Isotone drank?

@Rogier kijk uit naar de nieuwe weblog met bovenmatige interesse!

Ik weet ook wel dat de fabrikant een bepaalde verhouding voorschrijft en daarmee de isotone waarden kan behalen. Dat met het minder sterk mengen zullen die waarden in mindere mate aanwezig zijn. Nu ben ik van mening dat dit niet erg veel uitmaakt daar ik geen topsporter ben, geen topprestatie hoef te leveren, uurtje Crossfit sloopt mij meer dan een dag op de piste al zou ik daar meer energie mee verbranden uiteindelijk. Vocht zul je toch tot je moeten nemen in goede hoeveelheden, dan voeg ik daar wat isotone poeder aan toe, deels voor de smaak en deels voor de toevoeging die daarin zit. Uiteindelijk vooral voor het herstel na de intensieve oefening die gedaan is. Alleen water zal voor de meesten mensen voor een dagje op de piste prima werken, zo ook voor mij.

Marijnt op 17 nov 2015 17:02

Denk dat je na het skiën juist wel wat zoeters wil drinken om de koolhydraten aan te vullen. Ik weet niet hoe actief je skiet en hoeveel je drinkt tijdens het skiën, maar je hebt toch al snel last van tekorten hoor. Vergeet ook niet dat een dag skiën lang is.

Ik heb niet heel veel metingen meer paraat, maar heb er bijvoorbeeld eentje van 5,5 uur vrij relaxt skiën, dan kom ik toch geregeld 80%+ van m’n maximale hartslag en is m’n calorieverbranding bijna 3.000 calorieën. Dat is vrijwel gelijk aan m’n verbranding op een marathon.

FrankW op 17 nov 2015 23:29

Klopt helemaal, vergeet niet dat je tijdens de dag op de piste, na een goed ontbijt in de ochtend, ook goed moet eten tijdens de lunch. Bij mij is dat meestal een pasta oid. En 's avonds ook nog een volledige maaltijd. Uiteindelijk eet je meer tijdens de wintersport dagelijks dan thuis. Kan mij nog een windsurfvakantie herinneren waarin wij 's avonds 2 pizza’s de man op aten. Dessert was dan meestal van het huis!

@SPAM, Geen ORS drinken hoor! Als je daar nl net zoveel van drinkt als je sportdrank of water, gaat het niet goed.
De verhouding nacl/gluc is nl zoveel dat je daar maar een beperkte hoeveelheid van mag hebben.
Te veel geeft een storing in je Na K verhouding en leidt tot oedemen. :(

Als je voldoende KH bij je maaltijden eet, en voornamelijk langzame KH, pasta’s etc kun je daar met sporten goed op teren. Dan voldoet gewoon water ook , evt wat dextro, of banaan (magnesium) en is een stuk goedkoper.
Zout krijg je in de Alpen landen als je uit eten gaat, of bij je lunch genoeg binnen :)
De flesjes AA, en anderen, bevatten veel te veel suiker, deze zijn ook snel je lichaam weer uit en heb je er verder niets meer aan, behalve om bij mensen met diabetes de hypo op te lossen, maar ook zij eten daarna nog een koek om weer goed beneden te komen.

Red Bull al helemaal niet nemen dat kan levensgevaarlijk zijn, geeft hart ritme stoornissen het kan enorm je hartslag verhogen, daarom krijg je zo’n boost omdat je hyper wordt op de verkeerde manier.

Dienten Die Alte schule

Wees maar gerust. Ik leef op water, mueslibars met noten en een goed ontbijt, lunch en dinner.

Het was alleen een voorbeeld van een uitgebalanceerd isotone drank met alle noodzakelijke zouten en suikers. Ik ben het met je eens dat in combinatie met alle zouten uit je eten je teveel binnenkrijgt. Om het dan alleen met suikers isotoon te maken zoals veel sportkranten is idd ook niet goed. Gewoon gebalanceerd eten, pietsje meer koolhydraten en evt wat extra magnesium voor herstel.
Magnesium kun je ook prima binnenkrijgen door banaan en de juiste noten te eten.

Een goede sportdrank voor mij is (als duursporter van oa 5 en 8 uurs wedstrijden) cola, water en snufje zout.
Kan je zelf aanmaken en wat ik begrepen heb van voedingsdeskundigen is het gelijk aan isotone sportdrank.
Ik wilde er nooit aan (water is toch genoeg…) maar heb gemerkt dat bij veel sporten het wel een goede aanvulling is.
Van collega duursporters weet ik dat ze ook wel gebruik maken van redbull aangelengd met water…

Tijdens het skiën neem ik eigenlijk weer niks extra’s mee qua drinken. 's Ochtends goed drinken bij het ontbijt en tijdens de lunch goed drinken. ;-)

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Gemiddeld denk ik dat je ongeveer een 600 a 700 kilocalorieën verbrand met anderhalf uur skiën bergafwaarts.
Maar anderhalf uur skiën aaneen gaat je niet lukken. Dus de rust, inspanningsverhouding maakt dat anderhalf uur aaneengesloten skiën je misschien wel 4 tot 5 uur op de piste kost, lift, even wachten, stukje lopen etc.

Een duursporter is continue met een hogere hartslag dan een gemiddelde skiër aan het sporten, de verhouding van inname van aanvullende voedingsmiddelen of concentraten liggen dus ook heel anders.

Begin met een goed ontbijt, drink hierbij ook voldoende. Meestal neem ik voor het skiën een banaan en we gaan onder het skiën nog wel eens om een bak koffie en dan drink ik ook altijd een groot glas water. Daarnaast neem ik muesli repen mee. Tijdens de lunch zorg ik voor wat koolhydraten, zout meestal door soep en een salade en of fruit. En meestal een halve liter drinken. Om gemiddeld 1600 zijn we weer beneden en drink ik een biertje of twee, drie en daarna thuis wat zouts als pinda’s of chippie ( tis tenslotte vakantie) en ’ S avonds lekker eten.

Na het lezen van alle reacties ben ik helemaal duizelig geworden. Voor mij is het voornamelijk water, soms een sapje en een enkel pilsje.

Omdat mijn dagindeling meestal vrij relaxed is, zal ik weinig baad hebben bij dergelijke drankjes. Ik drink en eet voldoende en krijg op die manier (hetzij langzamer/minder effectief) ook al de vitamientjes en mineraaltjes binnen. In de avond wordt dit nog eens aangevuld met een vitaminepil.

Dit zal ook voor het gros van de wintersporters afdoende zijn.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik lees veel ‘is niet nodig’ ‘kan ook zonder’. Natuurlijk klopt dit en kun je prima sporten zonder sportdrank en zelf zonder op je eten te letten. Maar met speciale sportvoeding/drank en al lettend op je voeding kun je enorm veel effectiever zijn. Op lange wielrentochten en tijdens toerskiën let ik echt op, en merk ik een enorm verschil. En dan voldoen soms standaard voedingstoffen niet om zo effectief mogelijk te sporten…

Als je een dag lekker sport zonder sportdrank of sportvoeding wil dan niet zeggen dat die niet nuttig zijn, om betere prestaties neer te zetten of sneller te herstellen. En daar doet een wijntje drinken niet aan af…

Click. Click. Peace

Je zegt het precies goed Rogier, als je lange tochten wielrent of toerskier bent ben je vele malen intensiever en langduriger aan het sporten en verbruik je ook veel meer energie. Ik wielren ook en gebruik ze dan ook. Gewoon downhill skiën is vele malen minder intensief en jouw hartslag ligt ook veel lager. Je verbruikt ook veel minder energie die als voorraad is opgeslagen in jouw lichaam. Gemiddeld genomen eet en drink je tijdens de wintersport meer dan dat je thuis bent. Deze energie sla je dus op, wie is er gemiddeld genomen na een week skiën niet zwaarder dan voordat ze weg gingen.
Dus in mijn optiek is drinken een must maar zijn sportdrankjes overbodig en vullen zelfs teveel aan zonder dat je deze aanspreekt. Sterker met de gemiddelde hartslag waarmee je skiet sport je wellicht in zone 1 d.w.z. feitelijk alleen op vetverbranding. (inmiddels ontstaan hierover ook weer nieuwe theorieën) en is vocht aanvullen met water beter dan met sportdrank. Tenslotte eet je tussen de middag rond 1300 reeds weer en om 16:00 vul je dit gemiddeld genomen weer aan. Maar goed dit is mijn idee/visie erop

Overigens

@Frank72 Ik heb enorm veel profijt bij lange dagen off-piste skiën van magnesium, en snelle en goede vochtaanvulling. Ik denk dat veel mensen door slecht drinken (kwantiteit en kwaliteit) na een dag skiën vaak erg uitgedroogd zijn. (Spierpijn, hoofdpijn, sneller blessures) Hangt ook heel erg van je manier van skiën af. Er is een verschil tussen cruisen en volop knallen met veel ritmewisselingen en extreem veel voordruk.

