Ski’s achterop trekhaak - fietsendrager bruikbaar?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gargellen

null

Misschien kan je hier iets van maken,sterk genoeg en steekt niet zo ver uit.

null

TS schrijft letterlijk:

Ski’s kunnen dus niet in de auto. We hebben een grote dakkoffer, maar met onze nieuwe auto zou ik de ski’s liever op de trekhaak vervoeren (ivm geen dakdragers, glazen dak en ev).

ik lees hierin: hij/zij heeft dus een dakkoffer maar wil deze liefst niet gebruiken. Ook schrijft hij/zij expliciet het over een EV gaat.

ivm gewicht op de trekhaak:
deze specificatie van de auto gaat over het al dan niet afbreken van de trekhaak + de gewichtsverdeling van de auto bij een voor de rest normaal verdeelde last op de voor- en achteras. De situatie geschetst door de TS gaat over een extreem volgeladen auto, waarbij door 3 passagiers op de achterbank + alle reisbenodigdheden de last verder achteraan ligt + de belasting van de trekhaakdrager er nog bovenop.

Vivace op 26 nov 2023 18:57

Over dat gewicht op de trekhaak zou ik me niet teveel zorgen maken. paar ski’s gaan ca. 35kg wegen. Tov. een EV die leeg al gemakkelijk 1.5 ton weegt is dit echt verwaarloosbaar, zelfs als je er rekeing mee houdt dat het gewicht helemaal achteraan ligt.

Is dit niet de kant en klare oplossing. Niet goedkoop en voor 4 paar ski’s. https://alleskanmee.nl/skidragers/skidrager-op-trekhaak/trek…

Is dit niet de kant en klare oplossing. Niet goedkoop en voor 4 paar ski’s. https://alleskanmee.nl/skidragers/skidrager-op-trekhaak/trek…

Folski op 26 nov 2023 21:31

En dan bij aankomst ski’s laten servicen? blijft toch niks van over als je hiermee 1000km door de pekel gaat rijden. Of je moet ze in een of andere plastic hoes stoppen?

*bericht bewerkt door Verschuuren op 27 nov 2023 00:09

Gezien de vraagstelling in de openingspost lijkt me dit de veiligste, goedgekeurde oplossing.
Dat je je ski’s waarschijnlijk wel moet ‘inpakken’ is al in meerdere andere commentaren gezegd.

Zelf knutselen is leuk en er is best wat te vinden op het internet, maar je blijft vragen krijgen over veiligheid en verzekering.

Ik zou echt gaan voor de MFT Backbox met grote inserts (als je ski’s wil vervoeren langer dan 175cm), heb ik na lang wikken en wegen dit ook gekocht. Niet goedkoop maar in mijn ogen wel de beste oplossing. Ik gebruik deze MFT voor zowel de wintersport als de zomervakantie achter een EV en dat bevalt mij uitstekend. Ook het (extra) verbruik is verwaarloosbaar.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Met vijf personen in een kleinere auto naar de wintersport is wel erg ongemakkelijk/ oncomfortabel voor 1000 km plus.
Ik weet niet waar jullie naar toe gaan.

Bijvoorbeeld Oostenrijk.
Ik zou 2 mensen met een goedkope vlucht naar Innsbruck laten vliegen en ze daar vervolgens ophalen.Dan heb je nog een klein stukje te rijden en dat moet dan wel lukken met een beetje goede wil.
Leg de ski’s van voor naar achter tussen de banken en klaar ben je.

Rogier
Vroeger zag ik nog wel eens ski’s vervoeren op de auto zonder beschermhoezen.
Alle stof van 1000 km komt dan in de bindingen. Erg slecht plan.Bindingen vol met straatvuil Brrr.
Dus helemaal met je eens.

Pistenbully123
Sporadisch één gezien in zuid Duitsland lokaal verkeer op mooie droge weg.
Het hoeft er maar één te zijn waarbij het mis gaat. Overigens wat dacht je om een ski vers geslepen met 130 km per uur door je voorruit te krijgen.

