Vlakbij de snelweg

Ruud op 22 januari 2016· 28 reacties

null

Vrijwel alle skigebieden zijn voor ons, Lagelandbewoners, ver weg. Naar de bergen reizen om je favoriete hobby te gaan beoefenen, betekent voor ons dan ook urenlang in de auto zitten, tenzij je vliegt of met de trein reist natuurlijk. Maar aangezien bij verreweg de meeste wintersportvakanties de auto het favoriete vervoermiddel is rijden we met zijn alle hele dagen op de Autobahn of Autoroute. En dat is niet altijd een pretje; files, wegwerkzaamheden en sneeuw kunnen voor veel vertraging en ergernis zorgen. Als je dan uiteindelijk de bergen inrijdt denk je: “ha, we zijn er bijna”

Nog lange niet, nog lange niet
Maar dat is niet altijd het geval: er zijn van die skigebieden die verdraaid ver van de snelweg liggen. Waar je nog een flinke poos naartoe onderweg bent over passen en door dalen. En die op wisseldagen ontmoedigend onbereikbaar lijken, niet eens altijd in kilometers, maar vooral in tijd. Slinger de slang met zijn allen de pas over, kruipend door de haarspeldbochten of domweg stilstaan in het dal. Erg onaangenaam allemaal, vooral na een reis die al acht uur of langer heeft geduurd.

null

Mooi, maar ver
Denk aan gebieden als Sölden en Obergurgl/Hochgurgl: eerst de Fernpass over, dan het dal in naar Imst en tenslotte het hele Ötzdal door. Of de Kaunertalergletsjer . Of Livigno, ook niet bepaald naast de afrit van de Autostrada, net als een plaats als Cortina d’ Ampezzo. Of Tignes en Val d’Isère, die op veel momenten toch echt verder van Moutiers liggen dan het uur of anderhalf dat het in ideale omstandigheden kost om er te komen. Want op rustige dagen is het allemaal goed te doen, zo’n rit over provinciale wegen. Geen gejakker en lekker genieten van het landschap; het lijkt wel vakantie! Maar het vakantiegevoel verdwijnt snel als je uren doet over een stukje van 50 kilometer.

Die laatste lootjes
En dan hoeft je skigebied nog niet eens echt ver van de snelweg te liggen. Denk aan Naunders of Samnaun of Les Arcs. Of Arosa, met die lastige weg vanaf Chur. Op wisseldagen en bij slecht weer ben je de pineut. Die laatste stukjes diep de bergen in, die laatste stukken aan het eind van het dal en die laatste klim naar je skidorp, die kunnen je nekken. En dan gaan je vrienden appen dat ze al een tijdje in hun skioord zijn en zojuist hun ski’s hebben gehuurd. Zij hadden namelijk een skigebied dichtbij de snelweg uitgezocht, wrijven ze je digitaal in.

null

Vlakbij de afrit
Want zij hebben iets geboekt in Berwang, of Niederau. In Saint Gervais les Bains, Meiringen Hasliberg, Oberstdorf of Reith im Winkel. Niks steile klim, niks haarspeldbochten of eindeloze dalen. Gewoon de juiste Sortie of Ausfahrt kiezen en je bent er al bijna. Bijna deur tot deur snelweg. Of Steinach am Brenner, heeft iemand daar wel eens geskied? Daar lijk je namelijk wel bijna op de snelweg te skiën Als ik daar op de Brennerweg langs rijd, vraag ik me altijd af je op de piste nou veel merkt van die weg. In ieder geval kun je er makkelijk komen.

Alles is relatief
Maar ja, een skigebied kiezen vlak bij de afrit biedt natuurlijk geen garantie op een soepele reis. De "snel"weg doet tenslotte ook niet altijd zijn naam eer aan, de keren dat je daarop stil staat, kruipt of misschien wel weer van af gaat om -meestal tevergeefs- te sluipen… Maar ook dan is het natuurlijk extra lekker als je na zo’n rampreis niet meer veel binnendoor hoeft.

Ruud
droomt het hele jaar van witte bergen. Altijd bezig met het plannen van nieuwe trips, blogt hij over wintersport wetenswaardigheden.

Plaats een reactie

Om naar Sölden te gaan, moet je inderdaad veel geduld hebben, zeker als achter een carvaan auto’s zit of als er net die nacht gesneeuwd heeft. Maar eens op de latten en je vergeet het lange rijden.

In een ideale wereld hadden we nu een kaartje gezien met alle skigebieden, die naast een autostrade liggen. ;-)

Ischgl is trouwens ook vlot bereikbaar, autostrade bijna tot in het drop :-)

flachau ligt ook aan de snelweg

Wij letten er altijd op waar we naartoe gaan. Wanneer we in drukke periodes gaat proberen we altijd in de buurt van de snelweg te zitten. En dan is het vaak kiezen uit bijv. Portes du Soleil, Grand Massif, Alpe D’Huez of de maurienne vallei. Wanneer we in rustigere periodes gaan proberen we juist naar de wat moeilijker bereikbare mooie skigebieden te gaan zoals een La Plagne of zoals dit jaar Le grand domaine eind maart. 3 jaar geleden ben ik met de slaaptrein naar Serfaus-Fiss-Ladis geweest. Dit is een relaxte oplossing, maar wel vrij prijzig als je bijvoorbeeld met een gezin zou gaan. Maarja de reisomstandigheden maken veel goed. vrijdagavond rond 8u vertrekken vanaf utrecht CS, dan onderweg lekker onder het genot van een biertje een beetje kaarten en lekker gezellig doen, om vervolgens heerlijk te gaan slapen bij de cadans van de trein. De volgende morgen word je wakker en sta je in de sneeuw. Hierdoor kom je smorgens uitgerust aan en heb je een hele dag extra om te skien terwijl je niet moe ben.

Born to Ride

Geen last van. We gaan altijd met de bus via een reisorganisatie.
De buschauffeurs rijden wel…

Meh… boeit mij eigenlijk niet zoveel. Straks naar Flachau waar het waarschijnlijk allemaal snel gaat gaan, maar het kronkelen door de dalen en het omhoog rijden vind ik juist leuk, een deel van de reis zeg maar. Moet ik wel erbij zeggen dat ik nog geen rampsituaties op de wegen heb meegemaakt, misschien verander ik dan van gedachten ;)

2015: Val Thorens I 2016: Flachau | 2019: Ischgl | 2022:Tignes

Gaan veel naar 4 Vallées (Nendaz) of andere gebieden in Valais. Heel makkelijk te bereiken, snelweg tot Sion en dan sta je op een kwartiertje op de berg. Als we al file hebben, is het op de snelweg zelf (vooral Basel/Bern en op wisseldagen tussen Lausanne en Sion (langs het meer van Genève)).

Uit ondervinding: de weg naar de Stubaier Gletscher zit direct vol. Vroeg vertrekken is de boodschap, anders sta je een uur in de file (herfstvakantie geweest).

Klosters/Davos is nog wel te doen: bij Landquart ‘omhoog’ maar dat gaat redelijk geleidelijk en het is een prachtig dal.
Het Montafondal en bijv. het Brandnertal liggen ook aan de snelweg, maar voor Brand moet je dan nog een eindje omhoog rijden. Ik moet eerlijk zeggen, nadat wij een keer inderdaad heel lang op zo’n provinciaal weggetje in Frankrijk vaststonden, vond ik het heerlijk om voor Filzmoos of Montafon vanaf de snelweg er ‘zo’ te zijn!

Onze ervaring is dat over het algemeen Frankrijk beter te doen is dan Oostenrijk. Wanneer het goed weer is zijn daar eigenlijk niet veel problemen. In de vakanties is het ten zuiden van München gewoon altijd prijs op alle routes, ook bij mooi weer.
Slecht weer verandert natuurlijk alles, overal.

Ben vorige week met FlixBus van Groningen, overstappen in München, naar Leogang en weer terug gereisd voor € 84,00! Bus rijdt 's nachts en was met ca.8 passagiers lekker ruim

Wat dacht je van Montafon, Schruns, Brand. Tot Bludenz alleen maar autobaan

Ja, ik! Het is wel 24 jaar geleden, maar toen lag die snelweg er ook al. Heerlijk filevrij er naar toe rijden, al moet ik zeggen dat we toen niet voor de makkelijkste aanrijroute gekozen hebben (via Garmisch-P en de Zirler Bergstrasse (14%)). De laatste jaren ben ik er regelmatig langsgescheurd over de Brenner Autobahn en uiteraard kwamen de herinneringen dan weer boven.

Op de piste merk je niet veel van de snelweg. Wel is het geinig dat de gondel (toen stoeltjes) vanuit het dal onder de snelweg doorgaan. Ook de dalafdaling doet dit en op een paar punten in die afdaling kan je het gevoel krijgen dat je bij een verkeerde bocht zo tussen de vrachtwagens belandt.

Ik heb het natuurlijk over Steinach am Brenner.

Bergeralm bij Steinach am Brenner. Leuk gebiedje. De gondel gaat inderdaad onder de autobahn door evenals de dalafdaling.

Het Gschnitztal is overigens een prachtig dal. In de tijd dat ik er was, 15 jaar geleden, werden er daar wekelijks dia avonden georganiseerd over het leven in de Alpen vroeger en nu. Erg mooi.

Tja, wat is slecht bereikbaar… Vorig jaar urenlang stilgestaan op de snelweg tussen Lyon en Chambery, maar toen we eenmaal uit de drukte waren plankgas doorgereden naar La Plagne.

@stijnworks
Ik was er zelfs mee bezig met zo’ n kaartje, maar ja, wat is “dichtbij”, was best lastig en werd redelijk arbitrair: zou wel een goede aanvulling zijn op onze wiki, maar dan moet ik er goed voor gaan zitten

Blogger, skiër, verslaafd :-)

Wij zijn afgelopen week naar het Zillertal (Mayrhofen) geweest! Was ook perfect aanrijden. Ook heel goed te doen om bijvoorbeeld naar Kaltenbach te rijden. We waren er binnen 20 minuten. We zijn ook een dag naar Gerlos geweest. Viel ons op dat de wegen prima waren tot we bijna in Gerlos waren. Vanaf dat punt wordt de sneeuw niet meer van de weg gehaald. Nog verder rijden worden de condities alleen maar glibberiger. Dat hebben we dan ook niet gedaan.

Kan iemand mij vertellen hoe dit in de regio Hochkonig is? Bijvoorbeeld naar Maria Alm.

Alvast bedankt!

Tsja, zoals onze grootste filosoof al zei: “Elk nadeel heb ze voordeel”. Ik kies juist bewust voor gebieden die ver van de snelweg liggen, omdat je daar veel minder last hebt van dagjes/weekend gasten. Veel rustiger op de piste dus. Dat extra uurtje rijden heb ik daar graag voor over.

St Anton ligt ook erg dicht aan de snelweg. Daar krijg je dan ook een super gebied voor!

Onze ervaring is ook dat Frankrijk over het algemeen beter te doen is dan Oostenrijk, omdat je via de Route du Soleil eigenlijk heel lang ‘langs’ de alpen rijdt en er pas op 't laatst induikt. En je hebt ook veel minder passen/tunnels dan waneer de de alpen ‘bij de kop aanvalt’ (= via Dld naar Oostenrijk of Zwitserland), zeker als je voor de Haute Savoie kiest. Sowieso veel beter aan te rijden dan de zuidelijkere gebieden in Frankrijk want korter, én rustiger. Gewoon de A40 uitrijden en je rolt vanzelf Chamonix binnen.
Hoewel al die passen en tunnels in Zwitserland wel schilderachtiger is natuurlijk… Dan is de Route du Soleil maar saai.

Eric

Hoort er allemaal bij en maakt de aankomst en het daadwerkelijk skiën/boarden alleen maar beter!

Pray for Snow!

Heb zelf ervaring met Frankrijk maar deel de meningen daarover. Weinig last gehad tot nu toe. En dieper is wel rustiger. Ga graag naar st. Francois longchamps bv. Ondergewaardeerd en daardoor rustig/goedkoop. Wel wat verder van de snelweg.

Enige probleem dat ik ben tegen gekomen was vorig jaar bij val thorens. … steentje naar benee gekomen ter grote van een kiptruck bak. Alles vast ;). Begrijpelijk natuurlijk, ding was dwars door het asfal heen.

Maar daarbij gezegd ook chapeau voor de Fransen. Binnen een halv dag was het ding weg en lag er nieuw asfalt op die wisseldag.
Natuurlijk is de weg naar val thorens en prioriteit voor de Fransen ;).

@dennis12:
Hochkönig ligt ook niet naast de snelweg: ben je ook wel even mee zoet. Via Bad Reichenhall een klein uutje. Via Kufstein iets meer dan een uur

Blogger, skiër, verslaafd :-)

@Ruud: dank!

@Kyle wij ook straks naar Flachau. Wees voorzichtig onderweg zoals @Roel in het weerbericht aangaf. Misschien tot in de Hofstadl :)

Arosa wordt genoemd als gebied dat moeilijk beriekbaar is, maar is sinds vorig jaar verbonden met Lenzerheide, vorig jaar met 's nachts stop net voorbij Zürich vroeg naar Lenzerheide gereden, dus op zaterdag al hele dag kunnen skiën, daar 3-daagse pas gekocht, na de eerste dag 's middags naar Arosa gereden (heel rustig dus). Geweldig hotel gehad en na 3 dagen skiën 's avonds naar St.Caterina Valfurva in Italië voorbij Bormio gereden (nog afgelegener dan Livigno!) , daar ook weer 3 dagen fantastisch geskied, alles last minute geboekt met de Karnaval, hotels 40% afgeprijsd. Kan het echt aanraden om op die manier wat verder van huis te skiën zonder dat je skidagen hoeft te missen.

Vorig jaar stonden wij in de file vanuit Val Thorens omdat er een rotsblok op de weg was gekome , was nog pp het nieuws zelfs. Toen hebben we uren in de file gestaan op se terugreis en dat was ook geen pretje. Ik geloof dat we 4 uur over een stukje van 50km hebben gedaan en toen begon de terugreis nog maar net.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Ik vergeet het nooit… Vrijdag tot Munchen gereden op 7 uurtjes om dan op zaterdag de laatste luttele kilometers te doen om in de namiddag alvast op de latten te kunnen gaan staan. Niet dus. De eerste 150 richting Solden gingen nog goed tot we de autostrade afreden met de gps al vrolijk vertellend ‘nog 52km’ dachten we; zo erg zal het toch wel niet zijn. Dit was om 9u30 's morgens. Om 12u 's middags gaf de gps nog een vrolijke 38km aan en om 19u 's avonds (nadat er nog 22km op de gps stond) hebben we naar het hotel gebeld of ze wat eten aan de kant wilden zetten voor ons. Uiteindelijk kwamen we om 21u30(!!!) aan op onze bestemming. We waren niet echt zo vrolijk meer maar dat was de volgende dag vlug vergeten. :-)

Ken het gevoel maar al te goed @BenVanRintel; ooit om 05u00 vertrokken en de miserie begon reeds in België; door een dodelijk ongeval werd de gehele autostrade afgesloten waardoor we zeker anderhalf uur stil stonden.
We moesten dan uiteindelijk rechtsomkeer maken naar de eerstvolgende afrit en helemaal binnendoor terug de autostrade op.
Alles ging vlot tot we in de buurt van Ulm arriveerden, vanaf daar sneeuwval en hoe dichter naar Oostenrijk toe des te harder het sneeuwde. Echt hele dikke vlokken dwarrelden naar beneden en het zicht werd hierdoor flink beperkt omdat de avond reeds inviel.
De laatste 50 km, vanaf Reutte tot onze eindbestemming namen een luttele 2 uur en half in beslag dus kwamen we omstreeks 20u00 gezond en wel toe in het hotel.

De laatste kilometers vind ik soms best lastig omdat je al een lange rit achter de rug hebt.
Omdat je in Duitsland goed kan doorrijden valt dat op zich wel mee.
Het uitzicht en de omgeving die we de laatste 50km (einde autostrade <-> eindbestemming) genieten maakt alles weer wel goed, toch?! :)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie