Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het daar op deze dagen op de EHBO posten aan toegaat. Met zoveel drukte en relatief veel beginnende wintersporters moet dat bijna wel een klein slagveld zijn toch?

HN65 op 30 dec 2017 11:20

Ik heb regelmatig sneeuwscooters zien gaan met zwaailichten. Maar volgens mij geen ernstige dingen.
Maar ik heb er dingen gezien… echt onverantwoord. Dat je beginnend wintersporter bent, prima, maar gaan geen risico’s nemen. Verder zeg ik er maar niks over…😉

*bericht bewerkt door Eliza op 30 dec 2017 13:07

Voorlopig nog geen winterweer, maar voor het eerst deze winter zijn er wat voorzichtige aanwijzingen dat er in de tweede januariweek met een noordoostelijke stroming koude lucht naar West-Europa stroomt. Dan zou er in elk geval weer kunstsneeuw gemaakt kunnen worden, en daar moet Winterberg het toch voornamelijk van hebben. Hopelijk verdwijnt dit koude scenario niet meteen weer uit beeld, want het is zoals weerman Jan Versteegt destijds al zei: in koude winters zijn de zachte oplossingen meestal koud, in zachte winters zijn de koude oplossingen meestal zacht.

Maar ik heb er dingen gezien… echt onverantwoord. Dat je beginnend wintersporter bent, prima, maar gaan geen risico’s nemen. Verder zeg ik er maar niks over…😉

Eliza op 30 dec 2017 13:06

tsja, inderdaad goede conclusie. Want onze huidige huidige maatschappij is en velen zijn er op ingericht om vooral eigen grenzen over te gaan. ‘Beleef ! …’

Ik overwoog ook om naar winterberg te gaan gisteren, echter gezien de onheilspellende berichten richting Vogezen getrokken. Deze foto is op drukte moment van de dag aan de lift. 😁

null

*bericht bewerkt door Wim7 op 30 dec 2017 19:16

better to be off piste, then to be pisted off

Mmm, de webcams nu zijn wel erg dramatisch. Ben blij dat ik pas op 1 februari hoop te gaan. Zus is helaas niet zo flexibel met dagen dus moet het van tevoren plannen, anders zou ik zeker wel een moment doordeweeks met goede sneeuw kiezen.

Nu in elk geval wel voor doordeweeks gepland, maar dan pas 1 februari, historisch gezien is het dan qua sneeuwhoogte het meest sneeuwzeker. Paar jaar geleden begin februari paar dagen geweest, toen geluk gehad iedere dag klein beetje verse sneeuw gehad.

Is het trouwens nog steeds zo dat je om een skipas te halen, gewoon naar de lift skiet en dan bij de lift een pas kan kopen? (bijv bij schneeuwitchen?)

De gasten hebben vandaag goede pistes met heer en der een bruine plek en geen wachttijden gehad. Slechts enkele buien na en zeer onstuimige nacht.
Pistes zijn nog heel redelijk en de meeste houden het voorlopig nog wel vol.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik vind de webcambeelden er nog best aardig uitzien, gelet op de belachelijk hoge temperaturen. Jammer dat behalve Winterberg alleen Willingen nog een heel beperkt aanbod heeft. Hunau ook gesloten, dus alles concentreert zich op Winterberg. Hopelijk toch die “Wintereinbruch” in de tweede januariweek.

Nu zou hier de Snowfarming van nut zijn… .

Nu zou hier de Snowfarming van nut zijn… .

Frank66 op 31 dec 2017 18:11

Door de warme maand maart was er te weinig over om op te slaan

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het sneeuwt flink door. Nu ca 2 cm en het is nodig ook. Pistes waren vandaag een stuk slechter dan gisteren, maar deze sneeuwval die nog even doorgaat zal het plaatje flink veranderen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Er is vanavond weer wat sneeuw gevallen en ook buiten de pistes is het nu weer wit. Volgens wetter-sauerland.de blijft het komende dagen op het randje met de sneeuwgrens. Hoop dat dat randje net naar sneeuw neigt. Volgende week lijkt het in ieder geval iets kouder te worden.

Volgende week nog steeds een wat grotere kans op droger weer met in de hogere delen serieuze vorst. De sneeuwkanonnen zouden dan weer aan kunnen, en dat zou de situatie flink kunnen verbeteren, ook in bijvoorbeeld Bödefeld, Willingen en Altastenberg, waar momenteel niet (Bödefeld) of nauwelijks wintersport mogelijk is.

Wij gaan volgende week (12 Jan) een weekend. Hoop zo dat de kou wat doorzet en er sneeuw valt. We zitten dichtbij Willingen. Het ziet er nu totaal niet best uit met maar 2 liften open.

Iemand de afgelopen dagen in winterberg geweest? Hoe is de drukte en de sneeuw?

Wij gaan volgende week (12 Jan) een weekend. Hoop zo dat de kou wat doorzet en er sneeuw valt. We zitten dichtbij Willingen. Het ziet er nu totaal niet best uit met maar 2 liften open.

skieen1415 op 3 jan 2018 10:14

Ik ben er dan ook. Ik vertrek donderdag op vrijdag rond 4:00 uur naar Willingen om daar een dag te snowboarden. Mocht het niks nog zo slecht zijn rijd ik gelijk door naar Winterberg, waar ik overnacht dat weekend. Vorig jaar was het beter in ieder geval…

Carnas on Tour

Pistes in Winterberg zijn in de ochtend bijna allemaal goed, maar vooral de steilere worden in de loop van de dag snel minder. Piste 9 is de beste momenteel.
Alleen de Herrloh (vandaag met wat moeite nog wel af te dalen), de steile pistes naast de schans, de Landal-sleper en de blauwe piste op de Kappe zijn dicht. Alle grotere liften draaien bij vandaag geen of nauwelijks wachttijden en ook gisteren was het niet erg druk.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

We gaan met het gezin een eerste maal naar winterberg, te vertrekken op 9 februari. Zoals het er nu naar uitziet zal ik eerder wandelschoenen moeten inpakken dan de ski’s… :‘’'(

We gaan met het gezin een eerste maal naar winterberg, te vertrekken op 9 februari. Zoals het er nu naar uitziet zal ik eerder wandelschoenen moeten inpakken dan de ski’s… :‘’'(

davidjacobs op 4 jan 2018 15:05

Als het nu 9 Januari was dan waren de condities misschien nog een beetje twijfelachtig. 9 februari is nog zo immens ver weg daar valt nog helemaal niets maar dan ook totaal niets over te zeggen. Als het 2 dagen flink vriest kunnen ze bij compleet groene pistes zoveel kunstsneeuw spuiten dat ze al de volledige hoofdas van het gebied kunnen openen. Aangezien ze niet meer van 5 dagen betrouwbaar het weer vooruit kunnen voorspellen hebben ze in theorie nog 30 dagen om kunstsneeuw te spuiten, daarnaast kan het in theorie dan ook nog eens 30 dagen flink sneeuwen. Je moet je vooral nog geen zorgen maken dus. Wij gaan de 22e jan voor 4 dagen en ook daarvoor maak ik me nog geen enkele zorg.

Born to Ride

We gaan met het gezin een eerste maal naar winterberg, te vertrekken op 9 februari. Zoals het er nu naar uitziet zal ik eerder wandelschoenen moeten inpakken dan de ski’s… :‘’'(

davidjacobs op 4 jan 2018 15:05

Als het nu 9 Januari was dan waren de condities misschien nog een beetje twijfelachtig. 9 februari is nog zo immens ver weg daar valt nog helemaal niets maar dan ook totaal niets over te zeggen. Als het 2 dagen flink vriest kunnen ze bij compleet groene pistes zoveel kunstsneeuw spuiten dat ze al de volledige hoofdas van het gebied kunnen openen. Aangezien ze niet meer van 5 dagen betrouwbaar het weer vooruit kunnen voorspellen hebben ze in theorie nog 30 dagen om kunstsneeuw te spuiten, daarnaast kan het in theorie dan ook nog eens 30 dagen flink sneeuwen. Je moet je vooral nog geen zorgen maken dus. Wij gaan de 22e jan voor 4 dagen en ook daarvoor maak ik me nog geen enkele zorg.

Matthias123 op 4 jan 2018 15:08

Ik hoop dat je gelijk krijgt :)
Met kunstsneeuw kunnen ze idd heel veel. Maar die vorst is toch echt wel noodzakelijk.

Ik twijfel nog: Morgen een dagje Winterberg of Zoetermeer. Iemand een onderbouwd advies qua drukte/ condities?

Vandaag even de webcams van Zoetermeer bekeken… echt heel druk. Daar ga je denk niet echt veel plezier beleven.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik twijfel nog: Morgen een dagje Winterberg of Zoetermeer. Iemand een onderbouwd advies qua drukte/ condities?

JurriaanKok op 4 jan 2018 18:47

Winterberg! Ook al zijn pistes matig, das nog altijd beter dan in Zoetermeer.

Pistes waren matig vandaag, maar is niet zo gek met alle regen van afgelopen dagen en huidige plustemperaturen. Maar desondanks ligt er zeker nog voldoende sneeuw (waren wij echt verbaasd over) en hebben wij ons prima vermaakt met 2 kleine kids van 4 en 7.

Kappe blijft favoriete piste en deze ligt er nog prima bij.

Drukte viel me overigens mee vandaag ondanks dat alle parkeerplaatsen goed vol stonden. Brembergkopflift blijft op een of andere manier een drukke lift maar deze is redelijk simpel te vermijden.

We gaan met het gezin een eerste maal naar winterberg, te vertrekken op 9 februari. Zoals het er nu naar uitziet zal ik eerder wandelschoenen moeten inpakken dan de ski’s… :‘’'(

davidjacobs op 4 jan 2018 15:05

Als het nu 9 Januari was dan waren de condities misschien nog een beetje twijfelachtig. 9 februari is nog zo immens ver weg daar valt nog helemaal niets maar dan ook totaal niets over te zeggen. Als het 2 dagen flink vriest kunnen ze bij compleet groene pistes zoveel kunstsneeuw spuiten dat ze al de volledige hoofdas van het gebied kunnen openen. Aangezien ze niet meer van 5 dagen betrouwbaar het weer vooruit kunnen voorspellen hebben ze in theorie nog 30 dagen om kunstsneeuw te spuiten, daarnaast kan het in theorie dan ook nog eens 30 dagen flink sneeuwen. Je moet je vooral nog geen zorgen maken dus. Wij gaan de 22e jan voor 4 dagen en ook daarvoor maak ik me nog geen enkele zorg.

Matthias123 op 4 jan 2018 15:08

Ik hoop dat je gelijk krijgt :)
Met kunstsneeuw kunnen ze idd heel veel. Maar die vorst is toch echt wel noodzakelijk.

davidjacobs op 4 jan 2018 15:20

ik ga 1 februari, gelet op dat de voorjaarsvakantie nog moet komen neem ik aan dat als het koud is, er maximaal sneeuw gemaakt wordt, (zag op webcam dat de reservoirs weer bijgevuld zijn) komen nog wat koude dagen aan, dus maak me vooralsnog geen zorgen…

Op een deel van de skipistes staan de kanonnen vanavond weer aan. Op de slalomhang nog niet. Actuele temperatuur is -2.

Op een deel van de skipistes staan de kanonnen vanavond weer aan. Op de slalomhang nog niet. Actuele temperatuur is -2.

Frank9 op 7 jan 2018 18:34

De temperatuur is nog steeds langzaam verder aan het zakken dus de rest zal in de loop van de avond ook nog wel aan gaan. Winterberg heeft weer eens de pech dat het er zo ontzettend vaak mistig is waardoor het dauwpunt weer niet veel onder de werkelijke temperatuur ligt. Als het daar net zo vaak helder zou zijn als in Nederland konden ze 3x zo vaak sneeuw spuiten als dat ze nu kunnen. Winterberg heeft rond de 100 mistdagen op een jaar.

Born to Ride

Hoop dat de sneeuwkanonnen in Winterberg snel weer sneeuw kunnen maken !
Als de pistes nog open zijn gaan we de 17de een dag naar Winterberg.

Wij zijn van plan om komende vrijdag (een eerste keer) naar daar te gaan.
Hopelijk wat pistes open dan!

Op dit moment is het -1.7 in Winterberg maar ook mistig dus met hoge luchtvochtigheid. De kanonnen staan niet aan. Hopelijk wordt het vannacht nog wat kouder zodat ze weer aan kunnen. Voorlopig blijven er zat pistes open.

De beste lange termijn weersvoorspelling voor Wintrerberg
http://www.wetterdienst.de/Europawetter/Kahler_Asten~2894170…

Aanstaande donderdag, en dan anderhalve week lang, kouder met dag en nacht vorst op de Kahler Asten. In het dorp dus in de nacht onder nul, en overdag net erboven. Volgens de huidige voorspelling nieuwe dooi aanval in het weekend van de 20e. Maar dat is dermate ver vooruit dat het volkomen onbetrouwbaar is. Als je nog gaat, gewoon de link hierboven in je favorieten zetten en dagelijks kijken wat er verandert ;)

The older I get, the better I was

Wij zijn van plan om komende vrijdag (een eerste keer) naar daar te gaan.
Hopelijk wat pistes open dan!

jarnodebakker op 8 jan 2018 19:34

De pistes van de hoofdas zijn dan open en als ik de nieuwste kaarten mag geloven is de dooi dan ook voorbij. De pistes zijn dan naar verwachting hard (slijpen!!!) en je moet rekening houden dat de dooi wel her en der schade heeft aangericht en sommige pistes dus smaller dan normaal zullen zijn.

Vanaf zaterdag wordt het waarschijnlijk geleidelijk beter, maar met name de temperatuurverwachting is lastig, 1 Nacht kunnen besneeuwen bij -3 tot -5 of helemaal niet komende vrijdag op zaterdagnacht is een wereld van verschil… We wachten af.

Ik verwacht net als afgelopen weekend geen grote drukte (wachttijden waren er nauwelijks!)

Kaarten voor verse sneeuw van boven in de loop van volgende week zijn vooralsnog gunstig…

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 09 jan 2018 12:38

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie