Met welke auto naar wintersport???

@Shane
Topauto, heerlijk comfortabel. 272 pk en de bijtelling maakt 'm nog mooier :-)

Drikus op 10 jan 2018 11:11

Hele teleurstellende auto voor dat geld…ik heb er 120.000km inmiddels opzitten en kan niet wachten op de nieuwe. Absoluut foute keuze het was deze of de V60 D6.

Hij is snel, dat is absoluut zo maar na een ton kan ik hem nog maar laden tot 16km! was 21 (koud) en 23km (warm).
Als je hem intrapt is het motorgeluid echt ‘tenenkrommend ‘raar’.

Zo’n wheeeng geluid als je gas geeft, 4cyl ellende.

Het continue geschakel tussen afslaan en weer elektrisch wordt je soms zo gek van.

De comfortstand is te zacht de sportstand te nerveus.

Een speciale manoeuvre als even straatje keren en achteruit, de automaat heeft dan een denk momentje van ongeveer 3-5seconden. het duurt een eeuwigheid.

Hij pakt soms zijn achteruit niet, parkeersensoren piepen op het allerlaatste moment en de binnenruimte achterin is ronduit jammer.

Het succes van deze auto is de lage bijtelling. Kan mij niet voorstellen dat velen nadat hij is afgeschreven, lease-termijn voorbij is of men hem gewoon zat is dat er een tweede C350e zal worden overwogen.

De sedan is echt een ‘lachertje’ voor wat betreft de wintersport. Past niets in de achterbak, de vloer is 5cm hoger waardoor tussen de klep en vloer ruimte is voor 1 grote niet te dikke koffer of 2 a 3 grote weekendtassen en een kleintje.

De station is achteraf gezien echt de leukere versie.

Maar daar mag geen trekhaak op ivm een hogere bijtellingsklasse.
@Shane ook van december 2015?

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/3c975a29f0b1fc4985ef0af3...

En herkenbaar het om de klepzeik moeten tanken. Stomme stekkerauto’s, zodra de subsidie en bijtellingsregeling voorbij is dan wordt het peentjes zweten bij de elektrische variant verkopers.

De motor is wel zuinig dat zeker voor het vermogen

null

Ook dit jaar met de Cupra ST en dakkoffer naar de wintersport geweest. Relaxed cruisen op 180 km/u waar toegestaan en de verkeerssituatie het toeliet.

Helaas bleken de sneeuwkettingen achteraf te dik/ruim/breed zodat de kunststof wielkasten zijn beschadigd… is in de haarspeldbochten gebeurt… het waren dure sneeuwketting meters (6 km berg op en af). Stom van mij…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@DSvier, nu ben ik ook best van het doorrijden maar 240kmh is nooit een heerlijk ontspannen cruisesnelheid, al is het maar omdat je stiekem heel hard moet werken om nog iets te bevatten van wat er zoal gebeurt en kan gebeuren en omdat de snelheidsverschillen bij dergelijke snelheden wel erg groot worden. Voor stukjes prima, langdurig cruisen op die snelheid, nee.

Userd op 10 jan 2018 10:02

Voor mij geldt dat wel. Ook jij oordeelt nu vanuit jouw perspectief.

In een auto die 350 km/u kan voelt 240 km/u aan als heel relaxed rijden.

Aantal jaar terug ging ik met een goede vriend van mij en een kennis die ook weer met hem bevriend was op wintersport. Die bekende reed eigenlijk nooit harder dan 110 km/u.

Hij zat achterin te werken en op zeker moment (reden toen 220/230) zegt die vriend van mij: valt best mee he, 230 km/u. Waarop hij naar buiten keek en zich toen pas realiseerde dat we inderdaad zo hard reden. Zijn commentaat was dat het voelde alsof we gewoon 130 aan het rijden waren…

Alles hangt af van de drukte op de weg. Boven de 270 km/u vind ik het zelf minder ontspannen worden en dan moet je echt goed gaan opletten. Maar 240 km/u? Bij mij is gewenning opgetreden.

Al is het al weer even geleden dat ik een verkeerssituatie trof waar het makkelijk kon. Het wordt erg druk op de weg…

Sorry, maar hoe hier wordt omgegaan met auto’s en snelheden vind ik absoluut onverantwoord. Ik heb ook een wagen die makkelijk 200 haalt, maar ik denk er nog niet aan om zo te rijden. Denk eens even aan de andere weggebruikers. Mijn vorige wagen had niet de capaciteit om zo snel te rijden. Als we op verlof gingen met de kinderen was de auto steeds volgeladen en reageert een auto altijd logger dan je gewoon bent. Duitsland was toen een hel met die wagen, in eerste instantie moet je rekening houden met camions/auto’s met caravan of andere aanhang dewelke max 90/110 km/h mogen in Duitsland. Mijn toenmalige wagen kon niet harder op een verantwoorde manier dan 130-140, maar telkens als ik iemand wilde inhalen moest ik oppassen in mijn spiegel voor snelheidsduivels die tegen 200 - 250 km/h komen aangereden (en dan maar knipperen met de lichten aangezien ze uit hun cruise control moeten). Verder geloof ik nooit dat je comfortabel kan cruisen tegen 180-200 km/h, dit creeert een gigantisch tunneleffect. Ongeacht wat jij zelf kan doen in je wagen, andere weggebruikers kunnen dit niet altijd inschatten. Mijn absolute mening: snelheden van boven 160 - 180 horen niet op de autostrade maar op het circuit. Tegenwoordig is mijn wagen sterker en kan die zulke snelheden comfortabeler aan, maar ik weet wel wat het is als bestuurder van een zwakkere wagen, dus ik probeer er rekening mee te houden.

Wim7 op 10 jan 2018 10:24

Het verkeer moet ernaar zijn. Wat, ik zeg het nogmaals, nog maar zelden het geval is. En als je in Duitsland schrikt van mensen die harder rijden dan 200, dan schrik je vaak.

Wat rijden @DSvier en @Shane eigenlijk?

Drikus op 10 jan 2018 10:49

Momenteel een Cayenne Turbo en een Tesla Model S. Maar met beiden rij ik eigenlijk vrij rustig. Niet harder dan 150 km/u op een enkele uitzondering na.

Genoemde snelheden was in het verleden met een RS6 V10 MTM (ruim 750 pk) en een bij Manthey Racing onder handen genomen 911 (996) Turbo die af fabriek was omgebouwd naar GT2 specs met behoud van 4wd (530 pk).

Dat ligt allemaal net wat anders op de weg dan een gewone gezinsauto.

Houdt iedereen zich trouwens braaf aan de maximumsnelheid van 130km/h met een dakkoffer? Ik zou niet willen meemaken dat dat ding er bij 200/u afvliegt …

Stijn8 op 10 jan 2018 11:26

Sommige koffers mogen harder. Thule test ze niet bij hogere snelheid.

Houdt iedereen zich trouwens braaf aan de maximumsnelheid van 130km/h met een dakkoffer? Ik zou niet willen meemaken dat dat ding er bij 200/u afvliegt …

Stijn8 op 10 jan 2018 11:26

Ja, maar ik vind 130km hard zat.

Wat rijden @DSvier en @Shane eigenlijk?

Drikus op 10 jan 2018 10:49

Momenteel een Cayenne Turbo en een Tesla Model S. Maar met beiden rij ik eigenlijk vrij rustig. Niet harder dan 150 km/u op een enkele uitzondering na.

Genoemde snelheden was in het verleden met een RS6 V10 MTM (ruim 750 pk) en een bij Manthey Racing onder handen genomen 911 (996) Turbo die af fabriek was omgebouwd naar GT2 specs met behoud van 4wd (530 pk).

Dat ligt allemaal net wat anders op de weg dan een gewone gezinsauto.

DSvier op 10 jan 2018 12:55

Voor iemand met zo’n indrukwekkend wagenpark en verleden (een klein beetje jaloezie kan ik niet ontkennen) blijf ik me toch verbazen over uw gebruikersnaam :-D

?? 2023

Wij gaan voor het tweede seizoen met deze, een BMW 330e. Heerlijke auto met als enige nadeel dat het electrische gedeelte tijdens zo’n lange trip geen toegevoegde waarde heeft en het accu pakket ervoor zorgt dat de auto een kleinere tank heeft. Dat is dus om de 400km tanken…

Overigens altijd met dakkoffer gereden, dit jaar hoeven we niet met de auto naar het skigebied heen en weer dus gaan we zonder. Kijk er nu al naar uit! 😃

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/d32316e47e30e6e5e31f4415...

Bernard op 10 jan 2018 11:51

Wij gaan zelf met een 225xe, zelf ben ik heel erg blij met de hybride ondersteuning. bij het optrekken bergen met koppel en eenmaal aangekomen 4X4 en kan ik gratis opladen en een goede 25-30 km elektrisch rijden (overigens kun je langs verschillende Benzinepompen tegenwoordig ook gratis opladen!) en ook wanneer je op een bergpas rijdt zorg ik er voor dat ie onder het rijden goed opgeladen is en rijd ik vrijwel geheel elektrisch de berg op en wanneer ik boven ben zet ik hem op max edrive en onderaan zit de accu weer vol! super systeem!

Nou, 2 extra pagina’s aan commentaar heb ik teweeg gebracht.
Zelf rijd ik een auto welke stabiel op de weg ligt en heel lekker naar de 180 optrekt. (max geloof ik 225 ofzo en +200PK).
Ik geef toe (als er geen dakkoffer op ligt) wil ik op de duitse snelweg ook best wel even die 200/210 aantikken. Maar voor mij is dat geen lekkere snelheid. Zeker niet om dit 5 uur achter elkaar te rijden. En ik denk dat dit voor meer dan 95% van alle weggebruikers geldt (NL, BE of D en ongeacht welke auto je heb)t. Jouw auto kan heerlijk comfortabel rijden met +250km per uur, maar er zijn meer weggebruikers, welke zonder de nodige pk’s en/ of zonder goed op te letten/ in te schatten naar de linker rijstrook KUNNEN duiken. Je moet dus altijd goed opletten wat medeweggebruikers doen, ook al zijn die er maar weinig.
Ja dit kan een kwestie van ervaring, stuurmanskunst en talent zijn, maar dan behoor je tot een select gezelschap.
Nogmaals ik vind het lekker om ook eens het gas in te trappen, maar niet voor 800km achter elkaar. En ik ben echt geen heiligboontje op de weg. Plus wat hier ook nog eens gezegd werd, je moet echt doortrappen om gemiddeld boven de 160km/u uit te komen.

En laten we dan weer On topic worden, fotootje en/of vermelding waarmee je naar de wintersport gaat, ipv verzanden in snelheidsrecords of meningen daarover.

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 10 jan 2018 15:45

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Dit jaar voor de eerste keer met de Golf VII TGI op wintersport. De gehele weg op CNG kunnen rijden, uiteraard enkele stops meer om gas te tanken. Uitermate goed bevallen, voor minder dan 100 euro over en weer kunnen rijden met 4 personen en volledig vol geladen. Ter plaatse wel op benzine overgeschakeld want dichtstbijzijnde CNG tanksstation was op 1u rijden in Reutte.

null

Is er al iemand met een Skoda Kodiaq op wintersport geweest met bandenmaat 235/55/R18 en sneeuwkettingen moest gebruiken?

Vanwaar deze vraag?

Wij zijn met de Citroen Cactus Diesel naar Zwitserland gereden. Max 150 km/u en een gemiddelde verbruik van 1:21,7 met een totaal van ongeveer 2000 kilometer. Slechts 90 liter voor de hele trip.

null

*bericht bewerkt door Denktank op 12 jan 2018 13:36

Paul

Vanwaar deze vraag?

Marijnt op 12 jan 2018 12:31

Vanwege het feit dat de garage zei dat sneeuwkettingen niet zouden mogen op dit formaat [zou max. 17 inch moeten zijn], officieel gezien dan. Nu wil ik weten of het in praktijk echt problemen zou opleveren.

Hahahahahahahaha, ik heb kettingen voor de 18 inch velgen onder de Alfa 159 SW. En hoe zouden terreinauto’s dat moeten doen dan? Meerdere mogelijkheden voor, zie hier: https://www.sneeuwkettingen.com/sneeuwkettingen/producten?wi…

Geldt alleen voor deze Kodiaq. We hebben ook een Volvo gehad met zulke banden en daar was het geen probleem. Staat letterlijk in het boekje dat alleen de 17 inch voor sneeuwkettingen geschikt is [vind het zelf ook raar].

kan het te maken hebben met de vrije ruimte in de wielkast?
maar ook daar heb je oplossingen voor.

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 12 jan 2018 15:12

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Heeft denk ik te maken met de speling in de wielkast. Heb je verschillende systemen voor, zoals Spike Spyders, echter las ik tot mijn schrik een paar weken geleden dat dit niet schijnt te mogen in Oostenrijk. Moet ik nog eens uitzoeken.

I can stick uphill ice, on my saucer...

hierbij een andere link:
https://www.sneeuwkettingenstore.com/bandenmaat/23555-18…

met als criteria - skoda - kodiaq - bandenmaat R18

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 12 jan 2018 15:15

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

. Heb je verschillende systemen voor, zoals Spike Spyders, echter las ik tot mijn schrik een paar weken geleden dat dit niet schijnt te mogen in Oostenrijk.

Shane op 12 jan 2018 15:12

Wat ik snel lees is dat zo’n sok niet mag in Duitsland en Oostenrijk, zo’n “loopvlakketting” lijkt wel te mogen.
Maar ik ben niet op de hoogte van de precieze regels.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Zojuist een update gehad en het is inderdaad gerelateerd aan de wielkast. We onze opties eens bekijken.

. Heb je verschillende systemen voor, zoals Spike Spyders, echter las ik tot mijn schrik een paar weken geleden dat dit niet schijnt te mogen in Oostenrijk.

Shane op 12 jan 2018 15:12

Wat ik snel lees is dat zo’n sok niet mag in Duitsland en Oostenrijk, zo’n “loopvlakketting” lijkt wel te mogen.
Maar ik ben niet op de hoogte van de precieze regels.

Veenhoorn op 12 jan 2018 15:20

Ik kan het niet meer vinden, maar zou toch zweren dat het een paar weken geleden op de ANWB site stond. Kon me ook al niet voorstellen dat het niet mocht.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zo zijn er ook sneeuwkettingen met dunne schakels, Pewag levert die. Ik heb ze zelf vorig jaar gekocht omdat er bij mijn auto ook niet erg veel ruimte over is… Wordt ook echt tijd voor een grotere auto, in alle aspecten!

Dan zou half Duitsland volgens mij een probleem moeten hebben inderdaad…

Maar grootste kans dat het niet mag met die Skoda is de ruimte in de wielkast, je kan de boel dan echt stuk rijden. Loopvlakketting is inderdaad de oplossing.

Loopvlakketting is inderdaad de juiste optie. Dat past zelfs op deze:

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/626ce6138bd8870a086030c9...

En die heeft pas echt geen ruimte in de wielkast!

Ik vind het nu wel heel erg vreemd dat Skoda met een SUV op de markt komt, die ze ook uitbrengen met 4x4 en dus interessant is voor de alpen markt, en je dan geen sneeuwkettingen kan gebruiken bij 18’'.

Toch ook niet echt goed doordacht bij VW.

Ik vind het nu wel heel erg vreemd dat Skoda met een SUV op de markt komt, die ze ook uitbrengen met 4x4 en dus interessant is voor de alpen markt, en je dan geen sneeuwkettingen kan gebruiken bij 18’'.

Toch ook niet echt goed doordacht bij VW.

Denis op 12 jan 2018 17:50

Dat hebben ze wel vaker bij VW. Deze commercial zegt alles :D

https://youtu.be/iLZR5ht7W1A

Nu met een Smart.

DrPhil op 8 jan 2018 22:05

Maar waar laat je dan de skis?

Tiny-M op 8 jan 2018 23:05

Cabrio? Dak open en voila! ;)

DSvier op 9 jan 2018 06:00

zal die deze smart rijden??😂😂

null

Ik vind het nu wel heel erg vreemd dat Skoda met een SUV op de markt komt, die ze ook uitbrengen met 4x4 en dus interessant is voor de alpen markt, en je dan geen sneeuwkettingen kan gebruiken bij 18’'.

Toch ook niet echt goed doordacht bij VW.

Denis op 12 jan 2018 17:50

Er was een tijd dat een suv een grote luxe terreinwagen was. Tegenwoordig lijkt alles wat maar extra hoog gezet wordt af fabriek eronder te vallen. Ja, dan krijg je nogal wat miskleunen. Niet alleen bij VAG…

Plaats een reactie