Eind maart, waarheen?

haha, ik heb wat te doen. Geweldig, al die reacties!

@GiGi, @Hessel, dat wil ik dus wel, een beetje centraal zitten zodat er meerdere mogelijkheden zijn. Arabba en omgeving klinkt goed, kom een aantal appartementen in die omgeving tegen, zijn er plaatsen die je beter wel/niet kunt kiezen. Zie een aantal in Marmolada bijv?

Veel ‘last chances’ trouwens, is dat normaal daar of zie ik een lokale vakantie/evenement over het hoofd?

Geen evenementen naar mijn weten; vanaf 15/3 begint min of meer het na-seizoen in die oorden. Zie je ook terug in de prijzen (verblijf, skipas etc.).

Marmolada is niet zo handig: duurt alles bij elkaar ruim een uur om bij het dorp Arabba en aansluiting met de Sella Ronda te komen. Het achterland van Arabba is niet zo uitgebreid, dus daar zit je dan niet zo goed.

In Corvara of Colfosco (Alta Badia) of in Arabba zelf zit je het beste. Op Google Maps staan ook de pistes en liften ingetekend. Voor de oriëntatie en plaatsbepaling wel handig. De pistekaarten op deze website http://www.dolomitisuperski.com/en/arabba/ski-area/weather-s… zijn ook erg handig.

Veel appartementen e vinden op interhome.nl, homeaway.nl, casamundo.nl, sunweb.nl, bizztravel.nl, arke.nl, vrijuit.nl, d-reizen.nl, summittravel.nl etc.

Had al zo’n vermoeden, ben daar in de zomer eens over de Dolomiten Strasse gereden en had ook een vergelijkbaar kaartje gevonden, 10km kan soms een uur rijden zijn ;)

Tot nu toe als waarschijnlijke bestemmingen:
1: Arabba e.o. (Dolomiti Superski)
2: Nassfeld-Hermagor
3: Obergurgl/Hochgurgl

Dat uur van Marmolada naar Arabba-Sella Ronda bedoelde ik skiënd. Met de auto is het 15 minuten schat ik.

In dat geval is Marmolada voor mij ook een optie, denk ik. Vind het geen probleem om ergens even heen te moeten rijden, zolang het geen uur rijden is dan.

Google Maps zegt dat het van het dalstation van de Marmolada-gondel naar Arabba dorp (waar de Sella Ronda-liften vertrekken) 34 minuten rijden is via de SP641-SS563-SN48 (snelste/enige route). En dat is als je overal de maximale snelheid haalt (en of dat in de winter zo is durf ik niet te zeggen).

Ik heb er alleen geskied; niet gereden. Dus als anderen accuratere info hebben over rij-tijden hou ik me ook aanbevolen (ben ook bezig met een extra tripje half maart in die regio).

Als het koud is, waait of sneeuwt heb je misschien je sneeuwkettingen nodig dan ben je al gauw langer onder weg. Je kunt dan beter wat centraler zitten en vanaf de Sella Ronda een uitstapje naar de Marmolada pakken, mooi skiën daar. Kijk ook eens naar Canazei voor een accommodatie, vandaar uit kom je zo op de Sella en kun je ook nog uitstapjes naar andere gebiedjes maken (Cinque Tore bv)

Dienten Die Alte schule

Ik ga er eens goed voor zitten straks. Ik hoef niet midden op een piste te zitten maar verplicht 3 kwartier rijden of verplicht steeds het eerste (en laatste) uur dezelfde lift/pistes te pakken is ook niet helemaal de bedoeling ;) Dank voor je hulp iig, zeer gewaardeerd!

Weer even een vraag: La Villa in Badia, ligt dat een beetje ok voor de verschillende gebieden?

Ongeveer een uurtje in liften en op pistes voordat je aansluiting hebt op de Sella Ronda. Om vanuit Villa in Corvara, Arabba en verder te komen (richting Alleghe, Cortina, etc.), moet je 10 minuten met de auto/bus langer rekenen dan vanaf Corvara. Ligt dus net aan de verkeerde kan van Alta Badia.

In Colfosco kan je wel gaan zitten. Zit ook aan de Sella Ronda (ook gewoon de ski-snelweg tussen de vier gebieden die samen de Sella Ronda vormen). Op de pistekaarten kan je dit allemaal vinden, maar ook op Google Maps.

Googlemaps geeft een aantal liften (oa Piz la Villa) vanuit La Villa aan, vandaar oa mijn vraag. Ook op de pistekaarten lijkt het redelijk centraal te liggen tov de verschillende gebieden; over de sp244 is het 5min rijden naar Corvara en 20min naar Arabba en 15min richting aansluitende lift (Piculin) naar oa Kronplatz.

Ik vraag me af waarom je in een andere plaats dan Corvara, Arabba of Colfosco zou gaan zitten (afgezien van de prijs van accommodatie misschien). Vanuit die drie plaatsen kan je meteen de Sella Ronda op en heb je directe aansluiting met andere skigebieden én met het eigen gebied. Vanuit alle andere plaatsen ben je nog steeds lang onderweg op ski’s om ergens te komen of moet je steeds de auto pakken. Als je dat niets uitmaakt, echter…

Als je een beetje van doorskiën houdt is La Villa ook geen enkel probleem. Je bent dan relatief snel in de andere aangesloten gedeeltes. Zorg dan wel dat je ergens zit waar je meteen in kunt stappen in de Piz La Villa lift.

