaarbekken/Speicherteichen hun dienst hebben bewezen en deze moeten toch weer gevuld worden? En als daar dan een dikke ijslaag op ligt?

@frank66 Water blijft altijd bwegen door luchtpompen waardoor het niet dichtvriest.

@Jawbone: Heb de nieuwe D110 klem helaas nog alleen van foto’s gezien. Misschien eerdaags eens live. Ben benieuwd naar de nieuwe voordelen.
@ThomJ: De oude liften van Leitner zijn ook soms een beetje troep. Daarmee bedoel ik voornamelijk de zetelliften die soms (zeker met bubble) onmogelijk oncomfortabel kunnen zitten. Tegenwoordig is dat compleet 180 graden veranderd. ;)

Overigens kon Doppelmayr oorspronkelijk ook niet veel meer dan sleepliften en later 1 en 2-persoons stoeltjesliften bouwen. Alle technische know-how om bijv. koppelbare liften te kunnen bouwen hebben ze van concurrenten opgekocht. :p

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie