Met welke auto naar wintersport???

Zoveel mogelijk met trein en bus, snel, zeer comfortabel, en voor mij alleen, super goedkoop (vooral richting Frankrijk) en goed voor milieu!! (vb Beselare Belgie naar Le corbier FR: vetrek 05:00 met auto zoon naar station Lille FlandreFR (37 km). vertrek TGV 05:42; aankomst St Jean de Maurienne 11:31; Vetrek met bus naar Le Corbie om 11:45 aankomst 12:25 .
kostprijs heen 88€ 1é klas zitplaats !! (Terugreis vergelijkbaar maar met tussenstop Lyon)

Reizen naar Oostenrijk (vorarlberg en Salzburg area) zijn iets gecompliceerder maar ook doenbaar (+/-12 hr reistijd)

groetjes

Marc53 op 24 jan 2018 10:34

Lees het onderwerp nog eens aandachtig. ;)

Zoveel mogelijk met trein en bus, snel, zeer comfortabel, en voor mij alleen, super goedkoop (vooral richting Frankrijk) en goed voor milieu!! (vb Beselare Belgie naar Le corbier FR: vetrek 05:00 met auto zoon naar station Lille FlandreFR (37 km). vertrek TGV 05:42; aankomst St Jean de Maurienne 11:31; Vetrek met bus naar Le Corbie om 11:45 aankomst 12:25 .

kostprijs heen 88€ 1é klas zitplaats !! (Terugreis vergelijkbaar maar met tussenstop Lyon)

Reizen naar Oostenrijk (vorarlberg en Salzburg area) zijn iets gecompliceerder maar ook doenbaar (+/-12 hr reistijd)

groetjes

Marc53 op 24 jan 2018 10:34

Lees het onderwerp nog eens aandachtig. ;)

DSvier op 24 jan 2018 10:42

Nou ja, in principe is een bus ook een auto toch? ;-)

🏂

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI, al 9 jaar ondertussen met 235.000km op de teller. Zomerbanden 16 inch, winterbanden 14 inch, trekken zich lekker door alles door en makkie om de ketting op te leggen. Ruimte zat voor 4 personen + dakkoffer. Cruised lekker op 160km/h (meer rijdt ik niet met dakkoffer) Verbruik 5,8 liter. Nu aan het wachten op de CNG variant en dan wordt die ingewisseld. :)

Zoveel mogelijk met trein en bus, snel, zeer comfortabel, en voor mij alleen, super goedkoop (vooral richting Frankrijk) en goed voor milieu!! (vb Beselare Belgie naar Le corbier FR: vetrek 05:00 met auto zoon naar station Lille FlandreFR (37 km). vertrek TGV 05:42; aankomst St Jean de Maurienne 11:31; Vetrek met bus naar Le Corbie om 11:45 aankomst 12:25 .

kostprijs heen 88€ 1é klas zitplaats !! (Terugreis vergelijkbaar maar met tussenstop Lyon)

Reizen naar Oostenrijk (vorarlberg en Salzburg area) zijn iets gecompliceerder maar ook doenbaar (+/-12 hr reistijd)

groetjes

Marc53 op 24 jan 2018 10:34

Lees het onderwerp nog eens aandachtig. ;)

DSvier op 24 jan 2018 10:42

Nou ja, in principe is een bus ook een auto toch? ;-)

Martin9 op 24 jan 2018 10:54

Dan nog is de vraag ‘welke’. ;)

Nee, een bus is geen auto, anders had je met je rijbewijs B er gewoon mee kunnen rijden. Anders had TS wel een andere titel boven dit topic gezet ;)

Zoveel mogelijk met trein en bus, snel, zeer comfortabel, en voor mij alleen, super goedkoop (vooral richting Frankrijk) en goed voor milieu!! (vb Beselare Belgie naar Le corbier FR: vetrek 05:00 met auto zoon naar station Lille FlandreFR (37 km). vertrek TGV 05:42; aankomst St Jean de Maurienne 11:31; Vetrek met bus naar Le Corbie om 11:45 aankomst 12:25 .

kostprijs heen 88€ 1é klas zitplaats !! (Terugreis vergelijkbaar maar met tussenstop Lyon)

Reizen naar Oostenrijk (vorarlberg en Salzburg area) zijn iets gecompliceerder maar ook doenbaar (+/-12 hr reistijd)

groetjes

Marc53 op 24 jan 2018 10:34

Lees het onderwerp nog eens aandachtig. ;)

DSvier op 24 jan 2018 10:42

Nou ja, in principe is een bus ook een auto toch? ;-)

Martin9 op 24 jan 2018 10:54

Dan nog is de vraag ‘welke’. ;)

DSvier op 24 jan 2018 11:16

haha ik reken ‘de bus van St Jean de Maurienne naar Le Corbier om 11:45’ ook gewoon als goed antwoord op de vraag ‘welke auto’… ;-)

🏂

Nee, een bus is geen auto, anders had je met je rijbewijs B er gewoon mee kunnen rijden. Anders had TS wel een andere titel boven dit topic gezet ;)

Marijnt op 24 jan 2018 11:22

Een transporter of vito is toch ook een bus… lol

🏂

haha ik reken ‘de bus van St Jean de Maurienne naar Le Corbier om 11:45’ ook gewoon als goed antwoord op de vraag ‘welke auto’… ;-)

Martin9 op 24 jan 2018 11:50

Dan ben jij bij deze gediskwalificeerd als jurylid. ;)

Skoda Superb III hatchback op 18" winterbanden met sneeuwkettingen.
Daarmee is deze besneeuwde Col de Vars een heuveltje:

null

null

Heb sinds 2 maand deze 530D Xdrive. Zal een ferme verbetering zijn tov mijn 520D zonder Xdrive. Tripje in februari gaat helaas niet door, zal voor maart zijn dus de kans op besneeuwde bergpassen is mss minder, maar naar het schijnt zal het hier in de lage landen ook nog sneeuwen dus zal dan de Xdrive wel uitgebreid testen.

Binnen 5 weken rijd ik rond met een kia carens. Ruimte zat t.o.v onze Peugeot 207 😀

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Mooie auto @Denis

Ik ben pas terug uit midden duitsland met mijn Mecedes 200 C kompressor. ik heb alleen superbenzine getankt. Dan heeft hij toch wat meer vermogen. Verder had ik van die oranje wegrij plaaten bij me. https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/reisartikelen/auto-acces… van de ANWB bij me in het geval dat ik vast zou komen zitten. Zeer handig.

Zaterdagochtend thuisgekomen om 06:00uur vanuit Plagne Soleil met de 3-er (320d automaat)
Vertrek 20:30uur appartementen Le Cervin wat een TOP-week.

Erg leuk al die weercodes in NL totdat je weer eens kijkt wat je allemaal kan treffen onderweg naar de sneeuw of het thuisfront. Heen en terugreis alles prima verlopen, sneeuw in de Ardennen en weer eens achter sneeuwschuivers aangeschoven die tegenwoordig met blauw zwaailicht rijden in Frankrijk. Zowel op de heen- als terugweg.

De auto heeft het weer prima gedaan en zoals eigenlijk al mijn wintersporten ook ditmaal zonder kettingen gewoon weer naar boven kunnen sturen.

Lag er dan wel sneeuw?.. ;-) viel mee hoor.

null

null

null

null
null
null

Ga met een BMW 218d Active Tourer en een stukje met de trein (Tasch->Zermatt)
Maar zou graag met een Range Rover willen gaan.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ga met een BMW 218d Active Tourer en een stukje met de trein (Tasch->Zermatt)
Maar zou graag met een Range Rover willen gaan.

MountainHugger op 11 feb 2018 19:47

Je houdt wel van pech onderweg?

Ik ben pas terug uit midden duitsland met mijn Mecedes 200 C kompressor. ik heb alleen superbenzine getankt. Dan heeft hij toch wat meer vermogen. Verder had ik van die oranje wegrij plaaten bij me. https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/reisartikelen/auto-acces… van de ANWB bij me in het geval dat ik vast zou komen zitten. Zeer handig.

Hulpverlener op 11 feb 2018 16:10

Klopt dat, van dat vermogen bij superbenzine in een normale wagen? @DSvier?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben pas terug uit midden duitsland met mijn Mecedes 200 C kompressor. ik heb alleen superbenzine getankt. Dan heeft hij toch wat meer vermogen. Verder had ik van die oranje wegrij plaaten bij me. https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/reisartikelen/auto-acces… van de ANWB bij me in het geval dat ik vast zou komen zitten. Zeer handig.

Hulpverlener op 11 feb 2018 16:10

Klopt dat, van dat vermogen bij superbenzine in een normale wagen? @DSvier?

Shane op 11 feb 2018 20:56

Ja hoor, kan. Zeker bij geblazen modellen.

Ik had begrepen dat dit ligt aan het oliegehalte. Mijn vorige auto (mondeo) had het ook. Mijn garage destijds voegde aditieven toe. En dan ging hij als een speer. Tot ik in de gaten kreeg dat ik met superbenzine hetzelfde resultaat had. Vorige week in de de bergen ging hij als een speer. Probeer het maar. In de bergen merk je het direct.

@DSvier en hoeveel vermogenstoename (pk/nm), waarvan überhaupt merkbaar zal dat dan zijn?

Lijkt mij als voorbeeld een mooie onderbouwde test.
Tikkeltje discutabel als je 5pk vermogen merkt op een GTI die sowieso meer vermogen levert t.o.v. een C200 kompressor. ;-)

Ik denk dat je het verschil bij je eigen dagelijkse auto wel merkt, ook al is het maar 5 pk op bijvoorbeeld 200pk.
In Duitsland tankte ik vaak bij Aral octaan 102 en had dan wel het idee dat hij sneller werd bij een motor met al 286pk.
Daarna waren op regelmatige basis de bobines kapot, maar dat lag meer aan de techniek ;-) Meen me zelfs te herinneren dat bij motoren met hoog vermogen, octaan 98 aangeraden werd in het verleden…

Mijn ervaring is wel dat je dit niet langs de Autobahn wil tanken, want daar zijn de prijzen wel bizar hoog…

Wat rijden @DSvier en @Shane eigenlijk?

Drikus op 10 jan 2018 10:49

Momenteel een Cayenne Turbo en een Tesla Model S. Maar met beiden rij ik eigenlijk vrij rustig. Niet harder dan 150 km/u op een enkele uitzondering na.

Genoemde snelheden was in het verleden met een RS6 V10 MTM (ruim 750 pk) en een bij Manthey Racing onder handen genomen 911 (996) Turbo die af fabriek was omgebouwd naar GT2 specs met behoud van 4wd (530 pk).

Dat ligt allemaal net wat anders op de weg dan een gewone gezinsauto.

DSvier op 10 jan 2018 12:55

Cayenne en Tesla model S zijn hier ook in de running voor onze volgende.Gisteren aangekomen in Oostenrijk met onze Audi Q7,heerlijk ontspannen rit,ook hele stukken vlot tegen 180 gereden en dan zelfs niet op het linker rijvak,we werden namelijk nog voorbij gestoken 😂
De aangenaamste auto voor in de sneeuw blijft voor ons tot hiertoe nog de Landrover Discovery,alleen is die jammer genoeg fiscaal absoluut oninteressant geworden en is het om die reden maar bij eentje gebleven.

@DSvier en hoeveel vermogenstoename (pk/nm), waarvan überhaupt merkbaar zal dat dan zijn?

Lijkt mij als voorbeeld een mooie onderbouwde test.
Tikkeltje discutabel als je 5pk vermogen merkt op een GTI die sowieso meer vermogen levert t.o.v. een C200 kompressor. ;-)

Berger op 11 feb 2018 21:59

Bij de RS6 scheelde het 50 pk tussen 98 en 102. De ene auto reageert er anders op dan de ander.

Een vriend van mij had zijn Seat leon Cupra getuned. Op V-power, octaan 97, kwam hij uit op 340pk, met octaan 98 van BP kwam hij uit op 350pk, dus ja het heeft zeker effect, maar vooral op turbo- en compressormotoren

Het octaangehalte slaat op de weerstand tegen detonatie. 102 zal dus minder snel ontploffen als 98. Op zich levert dit niet direct meer kracht.
Maar je krijgt dus meer brandstof in de motor, voor deze ontploft. Om meer pk’s te krijgen, moet je ook meer lucht in de motor krijgen.
Een turbo of compressor doet dit beter dan ongeblazen motoren, want ze rammen letterlijk meer lucht in de cilinders.

Hierdoor zie je bij wagens met grote turbo’s ook meer verschil.

Als je je motor begint te tunen en met de timing te spelen, dan zijn er zeker winsten te vinden.

Hoe groter de motor(met turbo/compressor), hoe meer verschil je merkt.

*bericht bewerkt door Brian36 op 12 feb 2018 09:06

Wat rijden @DSvier en @Shane eigenlijk?

Drikus op 10 jan 2018 10:49

Momenteel een Cayenne Turbo en een Tesla Model S. Maar met beiden rij ik eigenlijk vrij rustig. Niet harder dan 150 km/u op een enkele uitzondering na.

Genoemde snelheden was in het verleden met een RS6 V10 MTM (ruim 750 pk) en een bij Manthey Racing onder handen genomen 911 (996) Turbo die af fabriek was omgebouwd naar GT2 specs met behoud van 4wd (530 pk).

Dat ligt allemaal net wat anders op de weg dan een gewone gezinsauto.

DSvier op 10 jan 2018 12:55

Cayenne en Tesla model S zijn hier ook in de running voor onze volgende.Gisteren aangekomen in Oostenrijk met onze Audi Q7,heerlijk ontspannen rit,ook hele stukken vlot tegen 180 gereden en dan zelfs niet op het linker rijvak,we werden namelijk nog voorbij gestoken 😂
De aangenaamste auto voor in de sneeuw blijft voor ons tot hiertoe nog de Landrover Discovery,alleen is die jammer genoeg fiscaal absoluut oninteressant geworden en is het om die reden maar bij eentje gebleven.

Elsvr op 12 feb 2018 08:36

En de laatste disco is aan de achterzijde wel heel erg disco geworden. Je gaat er scheel van kijken…

Ik denk dat je het verschil bij je eigen dagelijkse auto wel merkt, ook al is het maar 5 pk op bijvoorbeeld 200pk.
In Duitsland tankte ik vaak bij Aral octaan 102 en had dan wel het idee dat hij sneller werd bij een motor met al 286pk.
Daarna waren op regelmatige basis de bobines kapot, maar dat lag meer aan de techniek ;-) Meen me zelfs te herinneren dat bij motoren met hoog vermogen, octaan 98 aangeraden werd in het verleden…

Mijn ervaring is wel dat je dit niet langs de Autobahn wil tanken, want daar zijn de prijzen wel bizar hoog…

Bernard op 12 feb 2018 08:34

286 pk… M3 E36?

Van het weekend de dakdragers gemonteerd en uitgeprobeerd :)

null

Of eigenlijk gewoon een excuus om te spammen…

Ik denk dat je het verschil bij je eigen dagelijkse auto wel merkt, ook al is het maar 5 pk op bijvoorbeeld 200pk.

In Duitsland tankte ik vaak bij Aral octaan 102 en had dan wel het idee dat hij sneller werd bij een motor met al 286pk.
Daarna waren op regelmatige basis de bobines kapot, maar dat lag meer aan de techniek ;-) Meen me zelfs te herinneren dat bij motoren met hoog vermogen, octaan 98 aangeraden werd in het verleden…

Mijn ervaring is wel dat je dit niet langs de Autobahn wil tanken, want daar zijn de prijzen wel bizar hoog…

Bernard op 12 feb 2018 08:34

286 pk… M3 E36?

DSvier op 12 feb 2018 09:36

Klopt, een kenner? Ideale auto voor in de alpen.

Van het weekend de dakdragers gemonteerd en uitgeprobeerd :)

null

Of eigenlijk gewoon een excuus om te spammen…

franksplinter op 12 feb 2018 09:45

Ziet er uit als een perfect wagenpark ;-)

Plaats een reactie