Sneeuwsituatie Winterberg (deel 2)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ze verwachten het maar zeker is het niet. Houd de website http://www.skiliftkarussell.de in de gaten, of hun Facebook.

Wij hebben aanstaande zaterdag in het vizier om in Winterberg te gaan kijken, maar volgens diverse weerberichten staat er vanaf vandaag t/m zondag een krachtige wind(kracht 7). Lijkt me dat dit de eventuele sneeuw productie en sneeuwval geen goed zal doen. Nog maar even afwachten of dit wellicht nog iets afzwakt, en of het gebied überhaupt open zal gaan.

Er wordt wel wat wind voorspeld, maar op de webcams ziet het sneeuwdek er redelijk goed uit op de meeste pistes. Denk dat het ook vooral de vraag was hoe het zich gisteren en deels vandaag zou houden met de iets hogere temperaturen en regen.

Ik heb ergens gezien (denk hun facebook) dat ze vandaag wellicht iets gaan zeggen…ben benieuwd, zou er zondag wel even heen willen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik verwacht dat in het weekend nagenoeg alles zal draaien.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

En vanaf vrijdagmiddag nieuwe sneeuwval. Ik verwacht het ook. Inderdaad wel wat wind maar het is geen windgevoelig gebied.

Zelfs de nordhang? En de blauwe bij de Kappe zal ook sowieso wel dicht blijven toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 De Nordhang zal denk ik pas in de kerstvakantie openen mits er voldoende sneeuw ligt. De blauwe op de Kappe is afgelopen zomer verbreed en voorzien van extra sneeuwkanonnen dus ik verwacht dat die ook wel open is.

Born to Ride

Nordhang zou me ook verbazen, maar toch is dat jammer, ik vind het een hele fijne piste. Dat van die blauwe bij de Kappe wist ik niet, dat is goed nieuws!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Update:

Wir starten am zweiten Adventswochenende in die Saison. Ab Freitag soll nach und nach die Hauptachse seiner Lifte an den Start gehen. Dazu gehören mindestens sieben Skilifte. Laufen werden zunächst die Lifte in der Remmeswiese, am Flutlichthang, am Poppenberg, an der Mattenschanze und der Brembergkopf. Bis Samstag sollen Büre-Bremberg-Express und Kleine Büre hinzukommen. Je nach Wetterlage könnte die Hauptachse in Richtung Schneewittchenhang und Kappe ausgeweitet werden. Ob der Rodellift an der Astenstraße laufen wird, ist noch nicht sicher. Ob das Angebot in der kommenden Woche in vollem Umfang aufrecht erhalten wird, müssen wir aktuell entscheiden. Weitere Fragen könenn wir dazu leider nicht beantworten.

Vrijdag dus zeven liften, Zaterdag Kleine Büre + Büre-Bremberg extra, en afhankelijk van het weer verder richting Kappe.

Ik begrijp het niet helemaal, maar dus vanaf vrijdag 12, 5, 6, 10 en welke nog meer?

Zaterdag 7 en 8 er sowieso bij. En afhankelijk van het weer dus 25 en evt de liften bij de Kappe.

Lijkt me op zich de moeite al wel waard, zeker als sneewitchen dus ook open gaat. Surenberg dus definitief niet?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik begrijp het niet helemaal, maar dus vanaf vrijdag 12, 5, 6, 10 en welke nog meer?

Zaterdag 7 en 8 er sowieso bij. En afhankelijk van het weer dus 25 en evt de liften bij de Kappe.

Lijkt me op zich de moeite al wel waard, zeker als sneewitchen dus ook open gaat. Surenberg dus definitief niet?

Roy83 op 6 dec 2017 12:20

Nummer 3 denk ik ook (Da’s toch de zijkant van de Poppenberg/Flutlichthang) en dan nog wat van de oefenliftjes aan de Remmeswiese en Herrloh (21,18,19,…) neem ik aan.

*bericht bewerkt door FORZAM op 06 dec 2017 12:24

Zeker als quick jet opengaat wordt het mooi, dat is echt een lekkere piste.

Edit: flutlichthang lijkt idd Quickjet te zijn…

*bericht bewerkt door Roy83 op 06 dec 2017 12:29

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wil dat ook zeggen dat ze door de week (11-12 tot 15-12) ook open zijn of is dit enkel in het weekend?

Volgens mij zouden er door de week minder pistes open zijn omdat ze minder toeloop verwachten. We gaan zondag, ben benieuwd wat er dan open is.

Volgens mij zouden er door de week minder pistes open zijn omdat ze minder toeloop verwachten. We gaan zondag, ben benieuwd wat er dan open is.

Robert7 op 6 dec 2017 14:53

meestal sluiten dan alleen wat liftjes aan de rand van het gebied (de slepers op de Bremberg, Sürenberg en Nordhang) en de Kinderlandlift op de Herrloh, maar verder draait het meestal ook als het erg rustig is gewoon door. Pas eind maart wordt het aanbod geleidelijk beperkter.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry(winterberg) klopt mijn inschatting van de open pistes? Jij kan wat beter al die omschrijvingen plaatsen dan ik :).

Is er een kans dat de stoeltjes lift op de surenberg ook nog opengaat? De webcams zien er goed uit, behalve dan de oefenweide bij de brabander…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

LIFTBETRIEB
Ab Freitag soll nach und nach die Hauptachse der Lifte an den Start gehen. Dazu gehören mindestens sieben Skilifte. Laufen werden zunächst die Lifte in der Remmeswiese, am Flutlichthang, am Poppenberg, an der Abfahrt Büre-Herrloh und der Brembergkopf. Bis Samstag sollen Büre-Bremberg-Express und Kleine Büre hinzukommen. Je nach Wetterlage könnte die Hauptachse in Richtung Schneewittchenhang und Kappe ausgeweitet werden. Um weitere Pisten präparieren zu können, sind deutliche Minustemperaturen vonnöten. Erst wenn der Schnee und der Boden hart gefroren sind, können die Pistenwalzen gute Arbeit leisten. Ob dies ab Sonntag der Fall sein wird, ist unklar.

WETTER
Am Freitag und Samstag sind Schneeschauer zu erwarten, die je nach Lage zwischen 10 und 20 Zentimeter Naturschnee bringen können. Die Wetterdienste melden ab der Nacht zu Samstag einen erneuten Wintereinbruch bis in die mittleren Lagen. Bei Temperaturen in den Höhenlagen von bis zu minus fünf Grad werden erneut die Schnee-Erzeuger laufen. Kommen die angekündigten Temerparuren, wird eine ergiebige Schneeproduktion möglich sein. Der Wochenanfang bringt eine leichte Wettermilderung mit sich. Ab Mitte der Woche verdichten sich die Anzeichen auf erneuten Kälteeinbruch mit Schneefall.

Deze mail net gekregen van skiliftkarussell

ziet er vooralsnog goed uit om weer ff te gaan skiën!

proost

Ziet er bijna te goed uit, zal er wel weer sprookjesachtig uit zien…ik kan me alleen bijna niet voorstellen dat het niet druk is :)…maar het gros van de mensen is volgens mij helemaal niet bezig met wintersport op dit moment, december is al een dure maand etc etc toch ;)?

We zullen zien!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Voor de kerst valt het altijd mee. Maar zoals ik eerder al schreef ben ik vorig jaar ook een dag in de kerstvakantie geweest en zelfs toen viel het wachten mee. Zeker was het druk. Maar de laatste jaren is de liftcapaciteit gewoon enorm verbeterd. Ik heb een jaar of 8 terug nog wel eens bijna een uur staan wachten voor een van de slepers waar je niet omheen kon. Die zijn allemaal vervangen door snelle stoeltjesliften.

Stel de situatie blijft nu zo? Zouden de liften dan ook door de week open gaan?
Dus bijvoorbeeld woensdag de 13e of de 20e?

Normalerwijs blijft alles doordeweeks gewoon open. Ik ben er in het naseizoen ook wel eens geweest doordeweeks en toen was vrijwel alles open. Voor de zekerheid de website in de gaten houden, die houden ze erg up-to-date.

@Harry(winterberg) klopt mijn inschatting van de open pistes? Jij kan wat beter al [quote]@Harry(winterberg) klopt mijn inschatting van de open pistes? Jij kan wat beter al die omschrijvingen plaatsen dan ik :).

Is er een kans dat de stoeltjes lift op de surenberg ook nog opengaat? De webcams zien er goed uit, behalve dan de oefenweide bij de brabander…

Roy83 op 6 dec 2017 15:52

Sürenberg is meestal nog even dicht, maar wie weet…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vanavond komt er even een flinke bak regen naar beneden, maar in de loop van de avond/nacht gaat het sneeuwen en vriezen. Of de oefenweide (werkelijk perfect bij mooi weer, maar wel strak op het zuiden en bij regen heel snel groen) open kan op zaterdag… heb zo mijn twijfels, maar de overige pistes moeten gewoon goed tot zeer goed zijn

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vanavond komt er even een flinke bak regen naar beneden, maar in de loop van de avond/nacht gaat het sneeuwen en vriezen. Of de oefenweide (werkelijk perfect bij mooi weer, maar wel strak op het zuiden en bij regen heel snel groen) open kan op zaterdag… heb zo mijn twijfels, maar de overige pistes moeten gewoon goed tot zeer goed zijn

Harry(Winterberg) op 7 dec 2017 10:56

Misschien dat het mee gaat vallen met de regen, op dit moment is het ook kouder dan verwacht en vriest het bijna 3 graden bovenin het gebied. Als het een beetje meezit blijft het dus misschien net onder 0 en valt er een pakje sneeuw.

Born to Ride

Laatste stand:

null

null

null

null

null

En,en,en:
null

null

*bericht bewerkt door vic2000 op 07 dec 2017 11:17

#proudtobepartofleswintersporters

Misschien dat ze zo de kanonnen nog wel aanzetten, de temperatuur blijft voorlopig nog steeds dalen en ook de luchtvochtigheid wordt minder. https://nl.bergfex.com/nordrhein-westfalen/wetter/stationen/…

Born to Ride

Jammer, de met veel tamtam aangekondigde “langdurige winterse periode” is alweer uit de kaarten verdwenen. Hopelijk valt er in het Sauerland in het weekeinde uitsluitend en veel sneeuw. Volgende week is het relatief zacht en wordt het afwachten of de neerslag meer als regen of als sneeuw gaat vallen.

Zondagavond/nacht en maandag lijkt het warm water te regenen. Daarna kort gezegd: onzeker. Hopelijk snel een echt koude periode, ze moeten het ook naar eigen zeggen toch voornamelijk van de kunstsneeuw hebben door de snelle klimaatverandering.

Niet zo negatief, alleen maandag net iets warmer daarna gewoon weer koud hoor

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/c14783f947c6d884350e8a70...
https://cdn.wintersport.nl/forum/20/995fbd4300e514da1de6917d...

Plaats een reactie