Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hi allen,

Vraagje, ik ben van 6 t/m 9 december in Valtho. Bij het boeken van het huisje kon ik alleen maar kiezen voor een skipas van het Valtho gebied. Nu zie ik op de website van Les3Vallees dat de geplande opening naar Les Menuires open gaat op 5 december. Daarnaat gaat het hele gebied open op 9 december. Nu zou ik het wel mooi vinden om 1 dagje Les menuires en als de sneeuw het toelaat een dagje 3Vallees te doen. Is het mogelijk om voor een redelijke prijs je skipas lokaal op te waarderen? Of zijn hier nog tips voor?

Hoor het graag :-)

Mijn ervaring is dat ten alle tijden je je pas pas opwaarderen. Alleen voor een dag of meerdere dagen.
Je kan opwaarderen naar het Belleville dal of naar heel 3V.
Gewoon naar een ticket office gaan (Setam geloof ik).
Vaak spreken ze er Nederlands, en zeker Engels.
Kost wel wat, maar alles is duur in 3V.
Succes

Google skipassen Val Thorens/Trois Vallees en je vindt alle informatie. Ik las ergens dat de skipas voor Val Thorens t.o.v.
de hele Trois Vallees maar € 50,-- verschil maakt. Ook op de webside van het bureau Tourisme veel informatie.

Hen48

Hi allen,

Vraagje, ik ben van 6 t/m 9 december in Valtho. Bij het boeken van het huisje kon ik alleen maar kiezen voor een skipas van het Valtho gebied. Nu zie ik op de website van Les3Vallees dat de geplande opening naar Les Menuires open gaat op 5 december. Daarnaat gaat het hele gebied open op 9 december. Nu zou ik het wel mooi vinden om 1 dagje Les menuires en als de sneeuw het toelaat een dagje 3Vallees te doen. Is het mogelijk om voor een redelijke prijs je skipas lokaal op te waarderen? Of zijn hier nog tips voor?

Hoor het graag :-)

N.D. op 23 nov 2017 14:48

Upgraden gaat altijd aan alle punten waar je een skipas kan kopen.

Prijzen zie: http://www.valthorens.com/pdf/page-setam/ValThorens-Forfaits…
Ik zou voor een 3 Vallees pas gaan.

*bericht bewerkt door monoskito op 23 nov 2017 17:22

Geen foto’s vandaag, want de skidag heeft maar kort geduurd. Na een heel aardige ochtend betrok de lucht en werd het een, wat de Fransen een witte dag noemen: slecht zicht.
Overigens genoeg zicht om te kunnen constateren dat er steeds meer kleine steentjes op de piste komen en ook komen er steeds meer stukken waar de pistenbully zand en/of gras omhoog haalt.

foto’s van voorgaande dagen: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

@ N.D.
Voor de tarieven zie van Menuires https://www.skipass-lesmenuires.com/fr/nos_tarifs
Bij extension staan de prijzen voor de uitbreiding van één dag @Droopy2
Het forfait voor de Vallée des Belleville bestaat niet meer

bon ski

Hopelijk komen de voorspellingen uit. Dan zijn die steentjes snel verdwenen.

Behalve bij forse wind. Ik heb de door skifan genoemde Tete Ronde in Valtho 2 jaar geleden in goede sneeuwomstandigheden maar bij harde wind meegemaakt, waarbij het wemelde van de steentjes en ik er een behoorlijke schade aan mijn ski opliep. Bij harde wind zijn er een aantal vooral hogere pistes, waarbij zich dat nogal eens voordoet. Maar goed hopelijk gaat er voldoende sneeuw vallen zodat dergelijke problemen beperkt worden.

