Welke skiwaxset?

Heb je wel iets om de skis op te leggen?

Roy83 op 7 jan 2018 17:42

Ik heb een Work Bench van Black+Decker, maar nog geen speciale skisteunen.

ErikM op 7 jan 2018 18:12

Ik heb zelf een klem gemaakt. Met wat hout, schroeven en houtlijm kom je een heel eind. Ik zal vanavond even een fotootje posten mocht je geïnteresseerd zijn.

Bernard op 8 jan 2018 11:38

Als je dat zou willen doen: graag! Ik ben niet super handig om zelf iets te knutselen, maar proberen kan altijd.

ErikM op 8 jan 2018 12:06

Zie onderstaande foto’s. Ik zelf ben ook geen timmerman, dus zo moeilijk is het niet 😉
De onderste balk klem je in de workmate.
De neus en hal van de skischoen heb ik nagemaakt uit een mdf plaat van 1cm dik. De neus is 2cm en de hak 3cm. Dit is trouwens makkelijk na te meten met je eigen skischoen.
Let er wel op dat je de klem verstelbaar maakt, zodat je de klem kan aanpassen aan je binding.
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/ea25fca47511ccd3a611e7b3...

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/3c01827f09ea8e216c2c87a0...

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/ce620fb3bb930365b88ba972...

*bericht bewerkt door Bernard op 08 jan 2018 19:49

Mooi gemaakt @Bernard :). Enige nadeel van een workmate blijf ik vinden dat als je met iets langere ski’s bezig, het toch zo nu en dan nog kantelt bij het schrapen, dat zul jij ook nog wel hebben toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi gemaakt @Bernard :). Enige nadeel van een workmate blijf ik vinden dat als je met iets langere ski’s bezig, het toch zo nu en dan nog kantelt bij het schrapen, dat zul jij ook nog wel hebben toch?

Roy83 op 8 jan 2018 19:55

De langste ski’s bij ons zijn 1.60m dus dat valt mee. Maar moet weleens mijn voet onderop de workmate zetten ja.

Vola heeft ook mooie sets. Ik heb vorig jaar een koffertje gekocht met 4 soorten wax, strijkijzer, schraper en de 2 borstels. Netjes in een koffer voor iets van 85 euro.

https://www.auvieuxcampeur.fr/activites/ski/fart-et-outillag…

SPAM op 7 jan 2018 19:31

Deze had ik nog niet gezien, maar dat is inderdaad een mooi setje!

ErikM op 8 jan 2018 12:14

Ze hebben bij deze firma (waar ik goede ervaringen mee heb) ook grote wax staven van vola met generieke wax. Dat is dus wax die bij 90% van de condities prima is. Alleen bij arctische en tropische condities zou je iets anders willen.

https://www.auvieuxcampeur.fr/fart-universel-1x500g-vola.htm… hier kun je heel veel latjes mee waxen!! En 1 zo’n staaf past ook nog in de koffer😁

*bericht bewerkt door SPAM op 08 jan 2018 22:42

@Chonn

Ik zie bij decathlon maar 2 vola klemmen ipv 3. Hoe wenselijk is de 3e (middelste)?
Kan je die 3e evt. ook los kopen?

Ik heb 3 klemmen van vola. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de middelste klem nauwelijks gebruik.
Bij het schrapen bied het soms net even wat meer stabiliteit, maar ik zou ook zonder kunnen.

Ik heb de middelste klem nooit ergens los te koop gezien.

Fun Lovin' Skier

@mauriceSki

Zelf heb ik de twee klemmen die ze aanbieden bij decathlon.
Ik gebruik deze om te waxen en te slijpen zonder enige problemen.
voor een snowboard weet ik niet dat dit voldoende is.
Er zitten ook 2 rekkers bij voor de stoppers.

*bericht bewerkt door stef78 op 09 jan 2018 10:28

ik gebruik een klein houten tuinbankje van mijn balkon, dat ik op z’n kop plaats. Werkt perfect. De skistoppers doe ik met een rubberbandje om de binding. De binding (die tegen de poot van de bank zit) zorgt ervoor dat de ski niet beweegt. Je beweegt namelijk alleen maar in de lengterichting. Werkt goed bij zowel waxen als schrapen. Bij het slijpen moet ik de ski wel wat beter vasthouden maar ook dat gaat prima. Om het bankje doe ik wat vuilniszakken of kranten tegen de eventueel overtollige waxdruppels.

Deze oplossing werkt prima. Zo hoef ik geen dure skiklemmen of workmate te kopen en is gratis.

null

null

*bericht bewerkt door AMONIVES op 09 jan 2018 11:21

''Powder to the people''

Ik gebruik een workmate, daarmee kun je de ski ook redelijk goed mee inklemmen, zowel op de kop, als op de zijkant. Enige nadeel is dat de workmate eigenlijk iets te laag is en dat de tip iets te flexibel is met waxen, ik ondersteun hem dan tijdelijk met mijn knie /bovenbeen.

Hoewel skisteunen erg effectief zijn, vind ik ze ook vooral heel erg duur.

Onderhoud doe ik vooral voor mijn plezier, maar het moet ook rendabel blijven.

@MauriceSki ik gebruik de middelste altijd voor meer stabiliteit (ik heb de Holmenkol SuperPro Plus World Cup klemmenset), zeker bij schrapen. Maar ik kan mij voorstellen dat je het ook zonder kan.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Ik gebruik een workmate, daarmee kun je de ski ook redelijk goed mee inklemmen, zowel op de kop, als op de zijkant. Enige nadeel is dat de workmate eigenlijk iets te laag is en dat de tip iets te flexibel is met waxen, ik ondersteun hem dan tijdelijk met mijn knie /bovenbeen.

RRski op 9 jan 2018 13:15

Dat probleem had ik voornamelijk bij het schrapen. Ik span nu altijd een fiets-binnenband om de tip van de ski.

De oplossing van @Bernard vind ik trouwens erg goed gevonden. Ik overweeg iets dergelijks te maken voor het slijpen, dus een houten verbindingsstuk met 90 graden hoek erin.

null
null
null
null

Houten bok is handig voor zowel latten als boards.

Tukker(ik)

Ik gebruik een workmate, daarmee kun je de ski ook redelijk goed mee inklemmen, zowel op de kop, als op de zijkant. Enige nadeel is dat de workmate eigenlijk iets te laag is en dat de tip iets te flexibel is met waxen, ik ondersteun hem dan tijdelijk met mijn knie /bovenbeen.

RRski op 9 jan 2018 13:15

Dat probleem had ik voornamelijk bij het schrapen. Ik span nu altijd een fiets-binnenband om de tip van de ski.

De oplossing van @Bernard vind ik trouwens erg goed gevonden. Ik overweeg iets dergelijks te maken voor het slijpen, dus een houten verbindingsstuk met 90 graden hoek erin.

Martin7182 op 9 jan 2018 23:43

ik probeer te snappen hoe je die binnenband dan gebruikt maar mijn verbeelding laat me volledig in de steek :)…wat doe je precies?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik gebruik ook de Vola set met 2 klemmen en dan in combinatie met een workmate. Prima set en alleen met schrapen mis ik de middelste klem soms. Maar schrapen doe ik ook vaak buiten (scheelt troep binnen) en dan zet ik de ski gewoon rechtop tegen de schutting of de schuur.
Heb overigens mijn Holmenkol wax strijkijzer via ebay op de kop kunnen tikken en heb daarnaast een scraper, borstels en wax staven van Holmenkol.

Voor de wat langere ski’s gebruik ik een extra plank in de workmate. Werkt goed.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/86f1d3fab868915e4d1f2b8c...

One life. Live it.

Zo doe ik het ook (maar dan met een plint). Misschien moet ik ook wat minder flexibel hout gebruiken :).

Met slijpen maakt het overigens niets uit.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Een goede klem (welke dat dan ook mag zijn) vind ik toch wel handig. Wat ik gedaan heb, is zo’n 2 in 1 klem gekocht. Daar zit dan ook een extra onderdeel bij welke je kunt gebruiken voor een snowboard. Je kunt die zelfs voor je langlaufski gebruiken ;-) Ik heb ook een tijdje naar 2de hands gezocht…maar die worden vrijwel niet aangeboden.

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

Is dit wat; deze kantenslijper?

