Met welke auto naar wintersport???

Via de garage ook de tip gekregen voor Loopvlakkettingen maar die vinden we nogal prijzig. Dus we gaan waarschijnlijk met een andere auto. Jammer aangezien ik wel met de Kodiaq wilde gaan.

Waar ga je naar toe ?

May the ski force be with you !!

Waar ga je naar toe ?

CJAHulskamp op 12 jan 2018 22:41

En wat zijn de weersverwachtingen.

Ga jaarlijks op wintersport en kan me haast niet meer herinneren kettingen te hoeven leggen. Zelfs niet tijdens een dump naar Valtho omhoog.

En is het niet mogelijk om (tijdelijk) 17" wielen er onder te doen??

Übung macht den meister!!!

Waar ga je naar toe ?

CJAHulskamp op 12 jan 2018 22:41

En wat zijn de weersverwachtingen.

Ga jaarlijks op wintersport en kan me haast niet meer herinneren kettingen te hoeven leggen. Zelfs niet tijdens een dump naar Valtho omhoog.

En is het niet mogelijk om (tijdelijk) 17" wielen er onder te doen??

RFKANGOO op 12 jan 2018 23:49

Exact…

Leuk die wannabe SUV’s en dan eigenlijk nog bijna het beste uit zijn zoals Rogier met een Duster…
Heb je een beetje ‘ruig’ terrein moet je de normale gezinsauto kiezen omdat je ‘stoere’ mannenauto voor al die avontuurlijke trips niet toereikend is of geen sneeuwketting voor te vinden is.

Ikzelf ben jaren en jaren omhoog gereden en dan naar de grote gebieden als Val Tho, Paradiski, Tignes, PdS (Avoriaz), Alpe d’Huez etc.

Vele jaren op goede zomerbanden en de laatste 5 à 6 jaren op een setje winterbanden.

De eerste auto uitgerust met winterbanden was een Giulietta. Zelfs met BMW’s met achterwielaandrijving gewoon op sneeuw omhoog. Sterker nog, heb nog nooit een ketting hoeven leggen.

Heb het thuis geoefend en de instructievideo’s op YT bekeken.
Ik ga minimaal 2x per jaar.

null

null

null

null

null

Niet bepaald weinig sneeuw ofzo maar goed ik schijn nu eenmaal dingen net anders te doen als anders.
Zo beland ik ook niet zo vaak in files richting de wintersport.

Maakt mij geen haar beter natuurlijk echter ik verbaas mij over de ‘troubles’ die anderen meemaken.
Ik probeer altijd de wintersport zo af te stemmen dat ik in meters sneeuw zit, dat lukt altijd vrij aardig.

Waar ga je naar toe ?

CJAHulskamp op 12 jan 2018 22:41

En wat zijn de weersverwachtingen.

Ga jaarlijks op wintersport en kan me haast niet meer herinneren kettingen te hoeven leggen. Zelfs niet tijdens een dump naar Valtho omhoog.

En is het niet mogelijk om (tijdelijk) 17" wielen er onder te doen??

RFKANGOO op 12 jan 2018 23:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze deze weken ook ongebruikt heb gelaten, ondanks dat het door temperaturen overdag boven nul en in de nacht onder 0 er veel ijs op de weg lag. De dagen dat ik de skibus pakte had ik met lopen naar de skibus (25 meter ofzo) moeite zat om overeind te blijven (en nee, dat lag niet aan de inname), zo glad was het.

Maar kettingen? Niet nodig gehad.

Exact…

Leuk die wannabe SUV’s en dan eigenlijk nog bijna het beste uit zijn zoals Rogier met een Duster…
Heb je een beetje ‘ruig’ terrein moet je de normale gezinsauto kiezen omdat je ‘stoere’ mannenauto voor al die avontuurlijke trips niet toereikend is of geen sneeuwketting voor te vinden.

Skifan79 op 13 jan 2018 00:32

Hoho! Een echte SUV, daar heb je geen problemen mee hoor. Daar passen met gemak kettingen om (ook bij 20”) en die gaat ook met gemak in de sneeuw en in het terrein verder dan een duster. Zo’n duster komt er goed uit in vergelijk met al die hoger gezette blokkendozen die meeliften op het succes van de suv (de lifestyle modellen, liefst gewoon met voorwielaandrijving), maar een Range/Cayenne/whatever, dat is toch nog wel andere koek.

Maar ik moet ook wel een beetje gniffelen dat de ‘suv’ thuis gelaten moet worden omdat die wellicht iets anders tegen gaat komen dan ideale weersomstandigheden.

@DSvier Jouw SUV gaat zijn vervanger tegen komen? 😉

@DSvier Graag maak ik kennis met de ‘echte SUV’ die verder komt dan mijn 4x4 Duster ;-)
Evenveel voor vergelijkbare 4x4 zeker maar verder nee. Het is misschien een goedkope auto maar ik kom echt overal…

Brandweer, politie, telefoondiensten etc rijden hier allemaal met de Duster om overal boven te komen.

Click. Click. Peace

@DSvier Graag maak ik kennis met de ‘echte SUV’ die verder komt dan mijn 4x4 Duster ;-)
Evenveel voor vergelijkbare 4x4 zeker maar verder nee. Het is misschien een goedkope auto maar ik kom echt overal…

Brandweer, politie, telefoondiensten etc rijden hier allemaal met de Duster om overal boven te komen.

Rogier op 13 jan 2018 08:24

Zullen we beiden door een rivier van een halve meter diep rijden? ;)

Begrijp me goed, het zal best een hele aardige auto zijn, maar er is altijd baas boven baas. Net zo goed als de Range in het terrein gewoon nog verder komt dan een Cayenne.

@DSvier Jouw SUV gaat zijn vervanger tegen komen? 😉

Marijnt op 13 jan 2018 08:04

Ik begrijp hem even niet.

@Rogier wij kennen allemaal op YT de filmpjes van de ‘Russen’ die stomme dingen uithalen met de Cayenne en vaststaan op strookjes strand.

De tegen is weer te vinden in de marteltesten waaraan de Cayenne wordt onderworpen.

Ik heb hier een paar foto’s geplaatst dat ik op bosbrand brandweer paden heb gereden waar normaal ‘brandweer trucks’ rijden.

Alleen deed ik dat met een Ford Fiesta met voorwielaandrijving, lang leve Google Maps en Maps.me.

Dus ik zou bijna zeggen, wedstrijdje 😉

4x4 is een hele mooie techniek maar de meeste rijders weten, ik zeg nu niet dat jij het niet weet, of het permanente 4-wielaandrijving betreft of niet. Daarnaast lage gearing etc.

Die speel SUV’s waar DSvier het ook niet zo op heeft hebben soms een ‘knopje’ half 50- plussend NL heeft geen idee waarvoor het dient.

Maar wel lekker die hoge instap en dat overzicht. Jaaa ruime wagen…en dan tot de conclusie komen dat de binnenruimte vaak echt om te huilen is.

Hoog op de wielen en de commercial van de uitbundige levensstijl trekt enorm. De denkbeeldige bussluis die men denkt te kunnen pakken maar het niet durven en uiteindelijk met code rood hun dure SUV netjes op de oprit hebben staan omdat ze het zonde vinden om hem in puin te rijden 😉

Jij gebruikt je Duster maximaal en het zal zeker een alleskunner zijn, zeker voor het geld zelfs een extreem goede en dat is toch heerlijk.

Een tevreden Dusterrijder wie hem tot zijn volle benut.

En dan nog, al heb je de beste SUV. Zonder enige kennis ben je alsnog nergens.

En volgens mij is de SUV helemaal niet ontwikkeld om er gekke fratsen mee uit te halen. Die dingen zijn er enkel omdat je met een stoere auto wil rijden maar niet in een echte 4x4 terreinwagen gezien wil worden. Waarom worden ze anders ook geleverd als 2wd??

Übung macht den meister!!!

@DSvier Graag maak ik kennis met de ‘echte SUV’ die verder komt dan mijn 4x4 Duster ;-)

Evenveel voor vergelijkbare 4x4 zeker maar verder nee. Het is misschien een goedkope auto maar ik kom echt overal…

Brandweer, politie, telefoondiensten etc rijden hier allemaal met de Duster om overal boven te komen.

Rogier op 13 jan 2018 08:24

Zullen we beiden door een rivier van een halve meter diep rijden? ;)

Begrijp me goed, het zal best een hele aardige auto zijn, maar er is altijd baas boven baas. Net zo goed als de Range in het terrein gewoon nog verder komt dan een Cayenne.

DSvier op 13 jan 2018 08:47

Zeker een hilux komt in het terrein hoger… maar we hadden het over SUVs

Click. Click. Peace

En dan nog, al heb je de beste SUV. Zonder enige kennis ben je alsnog nergens.

En volgens mij is de SUV helemaal niet ontwikkeld om er gekke fratsen mee uit te halen. Die dingen zijn er enkel omdat je met een stoere auto wil rijden maar niet in een echte 4x4 terreinwagen gezien wil worden. Waarom worden ze anders ook geleverd als 2wd??

RFKANGOO op 13 jan 2018 09:01

Daarom maak ik ook onderscheid tussen echte SUV’s, wat simpelweg grote terreinwagens zijn die van binnen luxe zijn gemaakt, zoals bv de Range Rover. En die is echt ontwikkeld om in het terrein zijn mannetje te staan.

Dan heb je de grote hoop die vooral uiterlijk daarop probeert te lijken. En met die laatste groep heb ik niets. Dat is net zoiets als een Amerikaanse sportauto (Corvette sinds enige tijd uitgezonderd). Het oogt sportief, maar dan houdt het ook op. Ja, wat je daar nou aan hebt?

@DSvier Graag maak ik kennis met de ‘echte SUV’ die verder komt dan mijn 4x4 Duster ;-)

Evenveel voor vergelijkbare 4x4 zeker maar verder nee. Het is misschien een goedkope auto maar ik kom echt overal…

Brandweer, politie, telefoondiensten etc rijden hier allemaal met de Duster om overal boven te komen.

Rogier op 13 jan 2018 08:24

Zullen we beiden door een rivier van een halve meter diep rijden? ;)

Begrijp me goed, het zal best een hele aardige auto zijn, maar er is altijd baas boven baas. Net zo goed als de Range in het terrein gewoon nog verder komt dan een Cayenne.

DSvier op 13 jan 2018 08:47

Zeker een hilux komt in het terrein hoger… maar we hadden het over SUVs

Rogier op 13 jan 2018 09:03

Nou weet ik toch zeker dat ik het had over de Range en de Cayenne. Dus waarom jij nu begint over de hilux?

@Skifan79, dat filmpje van die Rus die vast zit op het strand ken ik. Dat is gewoon een lompe idioot die met de hoge snelheidsbanden denkt dat het ook wel goed komt.

Een beetje vergelijkbaar als op wintersport gaan met zomerbanden ‘want ik heb toch vierwielaandrijving’. En dan blijkt 4 keer 0 ook precies 0. ;)

We gaan naar Montafon [St. Gallenkrich]. Ben ook niet zo bang voor de weg er naar toe maar meer voor dat laatste stukje de heuvel op naar het appartement. We overleven het allemaal wel :)

Waarom zou een Duster niet door een halve meter water heen komen? Als je grip hebt aan de onderkant en je luchtinlaat hoog genoeg zit is het allemaal niet zo spannend…

@DSvier Jouw SUV gaat zijn vervanger tegen komen? 😉

Marijnt op 13 jan 2018 08:04

Ik begrijp hem even niet.

DSvier op 13 jan 2018 08:48

@DSvier omdat jij zegt dat jouw SUV iets anders tegen gaat komen dan de ideale weersomstandigheden en daardoor thuis blijft

Waarom zou een Duster niet door een halve meter water heen komen? Als je grip hebt aan de onderkant en je luchtinlaat hoog genoeg zit is het allemaal niet zo spannend…

Zjanke op 13 jan 2018 10:09

Waaddiepte van de Duster is 35 cm. Dus die gaat dat niet trekken. Cayenne zit op 55 cm. Laatste Range zelfs op 90 cm!

@DSvier Ik heb het over mijn ervaring. Ik rij zelf niet door 50 cm diep water. Daar is het een kwestie van hoger is beter. De door jouw genoemde SUVs zijn niet zomaar wat het merendeel van de mensen als SUV koopt.

Wel rij ik regelmatig door meer dan 35 cm sneeuw. Dan speel ik sneeuwschuiver en dat gaat elke keer boven verwachting goed. Ik kom boven waar alle door jouw genoemde auto’s ook boven komen. En heel vaak kom ik zelfs hoger. In echt off-road terrein (de door jouw genoemde rivier) leg ik het natuurlijk af tegen echte terreinwagens. Maar op besneeuwde en verijsde wegen (verhard en onverhard) heb ik nog nooit een meerdere in een normaal uitgeruste 4x4 hoeven te erkennen. Ongeacht welk model. Op de snelweg / comfort is het allemaal natuurlijk een heel ander verhaal.

Het is zelfs zo, ik heb vrienden en kenissen met allerhande auto’s (Amorok, Navara, Hilux, Landcruiser, Forester), dat ik vaak makkelijker bovenkom op besneeuwde wegen dan die enorme zware bakbeesten met hun brede banden…

*bericht bewerkt door Rogier op 13 jan 2018 11:01

Click. Click. Peace

Waarom zou een Duster niet door een halve meter water heen komen? Als je grip hebt aan de onderkant en je luchtinlaat hoog genoeg zit is het allemaal niet zo spannend…

Zjanke op 13 jan 2018 10:09

Waaddiepte van de Duster is 35 cm. Dus die gaat dat niet trekken. Cayenne zit op 55 cm. Laatste Range zelfs op 90 cm!

DSvier op 13 jan 2018 10:22

Dus op 34 cm doen we het even goed ;-)

Click. Click. Peace

@DSvier Ik heb het over mijn ervaring. Ik rij zelf niet door 50 cm diep water. Daar is het een kwestie van hoger is beter. De door jouw genoemde SUVs zijn niet zomaar wat het merendeel van de mensen als SUV koopt.

Wel rij ik regelmatig door meer dan 35 cm sneeuw. Dan speel ik sneeuwschuiver en dat gaat elke keer boven verwachting goed. Ik kom boven waar alle door jouw genoemde auto’s ook boven komen. En heel vaak kom ik zelfs hoger. In echt off-road terrein (de door jouw genoemde rivier) leg ik het natuurlijk af tegen echte terreinwagens. Maar op besneeuwde wegen (verhard en onverhard) heb ik nog nooit een meerdere in een normaal uitgeruste 4x4 hoeven te erkennen. Ongeacht welk model.

Het is zelfs zo, ik heb vrienden en kenissen met allerhande auto’s (Amorok, Navara, Hilux, Landcruiser, Forester), dat ik vaak makkelijker bovenkom op besneeuwde wegen dan die enorme zware bakbeesten met hun brede banden…

Rogier op 13 jan 2018 10:59

Dat is allemaal waar. Zeker ook dat laatste. In de sneeuw moet je dunne bandjes hebben voor grip.

Waarom zou een Duster niet door een halve meter water heen komen? Als je grip hebt aan de onderkant en je luchtinlaat hoog genoeg zit is het allemaal niet zo spannend…

Zjanke op 13 jan 2018 10:09

Waaddiepte van de Duster is 35 cm. Dus die gaat dat niet trekken. Cayenne zit op 55 cm. Laatste Range zelfs op 90 cm!

DSvier op 13 jan 2018 10:22

Dus op 34 cm doen we het even goed ;-)

Rogier op 13 jan 2018 11:00

Ja, dat wel. ;)

@DSvier Zijn we het toch mooi eens geworden ;-)

Enne een wedstrijdje met een 2x4 ford fiesta durf ik zonder meer aan ;-) @Skifan79

*bericht bewerkt door Rogier op 13 jan 2018 11:08

Click. Click. Peace

Ha ha je heb maar een klein beetje water nodig om in de problemen te komen met een moderne auto zonder mechanische dif.blokkering .

null

In dat zelfde plassje water rijden we met de oude Mercedes 290GD met difblok zo doorheen

In dat zelfde plassje water rijden we met de oude Mercedes 290GD met difblok zo doorheen

Martijn.d op 13 jan 2018 12:30

G is dan ook wel een uitstekende terreinauto. Maar zaken als diff welke je kan blokkeren, lage gearing, enz. heeft wel een aardige impact op hoe ver je kan komen. Het merendeel van de suv’s die nu op de markt komen hebben dat allemaal niet, vooral ook omdat ze door mensen gereden worden voor wie inparkeren al een uitdaging is.

@Rogier @Martijn.d @DSvier datzelfde plasje water had ik met 15cm bodemspeling gewoon gered met de gehuurde Ford Fiesta. Deed gewoon een snorkel uit mijn raampje zodat ik als bestuurder maximale lucht inlaat heb en gewoon ‘gaan’…Ford Fiesta FTW met FWD en zet hem in zijn achteruit en ik heb RWD. Trek de handrem aan en ik heb een prachtige ‘sper’ 😉

Maar goed, iets teveel meetlintjes alhier.

Gelukkig hebben wij de foto’s en mooie verhalen nog.
Wellicht komen wij elkaar onderweg allemaal nog eens gezellig tegen en doen wij ‘wedstrijdje’ wie als eerste op locatie is. Of het nu ruig terrein is of meters sneeuw, allemaal veilig en wel daar geraken moet het credo zijn.

Tot nu toe altijd gelukt en zoals opgemerkt nog nooit een ketting hoeven leggen.

Gelukkig heb ik ook niet de uitdaging iedere dag om ergens een boerenpad in oostenrijk of waar dan ook te hoeven afdalen met de auto iedere dag. Ik stuur de garage in en de hele week is het click, click en zoefff.

Einde van de week, vroem zo de garage uit en avonturen of het zonder sneeuwkettingen lukt.

Als een landcruiser het niet red zou ik het niet even met een fiesta gaan proberen eerlijk gezegd.

Er zijn op youtube hele mooie filmpjes van idioten die in het water de mist in gaan met ee auto. Zou zelf ook niet snel het water ingaan. Het zal maar eens even flink dieper zijn dan je dacht… waterslag is duur!

Plaats een reactie