Het grote FIS-topic

Wauw… afgelopen Worldcupseizoen is 1 op de 3 podiumplaatsen behaald op Head ski’s (alle disciplines alpineskiën, mannen en vrouwen samen)!

1 podiumplek werd behaald op Elan. Toch leuk.

@Lars3 de Erta-piste inderdaad: http://www.dolomitisuperski.com/en/your-holiday/promotions/w…

GiGi op 14 jun 2016 16:42

Daar zit het venijn in de staart, maar dat is ook eigenlijk wel het enige venijn daar.

idd … nu, in alle eerlijkheid gezegd, over het algemeen zijn de pistes die ze voor GS gebruiken op zich niet de moeilijkste of diepst zwarte maar is het toch de combinatie van overgangen/poortzetting/… die de boel tricky maakt. Daar zullen ze op de Erta-piste wel mee weg geraken.

Zien we graag. Anna Voorheen-Fenninger weer op de skis - https://www.facebook.com/Anna.Veith/videos/vb.17394266930802…

@Lars3 Om daaraan toe toe voegen dat de preparatie zo is dat het maar weinigen gegunt is om daar strak af te komen. De gemiddelde wintersporter zal het keihard ijs noemen.

Click. Click. Peace

@Lars3 Om daaraan toe toe voegen dat de preparatie zo is dat het maar weinigen gegunt is om daar strak af te komen. De gemiddelde wintersporter zal het keihard ijs noemen.

Rogier op 24 jun 2016 16:38

Dat is allemaal waar natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat de meeste pistes waar op dat niveau wedstrijden plaats vinden toch wat aansprekender zijn.

Afgelopen seizoen 5 dagen bezig geweest met het prepareren van de piste in kitzbühel en de wedstrijd dagen ook. geloof mij, daar komt geen skiër met plezier van af. het is gewoon een blok ijs, net alsof je op een schaatsbaan staat.
heb genoeg ervaren skiërs zien vallen, die een seizoen of 7/8 ervaring hebben.

de wedstrijd piste’s worden zo hard geprepareerd dat je gewoon weg niet naar beneden kan komen. Hoe scherp jij je ski’s ook slijpt, een keer geen aandacht besteden aan je kanten en je ligt in de vangnetten. overigens heb ik ook nog een aantal video’s van het rutschen van de start van de hanekamrennen van dit jaar (training), mochten er mensen interesse hebben.

Eens dat de preparatie voor die wedstrijden een wereld van verschil maakt. De Gran Risa (Alta Badia), de Sasslong (Val Gardena), de Roc de Fer (Méribel) en bijvoorbeeld de Face Bellevarde (Val d’Isère) zijn niet makkelijk, maar mooie zwarte pistes als ze voor normaal, recreatief gebruik geprepareerd zijn. De slalompiste op de Rettenbachgletsjer in Sölden ook trouwens. Ingeïjsd heb ik ze nooit geskied, maar lijkt me ook eigenlijk niks aan, als in: overleven en naar beneden roetsjen zonder te vallen.

Ingeïjsd heb ik ze nooit geskied, maar lijkt me ook eigenlijk niks aan, als in: overleven en naar beneden roetsjen zonder te vallen.

GiGi op 24 jun 2016 20:13

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb het een keer mogen doen, en het is niet leuk. En ik heb ook wel eens een echte wedstrijd mogul-afdaling gedaan, ook dat was geen daverend succes terwijl ik normale buckels erg leuk vind…

Click. Click. Peace

Eens dat de preparatie voor die wedstrijden een wereld van verschil maakt. De Gran Risa (Alta Badia), de Sasslong (Val Gardena), de Roc de Fer (Méribel) en bijvoorbeeld de Face Bellevarde (Val d’Isère) zijn niet makkelijk, maar mooie zwarte pistes als ze voor normaal, recreatief gebruik geprepareerd zijn. De slalompiste op de Rettenbachgletsjer in Sölden ook trouwens. Ingeïjsd heb ik ze nooit geskied, maar lijkt me ook eigenlijk niks aan, als in: overleven en naar beneden roetsjen zonder te vallen.

GiGi op 24 jun 2016 20:13

De Gran Risa heb’k al een paar keer geskied net voor en na de jaarlijkse GS. Ik vind het persoonlijk dan net nog leuker worden. OK, je gaat er niet meer relaxed af, maar dat is toch net het punt van (zelfs de stijvere commerciële) SL/GS skies? Ik ga niet zeggen dat ik de beste techniek van de wereld heb (leer elk jaar nog bij), maar dan ga je toch het verschil merken tussen iemand die bv 7 jaar, één keer per week, skiet of iemand die 30+ jaar, 3à4 weken per jaar skiet.

De Gran Risa overigens ook een keer op echte wedstrijd gs skies gedaan … mijn god … bang dat ik was. Niet dat’k uit een bocht ging vliegen. Zo’n dingen skiën, zelfs op knalhard ijs, alsof ze op rails staan. Eerder dat’k die krengen een bocht om moest krijgen of eens in een bocht een goede rebound moest krijgen om om te zetten. Snelheid was daar de sleutel, om kracht vrij te kunnen maken. Vallen doe je daar net omdat je al je bodemvrijheid opgebruikt, verkant of de grofste binnenskifout maakt. … of aan de noodrem trekt :).

He super, een insider @Smith12. Ik ben heel benieuwd hoe jullie als ijsmakers terugkijken op die DH van dit jaar. Het stuk na de sprong ‘into the traverse’ (krijg je als je SkiSunday kijkt) was zo bumpy, eigenlijk niet te doen. Ik neem aan dat iedereen (ijsmakers, racers, coaches) van te voren weet dat het daar (op de ideale lijn toch?) dit jaar nog gevaarlijker is dan andere jaren. Is er dan discussie of het niet iets vlakker moet, of hoort het zo omdat het der Streif is? Hoe dan ook, na Reichelt en Svindal nam de rest daar een andere lijn, wetend dat ze kansloos waren. Als toeschouwer wist je ook dat de race over was. Heel benieuwd hoe dat gaat kortom en er op teruggekeken werd. Vertel eens from the inside!

En ja video’s altijd leuk!

Ikzelf maakte deel uit van een van de rutsch commando’s, die voor en tijdens de race de baan strak probeerde te houden. Wij worden aangestuurd door mensen van de “kitzbühel ski club” deze staan verdeeld over de gehele piste en geven ons aanwijzingen waar sneeuw weggehaald moet worden etc. Ieder van deze personen is verantwoordelijk voor een bepaald stuk piste, en zullen daarover beslissingen nemen.

Waarom dat deel zo bumpy was komt eigenlijk door de sneeuw die we hebben gekregen gedurende de nacht. de baan wordt ingespoten met water zodat alles keihard wordt. nadat de baan daar is ingespoten is het gaan sneeuwen en zijn delen vastgevroren. dit is allemaal gebeurt in de nacht voor de race. op de dag van de race zijn wij vanaf 5:00 bezig geweest alles weer strak te leggen. dit “bumpy” gedeelte lag strak maar door de vele rutshers zijn delen sneeuw losgeraakt waardoor het niet meer te herstellen was en de piste meesters het zo door hebben laten gaan.

Wat maar weinig mensen weten is dat het leger de dagen voor de race en tijdens de race bewaakt (dag en nacht) en het leger is verantwoordelijk voor het verwijderen en inspuiten van de piste.

Het bovenste deel tot de eerste sprong is afgelopen jaar afgelast vanwege de wind, de racers die zouden springen zouden wegvliegen mochten ze daar gestart zijn. en dat wil je niet met de snelheid die ze hebben. dus binnen 30minuten is er een nieuwe start gemaakt net boven de sprong dat ze niet zouden vliegen.

er zijn ook behoorlijk wat mensen uitgevallen tijdens de preparatie. denk aan blessures of angst. het was zelfs zo ijzig dat tijdens de slalom het merendeel van de rutshers niet nodig was omdat het te gevaarlijk was voor hun.

Ik ben zelf geen held in het typen van teksten, dus ik hoop dat je hier iets aan hebt. video’s kan ik op dit moment niet uploaden daar zul je even op moeten wachten.

null
null
null
null

Heb trouwens ook wat praatjes kunnen maken met de racers,en wat beroemdheden van dichtbij gezien zoals hansi hinterseer, arnold schwarzenegger, jason statham.

Dankjewel @Smith12 leuk om te lezen en helder antwoord. Ga voortaan ook op de rutschers letten. Hoe word je rutscher (geen ambities, just interesse)?

@Smith12 thanks voor de info :D
Het verbaasde mij inderdaad ook, toen ik in januari bij de Nachtslalom in Flachau was, hoeveel er tussen (en tijdens) de runs wordt geschept, gerutscht en geboord, en dat we dat op tv amper meekrijgen.
Het leger heb ik daar echter de hele week niet gezien…? De pistedienst bewaakte de boel een beetje, maar niet zo erg dat ik niet even tussen een hek door kon glippen om bovenaan de start te kijken tussen de eerste en de tweede run

Certified ski-boy, glijbewijs

@sndr De rutschers zullen weinig in beeld te zien zijn, het wordt zo getimed dat je niet in beeld komt. tenzij je valt, dan is er altijd wel een camera aanwezig om te filmen. de timing is wel erg strak, en je mag nergens te langzaam zijn anders loopt de race uit. rutscher worden in kitzbühel is niet zo spannend, de 2 skischolen leveren deze mensen aan. enige wat fijn zou zijn is dat je een goede gs ski hebt en een beetje kan skien. en elke avond je ski’s een service beurtje geeft.
@jorian Hoe het in flachau zit durf ik niet te zeggen, in kitzbühel is het leger altijd aanwezig en bezig met werkzaamheden, ik heb ooit gehoord dat deze personen dit doen voor een vergoeding en extra vrije dagen. maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. en op de race dag hebben ze de beste plaatsen naast de piste. en een feest op de legerbasis het weekend na de race, maar deze foto’s ga ik jullie besparen :)

Het is ook niet zo dat ze er met wapens staan om ervoor te zorgen dat niemand op de piste kan komen. het is meer dat ze elk toegangspunt checken waar je makkelijk op de piste kan komen. mocht je daadwerkelijk op de piste willen komen is dat altijd wel mogelijk.

De werkzaamheden die gedaan worden om de baan optimaal te houden zijn bijna niet op te noemen. en al helemaal niet in beeld te brengen op tv. daarbij komt ook nog dat de rutschers werken in de kleding van de skischool en ze geen reclame willen maken op tv. en mocht je vallen is dit uiteraard geen fijne reclame voor je skischool.

Nog fanatieke volgers van de worldcup? Vond de piste er goed bij liggen in Val d’isere! Opvallend weinig Oostenrijkers in de top…
Over 2 weken Val Gardena met de Saslong. Ben bang voor witte linten tussen het groen. Gelukkig zijn de Italianen meesters van de kunstsneeuw!

*bericht bewerkt door winterwonderland op 04 dec 2016 00:13

Aequilater Nubila

Svindal weer geblesseerd voor de rest van het seizoen, weer knie, deze keer meniscus. Jammerjammerjammer! Hij bericht hier op instagram - https://www.instagram.com/p/BPXPkDSj7gL/

Net nu er twee kanjers bij de dames hun come-back hebben gemaakt (Lindsey Vonn en Anna Veith/Fenninger) , valt er een kanjer bij de heren weg.

Jammer. Buiten dat Svindal een fantastische skieer is vind ik hem ook heel sympathiek.

Vandaag ging ook Ted Ligety weer onder het mes (zenuwpijn in zijn been, en chronische rugklachten). Zal ook (weer) voor de rest van het seizoen uitgeschakeld zijn.

En dan hebben we sinds afgelopen weekend nog Edith Miklos en Nadia Fanchini, Cornelia Hütter en al een tijdje Eva-Maria Brem… de ziekenboeg is best vol.

Vrijdag begint het ‘Kitzbuehel’ weekend met de Super G. Zaterdag de beruchte afdaling.
Ik hoop maar dat er dit jaar niet zulke crashes als afgelopen jaar zijn. Maar de weersvooruitzichten zijn nu natuurlijk een stuk beter dan de omstandigheden van vorig jaar.

Ik ga er in ieder geval voor zitten.

*bericht bewerkt door zenith op 18 jan 2017 13:10

+1 @zenith, heel benieuwd of @Smith12 weer aan het vegen is dit jaar.

*bericht bewerkt door Sndr op 18 jan 2017 16:12

Wat jammer dat bode miller niet mee aan de start staat ? Op eender welk merk

Schiheil ⛷🏂🎿

Jammer dat ie weer op de Amerikaanse toer gaat en alles en iedereen aanklaagt… als een verontwaardigd kind. Als je bij Head een contract tekent waarin staat dat je nooit competitief op een ander merk mag skiën, en ze houden je aan die verplichting… had je dat contract maar niet moeten tekenen joh.

Hier vind je wat meer informatie. Als ik zo lees heeft Head gelijk (en ook gekregen)

http://www.snowchamps.nl/nieuws/head-wint-rechtszaak-tegen-b…

Ja ik denk ook dat Head gelijk heeft! Maar ik had hem gewoon graag zien meedoen.

Schiheil ⛷🏂🎿

Dat soort gedrag buiten de piste werpt voor mij altijd een schaduw op zo’n personage. Maar dat de man kan skiën staat buiten kijf!

@Gigi, ik neem het even op voor Bode. Uiteindelijk sleept HEAD hem voor de rechter, niet andersom. Aan ‘dit soort gedrag’ kan/zal het nodige voorafgegaan zijn waarin HEAD blijkbaar niet meer geïnteresseerd was in Miller. In ieder geval niet om te investeren in diens zoektocht naar betere materialen waardoor hij wel ‘moest’ uitwijken naar een ander merk. Dat is tenminste wat Miller stelt. Wat voor Miller pleit is dat hij niet voor de makkelijke (en waarschijnlijk veel lucratievere) weg is gegaan. Hij is altijd wars geweest van commercie, dus zal het nodig gevonden hebben. HEAD maakt fijne ski’s hoor, maar ultimo vind ik niet dat een lattenschuiver zo’n Grote Skier de kans mag ontnemen om zich weer in optima forma (omstandigheden te bepalen door Miller) te presenteren voor zijn fans en de skisport verder te brengen. Vind ik. Het artikeltje stelt dat Miller volgende seizoen wil terugkomen. Ik hoop dat hij zo pissed is dat hij ook dan weer (leeftijds)grenzen zal verleggen. GoBodeGo!

Zo meteen (vanaf 10.05 uur) op ZDF het programma Sportschau met eerst de afdaling van de dames in Garmisch-Partenkirchen en aansluitend de afdaling van de heren in Kitzbühel. Ben je tot ongeveer 13.00 uur onder de pannen.

Plaats een reactie