Les 3 Vallees vandaag (winter 2017 - 2018)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Heel erg bedankt voor je updates en foto’s altijd Skifan. Goed weekend :-)

Leuk topic, wij willen in de 2e of 3e week van januari 2018 een week naar les menuires. Nu 2 keer geweest en het bevalt ons super.

To ski or not to ski, that 's not a question

Wij zijn weer terug in L3V. 2 Mooie dagen gemist maar gelukkig vandaag ook weer een mooie dag. De Piste Tetras en de TSD Plan de l’Eau zijn dit weekend geopend evenals de nieuwe blauwe piste Croix d’Antide in Orelle.
Wij hebben de Piste d’Antide geprobeerd, het is een echte blauwe:
Voldoende breed, nergens steil, goed geprepareerd en sluit prima aan p de Piste Mauriënnaisse.
De Piste Croix d’Antide gezien vanuit de Peyron lift:

null

Zaterdag opent 3 Vallées en mogen we ook weer naar Méribel:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Wij gaan vrijdag die kant op ben benieuwt! Wij zijn nog nooit die kant op geweest.
@skifan welke piste liggen er nu al mooi bij en raad je aan!

@daanlindeman
Nou veel succes…
Het lijkt er op dat er Vrijdag 50 cm gaat vallen, en Za-Zo nog eens 50 cm.
Dat wordt poeder happen !
Volgens mij liggen dan alle pistes er mooi bij ! (Of niet als je poeder lastig vind).
(Ik ben niet jaloers…)

@skifan welke piste liggen er nu al mooi bij en raad je aan!

daanlindeman op 6 dec 2017 14:41

Zaterdag gaan Les 3 vallées open, dwz de belangrijkste verbindingen. Die pistes zullen er dus perfekt bij liggen. In Val Tho zijn de eerste stenen zichtbaar daar is dus sneeuw nodig.
Gelukkig wordt het koud en gaat het sneeuwen, te beginnen de nacht van donderdag op vrijdag.
Zie ook: https://www.allosurf.net/meteo/neige/val-thorens-meteo-gfs-2… en http://montagne.lachainemeteo.com/meteo-alpes-du-nord/statio…

*bericht bewerkt door skifan op 06 dec 2017 15:56

bon ski

Een heerlijke skidag, constant zon, weinig wind en alleen een paar honderd Spanjaarden op de piste. Enige dissonant is de sneeuw, het is nog goed te doen maar op sommige plaatsen komen de stenen tevoorschijn dus nieuwe sneeuw is hard nodig. Gelukkig is die ook aangekondigd vanaf de nacht van donderdag op vrijdag.
Weinig sneeuw bij de aankomst van de Peyron lift:

null

De Piste Christine is nog gesloten maar lag er prachtig bij:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Volgens de meteo de laatste mooie dag van deze week, vannacht komt er sneeuw en dat gaat de komende dagen door. De pistes lagen er vandaag weer prima bij met uitzondering van de Piste Tête Ronde: en schande dat deze piste die over eenafstand van 100 meter vol met stenen ligt niet wordt gesloten.
Er wordt hard gewerkt aan de Piste l’Audzin bereikbaar via de TPH Cime de Caron), het is de bedoeling dat deze dit weekend open gaat
Vandaag ook de kwalificatie voor de Worldcul Skicross:

null

De temperatuur is nog steeds laag genoeg om de sneeuwkanonnen bij Orelle te laten werken:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 07 dec 2017 16:48

bon ski

Over 14 dagen wil ik graag weer naar de Alpen, zit er nog steeds aan te denken om naar 3 vallees te gaan. Heb al wat rondgekeken en de pakketreis die me het meeste aanspreekt gaat naar les menuires. Is dat een goede plek om te zitten deze kerst denken jullie?

BVD Wesley

Qua sneeuw zou ik mij daar absoluut geen zorgen maken. Qua drukte kan @skifan je beter adviseren denk ik. In die weken zal het hoe dan ook overal druk zijn…

Les Menuires is een ideaal uitgangspunt om Les 3 Vallées te verkennen. Sneeuwzeker, correcte prijzen en goede verbindingen met Val Thorens en de Vallei van Méribel (van waar uit Courchevel weer goed bereikbaar is). Bovendien heeft Menuires minder last van wind, mist en koude dan Val Thorens. Voor de liefhebbers van après ski is Val Thorens echter the place to be.
Wat betreft de drukte is Val Thorens altijd het drukste sation van 3V. De week van de kerst zal in Menuires nog redelijk rustig zijn, de week van nieuwjaar verwacht ik grote drukte.
Vandaag: 10 (Menuires) tot 25 (val Tho) cm verse sneeuw, veel mist en de Cime de Caron gaat open.

bon ski

Bedankt voor alle info, in februari ga ik naar Tignes dan moeten we daar maar wat gaan apres skien :P
De upgrade van 65,- (6 dagen 3 vallees) is zeker aan te raden dus?

Les Menuires heeft met de hele Trois Vallees zoveel liften en pistes dat ik het de afgelopen 10 jaar alleen te druk vond worden toen door wind en lawinegevaar de hoeveelheid skiers zich in LM ophoopten. Normaal vind er vanaf 's ochtends verspreiding plaats in diverse richtingen, waardoor de eerste drukte snel opgelost is.

Hen48

Bedankt voor alle info, in februari ga ik naar Tignes dan moeten we daar maar wat gaan apres skien :P
De upgrade van 65,- (6 dagen 3 vallees) is zeker aan te raden dus?

pod.events op 8 dec 2017 12:14

zou ik zeker doen. Leuk om tochten te maken en de gehele 3V aan te doen. Voor die prijs wist ik het wel.

Het goede nieuws:
Tussen de 10 (Menuires) en 30 (Val Tho) cm verse sneeuw vanmorgen. Het is de hele dag licht blijven sneeuwen. In Val Tho is vandaag de Cime de Caron geopend.
Het slechte nieuws:
De wind wordt steeds krachtiger en gaat toenemen tot tegen de 100km per uur.

De Croisette op één van de weinige momenten dat het zicht goed was:

null

Nieuwe kaart van de liften en pisten in Le 3 vallées:
https://www.les3vallees.com/#ouvertures

bon ski

Wat een mooie kaart met de hoogte verschillen er duidelijk in getekend! :)

Kan niet wachten om te skien(A)

Bevestiging is binnen, Nu 2 weken lang weersvoorspellingen, webcambeelden en foto’s hier kijken :p

Vandaag opent les 3 Vallées officieel. Maar door de sneeuwval van gisteren en vannacht gaan de verbindingen tussen de 3 valleien niet open. Alleen de verbinding Les Menuires <> Val Thorens gaat open.
Na de sneeuw van vannacht een ochtend met veel wolken. Gelukkig, in de middag flinke opklaringen die zorgden voor een prachtige ski(halve)dag.
Aanvankelijk nog wolken op de Mt de la Chambre:

null

De Piste Allamands later in de middag:

null

Er ligt genoeg sneeuw voor een prima opening van het seizoen:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Net als skifan vandaag lekker de piste op geweest. Sneeuw was tegek lekker veel poeder😁

Helaas was idd de verbinding dicht @skifan enig idee of die nog opengaat deze week?

Helaas was idd de verbinding dicht @skifan enig idee of die nog opengaat deze week?

daanlindeman op 9 dec 2017 19:13

Hangt er vooral vanaf hoeveel sneeuw er vannacht en morgen valt. De voorspelling is dat er op de toppen tussen de 40 en 80 cm valt. Als dit zo is zal zeker weer het hele gebied moeten worden gezekerd.
Overigens heb ik zeer sterk het gevoel dat de pistes vooral dicht blijven omdat er teveel buiten de piste wordt geskied met omstandigheden als vandaag (lawinerisico 4 op 5!). Dit willen de verantwoordelijken (gemeente, liftmaatschappij en service des pistes) zoveel mogelijk voorkomen.

bon ski

@skifan a duidelijk wel heel erg jammer. Hopen op beterschap!!! Maar idd werd echt heel veel offpiste geskied en die deden maar wat… niks aan spullen mee

Laten we vooral hopen op een paar mooie dagen! Wacht met smart op het weerbericht van Roel!

Vandaag een dag om snel te vergeten. De hele dag regen in Menuires (veel sneeuw in Val Tho en hoger). Hier is het nu een vieze boel buiten, lijkt een beetje op sneeuw in NL.

bon ski

In valto was het vandaag wel te doen veel sneeuw. Wind was zeker aanwezig maar niet onoverkomelijk. Verder ben ik bang dat geen goed doet voor de komende dagen.

Morgen lijkt ook niet veel beter te worden als ik de mensen hier mag geloven.

Agja gewoon kijken wat het word!

Had het dus toch goed gezien op de webcams van Les Menuires. Toch vreemd dat er op die hoogte regen valt en elders veel lager sneeuw.

Hen48

In Valtho alles dicht vandaag door de wind en lawinerisico.
Hopen dat het nog open gaat.

In Valtho alles dicht vandaag door de wind en lawinerisico.
Hopen dat het nog open gaat.

Sime op 11 dec 2017 09:52

Hoe kom je daar bij sta al uren op de piste, al zijn er wel een aantal piste en liften dicht!

Pas om 10 uur ging het open idd. 5 liften zijn open. Maar mag geen naam hebben.

Had het dus toch goed gezien op de webcams van Les Menuires. Toch vreemd dat er op die hoogte regen valt en elders veel lager sneeuw.

Hulst op 10 dec 2017 20:13

Dan zit er een inversielaag in de lucht. De koude lucht is zwaarder en schuift de warme lucht omhoog.

To ski or not to ski, that 's not a question

@Zeehaasje. Ik heb begrepen dat de ligging Van Les Menuires er ook mee te maken heeft, maar dan wordt het wel erg (weer)technisch.

Hen48

En wat heeft het in St. Martin gedaan? Ook regen, neem ik aan. Blijft toch mijn favoriete plek van Les3Vallees.

Plaats een reactie