Winterberg 14/15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Voor de kerst is het meestal nog rustig, maar daarna… Zeker in de weekends heel druk. Je kunt dan waarschijnlijk beter uitwijken naar het vlakbijgelegen Neuastenberg, Altastenberg of ietsje verder Willingen. Op vrijdagen is het in Winterberg meestal wel te doen. Ik kom er elk jaar wel eens maar bij voorkeur op een doordeweekse dag en alleen bij goede condities.

@Pieter9
Rondom kerstdagen valt het nog mee. Zeker iets drukker dan normaal maar lang geen chaos. Natuurlijk, weersverwachting speelt ook een belangrijk rol. Maar de weekenden rond jaarwisseling zijn idd. chaotisch en die kun je beter ontwijken!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

De condities zijn erg goed op het moment! Vandaag een heerlijke piste dag gehad, hopelijk gaan er dit seizoen nog vele volgen. Tot nog toe nog geen extra sneeuw! De verwachting is echter vannacht…! Wij zin benieuwd hier:)

Waren er niet maar een paar pistes open @Esme ?

Uitgebreid verslag van vandaag in Winterberg
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.775273932509053.10…

null

null

The older I get, the better I was

@Frenk9
De wachttijden in Winterberg zijn eigenlijk alleen nog erg lang in de 2e kerstweek. De enorme capaciteitsuitbreiding (27 liften, ca. 40.000 ppu) geeft weliswaar soms dikke rijen, maar als er 3.000 personen per uur door één lift omhoog gaan, dan sta je zelfs in drukke weekenden bij de meeste liften niet langer dan 5-10 minuten te wachten. In Willingen vind ik de wachttijden een stuk irritanter, het schiet niet op met de rij.

Liften 10 en 10a blijven lastige plekken. Naar de top van de Bremberg ga je het beste via de 8-zitter Sürenberg, dan linksaf via bos en offpiste naar de 6-zitter bij piste 9.

Is de sneeuw goed en je vindt sleepliften geen probleem… Niedersfeld! Meest makkelijke, maar superbrede, redelijk lange, pistes met heel goedkope familieliftkaarten en geen wachttijden!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Een aantal vragen voor de Winterberg kenners, als ik een dagje daar naar toe wil (denk zelf aankomende weekend):
1 - waar kan ik het beste naar toe rijden en parkeren (straat / skilfit) en waarom ?
2 - en kan ik daar ter plekke (dichtbij parkeerplaats 1) nog materiaal huren (skishop naam / webshop - online resereren ?) voor medereizigers zonder eigen materiaal
3 - wat kost een skipas voor een dag ?

Als er al een topic is die dit allemaal beschrijft, is een link daar naar toe voldoende uiteraard :-)
Alvast bedankt voor de tips!

Groet,
John

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

…dan sta je zelfs in drukke weekenden bij de meeste liften niet langer dan 5-10 minuten te wachten. In Willingen vind ik de wachttijden een stuk irritanter, het schiet niet op met de rij.

Harry(Winterberg) op 8 dec 2014 00:05

Harry, hoewel ik altijd blij ben met inbreng vanuit Winterberg, is het bekend dat je de zaken wat positiever brengt dan dat ze zijn, maar moet je zelf toch ook als grap zien? 5-10 minuten wachten in drukke weekenden. Maak daar maar met gemak 15 tot 30 minuten van. En dan kunnen bijzonder veel bezoekers hier ook wel bevestigen…

Dit moet toch een beetje ontkrachten rene. Zelf ga ik voor het vijfde jaar in de voorjaarsvakantie naar winterberg en ik sta echt niet langer dan 15 min bij de lift. Terwijl dit toch het hoogseizoen is. Half uur is echt overdreven

De wachttijd is inderdaad sterk verbeterd. Waar je echter wel rekening mee moet houden is de extreme drukte op de piste met vaak slechte skiërs.
@Chonn: Nu speelt dat met de drukte nog niet. Ik parkeer meestal op P2 of P5. Bij P2 ligt ook een skiverhuur. Op dit moment is dat gedeelte van het gebied nog dicht maar misschien is het komend weekend wel open. Met hetgeen nu open is zou ik bij Rauher Busch parkeren op P6 daar zit ook meteen skiverhuur. Reserveren hoeft echt niet. De prijzen liggen rond de 10-15 euro voor skihuur en de dag skipas zal dit jaar schat ik net geen 30 euro zijn. Het lijkt erop dat komend weekend erg goed gaat worden qua condities. Zie voor meer info http://www.skiliftkarussell.de

Dit moet toch een beetje ontkrachten rene. Zelf ga ik voor het vijfde jaar in de voorjaarsvakantie naar winterberg en ik sta echt niet langer dan 15 min bij de lift. Terwijl dit toch het hoogseizoen is. Half uur is echt overdreven

roelvossie op 8 dec 2014 09:16

Dan zal ik telkens wel bijzonder stom ongeluk hebben gehad tijdens m’n bezoeken ;)

Waar sta jij dan een half uur in de rij?

Bij skilift 10 / Brembergkopf 1 heb ik diverse malen absurd lange rijen gezien. Idem vaak genoeg ontzettend lange rijen gezien bij de Bremberglift en Bure Bremberg X-Pres. Aan de ene kant niets geks natuurlijk, gezien je vanaf de Bremberg simpelweg de langste afdalingen kunt maken in het gebied.

Bij skilift 10 / Brembergkopf 1 heb ik diverse malen absurd lange rijen gezien. Idem vaak genoeg ontzettend lange rijen gezien bij de Bremberglift en Bure Bremberg X-Pres. Aan de ene kant niets geks natuurlijk, gezien je vanaf de Bremberg simpelweg de langste afdalingen kunt maken in het gebied.

Rene op 8 dec 2014 10:12

Denk dat jij net elke keer een verkeerd weekend gekozen hebt :P
Kom al jaren meerdere keren per seizoen in winterberg (weekendjes en dagjes) en heb wel eens 10-15 min gestaan bij de door jou genoemde liften (vooral lift 10) maar dit was dan echt de max en dan vooral einde van de ochtend en in het weekend. Nu probeer ik meestal gewoon last minute door de weeks een dagje op en neer te knallen. Dat is echt heerlijk, 0 wachtrijen en in de middag kan je tenminste ook binnen 5 min eten.

@Frank9 : Bedankt voor de tips!

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@rene, er waren 7 verschillende pistes open! Maar heerlijk om er een dagje van te genieten als je op loopafstand woont :)

De 10 Bremberglift kan inderdaad druk zijn ivm haar centraliteit, maar het schuifelt altijd wel goed door. Zou het mogelijk zijn om de 6er Sessel met die van de 8er Surenberglift om te wisselen? Denk het niet…?

Ik begrijp inderdaad niet waarom ze voor alleen de surenberg een 8 persoons lift gebouwd hebben. Of is het de bedoeling dat er daar nog meer pistes komen in de toekomst?

Weekend van 1 en 2 februari van dit jaar was waarschijnlijk het meest drukke weekend dit jaar. Het was voor het eerste keer dat de sneeuwcondities goed waren, dat alle pistes open waren en dat het ook nog het weer eindelijk mooi was. Het was bijzonder druk voor Winterberg want halve Ruhr en Nl. kwamen om een beetje sneeuw te zien, nadat december en januari desastreus waren. Nu heb ik een navraag gedaan op skiline.cc en het resultaat was wonderbaarlijk. Voor mij was het een “familiedag”, vooral niet druk maken over de rijen, lange eetpauzes enz… En toch heb ik op zo’n dag 42 liften kunnen maken. Nou, dat doe je niet als je elke keer 1/2 uur in de rij moet staan!
@Frank9 en @Frank66
Jullie vragen over waarom 8-zitter hier en niet daar is geplaatst zijn legitiem bij elk ander skioord maar in Winterberg heeft ondernemerschap een totaal andere dimensie en soms idd. ontbreek de logica. Mijn logica zegt dat ze Moppi’s en Surenberg moesten switchen, maar nee hoor!? Daarom, misschien vind ik ze ook zo leuk en gun ik ze ook veel!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@Lange Dat weekend was ik er ook! Was ook het enige weekend dat alles open was geloof ik. …

2011/2012 voor het laatst hier geweest, hoop veranderd zo te zien! Moet maar weer eens een dagje inplannen, tussen kerst en oud en nieuw vrij maar het zal dan wel niet te doen zijn vrees ik :(

Ben wel benieuwd wanneer de loipen kunnen worden gespoord. Daar is veel minder info over te vinden.

Het is goed te doen nu hier. Gisteren was een lekkere dag. Pistes liggen er netjes bij. Wel vreemd dat de sneeuwwitchen open is, terwijl je er alleen met de auto kunt komen. Vannacht klein laagje vers. Zo weer de piste op. Een wereld van verschil tov de weekenden. Er is bijna niemand.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Thanks voor de update @Jeroen6 . Toch maar eens de opties bekijken om 1 dezer dagen die kant op te gaan :)

zie dat de kanonnen ook weer aanstaan op een hoop pistes. Alleen vrijdag/ zaterdag gaat ff klote worden ivm regen maar daarna lijkt de kou toch weer terug te komen.

Dat zag ik ook en er valt nog een beetje sneeuw bij de condities worden steeds beter. Wie weet er eigenlijk hoeveel sneeuw er moet liggen om er een heel seizoen mee te kunnen uit zingen 60 cm ?

Hier nog een leuk filmpje van Frans van de seizoensopening.

ziet er goed uit

Gr roel

Zo even een korte update van mijn kant op dit forum: De pistes liggen er in Winterberg actueel prima bij. Het sneeuwdek op de pistes is volledig gesloten en er komen geen stenen door. De condities zijn echter voor beginners niet optimaal, daar het op de meeste pistes behoorlijk ijzig en glad is.

In Willingen worden de pistes actueel niet of matig geprepareerd. Daarvoor is de sneeuwlaag te dun. Dit betekend veelal onaangename condities. De pistes hebben hobbels en bobbels en zijn zo hard als beton. Hoewel op de geopende pistes geen stenen liggen kan zo hier en daar mini-plekjes met gras doorkomen.

Een wereld van verschil tov de weekenden. Er is bijna niemand.

Jeroen6 op 9 dec 2014 08:50

Aan het begin en aan het einde van het seizoen zijn de weekenden echter ook nog rustig. Niet zo uitgestorven als doordeweeks, maar wachtrijen ontstaan er zeker nog niet. Zo waren er gedurende het afgelopen weekend geen wachtrijen. Check voor meer info de fotoreportage die @Menno al gedeeld had. ;)

De drukte start altijd direct na de kerstdagen (27 dec) en stopt na de laatste krokusvakantie. Vanaf maart worden de weekenden ook al snel weer rustiger, zodat je ook dan niet hoeft te wachten. Bovendien zijn de zondagen altijd iets rustiger dan de zaterdagen. Verder is de vrijdag in januari en februari de drukste doordeweekse dag met risico op diverse wachtrijen.

Bij skilift 10 / Brembergkopf 1 heb ik diverse malen absurd lange rijen gezien. Idem vaak genoeg ontzettend lange rijen gezien bij de Bremberglift en Bure Bremberg X-Pres.

Rene op 8 dec 2014 10:12

Die wachtrijen zien er inderdaad lang uit, maar ze worden veelal tamelijk snel weggewerkt. Vooral bij de Büre-Bremberg-Xpress zit je tijdens de drukke weekenden na 15 minuten wachten weer in de lift. Gevoelsmatig kan het natuurlijk wat langer duren. Daar de pistes een stuk korter zijn als in de Alpen wacht je gevoelsmatig een eeuwigheid. Ik vind 5 minuten wachten al de absolute max. voor Winterberg. Als het meer wordt ga ik daar de piste niet meer op.

Per uitzondering kan het wel gebeuren dat er bij de Bremberglift zo 30 minuten gewacht moet worden. Die lift loopt vaak niet maximaal tempo, moet vaak stoppen en heeft ook nog niet het maximaal aantal mogelijke zetels. Bovendien is die lift voor veel beginners uiterst populair, aangezien de Brembergkopfpiste vlak en makkelijk is en de lift erg comfortabel en makkelijk voor beginners. Afgelopen seizoen was het voor die 30 minuten nog niet druk genoeg, maar in de seizoenen daarvoor is het helaas meerdere keren voorgekomen.

Ik begrijp inderdaad niet waarom ze voor alleen de surenberg een 8 persoons lift gebouwd hebben. Of is het de bedoeling dat er daar nog meer pistes komen in de toekomst?

Frank9 op 8 dec 2014 15:46

Daar is actueel niks gepland, behalve eventueel een directe piste naar de Kleine Büre of Büre-Bremberg-Xpress. De keuze van de 8-persoons lift heeft een lange geschiedenis. Het is op het eerste gezicht voor veel mensen vaak lastig te begrijpen, maar daar is goed over nagedacht. Sommige details heb ik eerder als eens verteld en voor de rest kan/mag ik er niet zomaar vrijuit over praten.

Ben wel benieuwd wanneer de loipen kunnen worden gespoord. Daar is veel minder info over te vinden.

jochemb op 8 dec 2014 21:59

Daarvoor is voldoende natuursneeuw nodig. Helaas hebben we daarvan in het Sauerland nog niet genoeg. ;)

@roelvossie: Bedankt voor het delen van de video! ;) Om gedurende het hele seizoen een sneeuwlaag van 60cm te kunnen hebben zijn twee dingen belangrijk: 1. Een voldoende lange vorstperiode (het beste 14 dagen) om met kunstsneeuw sneeuwdepots te kunnen bouwen en 2. geen lange dooifase met regen. Het mag rustig twee weken warm zijn, zolang alleen maar de zon wat blijft schijnen. Kunstsneeuw kan heel goed tegen de zon, maar regen vernietigd alles.

Veel natuursneeuw is natuurlijk leuk, daar kan je ook best behoorlijke depots van maken voor slechtere tijden, maar natuursneeuw smelt veel makkelijker, aangezien de dichtheid van de sneeuw veel geringer is. De kwaliteit van kunstsneeuw is in principe veel hoger, alleen skiet natuursneeuw veel lekkerder, omdat juist die geringere dichtheid voor een lekker gevoel zorgt.

Bedankt voor de info Frans

prachtig filmpje Frans. Komend weekend zijn we van de partij. Is er een kans dat het Flutlicht aan gaat?

Plaats een reactie