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/e8eea1476d97bf4b2e73d935...

zou kunnen. het beste is eigenlijk een vaste hoek. Je hebt dan een 89 en een 88 nodig en je kunt 98% van de ski’s doen. daarnaast heb je nog een base slijper nodig die de benodigde halve of hele graad slijpt.

@ErikM wat wil je ermee doen?

Wat spam zegt klopt, met een vaste heb je ook meer gevoel. Maar dan wordt t wel snel prijzig als je meerdere skies met verschillende hoeken wilt doen.

Bij 1 ski zou ik vaste nemen.
Bij assortiment van ‘hoeken’ zou ik voor deze van t plaatje gaan

Tijd voor een uitpakparty?!

Vola heeft ook mooie sets. Ik heb vorig jaar een koffertje gekocht met 4 soorten wax, strijkijzer, schraper en de 2 borstels. Netjes in een koffer voor iets van 85 euro.
https://www.auvieuxcampeur.fr/activites/ski/fart-et-outillag…

SPAM op 7 jan 2018 19:31

Deze set ook nog in NL te krijgen of goedkoop te importeren?

Vola heeft ook mooie sets. Ik heb vorig jaar een koffertje gekocht met 4 soorten wax, strijkijzer, schraper en de 2 borstels. Netjes in een koffer voor iets van 85 euro.

https://www.auvieuxcampeur.fr/activites/ski/fart-et-outillag…

SPAM op 7 jan 2018 19:31

Deze set ook nog in NL te krijgen of goedkoop te importeren?

MauriceSki op 22 jan 2018 21:30

Decathlon heeft een setje van Vola, maar exclusief strijkijzer.

zou kunnen. het beste is eigenlijk een vaste hoek. Je hebt dan een 89 en een 88 nodig en je kunt 98% van de ski’s doen. daarnaast heb je nog een base slijper nodig die de benodigde halve of hele graad slijpt.

SPAM op 21 jan 2018 19:47

Ehm. Van Salomon zojuist ontvangen:

null

Fischer Progressor hetzelfde verhaal: 1 dan wel 1,3 en 87gr.

Nu ik eindelijk de hele skiwax set compleet heb en binnenkort aan de slag ga, doet zich de volgende vraag voor: zit er daadwerkelijk zoveel verschil in de verschillende wassoorten? Ik heb nu van Holmenkol de Worldcup Mix Hot Yellow-Red. Ik weet nu nog niet welke omstandigheden ik ter plaatse (volgende week Kitzbuhel) ga aantreffen, dus wat is wijsheid om nu aan te brengen?

*bericht bewerkt door ErikM op 23 feb 2018 08:37

@ErikM stel het waxen uit met de juiste wax tot zo kort mogelijk voor vertrek en kijk dan wat de verwachte weercondities zijn :-)
of kies een universele wax die een breed werkgebied heeft… (wat ik gewoon doe, en ja dan heb je weleens dagen dat je denkt dat een andere wax wellicht beter was geweest… maar over het algemeen is het geen issue)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@ErikM
De rode variant is voor temperaturen van -4 tot -14°. Met de huidige voorspellingen zou ik daar voor gaan.

De blauwe is harder dus slijtvaster bij koude temperaturen. Als je die hebt, is dat misschien wel een goed idee…

Tijd voor een uitpakparty?!

Rood is -4 tot -14, dus zou ik die kiezen.
Daarbij vraag ik mij toch af in hoeverre je het verschil gaat merken bij recreatief gebruik…

Mocht je het goed willen doen, dan zou in de ochtend de blauwe doen,
En tijdens de lunch de rode pakken…
En voor de laatste uurtjes nog even de gele meenemen.

De temperaturen die op de wax staan zijn volgens mij voor de <b>sneeuw</b>temperaturen, niet de buitenlucht temperaturen, toch?

Als recreant zou ik me er niet al te druk om maken, volgens mij merk je alleen dat je verkeerde wax gebruikt hebt in papperige omstandigheden, maar ik denk dat met deze lagere (sneeuw)temperaturen het verschil niet heel voelbaar zal zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als je het als recreant toch allemaal amper merkt, waarom niet altijd de hardste wax pakken dan? Want die blijft langer zitten.

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie