Het grote FIS-topic

Ja de piste is ook zelden zo slecht (hobbelig) geweest geloof ik. Worden de mannen met al flink verzuurde benen constant gelanceerd… geen pretje.

Ja de piste is ook zelden zo slecht (hobbelig) geweest geloof ik. Worden de mannen met al flink verzuurde benen constant gelanceerd… geen pretje.

GiGi op 23 jan 2016 13:53

Traverse is laatste jaren altijd heel slecht geweest. Maar nu is het overal wel vrij slecht geloof ik. Geen idee hoe dat precies komt.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Die piste is echt ontzettend hard. Vooral met die temperaturen van de afgelopen dagen. En die beruchte lanceerbocht is ook weer aanwezig. Jezus wat vliegen ze door de boarding in.

Wat een crash van Svindal. Ik denk dat ie heel goed weg komt dat ie helemaal rond tolde en daardoor nog beetje schappelijk neer kwam ipv vol op z’n rug.

Eén van z’n ski’s kan zo de prullenbak in.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Waarom is de Streif ingekort? Ze starten nu meteen bij de Mausenfalle dus vliegen zit er niet ;)

Tim. op 23 jan 2016 13:47

Vanwege bepaalde omstandigheden, start was ook een uurtje uitgesteld…

crash van Reichelt was ook aardig hard

Certified ski-boy, glijbewijs

Meer rodeo dan skiën vandaag. Anna Fenninger vraagt zich op twitter ook af hoe leuk dit nog is (#Kitzbühel is that what we want to see? really?)

En het wordt weer spannend bij de mannen: Svindal in het ziekenhuis na zijn val vanmiddag in Kitzbühel…

“<div></div><div class=“fb-post”><div class=“fb-xfbml-parse-ignore”><blockquote cite=“https://www.facebook.com/AkselLundSvindalPage/posts/10153216…”><p>For sure not the picture and update i wanted to post after Kitzbühel. But here we are. I messed up my knee a little and…</p>Geplaatst door <a href=“https://www.facebook.com/AkselLundSvindalPage/”>Aksel Lund Svindal</a> op <a href=“https://www.facebook.com/AkselLundSvindalPage/posts/10153216…”>zaterdag 23 januari 2016</a></blockquote></div></div>”

Einde seizoen Svindal. Kruisband gescheurd en meniscusletsel, weer negen maanden revalideren.
Na het zien van de valpartijen van vandaag (en zeker die van Streitberger, die zo’n airbag droeg) hoop ik dat die ski-airbag volgend jaar bij afdaling en Super-G verplicht wordt.
Streitberger heeft een verstuiking van de knie, Reichelt heeft ook de kruisband gescheurd.
De race is overigens na dertig skiërs afgebroken.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Die airbag gaat niet alles oplossen. Er moet wel wat meer onder de loep genomen worden.

Die airbag gaat niet alles oplossen. Er moet wel wat meer onder de loep genomen worden.

DSvier op 23 jan 2016 20:52

Ja, strengere eisen qua sneeuwcondities. Maar ja, Hahnenkamm is financieel zo belangrijk…

❄️

Vonn was weer geweldig in Cortina. Die sprong die ze maakt, haar balans in de lucht naar de andere zijde brengt en gelijk bij de landing daardoor druk in de bocht maakt. Echt knap vind ik. Ook een prachtige klassieke piste.

Leuke analyse over haar lengte en schoenmaat! op Skimoves.me:
http://skimoves.me/2015/02/26/

Aftellen maar!

Ja, strengere eisen qua sneeuwcondities. Maar ja, Hahnenkamm is financieel zo belangrijk…

David23 op 24 jan 2016 00:03

Ik denk dat bepaalde eisen die opgelegd zijn aan de ski’s ook bepaald niet helpen. De extreme radius en lengte maakt dat de atleten minder wendbaar zijn en dat ze zichzelf minder goed kunnen redden als ze uit balans raken.

Kijk, het is een risicovolle sport en ongevallen zullen gebeuren. Blessures zijn dan ook onderdeel van deze sport (en niet alleen deze, bij voetbal is het ook een heel gebruikelijke blessure). Alleen keuzes mbt het materiaal die de kans op ernstige blessures vergroot die dit jaar al menig favoriet het seizoen heeft gekost vind ik persoonlijk iets om te heroverwegen.

Ted Ligety ligt er ook uit voor de rest van het seizoen. Heeft zijn kruisband gescheurd bij een val tijdens GS training vandaag. Op zijn Facebook-pagina staat het bericht en ook een video van de crash.

Ik denk dat het deels pech is, deel dat het met de piste te maken heeft en deels met het materiaal. Het doel van de eisen van het materiaal en de eisen aan de pistes zijn juist de laatste tijd zo geworden om het vooral moeilijker en onderscheidender te maken. Zodat echt de beste skiërs winnen.

Maar misschien moeten we pistes niet meer kei- en keihard maken. Ik denk dat de sneeuw echt niet zo slecht was in Kitzbühel, ik denk vooral dat door de preparaties het zo ontzettend lastig wordt. Misschien moet daar iets aan gedaan worden. Maar als er helemaal niets gebeurt is het ook niet zo spannend. Dus af en toe een crash hoort bij de sport…

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Spijtig dit. Zijn seizoen liep al niet heel erg lekker de laatste wedstrijden.

Maar misschien moeten we pistes niet meer kei- en keihard maken. Ik denk dat de sneeuw echt niet zo slecht was in Kitzbühel, ik denk vooral dat door de preparaties het zo ontzettend lastig wordt. Misschien moet daar iets aan gedaan worden.

FrankW op 27 jan 2016 21:00

Die keiharde pistes heb je nodig om de krachten kwijt te kunnen en om een eerlijke wedstrijd te hebben. Zonder die keiharde pistes ligt er na ongeveer skier tien een greppel rond om iedere poort, waardoor de rest van het deelnemersveld in een bobslee zou kunnen afdalen.
Bovendien zijn de skiers wel gewend aan een harde piste.

Of het aan het materiaal ligt weet ik ook niet. Ja, de radius is naar belachelijke waarden opgeschroefd, met het idee dat het daardoor veiliger zou worden. Of het daardoor juist minder veilig is geworden durf ik niet te zeggen. Maar de grootste wijziging heeft vooral betrekking op de reuzenslalom, bij SG en DH waren de latten altijd al lang en met nauwelijks radius. Slalom heeft geen wijzigingen gekend (enkele jaren geleden is wel de plaathoogte verlaagd).

De crashes bij de afdaling Kitzbühel lijken te komen door een compressie op de plek waar de skiers hem niet hadden verwacht.

De crashes van Razzoli en Ligety ogen niet heel heftig (de gevolgen blijken dat wel). Overigens: een crash bij geringe snelheid kan vervelender uipakken dan bij hoge snelheid omdat de kracht dan niet groot genoeg is om de bindingen open te laten springen.
Waarom er dit seizoen dan erg veel blessures voorkomen weet ik niet. Kan toeval zijn, maar misschien ook andere factoren.
Wel vind ik dat de materiaalwijzigingen de sport geen goed doen, maar vooral omdat de toegankelijkheid lastiger wordt. Als jeugd moet getraind gaan worden om te kunnen skien met latten die dezelfde radius hebben als in de jaren 80…

DH is ook van 40m naar 45m naar nu 50m gegaan.

Dus ja, de radius was al groot (maar dat is ook logisch bij een afdaling), maar is toch nog een fors verschil.

Svindal vandaag op zijn blog (http://aksellundsvindal.com/blog/2016/02/05/back-at-it/#.VrT…) over zijn crash (shit happens) en het duimpje omhoog erna (vrienden en familie zien je niet graag aan de helikopter hangen). En de ratio om altijd volle bak naar beneden te gaan. Bijzondere vent, wat een mentaliteit. Staat volgend seizoen gewoon weer aan de start…

Probeer net de worldcup dames te bekijken met achtereenvolgend heren maar helaas zend eurosport het weer eens niet uit… Ik vind het toch werkelijk onbegrijpelijk dat Eurosport zo’n wispelturig beleid voert mbt de uitzendingen. Er is werkelijk geen peil om te trekken wat ze dit weekend weer zullen gaan uitzenden.

