ik ski heel raar; meekijken?

@Errant " Filmpje is zeker geen reclame voor de rollerband"
Daar ben ik het mee eens.

@Bartus
Wie heeft het hier over parallel skien?
Ik heb het over pizzapunt skien en ook dat doet hij slecht voor, net zoals de overgang die hij slecht voor doet. Ik beoordeel het op basis van de bochten die hij skiet; niet op bochten die hij niet skiet…
Als je een pizzapunt bocht skiet met een overgang naar parallel, dan moet dit er wel uitzien alsof deze techniek door een leraar wordt geskied. Nu ziet het eruit alsof de bocht door iemand die net op ski’s staat wordt geskied. Als ik het als wiskunde moet zien, dan probeert deze man op en aftellen voor te doen, maar doet de beste man het op en aftellen zelf ook nog fout. Hij laat aan zijn leerlingen zien dat 1+1 drie is.


^Zo moet het.
Ik heb overigens nooit de woorden de band is geen geschikte trainingstool in mijn woorden genomen, ik reageerde enkel op het voorbeeld dat daar wordt gegeven. Alhoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik er alles behalve een fan van ben (1 keer geprobeerd). Het is leuk om erop te leren skiën, of je conditie te trainen, maar alles wat daarna komt heeft nog weinig met skiën te maken. De techniek die men daar toepast is, in tegenstelling tot wat vele beweren, anders dan op de sneeuw (alle aanwijzingen die werden gegeven hadden niks met sneeuwskiën te maken in ieder geval) en de ondergrond waarop men skiet heeft al helemaal niks met sneeuw te maken. Ik geloof wel dat men er tamelijk efficiënt een beweging kan inslijpen, maar het is nog maar de vraag of deze beweging ook blijft staan onder druk en moeilijke omstandigheden.

Als er geen filmpjes te zien waarop iemand het beter doet, dan vertelt dit mij een aantal dingen: of men skiet met een andere techniek op de band (waarschijnlijk omdat de ondergrond totaal onvergelijkbaar is), of alle leraren op een rollerband zijn geen goede sneeuwskiërs.

Om maar iets anders erbij te halen, de beste wedstrijdskiërs zijn nooit de wedstrijdskiërs van clubs met een rollerband. Ik vraag mij dan af, waarom?

De beste wedstrijdskiers zijn meestal woonachtig in gebieden met bergen waarom zou je dan op een rollerband gaan staan!

Ik ben van mening dat je op een band prima kan leren skien. Ik vind het wel een boude uitspraak om te stellen dat het niks meer met ‘sneeuwskien’ te maken heeft. Ik les nu al een paar seizoenen indoor en heb ook veel lessen op ‘echte’ sneeuw gehad. Misschien wordt het soms anders uitgelegd, maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

When life gets too complicated.... SKI

Jullie kunnen toch wel zien dat de filmpjes op de rollerbaan (techniek)hoe goed bedoeld ook een wereld nee 3 werelden van verschil zijn met het filmpje "Instructoren training Kitzsteinhorn.
Dat is toch niet zo moeilijk.

Jullie kunnen toch wel zien dat de filmpjes op de rollerbaan (techniek)hoe goed bedoeld ook een wereld nee 3 werelden van verschil zijn met het filmpje "Instructoren training Kitzsteinhorn.
Dat is toch niet zo moeilijk.

Lawine op 22 mrt 2016 18:30

Jazeker, maar volgens mij is dat niet het punt dat werd gemaakt. Welk punt wel exact gemaakt wordt is mij overigens niet helemaal duidelijk… Te veel zaken die een ander in de mond worden gelegd, terwijl hij dat niet bedoelde. Een heel leger stromannetjes hier.

https://www.wintersport.nl/forum/topic/74511

Voordat we de discussie over rollerbaan weer helemaal van voor af aan gaan doen…

Ik blijf het een goede toevoeging op echte sneeuwervaring vinden. De eerste paar lessen begin je echt weer helemaal opnieuw voor je gevoel. Dus 1 keer geprobeerd beste IkBakErNietsVan is gewoon een beetje sneu weinig doorzettingsvermogen. Want ook de beste skiërs kunnen bijleren.

Nu nog even over echte (wedstrijd)skiërs die dan vooral uit de bergen zouden komen. Vanuit Oostenrijk wordt met veel aandacht gekeken naar de indoortechniek van de rollerbaan. Zij zien het als een fantastisch hulpmiddel het hele jaar door. Bijvoorbeeld als sneeuw in de zomer even lastig te vinden is en er toch getraind moet worden, of als er in de revalidatie in een gecontroleerde omgeving moet worden opgebouwd. De revalidatie-arts van vriend van mij uit Salzburg heeft het zelfs geadviseerd.

Als er geen filmpjes te zien waarop iemand het beter doet, dan vertelt dit mij een aantal dingen: of men skiet met een andere techniek op de band (waarschijnlijk omdat de ondergrond totaal onvergelijkbaar is), of alle leraren op een rollerband zijn geen goede sneeuwskiërs
[post] IkBakErNiksVan op 22 mrt 2016 17:10[/post][/quote]

Euhhh, of die mensen hebben wat anders te doen dan filmpjes te maken om jou te overtuigen? Beetje arrogant ook trouwens om alle leraren op de rollerband weg te zetten als prutsers in de sneeuw…

Eerlijk gezecht snap ik de hele discussie ook niet meer. Waar komt de aversie tegen deze specifieke man opeens vandaan? Of je het er nu mee eens bent of niet de man skied een heel stuk beter als de gemiddelde leraar in de alpen met anwarter en misschien zelfs landes 1 op zak.

En dat filmpje uit Kaprun is leuk en aardig maar het blijft een appels en peren vergelijk. Bovendien heb ik aangegeven dat je op deze manier niet van ploeg naar parallel kunt gaan op de band. Dus om nu een filmpje te posten met hoe je het correct aanleerd in de sneeuw is een beetje nutteloos.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Mijtje
Ik heb nooit gezegd dat rollerband leraren prutsers in de sneeuw zijn. Ik schetste een of, of situatie en heb mij niet uitgelaten over welke van de twee alternatieven van toepassing is. Daarbij heb ik nooit gesteld dat de opsomming limitatief is, er zullen ongetwijfeld nog andere redenen te bedenken zijn waarom het anders is, alleen kwam ik daar niet 1, 2, 3 op.

Hoewel beide ondergronden voor en nadelen hebben blijf ik erbij dat de rollerband en de sneeuw heel erg verschillend zijn. Tevens denk ik dat de rollerband en de sneeuw skitechnisch ver uit elkaar liggen, om mij toch maar uit te laten over waar ik denk dat een verschil zit.

Overigens, een argumentum ad hominem op basis van een interpretatie van andermans worden, een interpretatie die overigens niet eens klopt, is minstens zo laatdunkend in mijn optiek.

Het punt is @GiGi
Skiën op sneeuw is het beste daar is het in de beginne voor bedoeld.

De rollerband is een goed alternatief bij gebrek aan sneeuw.
Goed om de basishouding en basis techniek te leren.
En uitstekend voor de conditie.

Dat moet die basistechniek wel de juiste zijn! Het filmpje laat een foute techniek zien die je maar beter niet gezien kan hebben als beginner. Als je vanuit een pizzapunt je bergski niet zonder optillen kunt bijsluiten door wat voor reden dan ook, dan kun je mijns inziens beter de hele pizzapunt als oefening laten vervallen.

Ik vind in de tussentijd echt dat jullie raar bezig zijn. Het originele filmpje waar de heele discussie om draaid is zoals @Alex aangeeft een demonstratie filmpje voor klanten om hun niveau te bepalen. Het heeft dus niks te maken met mooi en correct skien maar iets waaraan de klant zich kan afspiegelen om een niveau inschatting te doen.

Vervolgens probeer ik uit te leggen dat juist dit imiteren van technieken en tekortkomingen(in dit geval een klant) erg moeilijk is en door veel ski leraren niet beheerst wordt. Dit is een tool die je kunt gebruiken tijdens het onderricht. Je kunt de klant voordoen wat hij hij fout doet door de fout overdreven voor te doen. Anderzeids is het een hulpmiddel om als leraar te bepalen welke oefeningen vanuit het bewegings platform van de klant het meest geschikt zijn. Natuurlijk moet je niet de gehele tijd als beginner voor je groep rond skieen. Maar af en toe is het een goed middel.

En dan komt er opeens een discussie over het bijzetten van de bergski. Ik heb al minstens 2x aangegeven dat het bijna onmogelijk is op de band van ploeg naar parallel te komen zonder bijzetten. Dit is een gegeven, accepteer het of probeer het zelf eens uit op een band. En dat dit geen goede manier is om van ploeg naar parallel te komen is onzin. Het bijzetten is nog een steeds een van de standaard oefeningen hiervoor en staat iig in het DSLV lehrplan gewoon nog vermeld, pagina 100 voor de geintereseerden.

Ook heeft niemand in dit gehele topic beweerd dat skien in de sneeuw het zelfde is als op de band. De ondergrond is anders en je ondervind deels een ander krachten patroon. Wat de band wel is is een erg goede tool om bepaalde geisoleerde bewegingen snel en systematich te verbeteren.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Wat denk je dat er gebeurd op zo’n band als je een keer een seconde pauze wilt houden? Of als je even still op de plaatst moet blijven terwijl er instructies gegeven worden? Wel eens zo’n verpletterde vlieg op je autoruit gezien? De band laten ze meestal gewoon de hele sessie doorlopen tenzei er een noodgeval is.

En als je de ploeg en ploegbocht in het algemeen niet wilt hebben kun je altijd nog aanhanger van de PMTS kerk worden. Zelf ben ik er geen van fan aangezien remmen in ploeg de enige mogelijkheid op ski’s is te remmen zonder daarbij de richting te veranderen. Dit is een tool die je later zelfs bij het freeriden nog vaak van pas kan komen.

Dat moet die basistechniek wel de juiste zijn! Het filmpje laat een foute techniek zien die je maar beter niet gezien kan hebben als beginner. Als je vanuit een pizzapunt je bergski niet zonder optillen kunt bijsluiten door wat voor reden dan ook, dan kun je mijns inziens beter de hele pizzapunt als oefening laten vervallen.

Martin7182 op 22 mrt 2016 22:47
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik vind dat @bartus en @Alex een punt heeft, het indoorrollerbaan filmpje is voor mijn gevoel puur ter demonstratie voor klanten zodat zij kunnen inschatten op welk niveau ze zitten (zie ook de andere filmpjes die te bekijken zijn) en niet het toonbeeld/voorbeeld van hoe je goed ploeg moet skiën .

Daarnaast: het bi zetten van de (nieuwe) bergski op de indoorrollerbaan, ik herken dit (en zie dit altijd bij leerlingen die van ploeg naar parallel willen skiën) en heb zelf deze fase ook meegemaakt op de rollerbaan.

Als je voor het eerst parallel probeert te skiën op de rollerbaan (ook al kan je voor je gevoel al perfect parallelskiën in de echte sneeuw) ontkom je bijna niet aan dit fenomeen, zoals @bartus al schrijft, vanwege de karakteristieken van de band. Doe ik dit in de sneeuw? Nooit, maar het is een truukje die je in het begin helpt om op de rollerbaan parallel te kunnen skiën. Naar mate je niveau en ervaring op de rollerbaan stijgt (i.e. letten op balans, naar voren hoogkomen en druk op de tip houden, in transitie vroeg maar vloeiend nieuwe dalski belasten zodat tegelijkertijd de nieuwe bergski vloeiend en parallel kan aansluiten ) zal dat bijzetten van de (nieuwe) bergski verdwijnen (bij de meesten).

Maar goed, persoonlijk vind ik de rollerbaan voor mij prima om skiconditie op peil te houden/brengen (je skiet meestal 10 minuten continu) en traditionele hoog/laagbeweging en korte (geslipte) bochten te oefenen en te verbeteren. Dat ik deze techniek in de echte sneeuw zelden (=alleen wanneer carven niet mogelijk is vanwege drukte, stijlheid of condities) gebruik vanwege mijn voorliefde voor carven is een ander verhaal :-) Maar ik merk wel dat het een nuttige investering is geweest in mijn skiconditie en techniek.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn en de rest: Het filmpje is ook puur ter demonstratie. Als de mensen die reageren de moeite hadden genomen om op hun kanaal te kijken (https://www.youtube.com/playlist?list=PLDD3gdZ2z_MJCH1yota46…) dan was het duidelijk geweest.

Verder vind ik dat het wel of niet skiën op een band of op echte sneeuw een persoonlijke voorkeur is. Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen het heel saai vinden op zo’n band. Voor mij heeft het in ieder geval heel veel opgeleverd (en nog steeds).
@bartus Overigens is het wel mogelijk om op een band je bergski vanuit ploeg zonder op te tillen bij te zetten om parallel te komen. Het is alleen heel erg moeilijk. Ik doe regelmatig zo’n oefening waarbij de band heeeeel langzaam staat en dat is verdomde lastig :-)

When life gets too complicated.... SKI

@Alex ik weet dat het mogelijk is maar als eerste overgangs oefening voor een beginner is het absolut onmogelijk :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Alex ik weet dat het mogelijk is maar als eerste overgangs oefening voor een beginner is het absolut onmogelijk :)

bartus op 23 mrt 2016 10:43

Dat is helemaal waar. Trouwens ook voor gevorderden kan ik je verklappen :-)

When life gets too complicated.... SKI

@Chonn en de rest: Het filmpje is ook puur ter demonstratie. Als de mensen die reageren de moeite hadden genomen om op hun kanaal te kijken (https://www.youtube.com/playlist?list=PLDD3gdZ2z_MJCH1yota46…) dan was het duidelijk geweest.

Alex op 23 mrt 2016 10:38

Die moeite had ik genomen, maar ik snap het nog steeds niet. Dit gaat zeker over niveau rollerskiën? Met sneeuwskiën hoort het optillen van je ski om de bocht door te komen bij niveau -1 ;-) Begrijp me niet verkeerd, mensen die dit doen kunnen vaak best wel skiën, maar het is simpelweg een fout. Ik heb hem zelf ook gemaakt.

Ik denk dat bepaalde technieken op de rollerbaan compleet verschillen met die in de sneeuw. Op een rollerbaan is het b.v. fout om lang stil te staan, in de sneeuw kan dat gewoon ongestraft.

Lees het topic gewoon even door, dan begrijp je opeens veel meer. Ik heb echt geen zin meer het allemaal nog eens uit te leggen. Misschien valt het kwartje ooit vanzelf nog wel een keer.

@Chonn en de rest: Het filmpje is ook puur ter demonstratie. Als de mensen die reageren de moeite hadden genomen om op hun kanaal te kijken (https://www.youtube.com/playlist?list=PLDD3gdZ2z_MJCH1yota46…) dan was het duidelijk geweest.

Alex op 23 mrt 2016 10:38

Die moeite had ik genomen, maar ik snap het nog steeds niet. Dit gaat zeker over niveau rollerskiën? Met sneeuwskiën hoort het optillen van je ski om de bocht door te komen bij niveau -1 ;-) Begrijp me niet verkeerd, mensen die dit doen kunnen vaak best wel skiën, maar het is simpelweg een fout. Ik heb hem zelf ook gemaakt.

Ik denk dat bepaalde technieken op de rollerbaan compleet verschillen met die in de sneeuw. Op een rollerbaan is het b.v. fout om lang stil te staan, in de sneeuw kan dat gewoon ongestraft.

Martin7182 op 23 mrt 2016 10:56
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Overigens grappig hoe nu gelet wordt op het optillen van de nieuwe bergski en dat dit in de sneeuw niet hoort. De laatste keer dat mijn kinderen inde sneeuw les hadden hadden ze juist een oefening die eigenlijk precies dit behelsde. Juist om even nadrukkelijk te laten voelen wanneer je je gewicht op de dalski zet.
Ik kreeg ooit de tip van een oude Oostenrijker om in de vallijn de nieuwe bergski iets naar voren te schuiven. Ook hier om het gewicht nadrukkelijk op de dalski te plaatsen. Het zijn nuttige oefeningen en zul je daarna in het ‘normale’ skiën als het goed is niet meer toepassen.
Blijkbaar vergeten we allemaal snel hoe we het zelf stap voor stap geleerd hebben… Daar komt bij dat de lessen dankzij voortschrijdend inzicht anders zullen zijn dan 20 jaar geleden (toen ik het leerde…).

Ik denk dat bepaalde technieken op de rollerbaan compleet verschillen met die in de sneeuw. Op een rollerbaan is het b.v. fout om lang stil te staan, in de sneeuw kan dat gewoon ongestraft.
@Martin7182 Ik kan op de band prima stil staan hoor! De technieken die worden gehanteerd (indoor / outdoor) zijn nagenoeg identiek (op die van PMTS na dan, want daar hanteren ze het ‘gelijk’ parallel principe). Het verschil zit hem uiteindelijk in hoe het wordt overgebracht.

Ik vind het overigens wel dapper om te stellen dat iets ‘fout’ is terwijl je zelf ‘beginner’ bent in je profiel. Ik vind mezelf een gevorderde skiër, maar ik ben zelfs niet in staat om te constateren wat er in het filmpje ‘fout’ gaat.

En JA, je begrijpt het inderdaad niet! Ze werken bij Indoorski Rotterdam met een niveau-indicator (1 t/m 25). De filmpjes zijn puur een indicatie van welk niveau er bij welk cijfertje hoort.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex
Volgens mij ben jij degene die het niet begrijpt.

Het punt dat gemaakt wordt (door mij althans) is dat de technieken NIET nagenoeg identiek zijn, maar 2000 kilometer uit elkaar liggen en dat het verschil niet zit in de manier waarop het wordt overgebracht.

Het gaat er niet om dat hij een pizzapunt skiet met bijstappen, het gaat om de manier WAAROP hij de pizzapunt met bijstappen skiet. Het gaat niet eens om het bijstappen (alhoewel ik daar ook geen fan van ben), maar ik zie enorme verschillen tussen hoe de technieken op de sneeuw worden geskied en op de band (nogmaals, zelfs zonder het bijstappen mee te nemen). Daarbij maakt hij dezelfde technische fouten bij elke techniek die hij skiet, van niveau 1 tot met niveau 25 (dus ja, ik heb de moeite genomen om het kanaal te bekijken)… Ga je mij vertellen dat hij bij niveau 25 ook expres technische fouten aan het maken is?

Als een leraar een indicatie geeft van een skiniveau, dan doet de leraar dat door een techniek te skien, bijvoorbeeld, pizzapunt, parallel, korte bochten, of carven. Een leraar zal die techniek echter ALTIJD volgens het boekje uitvoeren en niet expres technische fouten gaan maken om een niveau indicatie te geven. De indicatie van het niveau is namelijk ‘pizzapunt bochten’, de indicatie van een niveau is NIET je hebt dit niveau als je deze, deze en deze technische fout maakt, aangezien dat voor iedereen verschillend is en een zeer persoonlijke aangelegenheid is. Kortom, de leraar probeert te laten zien dat bij niveau 17 dit soort bochten horen, hij wilt niet laten zien welke technische fouten bij dit soort bochten horen… Als men wel technische fouten probeert te laten zien, waarom zetten ze dan niet een of andere droplul neer op die band? Dat is goedkoper dan een leraar daar neerzetten en dan zie je alle fouten meteen.

Om maar een paar technische verschillen aan te geven:
Je hebt op zo een baan beperkte middelpuntvliedende kracht, omdat de baan onder jou doorgaat, waardoor jijzelf eigenlijk niet zo hard gaat, maar het enkel een simulatie is van hard gaan. Moeder natuur doet echter niet aan simulaties en bepaalt de middelpuntvliedende kracht aan de hand van hoe hard JIJ gaat, niet aan de hand van hoe hard die band gaat. En er zit dus een verschil tussen hoe hard die band gaat en hoe hard jij gaat. Omdat er weinig middelpuntvliedende kracht is kan je amper tot niet naast je ski’s gaan staan (kanthoek), je zal dus boven je ski’s moeten staan om je evenwicht te bewaren en dat zal het beste lukken door vanuit je heupkom je knieën naar binnen te duwen. Dit betekent dat de ski op een compleet andere manier op de kant wordt gezet dan bij sneeuwskien. Ook is zo een rollerband redelijk stroef en hapt deze snel, waardoor men beperkt wordt in hoe vloeiend men kan sturen en men al snel gaat compenseren vanuit de heup om die ski in een keer om te gooien, omdat daar veel kracht zit. Dit zorgt ervoor dat men al snel de achterkant van de ski’s gaat gebruiken. Ook is hoever je door kan sturen en de manier waarop enigszins beperkt, het enige wat je eigenlijk kan doen is een kantenwissel, veel meer niet. Je kan niet een bochtje helemaal rond sturen, je voeten en enkels worden dus veel en veel minder gebruikt en je kan niet goed zien wat er met de voeten en enkels gebeurt. Ook kan je niet zien op welk punt van de ski iemand druk geeft, puur omdat je geen bochtenpatroon in de sneeuw kan zien en omdat je niet ziet vanaf welk punt van de ski sneeuw omhoog stuift.
Dat men op een band veel meer ziet dan op sneeuw is naar mijn mening daarom echt een fabel, op sneeuw kan je m.i. veel en veel meer zien dan op een band. Op een band heb je gewoon geen idee wat iemand met zijn voeten doet, aangezien je niet ziet hoe de ski stuurt en moeilijk kan zien waar de sturing vandaan komt. Op sneeuw zie je zoals ik al zei hoe de ski reageert op de ondergrond en waar de druk wordt gegeven.

Het argument dat men op de band met bepaalde dingen niet wegkomt waar men op de sneeuw/ijs wel mee wegkomt is natuurlijk ook flauwekul, andersom is dat namelijk precies hetzelfde. Ga maar eens je been wegstrekken op een rollerband, kan prima, doe dit nu eens op een ijzige piste en kijk hoever je komt. Het geeft enkel aan hoe compleet verschillend de twee ondergronden zijn, niet dat een ondergrond vergevingsgezinder is dan de ander.

Maar als de technieken vrijwel hetzelfde zijn, waarom duurt het dan een aantal lessen om je aan te passen aan zo een band? Als iets nagenoeg hetzelfde is zou ik zeggen dat je het nagenoeg gelijk moet kunnen.


Dit is een filmpje dat zou moeten bewijzen dat sneeuwskien en rollerband skien hetzelfde is. Hoewel de meeste zullen zeggen, ja dit is hetzelfde, is dit voor mij echt 2000% anders. In de sneeuw zet hij zijn ski’s op de kant vanuit zijn enkels, op de band meer vanuit de heupkom door zijn knieën naar binnen te duwen en wat zijn voeten doen is lastig te zien. Verder staan zijn heupen veel meer open in de sneeuw, staat hij meer vanuit de voorkant van zijn ski’s te skiën en staat zijn lichaam veel verder naast zijn ski’s in de sneeuw. De manier waarop hij de ski draait is m.i. compleet anders. Het enige vergelijk dat ik zie is dat de ski draait, maar de manier waarop is anders.

Het is tegenwoordig een trend geworden om hele epistels op dit forum te kliederen. Wat ik ook bespeur is dat veel mensen denken ALLE wijsheid in pacht te hebben (Ik wil benadrukken dat ik dat zeker niet heb als het gaat om skitechniek!!) met vaak als gevolg dat topics verzanden in meningsverschillen die uiteindelijk ver afdwalen van de initiële post.

Het enige wat ik beschrijf zijn ‘eigen’ ervaringen zonder in ‘mierenn**kende’ details te verzanden.

When life gets too complicated.... SKI

Overigens grappig hoe nu gelet wordt op het optillen van de nieuwe bergski en dat dit in de sneeuw niet hoort. De laatste keer dat mijn kinderen inde sneeuw les hadden hadden ze juist een oefening die eigenlijk precies dit behelsde. Juist om even nadrukkelijk te laten voelen wanneer je je gewicht op de dalski zet.

Mijtje op 23 mrt 2016 11:29

Ja, die oefening ken ik ook, door je bergski op te tillen moet je wel druk zetten op je dalski :-) Maar dit filmpje was volgens mij niet bedoeld als zo’n oefening. Misschien zit ik er naast.

Ik vind het overigens wel dapper om te stellen dat iets ‘fout’ is terwijl je zelf ‘beginner’ bent in je profiel. Ik vind mezelf een gevorderde skiër, maar ik ben zelfs niet in staat om te constateren wat er in het filmpje ‘fout’ gaat.

En JA, je begrijpt het inderdaad niet! Ze werken bij Indoorski Rotterdam met een niveau-indicator (1 t/m 25). De filmpjes zijn puur een indicatie van welk niveau er bij welk cijfertje hoort.

Alex op 23 mrt 2016 11:31

Ok, dat van die niveaus is me wel duidelijk. Bij niveau 17 mag je blijkbaar je bergski op deze manier bijzetten. Op de piste heb ik geleerd dat dit fout is en werd door de skileraar uitgelegd hoe het dan wel moest. Mijn skileraar deed ook wel eens voor hoe het niet moest, maar die beweging gingen we vervolgens niet herhaaldelijk uitvoeren. Want een foute beweging vaak doen is een foute beweging trainen. Mijn excuses dat ik dit principe niet mag doortrekken naar de rollerbank.

Wat betreft mijn skiniveau, ook een beginner als ik ziet wel eens fouten. Bij een ander en zeker ook bij mezelf. Wat betreft niveaus mag de schaal misschien iets fijner worden. Met maar drie niveaus, hoogste niveau ‘Pro’ (beroepsmatige skiërs of vergelijkbaar), reken ik eigenlijk grofweg iedereen met minder dan zo’n 1000 uur ski-ervaring tot de beginners. Daar zit ik zelf ook bij. Een schaal van 1 t/m 10 zou misschien beter zijn, b.v. die van GiGi.

Overigens grappig hoe nu gelet wordt op het optillen van de nieuwe bergski en dat dit in de sneeuw niet hoort. De laatste keer dat mijn kinderen inde sneeuw les hadden hadden ze juist een oefening die eigenlijk precies dit behelsde. Juist om even nadrukkelijk te laten voelen wanneer je je gewicht op de dalski zet.

Mijtje op 23 mrt 2016 11:29

Ja, die oefening ken ik ook, door je bergski op te tillen moet je wel druk zetten op je dalski :-) Maar dit filmpje was volgens mij niet bedoeld als zo’n oefening. Misschien zit ik er naast.

En een variatie op die oefening is het actief bijzetten van de bergski om van ploeg naar parallel te komen. Een andere mogelijkheid is om zonder optillen je bergski erbij te trekken. De laaste variant heeft in de bergen de voorkeur omdat je dit aktief optillen van de bergski later als je de overgang naar parallel gemaakt hebt weer af moet leren. Op een band gaat dit echter moeilijker door de eigenschappen van de band, dus heeft hier het aktief optillen en bijzetten voor beginners de voorkeur

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Bedankt @bartus, je geeft dus zelf al aan dat skiën op de rollerbaan anders is dan op sneeuw.
Je kunt dit ene aspect dus niet echt vergelijken. Wat in de bergen “fout” is, is hier misschien juist goed. Bovendien, wat is “fout”? Iemand die het lekker of leuk vindt om bij elke bocht de bergski zo bij te zetten moet dat vooral blijven doen. Misschien zit het verdere progressie in de weg, maar als je niet beter hoeft te skiën, wie ben ik dan om daar tegenin te gaan?

Het duurt op de baan vaak iets langer voor je het bijschuiven van de bergski helemaal onder de knie hebt. Ik heb het echter ook iemand binnen een lesuur zien leren…
Als het skien op de baan technisch zoveel anders zou zijn dan in de sneeuw dan zou het snelle dood zijn gestorven.

Zou Lieee het nog volgen???

Leuk al die theoretische verhandelingen maar denk dat ze er weinig aan heeft. Hopelijk gaat ze lekker ergens aan haar techniek werken en is ze volgend seizoen weer een stuk verder.

Ik volg het nog @jodeldodel ;-) Heb veel handige adviezen gehad en voor de rest heb ik besloten in sept wat lessen te nemen in Snowworld.
Meteen een vraag; zijn die lessen ok daar?

He? dat is toch min of meer precies wat ik de hele tijd al zeg?

Bedankt @bartus, je geeft dus zelf al aan dat skiën op de rollerbaan anders is dan op sneeuw.
Je kunt dit ene aspect dus niet echt vergelijken. Wat in de bergen “fout” is, is hier misschien juist goed.

Martin7182 op 23 mrt 2016 19:53
Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Plaats een reactie