Zoals al aangegeven is een stukje met de auto geen enkel probleem.
Waarom evt ergens anders? Ik kan maar weinig appartementen in Arabba vinden voor 2 personen, zijn (veel) meer hotels, zelfde geldt in zekere mate voor Corvara. Ik weiger in een hotel te gaan zitten en massale appartementencomplexen zoek ik ook niet. Iets verder weg van de geijkte plaatsen zijn er domweg meer mogelijkheden en een appartement moet zo ongeveer op de piste liggen, wil je profiteren van geen auto/bus nodig hebben.

Er lijkt toch genoeg te zijn in bijvoorbeeld Corvara of Colfosco (appartement, 2 personen, 22-29 maart): http://www.altabadia.org/en/availability_search?arrival=2014…

Ik weet niet wat je budget is natuurlijk.

Weekje later ;) Budget is afhankelijk van wat je er voor krijgt en dat verschilt nogal.

Klopt, is een goede link, thx!

Iemand nog tips voor wat ‘minder bekende oplossingen’?

Userd op 30 jan. 2014 08:03

Voor Frankrijk heb je in de Maurienne vallei, Val Cenis (125 km Noord helling), Aussois (55 km zuidhelling), La Norma en Valfrejus (beide ±50 km Noordhelling) Allen ±1500m tot ±2800m. Skipassen individueel zijn aanvaardbaar qua prijs of je kan voor de Eskimopas kiezen à ±150-160 € in functie van je thuisgebied 3(4)d(6-7 en de overige telkens 1d.
Einde maart krijg je 7d pas voor de prijs van 6 dacht ik in sommige gebieden (na te kijken op de website van het gebied). Aussois kan die periode tegenvallen in de dalafdaling wegens zuid en tot 1500m. (slush en/of witte autostrades) Wij gaan na 3* Kerst in Aussois er een keertje pasen in Val Cenis aanbreien. +Accomodaties zijn niet zo duur in deze gebieden.

Hoe is het in Val Cenis? Als ik de pistekaart zo zie, worden de meeste pistekms gehaald door ellenlange zigzag-paden naar het dal?

@Userd, ik ben er zelf nog niet geweest, wij gaan pas begin april 14. Als je de pistekaart bekijkt heb je inderdaad wel een aantal paden zigzag naar beneden lopen. Maar ik zou nu niet zeggen dat zij het meeste piste kms maken. Wintersporters geeft 64km blaauw aan mix tussen groen (paden) en blauw, 50 km rood en 11 km zwart. Van die 64 km liggen er aardig wat op de berg (dus geen paden) en van de blauwe die links op het pisteplan het dal inlopen lijken mij ook niet echt paden. Dus ik zou durven stellen dat je ongeveer 20 km pad hebt van de 125km. En voor de paden die links op het pisteplan het dal inlopen lijkt het dat je een mooie blauwe of pittige rode als alternatief hebt. De verbinding tussen links en recht (Traverse) die kan je omzeilen door de lift terug te nemen. @Kristof kan hier natuurlijk meer over vertellen want die heeft de review gemaakt voor WS. Aussois kan ik ook aanraden daar ben ik al 3* geweest maar dan wel met Kerst.

@Userd en @Johan-Lemmens, ik heb die review helaas niet gemaakt ;) Wel van oa Avoriaz, Solden, Val Thorens, Paradiski, welke me alle 4 wel geschikt lijken voor einde maart. Keuze te over dus…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Zoals het er nu uitziet gaat het omgeving Arabba worden, ik wacht nog even een maandje met boeken om te zien wat de omstandigheden dan zijn en anders is er vlug genoeg iets anders geboekt.

Na de laatste berichten over twee door een lawine verwoeste liften op passo padon, kun je een uitstapje naar Marmolada vanuit Arabba ,al skiend wel vergeten

Voor wat betreft rijtijden, alles hangt af van de weg condities, op sommige passen zijn de bovenste stukken niet gestrooid. En ja de kans op sneeuw eind maart is wat kleiner dan in januari, maar het kan er aardig spoken
De maximun snelheid haal je sowieso niet, heb nog nooit iemand met 50 km/h door een haarspeld zien rijden

Oh ja een uur voor de aansluiting op de sella ronda vanuit la Villa is wel erg ruim genomen

Hmtja, sneeuw wegduwen, paaltje terugzetten, toch? ;)

Denk dat de uitvalsbasis in Corvara, Colfosco, La Villa zal gaan liggen, mits te bereiken danwel voorzien van sneeuw. Lopen op skischoenen is sowieso beperkt tot hooguit een paar honderd meter en zeer sporadisch, voor grotere afstanden pak ik dan toch liever de auto naar een echt geschikte opstapplaats/geschikt beginpunt en als je dan toch gaat rijden, maakt het ook niet zoveel uit als dat een paar km verder is. Vanuit deze plaatsen zijn de gebieden (Sella Ronda, Alta Badia, Arabba eo maar ook Kronplatz en evt Val Gardena) lopend/skiënd of met de auto prima te bereiken, als ik het goed begrijp?

Klopt.

onbekend bij de meeste, http://www.hochkonig.at kun je kiezen uit drie dorpen.

Elly3 op 30 jan. 2014 13:35

Deze geeft een andere pagina dan je bedoelt, denk (hoop!) ik.

@Userd probeer deze, http://www.hochkoenig.at/de/service/livecams wel vreemd dat hij hem zo raar doorlinkt. Als je zelf bij google Hochkonig.at zoekt pakt hij wel de goede site.

Dienten Die Alte schule

-e- vergeten in je 1e link, denk ik, het gebied vinden was geen probleem. ;)

Plaats een reactie