Hen48

Ga toch naar Zermatt-Cervinia 😁

Het weerbericht voorspelde slechter weer dan gisteren, dus wij hadden wat andere afspraken gemaakt. Jammer want het werd beter dan gisteren.
Nog wel wat foto’s uit Les Menuires dat zich voorbereid op de opening 9 ecember.
De aloude TB Croisette krijgt een nieuwe overkapping, want na het plaatsen van de nieuwe motor past de oude “hoed” niet meer:

null

Op de Croisette zijn 3 nieuwe sneeuwkanonnen met een grotere capaciteit geplaatst:

null

Coeur des Loges is ook klaar, op de achtergrond is de retour piste zichtbaar:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@Kaottink. Dit is dus het complex waar jullie geboekt hebben. Hopelijk al gevonden op de plattegrond van Les Menuires. Google streetvieuw is ook leuk om te zoeken. Als ik zo de retourpiste op de foto zie, lijkt me die gunstig te liggen. Is denk ik een blauwe piste die vanaf de bovenziide van Les Menuires af komt. Vergt wel enig studiewerk op de pistekaart om langs die zijde terug te skien, omdat je via een deel van de groene la Violette moet skien. Vanuit La Croisette met de Roc 1 omhoog en dan via la Violette en Bettex naar beneden @Skifan?. Ik vind die route naar Preyerand wellicht ook interessant.

Hen48

@Hulst,

Wederom bedankt voor de informatie!

Vannacht en vanmorgen regen in Les Menuires. In de loop van de middag ging de regen over in sneeuw. In totaal zo’n 10 centimeter. Waarschijnlijk is het in Val Thorens eerder gaan sneeuwen dus daar zal ongetwijfeld wat meer gevallen zijn.
Geen foto’s van vandaag
Foto’s van de afgelopen dagen: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Na de sneeuwval van gisteren vanochtend mooi weer met veel zon. Vanaf het middaguur veel wolken in Val Thorens, waar het op de toppen stormde.
De liften die dit weekend voor het eerst zijn geopend:
Funitel de Thorens
TSD Rosaël
TSD Pionniers
TSD 3V
TSD Boismint
TSD Stade

Lange wachtrijen bij de Moutière en Boismint lift:

null

Ondanks de storm staan de sneeuwkanonnen aan op de Piste van de Peyron:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 26 nov 2017 16:12

bon ski

heeft de regen van zaterdag veel schade aangebracht aan de pistes of goed tegen lawines

Iemand enig idee of dat er nu een betere basis ligt voor de kerst in vergelijking met de twee voorgaande jaren? Kan me ook goed voorstellen dat daar nog niets over te zeggen is met nog 4 weken te gaan…
Bvd Wesley

*bericht bewerkt door pod.events op 26 nov 2017 18:28

@Pieter230976
De regen van zaterdag heeft hooguit voor een betere hechting tussen oude en nieuwe sneeuw gezorgd. @pod.events
Valt niets over te zeggen, vorig jaar was de start beter dan dit jaar maar heeft een warme periode veel kwaad gedaan. Nu komt komt er in ieder geval een koude week met meer sneeuw aan. Wel kan de wind nog voor problemen zorgen, de Cime de Caron kan niet open omdat er boven een sneeuw (meer) ligt.

bon ski

Gisteren koud en storm, vandaag koud en veel zon, een heerlijke skidag met prima sneeuw en weinig mensen op de piste.
De Piste Croissant is nog gesloten maar ligt er op één bocht na prachtig bij:

null

In Orelle is veel sneeuw weggewaaid:

null

De nieuwe piste Croix d’Antide in Orelle (midden van de foto)

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Zo zie je maar dat veel wind meer schade aanricht dan een aantal uren regen. Wel een nadeel voor Val Thorens, waar veel wind geen uitzondering is. De sneeuwkanonnen op La Masse zorgen voor behoorlijk extra reliëf. Een goede La Masse afdaling hoort toch altijd nog tot een van de heerlijkste vooruitzichten in de Trois Vallees.

Hen48

Ik maak me zorgen. @Freerider, altijd zeer fanatiek op dit forumonderdeel, heb ik al tijdje niet gehoord. Heeft altijd veel zorgen over de sneeuwkwaliteit. Nu ziet het er toch erg hoopvol uit.
Wil je de goden niet verzoeken?

Hen48

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1713585765364296…

Wie gaat dit proberen deze winter in Courchevel

@Pieter230976
Leuk promotiefilmpje, maar de Toboggan in Val Thorens overbrugt een veel groter hoogteverschil @Hulst
De schade door de Noorden wind van afgelopen weekend, valt in Val Thorens reuze mee.
Ik ben niet op de Cime de Caron geweest, maar personeel van de SETAM heeft me verteld dat op de Cime de Caron vorige week al niets meer lag.
In Orelle is enerzijds veel weggewaaid, anderzijds is er ook heel veel (oa op de piste Mauriënnaise) gedropt.

bon ski

haha @Hulst

Ik ben met een jaloerse blik onze skifan aan het volgen!, ik geniet ook veel van de webcam beelden in L3V en die zien er heerlijk uit.
Er moet nog een hoop vallen en het is wachten op een echte dump voor de noord franse alpen maar het ziet er allemaal goed uit en ook de vooruitzichten deze week zijn opzicht goed.
Ik hoop vooral dat de teleurstellende December ook eens een keer een bak sneeuw gaat geven zodat we geen achteruitgang gaan krijgen ;) :)
Maar heb geleerd dat er altijd wel goed te skieen valt zelfs afgelopen seizoen!

@Freerider. Zo ken ik je weer.

Hen48

In de ochtend nog goed zicht, vanaf het middaguur veel wolken en steeds slechter zicht.
De Pistes Boismint en Corniche waren vandaag voor het eerst open.

Ook op het onderste gedeelte van de Piste Lory is veel sneeuw weggewaaid:

null

De Piste Corniche gezien vanuit de TSD Pionniers:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Hetzelfde weer als gistermiddag. Veel wolken en alleen in de middag wat zon op de toppen. Geen skiweer voor verwende skiërs en ook geen weer voor foto’s.
Vandaag voor het eerst de Piste Falaise in Val Tho open.

bon ski

@skifan die 80 cm sneeuw in val tho is dat op de top van crime de caron

@Pieter230976
Ik weet niet waar die 80cm vandaan komt, maar er wordt zoveel gegoocheld met sneeuwhoogtes dat ik de opgaven van de diverse stations niet meer serieus neem.
Als ik onder de lager gelegen liften kijk hoeveel sneeuw er ligt zie ik bijna nergens 80 cm sneeuw liggen. Hoger is wat moeilijker in te schatten maar hier zou goed 80 cm kunnen liggen. De vraag is overigens wat je overhoudt als je 80 cm sneeuw gaat prepareren.

Op dit moment zijn de omstandigheden in Val Tho uitstekend, door de kou is er veel kunstsneeuw geproduceerd zodat er op de besneeuwde pistes een uitstekende onderlaag ligt voor de rest van het seizoen. Op de overgangen naar de Mauriënne (Cime de Caron, Col de Rosaël en Col de Thorens) is veel sneeuw weggewaaid dus daar ligt geen 80 cm natuursneeuw.
Door de sneeuwval van de laatste dagen gaan er ook steeds meer niet besneeuwde pistes open.

bon ski

@Pieter230976
Ik weet niet waar die 80cm vandaan komt, maar er wordt zoveel gegoocheld met sneeuwhoogtes dat ik de opgaven van de diverse stations niet meer serieus neem.
Als ik onder de lager gelegen liften kijk
hoeveel sneeuw er ligt zie ik bijna nergens 80 cm sneeuw liggen. Hoger is wat moeilijker in te schatten maar hier zou goed 80 cm kunnen liggen. De vraag is overigens wat je overhoudt als je 80 cm sneeuw gaat prepareren.

Op dit moment zijn de omstandigheden in Val Tho uitstekend, door de kou is er veel kunstsneeuw geproduceerd zodat er op de besneeuwde pistes een uitstekende onderlaag ligt voor de rest van het seizoen. Op de overgangen naar de Mauriënne (Cime de Caron, Col de Rosaël en Col de Thorens) is veel sneeuw weggewaaid dus daar ligt geen 80 cm natuursneeuw.
Door de sneeuwval van de laatste dagen gaan er ook steeds meer niet besneeuwde pistes open.

skifan op 29 nov 2017 22:07

Zag hier op de site ook 85cm boven LTV
Val thorens site spreken ze ook over 85 cm

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 29 nov 2017 22:24

Alweer een jour blanc, we hebben (alweer) niet geskied want het zicht is nog steeds niet geweldig.
Foto van het nieuwe dak voor de TB Croisette:

null

Omdat het slecht weer was heb ik een compilatie gemaakt van alle liften die we in september en oktober hebben zien draaien:
https://youtu.be/Fsx1qVR155A
Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Wij zijn voor een paar dagen “elders”. Volgende week nieuwe berichten.

bon ski

Plaats een reactie