Hooykaas op 26 nov 2023 14:00

We hebben een behoorlijk grote Tesla waar onze drie pubers riant naast elkaar kunnen zitten 😉. Ook qua bagage absoluut geen ruimte tekort. Maar met drie mensen op de achterbank, passen er geen 5 paar ski’s (volwassen maat) in de auto. En vliegen doe ik binnen Europa liever niet en is ook nog best een stuk vanuit luchthaven naar onze bestemming. Maar bedankt voor het meedenken!

TS schrijft letterlijk:

Ski’s kunnen dus niet in de auto. We hebben een grote dakkoffer, maar met onze nieuwe auto zou ik de ski’s liever op de trekhaak vervoeren (ivm geen dakdragers, glazen dak en ev).

ik lees hierin: hij/zij heeft dus een dakkoffer maar wil deze liefst niet gebruiken. Ook schrijft hij/zij expliciet het over een EV gaat.

ivm gewicht op de trekhaak:
deze specificatie van de auto gaat over het al dan niet afbreken van de trekhaak + de gewichtsverdeling van de auto bij een voor de rest normaal verdeelde last op de voor- en achteras. De situatie geschetst door de TS gaat over een extreem volgeladen auto, waarbij door 3 passagiers op de achterbank + alle reisbenodigdheden de last verder achteraan ligt + de belasting van de trekhaakdrager er nog bovenop.

Vivace op 26 nov 2023 18:57

Over dat gewicht op de trekhaak zou ik me niet teveel zorgen maken. paar ski’s gaan ca. 35kg wegen. Tov. een EV die leeg al gemakkelijk 1.5 ton weegt is dit echt verwaarloosbaar, zelfs als je er rekeing mee houdt dat het gewicht helemaal achteraan ligt.

Errant op 26 nov 2023 20:19

De auto weegt inderdaad meer dan 2000 kg en kan aardig wat kogeldruk aan. Maar inderdaad wel goed om je bewust van te zijn.

Is dit niet de kant en klare oplossing. Niet goedkoop en voor 4 paar ski’s. https://alleskanmee.nl/skidragers/skidrager-op-trekhaak/trek…

Folski op 26 nov 2023 21:31

Ja klopt. Ik vind ‘m nog best prijzig voor zo’n eenvoudig ding. En om er 5 paar ski’s mee te vervoeren moet je nog een uitbreidingsset kopen. (Maar het kortste paar ski’s van 170 kan evt schuin in de kofferbak). Voor pekel en vuil kun je je ski’s inpakken.

Hier heb je alle mogelijke varianten: https://trekhaakmonteren.com/skidrager-op-trekhaak/…

Wat ik niet begrijp: heb je je een mega dure auto, ga je zoeken naar een houtjetouwtjeknutselbarbatruuk oplossing (?).

null

Hier heb je alle mogelijke varianten: https://trekhaakmonteren.com/skidrager-op-trekhaak/…

Wat ik niet begrijp: heb je je een mega dure auto, ga je zoeken naar een houtjetouwtjeknutselbarbatruuk oplossing (?).

null

Zal wellicht iets te maken hebben met het feit dat de meeste mega dure auto’s lease auto’s zijn en er toch altijd gezocht wordt naar de goedkoopste oplossing.

DrPhil op 27 nov 2023 15:32
I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Hier vindt je alle genoemde opties bij elkaar:
https://trekhaakmonteren.com/skidrager-op-trekhaak/…

Hier heb je alle mogelijke varianten: https://trekhaakmonteren.com/skidrager-op-trekhaak/…

Wat ik niet begrijp: heb je je een mega dure auto, ga je zoeken naar een houtjetouwtjeknutselbarbatruuk oplossing (?).

null

Zal wellicht iets te maken hebben met het feit dat de meeste mega dure auto’s lease auto’s zijn en er toch altijd gezocht wordt naar de goedkoopste oplossing.

DrPhil op 27 nov 2023 15:32
MichelV op 27 nov 2023 15:46

Rare veronderstelling… Dit is onze privé auto, maar waarom veel geld aan iets uitgeven als het niet nodig zou zijn? Zeker als je er niet 100% tevreden over bent. Overigens hebben we zojuist toch maar de MFT Backbox aangeschaft. Kwam voor ons het meest in de buurt van ideale oplossing (kunnen ws alleen niet de 5 paar ski’s kwijt in deze box).