Erg jammer dat de wedstrijden hierdoor nog steeds slecht te volgen zijn… Iemand tips of alternatieve?

Volgens de FIS-site is de start van de dameswedstrijd verplaatst naar 1330 CET.

Ik kijk het meestal op de ORF, via https://www.firstonetv.eu/en/countries

@gigi bedankt voor de link

@GiGi, wat is de reden voor de verplaatsing? Slecht weer?

Veel verse sneeuw en slecht zicht. De pistes zijn nu weer geprepareerd en het zicht is goed. Dus start is om 1330 uur, zij het wel met een wat lager gelegen start (de piste is nu net lang genoeg om in 1 run een geldige wedstrijd te krijgen). Het was dát of de hele wedstrijd afblazen.

SPOILER ALERT

Nu, na 15 skisters, weer hevige sneeuwval. Minder zicht en vooral veel verse sneeuw op de piste. Echt andere condities dan toen de huidige leider Brignone naar beneden kwam. Een lange onderbreking ook door de val van Vonn die met de banaan de piste af moest. Dit is geen eerlijke wedstrijd meer, ook al krijgen ze de eerste 30 skisters naar beneden, waarmee de wedstrijd officieel geldig wordt…

SPOILER ALERT

Nu, na 15 skisters, weer hevige sneeuwval. Minder zicht en vooral veel verse sneeuw op de piste. Echt andere condities dan toen de huidige leider Brignone naar beneden kwam. Een lange onderbreking ook door de val van Vonn die met de banaan de piste af moest. Dit is geen eerlijke wedstrijd meer, ook al krijgen ze de eerste 30 skisters naar beneden, waarmee de wedstrijd officieel geldig wordt…

GiGi op 27 feb 2016 14:13

Zit nu de wedstrijd te kijken. Rare val van Vonn, zag er toch in eerste plaats niet heel ernstig uit. Ben het absoluut met je eens dat je je kunt afvragen of de omstandigheden nog wel plaats boden voor de snell onderdelen van het skien…

Vonn vandaag weer op de ski’s ondanks haarlijnbreuk in de linker knie. Brace aan en weer gaan… Won vandaag het Super G gedeelte van de combine en finishte zelfs in de slalom. Ze werd uiteindelijk 13e op de combine.

Vonn stopt ermee voor de rest van het seizoen. Dat betekent dat Lara Gut waarschijnlijk de overall worldcup zal winnen. Voor de Reuzeslalom, de slalom en de afdalingsbekers wordt het nog wel spannend. Niet zo veel wedstrijden meer te gaan, maar er zijn in die drie disciplines nog steeds 2 of 3 mogelijke winnaars.

De (voorlopige) wedstrijdkalender voor komend seizoen is bekend:

http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/AlpineSki…

22 december de avondslalom in Madonna di Campiglio… :) Precies de week dat ik van plan was daar te zijn. Kan niet beter.

En ik mis mn AltaBadia :-(. Nou ja als er maar sneeuw ligt dan!

En ik mis mn AltaBadia :-(. Nou ja als er maar sneeuw ligt dan!

Sndr op 14 jun 2016 16:11

Die spuiten en schuiven wel ;) …

De (voorlopige) wedstrijdkalender voor komend seizoen is bekend:

http://www.fis-ski.com/mm/Document/documentlibrary/AlpineSki…

22 december de avondslalom in Madonna di Campiglio… :) Precies de week dat ik van plan was daar te zijn. Kan niet beter.

GiGi op 14 jun 2016 15:09

hmm, GS op Kronplatz … welke piste dan? Erta? Dat lijkt me de enige echte mogelijke FIS piste?

Plaats een reactie