Maar je hebt gelijk wat betreft eetgewoontes en hoe dit voor veel mensen geldt. Alhoewel voor de sportieve skiër zeker winst te behalen valt!

Click. Click. Peace

Ik durf wel eens een thermos met heel zoete thee mee te nemen. Gewoon aanlengen met wat sneeuw om het minder zoet te maken. En ik wissel ook wel af met wat voor soort er in de thermos zit: gember thee, groene thee, … Geen idee of dat allemaal wel goed is voor tijdens het sporten, maar ik vind het wel lekker. :-)

Je zegt het precies goed Rogier, als je lange tochten wielrent of toerskier bent ben je vele malen intensiever en langduriger aan het sporten en verbruik je ook veel meer energie. Ik wielren ook en gebruik ze dan ook. Gewoon downhill skiën is vele malen minder intensief en jouw hartslag ligt ook veel lager. Je verbruikt ook veel minder energie die als voorraad is opgeslagen in jouw lichaam. Gemiddeld genomen eet en drink je tijdens de wintersport meer dan dat je thuis bent. Deze energie sla je dus op, wie is er gemiddeld genomen na een week skiën niet zwaarder dan voordat ze weg gingen.
Dus in mijn optiek is drinken een must maar zijn sportdrankjes overbodig en vullen zelfs teveel aan zonder dat je deze aanspreekt. Sterker met de gemiddelde hartslag waarmee je skiet sport je wellicht in zone 1 d.w.z. feitelijk alleen op vetverbranding. (inmiddels ontstaan hierover ook weer nieuwe theorieën) en is vocht aanvullen met water beter dan met sportdrank. Tenslotte eet je tussen de middag rond 1300 reeds weer en om 16:00 vul je dit gemiddeld genomen weer aan. Maar goed dit is mijn idee/visie erop

Overigens

Frank72 op 20 nov 2015 14:19

Het is per persoon natuurlijk enorm verschillend. Behalve wat extra snackjes (goed voor het zout) op de avond is mijn eetpatroon niet heel anders dan thuis. Ik denk ook niet dat ik aankom op wintersport.

Wat je zegt is natuurlijk waar, je gemiddelde hartslag zal zelden uit zone één komen als je niet gaat toerskieën, simpel weg omdat je in de lift weer herstelt. Maar dat wil niet zeggen dat je geen inspanningen hebt die in hogere zones komen en waardoor je andere verbranding hebt. Ik haal tijdens downhill skiën ook zeker zone 5, maar dat is qua tijd verwaarloosbaar, maar erg zijn toch hele pistes waar ik zeker in zone 3 en misschien zelfs wel hele pistes in zone 4 doorbreng, afhankelijk van eventuele rustmomenten. Als je 8x op een dag 5 minuten in zone 4 doorbrengt, dan gaat dat al zeker effect hebben op je verbranding en dan zal je daar ook rekening mee moeten houden qua voeding. Mogelijk niet voor de prestatie op dat moment, maar zeker voor het herstel.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Een groot deel van het “derde dag syndroom” zal wel met eten en drinken te maken hebben. Natuurlijk samen met de mate van “getraind zijn”

Goed herstel begint tijdens en zelfs voor het sporten en wordt geweld aan gedaan door te weinig rust, teveel alcohol, te weinig drinken en het ontbreken van voldoende voedingsstoffen en elementen.

Klopt het is voor iedereen ook verschillend elke lichaam reageert anders, ben je getraind, ongetraind, drink je veel alcohol na het skiën, uitdrogings effect etc.

Hebben we de boel net een beetje op een rijtje, komt Nu.nl met het volgende persbericht:

http://www.nu.nl/gezondheid/4173645/suikerwater-helpt-beter-…

@interjrs Dat ‘gewoon’ suiker heel effectief is, is veel sporters bekend (kijk eens naar prof tourrenners die na de Ventoux een blikje cola opentrekken). Ik denk dat echter aardig wat mensen hiervan zullen schrikken want veel mensen zien, ten onrechte, suiker als een soort gif. Maar verder is het een 'erg kort door de bocht, stukje.

Click. Click. Peace

Mijn stelregel is , dat je urine niet donker moet zijn. Dan zit je goed.

Betekent veel water op een dag. Denk aan een liter of 3. Zeker met het nuttigen van extra alcohol.

Stevig ontbijt, reepjes mee in je jas, redelijke lunch en veel water is prima voor de gemiddelde wintersporter.

Zout krijg je al zat binnen.

Plaats een reactie