@Saraha - onder de banken is geen ruimte zeker? Dat je ski’s onder de bank schuift? (Uit mn hoofd is dat bij onze model 3 ook niet mogelijk - maar die gebruiken we ook nog niet echt voor wintersport)

Ben wel benieuwd naar de backbox!

Overigens wat het argument leaseauto / goedkoop betreft. Ook niet mee eens, ik heb voor mijn leaseauto (CX5) geinvesteerd in goede dakdragers en een enorm dikke dakkoffer. Die dakdragers ga ik ook weer moeten verkopen als mijn contract afloopt volgend jaar.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 28 nov 2023 13:37

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Echt? Er ligt een koffer op het dak alleen is er te weinig ruimte in de auto (geen idee of dit een ev is) iedere auto heeft een max gewicht op de trekhaak waarbij het veilig is om te rijden, waarom zou je dat in twijfel trekken?

sge op 26 nov 2023 18:17

TS schrijft letterlijk:

Ski’s kunnen dus niet in de auto. We hebben een grote dakkoffer, maar met onze nieuwe auto zou ik de ski’s liever op de trekhaak vervoeren (ivm geen dakdragers, glazen dak en ev).

ik lees hierin: hij/zij heeft dus een dakkoffer maar wil deze liefst niet gebruiken. Ook schrijft hij/zij expliciet het over een EV gaat.

Vivace op 26 nov 2023 18:57

Oei iets met alleen kop en staart lezen.

Sowieso denk ik dat (als het een model X is) een dakkoffer niet heel handig is. Of je moet nooit meer uit willen stappen…

Of je moet het zo doen, maar ik kan me indenken dat dit (verzekeringstechnisch o.a.) niet zo handig / veilig is: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-roof-hitch-b…

Dan vind ik zo’n trekhaakbox helemaal niet gek.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 28 nov 2023 16:56

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Rare veronderstelling… Dit is onze privé auto, maar waarom veel geld aan iets uitgeven als het niet nodig zou zijn? Zeker als je er niet 100% tevreden over bent. Overigens hebben we zojuist toch maar de MFT Backbox aangeschaft. Kwam voor ons het meest in de buurt van ideale oplossing (kunnen ws alleen niet de 5 paar ski’s kwijt in deze box).

Saraha op 27 nov 2023 18:15

Zeer benieuwd naar de ervaring met MFT Backbox! Zelf ook aan het kijken naar die oplossing. Bij ons zouden er 3 paar ski’s en een snowboard in moeten.

Rare veronderstelling… Dit is onze privé auto, maar waarom veel geld aan iets uitgeven als het niet nodig zou zijn? Zeker als je er niet 100% tevreden over bent. Overigens hebben we zojuist toch maar de MFT Backbox aangeschaft. Kwam voor ons het meest in de buurt van ideale oplossing (kunnen ws alleen niet de 5 paar ski’s kwijt in deze box).

Saraha op 27 nov 2023 18:15

Zeer benieuwd naar de ervaring met MFT Backbox! Zelf ook aan het kijken naar die oplossing. Bij ons zouden er 3 paar ski’s en een snowboard in moeten.

Jurgen_t op 28 nov 2023 20:04

Ik laat het even weten hoeveel ski’s erin passen. Dan kun je een inschatting maken. Iig wel een stukje kleiner dan een grote dakkoffer…

Als de skies er niet in in de box passen.
Dan zou ik ter plaatse maar skies gaan huren.

*bericht bewerkt door niekniek op 29 nov 2023 08:21

De MFT backbox met brede aanzetstukken zou in totaal 1900mm breed zijn. https://mft.systems/produkt/backbox-einsatz-breit/

null

De standaardbreedte met smalle zijstukken is 1540 (binnenmaat of buitenmaat, dat is voor mij niet duidelijk)
dus de dekselopening zal op zich niet breed genoeg zijn om skis erin te “kantelen”, je zal telkens 1 zijkant eruit moeten schuiven wat toch wat minder praktisch lijkt.

null

Glide on!

null
null
null
null

Dit is ‘m geworden. Met de breedste inzetstukken erbij. Zoals je ziet valt het mooi binnen de breedte van de auto, dat scheelt weer in luchtweerstand.

null

Eerst in een andere backbox (dezelfde in het grijs) getest of het past. Er kunnen vijf paar ski’s in (3x van 180, 2x van 170). Houdt wel heel weinig ruimte over. Bovenop passen nog wel wat schoenen, maar geen 5 paar - ms ook maar goed ivm gewicht.

null
null
null
null

Dit is ‘m geworden. Met de breedste inzetstukken erbij. Zoals je ziet valt het mooi binnen de breedte van de auto, dat scheelt weer in luchtweerstand.

null

Eerst in een andere backbox (dezelfde in het grijs) getest of het past. Er kunnen vijf paar ski’s in (3x van 180, 2x van 170). Houdt wel heel weinig ruimte over. Bovenop passen nog wel wat schoenen, maar geen 5 paar - ms ook maar goed ivm gewicht.

Saraha op 29 nov 2023 14:09

Ziet er goed uit!

TS schrijft letterlijk:

Ski’s kunnen dus niet in de auto. We hebben een grote dakkoffer, maar met onze nieuwe auto zou ik de ski’s liever op de trekhaak vervoeren (ivm geen dakdragers, glazen dak en ev).

ik lees hierin: hij/zij heeft dus een dakkoffer maar wil deze liefst niet gebruiken. Ook schrijft hij/zij expliciet het over een EV gaat.

ivm gewicht op de trekhaak:
deze specificatie van de auto gaat over het al dan niet afbreken van de trekhaak + de gewichtsverdeling van de auto bij een voor de rest normaal verdeelde last op de voor- en achteras. De situatie geschetst door de TS gaat over een extreem volgeladen auto, waarbij door 3 passagiers op de achterbank + alle reisbenodigdheden de last verder achteraan ligt + de belasting van de trekhaakdrager er nog bovenop.

Vivace op 26 nov 2023 18:57

Over dat gewicht op de trekhaak zou ik me niet teveel zorgen maken. paar ski’s gaan ca. 35kg wegen. Tov. een EV die leeg al gemakkelijk 1.5 ton weegt is dit echt verwaarloosbaar, zelfs als je er rekeing mee houdt dat het gewicht helemaal achteraan ligt.

Errant op 26 nov 2023 20:19

De auto weegt inderdaad meer dan 2000 kg en kan aardig wat kogeldruk aan. Maar inderdaad wel goed om je bewust van te zijn.

Saraha op 27 nov 2023 15:06

Ik weet niet of je een idee hebt wat “aardig wat” is maar voor de Model Y zou dit 72kg zijn volgens de site van Tesla.
De MFT box weegt 27,5kg. Laat het 30kg zijn met extra inzetstukken. Dan mag er nog 42kg aan bagage in de box.

Übung macht den meister!!!

Prachtig setje zo!

Als je de kogeldruk wil weten, die zou op de trekhaak moeten staan. :)

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Nou met wegwerkzaamheden op de autobahn met smalle wisselstroken.
En het inhalen van fietsen in dorpen.
Niet echt ontspannen rijden zou ik zeggen.

null

@hooykaas als je spiegels passen, past de rest ook (anders zijn bredere spiegels verplicht) hahaha

Edwin van Riel

OK @evr66 zover was ik nog niet 😂😂

OK @evr66 zover was ik nog niet 😂😂

Hooykaas op 29 nov 2023 17:08

al een paar jaar met caravan onderweg. als je spiegels passen, de rest ook, als je je stuur maar goed recht en stil kunt houden hahaha. Die Baustellen zijn soms in het begin wel ff wennen met een cvan van 250 breed.

Edwin van Riel

OK @evr66 zover was ik nog niet 😂😂

Hooykaas op 29 nov 2023 17:08

al een paar jaar met caravan onderweg. als je spiegels passen, de rest ook, als je je stuur maar goed recht en stil kunt houden hahaha. Die Baustellen zijn soms in het begin wel ff wennen met een cvan van 250 breed.

evr66 op 29 nov 2023 17:55

Een vrachtwagen rijdt daar ook dus over de breedte zou ik me nog niet zo druk maken. Vaak is de rechter strook wat breder dan de linker dus bij twijfel lekker rechts blijven rijden.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie