Eind maart, waarheen?

Hmtja, sneeuw wegduwen, paaltje terugzetten, toch? ;)

Denk dat de uitvalsbasis in Corvara, Colfosco, La Villa zal gaan liggen, mits te bereiken danwel voorzien van sneeuw. Lopen op skischoenen is sowieso beperkt tot hooguit een paar honderd meter en zeer sporadisch, voor grotere afstanden pak ik dan toch liever de auto naar een echt geschikte opstapplaats/geschikt beginpunt en als je dan toch gaat rijden, maakt het ook niet zoveel uit als dat een paar km verder is. Vanuit deze plaatsen zijn de gebieden (Sella Ronda, Alta Badia, Arabba eo maar ook Kronplatz en evt Val Gardena) lopend/skiënd of met de auto prima te bereiken, als ik het goed begrijp?

Userd op 4 feb. 2014 10:28

Goh, je plant maart … dan heb je een goede kans op vrije wegen… maar natuurlijk geen zekerheid (paar jaar terug in maart in arabba gezeten en toen ging ook even alles dicht voor twee dagen).

Als alles normaal is moet (of kan) je enkel de auto gebruiken om naar gebieden zoals Cortina, Kronplatz, Seizeralm (niet doen), Alleghe, etc. te gaan. Val Gardena haal je met de skies makkelijk. A.B. tot aan opstap Sella Ronda is 30-40 minuten als je wat doorskiet en de ruime weg neemt.

Over de lawine naar de Marmolada: 99% kans dat je niét met de lift teruggeraakt. Maar, anderzijds, als de afgaande pistes wél vrij zijn kan je wel genieten van de gebirgsjägertour in die richting. Daar heb je hoe dan ook geen teruglift voor nodig in de richting Marmolada --> Arabba.

@Lars3,
Yep, is voor eind Maart, begin April, dacht dat de topictitel dat wel verraadde ;)
Ik ken het hele gebied daar niet, Dolomieten is nieuwe voor me, in de winter tenminste. Op advies van oa @gigi ben ik zodoende in dit gebied terechtgekomen en dat lijkt me, als ik de kaartjes zo zie, nog niet zo’n gekke positie om wat leuke stukken aan te kunnen doen.

Er is eind maart overal plek zat qua accommodaties. Ik zou vlak van te voren kijken waar het weer en de sneeuw het best is. Vorig jaar was het overal perfect en kon je bijvoorbeeld in het laaggelegen Skiwelt op nagenoeg lege pistes genieten - zelfs Winterberg was fantastisch tot en met de 12 week in april -, andere jaren moest je het hogerop zoeken, zoals in Ischgl, Sölden, Obertauern en de gletschers voor niet al te papperige sneeuw.

@Userd
verwacht je dan vooral aan een gebied waar je kilometers op (relatief) makkelijke pistes kan doen maar vooral van de omgeving (unesco werelderfgoed) en culinaire aanwezigheid op de piste (zowat elke hut) kan genieten ;)

(hmm, uitgelogd, is dus Lars3)

@lars3, er zijn slechtere manieren om een vakantie door te brengen, toch? ;) Maareh, hoe eenvoudig zijn die pistes? Niveautje ‘licht stijgend’ of zo erg ook weer niet?

Goh … 't zijn over het algemeen niet de meest uitdagende pistes …
zwart is meestal donkerrood (met uitzondering van twee pistes in arabba en écht wel de gran risa)
rood is meestal middel tot lichtrood
blauw is blauw

wat af en toe wel opvalt is dat sommige blauwe verbindingspistes op de Sella Ronda gewoon kapot zijn na 12u op bepaalde sleutelposities. Dan vraag je je af of ze niet rood hadde mogen krijgen en "blauw" er gewoon gezet is om mensen vlot naar de fuik te trekken.

De meeste pistes zijn gewoon blauw en lichtrood … niet dat dat erg is wanneer je "met je hoofd omhoog skiet".

Inderdaad … er zijn véél ergere plaatsen om te zijn. Wij zijn net terug van twee weken in La Villa (en een weekje Oostenrijk ervoor) en al vol smart aan het uitkijken naar de volgende reis in die omgeving :).

Mooi zo, dat valt wel mee dan. Ik was er in de zomer en toen waren de Dolomieten zeer indrukwekkend, ben benieuwd naar de winteruitvoering!

Weer even een aanvullende vraag; iemand ervaring met San Cassiano? Lijkt ook geen verkeerde uitvalsbasis en met de Piz Sorega voor de deur meteen toegang tot het skigebied.

Dank je wel @Userd om mij naar dit topic te verwijzen. Ik lees ook even mee met deze tips!

Ook ik heb voor de week van 22-29 maart al diverse hotels/appartementen/plaatsjes gezien. Val di Fassa en Selva komen er elke keer uit. Iemand ervaring hiermee???

Ik lees ook aandachtig mee…ben naar vrijwel hetzelfde op zoek! ik ga alleen een week later…29mrt aankomst! Nooit in ITalie geweest, maar erg benieuwd door alle reacties…
to be continued!

ook mooi, denk je even NL te ontvluchten ;)

Weer even een aanvullende vraag; iemand ervaring met San Cassiano? Lijkt ook geen verkeerde uitvalsbasis en met de Piz Sorega voor de deur meteen toegang tot het skigebied.

Userd op 26 feb. 2014 14:16

Niemand ervaring?

en @Userd wat is het geworden? ga zelf ook 29 maart nog een weekje en volgde dit topic met interesse ;-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

en @Userd wat is het geworden? ga zelf ook 29 maart nog een weekje en volgde dit topic met interesse ;-)

Jeroen6 op 3 mrt. 2014 13:53

Nog helemaal niets, kan nog alle kanten op. ;)
Er zijn héle leuke aanbiedingen in Frankrijk of gewoon boeken in Italië of misschien toch naar Oostenrijk (Nassfeld of toch misschien weer terug naar Zillertal) of… Dat dus :D
Waar ga jij heen?

haha @userd jij ook nog in twijfel modus.

Wij gaan de 21e maar ik weet ook nog niet waarheen. Budget speelt een grote rol en we zijn maar met twee dus zeer waarschijnlijk wordt het een bus richting Frankrijk, maar welk gebied is nog een vraagteken.
@Jeroen6 weet jij het al?

Let it snow, let snow, let it snow!

@Bien,
valt het op? ;)
Vind eigenlijk dat ik maar eens naar Frankrijk moet maar daar wordt mij oa Flaine aangeraden en dat dorp is meteen wel weer een hele grote hobbel om te nemen :D Ik ben meer van de chaletjes en wat authentieke dorpjes. Aan de andere kant, de prijzen zijn onverslaanbaar en de omstandigheden goed dus misschien niet zo zeuren…

Inderdaad: niet zeuren, maar skiën! ;)

@GiGi, dat sowieso!

In Les Carroz of Morillon of misschien Méribel iets charmanters te vinden dan in Flaine?

@ Userd: als je meer van de originele dorpen bent, zou Valloire een aanrader zijn. Of Val Cenis.

wat @GiGi zegt

een leuk/authentiek dorp vind ik afhankeijk van het gezleschap belangrijk, begin Februari een paar dagen in verchaix geweest (net buiten morillon village) met moeder en zusje. Toen was een leuk huisje en dorpje wel belangrijk. Maar nu voor eind maart maakt het mij nu niet uit. Ik ben toch meer op de berg dan in het dorp dus echt belangrijk vind ik het niet.

Ben ook aan het overwegen om naar Flaine af te reizen.

Let it snow, let snow, let it snow!

@GiGi, daar is idd wat minder beton gebruikt, klopt.

