Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Wij zijn er vanaf morgenavond t/m vrijdag. Ben benieuwd!

De beste lange termijn weersvoorspelling voor Wintrerberg
http://www.wetterdienst.de/Europawetter/Kahler_Asten~2894170…

Aanstaande donderdag, en dan anderhalve week lang, kouder met dag en nacht vorst op de Kahler Asten. In het dorp dus in de nacht onder nul, en overdag net erboven. Volgens de huidige voorspelling nieuwe dooi aanval in het weekend van de 20e. Maar dat is dermate ver vooruit dat het volkomen onbetrouwbaar is. Als je nog gaat, gewoon de link hierboven in je favorieten zetten en dagelijks kijken wat er verandert ;)

Onnem op 8 jan 2018 22:13

Bedankt voor je link die ga ik voortaan gebruiken.

Wij zijn van plan om komende vrijdag (een eerste keer) naar daar te gaan.

Hopelijk wat pistes open dan!

jarnodebakker op 8 jan 2018 19:34

De pistes van de hoofdas zijn dan open en als ik de nieuwste kaarten mag geloven is de dooi dan ook voorbij. De pistes zijn dan naar verwachting hard (slijpen!!!) en je moet rekening houden dat de dooi wel her en der schade heeft aangericht en sommige pistes dus smaller dan normaal zullen zijn.

Vanaf zaterdag wordt het waarschijnlijk geleidelijk beter, maar met name de temperatuurverwachting is lastig, 1 Nacht kunnen besneeuwen bij -3 tot -5 of helemaal niet komende vrijdag op zaterdagnacht is een wereld van verschil… We wachten af.

Ik verwacht net als afgelopen weekend geen grote drukte (wachttijden waren er nauwelijks!)

Kaarten voor verse sneeuw van boven in de loop van volgende week zijn vooralsnog gunstig…

Harry(Winterberg) op 9 jan 2018 12:34

Ook bedankt voor u reactie! we gaan het zien volg2nde week woensdag.

Wij zijn er vanaf morgenavond t/m vrijdag. Ben benieuwd!

franksplinter op 9 jan 2018 12:56

Laat je even weten hoe het daar is? 😊

Wij zijn er vanaf morgenavond t/m vrijdag. Ben benieuwd!

franksplinter op 9 jan 2018 12:56

Dat zijn niet de beste dagen… Dooi, maar wel rustig, vanaf vrijdag wordt het geleidelijk beter

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 09 jan 2018 20:37

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik plan zondag en maandag een korte skitrip.
Ben aan het twijfelen tussen Vogezen (La Bresse) of Winterberg.
Winterberg heeft mijn voorkeur omdat het 1u minder rijden is, wel kortere pistes maar betere liftinfrastructuur en kunstsneeuw installaties
In La Bresse zou er wel nog 70cm sneeuw liggen op de toppen, hoewel het daar ook geregend heeft.

De temperatuur gaat vanaf Vrijdag in beide plaatsen onder nul, ik vrees wat voor harde ijzige pistes
Gaan de kanonnen kunnen werken in Winterberg om de pistes van verse sneeuw te voorzien?

Voordeel van de mindere condities is waarschijnlijk minder druk op zondag…

Ik vertrek vrijdagochtend vroeg voor een lang weekend naar Winterberg en zal af en toe eens een update plaatsen hier. Iemand die nu al ter plekke is en wat kan zeggen over de pistes?

En een vraag: komende nachten steeds 1 graad vriezen, is dat genoeg om de sneeuwkanonnen aan te zetten? Of iemand die misschien weet wanneer zo’n organisatie ze aan zou zetten?

Ik vertrek vrijdagochtend vroeg voor een lang weekend naar Winterberg en zal af en toe eens een update plaatsen hier. Iemand die nu al ter plekke is en wat kan zeggen over de pistes?

En een vraag: komende nachten steeds 1 graad vriezen, is dat genoeg om de sneeuwkanonnen aan te zetten? Of iemand die misschien weet wanneer zo’n organisatie ze aan zou zetten?

bversteegen op 10 jan 2018 20:52

Dat ligt aan een hoop meer factoren dan alleen de temperatuur. Bij -1 met een luchtvochtigheid van 50% heb je een enorm laag douwpunt en zullen ze zeker nu het matig is qua sneeuw bijspuiten, bij 95% of hoger (wat helaas zeer veel voorkomt in Winterberg) is het geen doen om sneeuw bij te spuiten. Het is te hopen dat het af en toe open trekt en dat de temperatuur snachts net een paar graden verder zakt. Volgende week zie het er qua temperatuur een stuk beter uit, maar daar heb je helaas niet zoveel aan ;)

Born to Ride

De temperatuur waarbij sneeuwkanonnen kunnen werken is afhankelijk van de luchtvochtigheid. Meestal is dat pas -3 of -4. Er gaat waarschijnlijk wel weer natuursneeuw vallen, komende week, volgens Sauerland-Wetter.

Ik vertrek vrijdagochtend vroeg voor een lang weekend naar Winterberg en zal af en toe eens een update plaatsen hier. Iemand die nu al ter plekke is en wat kan zeggen over de pistes?

En een vraag: komende nachten steeds 1 graad vriezen, is dat genoeg om de sneeuwkanonnen aan te zetten? Of iemand die misschien weet wanneer zo’n organisatie ze aan zou zetten?

bversteegen op 10 jan 2018 20:52

Möppi (pistes Poppenberg, Kleine Büre, Sürenberg kan dankzij een waterkoeler bij een dauwpunt van boven -2 al sneeuwen, de rest heeft echt minimaal -2 nodig. Bij droge lucht is het daarom toch mogelijk om bij positieve temperaturen sneeuw te maken. Bij +4 graden en 60% luchtvochtigheid is het dauwpunt net onder -3 graden bijvoorbeeld.
Rekenmodule hier: http://www.weerschip.nl/calc_Td.php

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 10 jan 2018 21:32

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Thanks voor de reacties! Inderdaad, gaan eigenlijk net een weekje te vroeg.

Als ik de calculator van Harry gebruik kom ik met een luchtvochtigheid van 95% en omgevingstemperatuur van -2 op een dauwpunt van -2,7, in theorie dus genoeg voor de ‘overige’ sneeuwkanonnen. Of maak ik hier nu een hele verkeerde aanname door over de hoge luchtvochtigheid heen te stappen?

Thanks voor de reacties! Inderdaad, gaan eigenlijk net een weekje te vroeg.

Als ik de calculator van Harry gebruik kom ik met een luchtvochtigheid van 95% en omgevingstemperatuur van -2 op een dauwpunt van -2,7, in theorie dus genoeg voor de ‘overige’ sneeuwkanonnen. Of maak ik hier nu een hele verkeerde aanname door over de hoge luchtvochtigheid heen te stappen?

bversteegen op 10 jan 2018 22:29

Hier kan je mooi alle weerdata daar live zien. Let wel dit is de top van de kahler asten, het gebied ligt zo’n 40-250m lager
https://nl.bergfex.com/nordrhein-westfalen/wetter/stationen/…

Born to Ride

Hier kan je mooi alle weerdata daar live zien. Let wel dit is de top van de kahler asten, het gebied ligt zo’n 40-250m lager
https://nl.bergfex.com/nordrhein-westfalen/wetter/stationen/…

Matthias123 op 10 jan 2018 23:15

Vandaag zal er geen sneeuw gemaakt precies, luchtvochtigheid van bijna 95% en positieve temperaturen…

Hier kan je mooi alle weerdata daar live zien. Let wel dit is de top van de kahler asten, het gebied ligt zo’n 40-250m lager

https://nl.bergfex.com/nordrhein-westfalen/wetter/stationen/…

Matthias123 op 10 jan 2018 23:15

Vandaag zal er geen sneeuw gemaakt precies, luchtvochtigheid van bijna 95% en positieve temperaturen…

Triple-T op 11 jan 2018 10:48

Het is wel een redelijk klassiek weerbeeld in de winter in Winterberg. Mist en temperaturen net onder of boven het vriespunt

Born to Ride

Hier kan je mooi alle weerdata daar live zien. Let wel dit is de top van de kahler asten, het gebied ligt zo’n 40-250m lager

https://nl.bergfex.com/nordrhein-westfalen/wetter/stationen/…

Matthias123 op 10 jan 2018 23:15

Vandaag zal er geen sneeuw gemaakt precies, luchtvochtigheid van bijna 95% en positieve temperaturen…

Triple-T op 11 jan 2018 10:48

Verwacht je dat dit bijvoorbeeld een zaterdag wel al kan? Dan gaan de temperaturen naar -2 / -1 en zondag zelfs al naar -4/-1.

*bericht bewerkt door bversteegen op 11 jan 2018 12:56

Ik verwacht dat er vrijdag op zaterdag niets mogelijk is, het blijft dan rond het vriespunt. Zaterdag op zondag misschien, maar nog niet zeker (grensbereik, ook bij wél besneeuwen relatief kleine hoeveelheid) en zondag op maandag is het wel waarschijnlijk dat er sneeuw geproduceerd kan worden.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het ziet er niet best uit voor ons. Wij verblijven dit weekend in de buurt van Brilon/Marsberg.
We hadden graag in Willingen willen skiën. Maar dat ziet er niet best uit. Is er überhaupt een piste open? ik zie geen enkel leven op de live camera’s volgens mij.

Dan toch maar doorrijden naar Winterberg? hopelijk is het daar dan niet te druk zaterdag… :(

Ik vertrek vrijdagochtend vroeg voor een lang weekend naar Winterberg en zal af en toe eens een update plaatsen hier. Iemand die nu al ter plekke is en wat kan zeggen over de pistes?

En een vraag: komende nachten steeds 1 graad vriezen, is dat genoeg om de sneeuwkanonnen aan te zetten? Of iemand die misschien weet wanneer zo’n organisatie ze aan zou zetten?

bversteegen op 10 jan 2018 20:52

Wij zitten er nu. Vroeg in de ochtend is het ok. Maar het wordt gedurende de ochtend al snel slechter. Zeker als de 11 uur passen erbij komen en het wat drukker wordt. Maar goed, het is überhaupt knap dat ze nog zoveel pistes open weten te houden dus ik klaag niet :)

Zoals ik hier al had gezegd vertrekken wij vanacht (4:00 - 4:15) richting Winterberg vàit richting Antwerpen.

De GPS stuurt ons langs de A67 richting Essen, gevolgd door de A40 langs Dortmund en dan de A445/A46 tot aan Bestwig en dan richting Winterberg.

Iemand ervaring of dit een interessante route is ivm verkeer?

Al bedankt!

Richting winterberg vanaf Antwerpen is het makkelijkst via aachen en dan naar Olpe en vanaf daar binnendoor. Over Dortmund is vaak een garantie voor file.

Born to Ride

Het ziet er niet best uit voor ons. Wij verblijven dit weekend in de buurt van Brilon/Marsberg.
We hadden graag in Willingen willen skiën. Maar dat ziet er niet best uit. Is er überhaupt een piste open? ik zie geen enkel leven op de live camera’s volgens mij.

Dan toch maar doorrijden naar Winterberg? hopelijk is het daar dan niet te druk zaterdag… :(

skieen1415 op 11 jan 2018 13:20

Nee, er wordt geen grote drukte verwacht

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het ziet er niet best uit voor ons. Wij verblijven dit weekend in de buurt van Brilon/Marsberg.
We hadden graag in Willingen willen skiën. Maar dat ziet er niet best uit. Is er überhaupt een piste open? ik zie geen enkel leven op de live camera’s volgens mij.

Dan toch maar doorrijden naar Winterberg? hopelijk is het daar dan niet te druk zaterdag… :(

skieen1415 op 11 jan 2018 13:20

Ik denk dat enkel de Sonnenhang piste open is (nr 14) zoals op de foto in dit topic
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/391400

Het ziet er niet best uit voor ons. Wij verblijven dit weekend in de buurt van Brilon/Marsberg.

We hadden graag in Willingen willen skiën. Maar dat ziet er niet best uit. Is er überhaupt een piste open? ik zie geen enkel leven op de live camera’s volgens mij.

Dan toch maar doorrijden naar Winterberg? hopelijk is het daar dan niet te druk zaterdag… :(

skieen1415 op 11 jan 2018 13:20

Ik denk dat enkel de Sonnenhang piste open is (nr 14) zoals op de foto in dit topic
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/391400

Triple-T op 11 jan 2018 20:22

Hopelijk kunnen ze de sneeuwkanonnen nog aanzetten zodat we hier zondag kunnen skiën dan.

Het ziet er niet best uit voor ons. Wij verblijven dit weekend in de buurt van Brilon/Marsberg.

We hadden graag in Willingen willen skiën. Maar dat ziet er niet best uit. Is er überhaupt een piste open? ik zie geen enkel leven op de live camera’s volgens mij.

Dan toch maar doorrijden naar Winterberg? hopelijk is het daar dan niet te druk zaterdag… :(

skieen1415 op 11 jan 2018 13:20

Ik denk dat enkel de Sonnenhang piste open is (nr 14) zoals op de foto in dit topic
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/391400

Triple-T op 11 jan 2018 20:22

Hopelijk kunnen ze de sneeuwkanonnen nog aanzetten zodat we hier zondag kunnen skiën dan.

skieen1415 op 12 jan 2018 09:12

Houd er rekening mee dat zondag overdag op veel pistes de sneeuwkanonnen aan blijven staan!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ga het nog even afwachten tot het volgende weekend, maar de sneeuwverwachting voor volgende week tem woensdag is niet vet.
Maar enkele centimeters erbij, hopelijk donderdag en vrijdag toch nog een 10cm extra

Hopelijk kunnen ze de sneeuwkanonnen nog aanzetten zodat we hier zondag kunnen skiën dan. [post]skieen1415 op 12 jan 2018 09:12[/post][/quote]
Houd er rekening mee dat zondag overdag op veel pistes de sneeuwkanonnen aan blijven staan! [post]Harry(Winterberg) op 12 jan 2018 12:24[/post][/quote]

Dat klinkt ook nog niet echt super fantastisch :( haha

Ik was er aan 't begin van t seizoen en toen stonden de kanonnen ook aan. Het is irritant, maar als het niet hard waait, prima te doen. Gewoon buff mee.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ga het nog even afwachten tot het volgende weekend, maar de sneeuwverwachting voor volgende week tem woensdag is niet vet.
Maar enkele centimeters erbij, hopelijk donderdag en vrijdag toch nog een 10cm extra

Triple-T op 12 jan 2018 13:15

Van dinsdag tm zaterdag 20-60 cm in de prognoses. Als we een voltreffer met een treuzelend lagedrukgebied krijgen durf ik zelfs richting de meter te gaan. …

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ga het nog even afwachten tot het volgende weekend, maar de sneeuwverwachting voor volgende week tem woensdag is niet vet.

Maar enkele centimeters erbij, hopelijk donderdag en vrijdag toch nog een 10cm extra

Triple-T op 12 jan 2018 13:15

Van dinsdag tm zaterdag 20-60 cm in de prognoses. Als we een voltreffer met een treuzelend lagedrukgebied krijgen durf ik zelfs richting de meter te gaan. …

Harry(Winterberg) op 12 jan 2018 14:29

Je kan zo bij Hajo als backup aan de slag zie ik.

Born to Ride

Ik ga het nog even afwachten tot het volgende weekend, maar de sneeuwverwachting voor volgende week tem woensdag is niet vet.

Maar enkele centimeters erbij, hopelijk donderdag en vrijdag toch nog een 10cm extra

Triple-T op 12 jan 2018 13:15

Van dinsdag tm zaterdag 20-60 cm in de prognoses. Als we een voltreffer met een treuzelend lagedrukgebied krijgen durf ik zelfs richting de meter te gaan. …

Harry(Winterberg) op 12 jan 2018 14:29

Dat is optimistisch…
Heb al iets vastgelegd voor zondag en maandag, dus laten we hopen dat je gelijk krijgt…

Plaats een reactie