Val Cenis is al voorbij gekomen en lijkt me qua skigebied niet zo geweldig. Valloire zou kunnen misschien maar het gebied lijkt erg makkelijk?

@Bien, ik ga met mijn vriendin en een beetje huisje is gewoon wel prettig, ondanks dat we overdag idd de hele dag op de piste te vinden zijn. Yeti’s mogen wat mij betreft in hun grot blijven en liefst ver van mij verwijderd maar een beetje gezellig dorpje met wat leuke eettentjes is wel welkom.

@userd en @bien… Hier ook nog twijfel modes :-)
Ook ik ben met mijn vriendin aan het kijken voor 2 personen. Daardoor wordt bus naar frankrijk al snel interesting (tis de 3e vakantie deze winter dus beetje op budget letten)
Op onze lijst staan nu: Tignes, Alp D’uez (omdat we daar nog nooit geweest zijn)

maar een van die goedkope frankrijk reizen die je nu allemaal ziet zou het ook best kunnen worden. er ligt in frankrijk overal sneeuw genoeg. Als er tegen die tijd een lekker zonnetje staat ist al snel goed ;-)

We hebben besloten pas een week voor vertrek te boeken, we zien tegen die tijd wel waar het dan beter is qua omstandigheden. Enige vereiste dat we er nog nooit zijn geweest.

voor jullie:
Dolomiten–> nu 6 keer geweest en blijft voor mij op 1 staan. restaurantjes genoeg en authentieke dorpjes.super uitzicht en goede pistes (geen echt pittige) maar goed genoeg.enorm veel tochten mogelijk.
Flaine–> 2 keer geweest goed bevallen. goed gebied om te boarden met voor ieder wat wils, maar wel oostblok appartementen. leuke tochtjes mogelijk. Restaurantjes zijn er ook genoeg te vinden.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Valloire heeft een aantal behoorlijk pittige ongeprepareerde zwarte pistes. En het gebied is buiten het hoogseizoen heerlijk rustig, je hebt sommige pistes helemaal voor jezelf. Heb mij daar in ieder geval uitstekend vermaakt vorig jaar.

@jeroen6, Dolomieten staan zeker nog op de planning maar ik denk dat dat voor volgend jaar is. Grand Massif of misschien wel ultra budget, Les Sybelles is nu de denkrichting.

Dolomieten wil ik ook graag nog een keer heen, maar dat zal inderdaad een andere keer worden (volgend jaar?!)

Mijn denkrichting is ook ongeveer ultra budget Les Sybelles ofzo. Maar ik wil inderdaad ook graag naar een gebied waar ik nog niet geweest ben, al lijkt het me ook super ook le grand massif vanaf de andere kant van het gebied te ontdekken.

Keuzes, keuzes… en vooral nog ff geduld (is moeillijk :D), geen haast met boeken. Plek voor twee is er toch altijd wel!

Let it snow, let snow, let it snow!

Plaats zal er idd wel zijn, het zijn vooral de omstandigheden. Volgens @Morris wordt het warmer in Frankrijk op de lange termijn en ik neem voor het gemak maar even aan dat hij daarmee niet de zomer bedoelt ;)

Volgens mij wordt het overal warmer, dus zou ik gaan waar de dikste basis ligt tot in het dal. Zo’n beetje alles ten zuiden van de lijn Innsbruck-Grenoble heeft volgens mij dusdanig veel gekregen, dat dat in de maand maart bij hogere temperaturen niet helemaal weg smelt. Als je daarbij ook rekening houdt met wat hoger gelegen gebieden of veel noord-geöriënteerde hellingen heb je ook nog wat minder papsneeuw. Jammer dat je dat laatste niet in de zoekmachine kan gooien trouwens…

@GiGi, de zoekmachine vraagt nu al ‘of ik altijd zo veeleisend ben?’ :D De gebieden 1500mtr+ zijn sowieso meestal wel safe, lagere gebieden hangt vooral van de locatie af.

Plaats een reactie