Corona en wintersport 2021

De huidige maatregelen in de Dolomieten :

  • On chairlifts it is compulsory to cover nose and mouth (in the Province of Trento surgical masks must be used);
  • Respect of the minimum distances in the waiting area;
  • Ventilation of the cabins by keeping the windows open;
  • Both passengers and staff at facilities are required to wear respiratory protection in accordance with current regulations (in the Province of Trento, surgical masks are compulsory, and the staff has to wear gloves);
  • Hands disinfecting devices are available at the lift facility stations;
  • Periodic cabin sanitization;
  • Only in case of emergency situations, it is permitted to exceed for the required limited time the capacity limitation mentioned above;

Groot gedeelte van het skigebied ligt in Trentino. Als deze regels tijdens de wintersport ook gelden dan wordt het nog een medisch masker aanschaffen.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Surgical masks zijn de gewone standaard mondkapjes die je in iedere supermarkt kan kopen.

Surgical masks zijn de gewone standaard mondkapjes die je in iedere supermarkt kan kopen.

paolie op 29 aug 2020 16:17

Ik hoop toch van harte dat een balaclava voldoende is. Deze heb ik toch al altijd op. Zit niet te wachten op een week lang dragen van een mondkap.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Surgical masks zijn de gewone standaard mondkapjes die je in iedere supermarkt kan kopen.

paolie op 29 aug 2020 16:17

Ik hoop toch van harte dat een balaclava voldoende is. Deze heb ik toch al altijd op. Zit niet te wachten op een week lang dragen van een mondkap.

Unit106 op 29 aug 2020 18:27

Volgens mij is dat het verschil, waar je in sudtirol (en Oostenrijk) wegkomt met een balaclava of buff, moet je in Trentino dus een ‘echt’ mondkapje op (maar of een uitwasbaar, stoffen, mondkapje mag, dat weet ik niet). Niet dat er maar iemand zo’n papieren kapje maar 1x gebruikt natuurlijk…

Ik las overigens eerder in dit topic dat het een verademing is om in Oostenrijk te zijn. Dat is het natuurlijk ook, maar men heeft hier echt collectief schijt aan alle maatregelen, behalve wat voorgeschreven is (mondkapjes in supermarkten en gondels). De meter afstand wordt nergens actief geprobeerd te houden, er zitten grote groepen gezamenlijk aan een tafel, er worden handen geschud, knuffels gegeven etc, echt meer dan ik in Nederland heb gezien (maar ik woon dan ook niet in Amsterdam). Als het kan wordt er wel geprobeerd met alleen je eigen gezelschap een lift in te gaan.

Toch voelt het wel prima zo, je bent bijna alleen maar buiten, er wordt niet gedrongen in rijen en buiten het hoogseizoen heb je hooguit een volle grote dalgondel. Ik zie de wintersport zo wel zitten (het lukt mij prima met slechts een muziekje op de achtergrond en een biertje).

*bericht bewerkt door Roy83 op 29 aug 2020 18:35

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Blijkbaar zijn ze wel niet overal zo relaxed: in het hotel in Val d’Isère waar wij normaalgezien naartoe gaan in januari is omwille van Covid19 de wellness gesloten.
En laat dat nu net één van de redenen zijn waarom we dit toch vrij prijzige hotel hebben gekozen…

@Roy83 waar in Oostenrijk heb jij dit ervaren? Ik woon in Hoofddorp en ben nu in Fügen-Zillertal. Maar bemerk toch wel duidelijk verschil. Ik zie mensen onderling weinig tot geen contact maken, en kleine of drukke winkels dragen (veel) mensen een mondkap. In Hoofddorp zie ik juist meer (drukke) contacten

@jethro regio Schladming.

Waar het verplicht is doet iedereen zijn mondkapje op, maar in restaurants of winkels waar het niet hoeft zie je het sporadisch (zijn vaak Duitsers volgens mij). Dat zijn overigens tot nu nooit drukke winkels geweest.

Wij hebben gisteren een klettersteig gedaan, met een Oostenrijks stel uit Graz en een berggids, maar dat stel was bijvoorbeeld vrij verbaasd dat wij geen handen schudden. Wij zijn een keer wat beter uit eten geweest, daar had de bediening van die plastic kapjes, maar in alle berghutten was daar geen sprake van. Ik merk dat ik het allemaal wel prima vind zo, maar ik vind het wel losser dan thuis (op de mondkapjes na dan natuurlijk).

Maar misschien dat er, net als in Nederland, ook grote verschillen tussen regio’s zijn of misschien is het vooral het vergelijk met ‘thuis’.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij wachten gewoon tot januari 2021 of het veilig mogelijk is om te gaan skiën. We kiezen dan waarschijnlijk Frankrijk vanwege de ruimte en de vele mogelijkheden qua appartementen. En anders slaan we helaas een jaartje over totdat er een medicijn is.

Gerardo1301

We hebben onze plannen maar wel aangepast.
Omdat we gebonden zijn aan de schoolvakanties, niet in hotel of appartement maar in een chalet en met twee gezinnen gaan, willen we niet wachten met boeken.
We zouden terug gaan naar een superfijn huis in Bourg-St-Maurice waar we eerder waren en heerlijk geskied hebben in Les Arcs, maar zijn dan afhankelijk van de funiculaire.
En elke ochtend heen en namiddag terug met 100 personen als sardientjes in een blikje gedurende ruim 10 minuten, dat vond ik vorig jaar al vervelend benauwend. Hoe het ook zal gaan deze winter, dat zien we echt niet zitten. Kon gelukkig annuleren (rechtstreekse huur van een particulier met wie we persoonlijk goed contact hebben)
Nu een mooi chalet gevonden ski in ski out in PdS waar volop stoeltjesliften en sleepliften.
Apresski doen we al nooit aan, gewoon thuis lekker borrelen en koken.
Ski in ski out biedt ook de mogelijkheid om thuis te lunchen, dus als de horeca minder toegankelijk zou zijn, is dat ook geen ramp.
Hopen dat we deze winter actief kunnen zijn in de frisse buitenlucht!

Begin augustus waren we op vakantie (kamperen) in de Alpen en het was zo zalig, de ruimte, rust en frisse lucht. Hoop echt van harte dat alles meevalt (in eerste plaats voor ieders gezondheid!)

❄️

Blijkbaar zijn ze wel niet overal zo relaxed: in het hotel in Val d’Isère waar wij normaalgezien naartoe gaan in januari is omwille van Covid19 de wellness gesloten.
En laat dat nu net één van de redenen zijn waarom we dit toch vrij prijzige hotel hebben gekozen…

Skiwi op 30 aug 2020 19:24

En blijkbaar zijn ontbijt en diner ook enkel als room services of meeneemmaaltijd te krijgen, dus niet in het restaurant.
Heeft er iemand enig idee van of dat omwille van de algemene richtlijnen is in Frankrijk? Of is dit gewoon omdat dit hotel een beetje te fanatiek is?
@Rogier misschien?

We hebben onze bestemming aangepast. Geboekt via Booking.com voor de kerstweek, gratis te annuleren tot 5 december, een klein vakantiehuis vlakbij de liften in een klein en rustig Frans skigebied met vrijwel alleen maar stoeltjes- en sleepliften. Lunchen gaan we in het chalet doen en borrelen na het skiën ook. Mochten we niet voldoende sneeuw hebben, dan vermaken we ons toch wel. Gaat het gebied op code oranje en is het nog geen 5 december, dan annuleren we. Gebeurt dat erna, dan kijken we het aan, vertrekken we mogelijk wel en in dat geval gaan we na onze vakantie zeker in quarantaine. Thuiswerken is geen probleem.

Ik begreep van iemand dat skigebieden, om het aantal bezoekers te reguleren, minder skipassen verstrekken. En je dus beter van tevoren je skipas kan kopen, omdat je anders het risico loopt ter plaatse geen skipas te kunnen bemachtigen. Weet iemand of dat zo is?

Ik begreep van iemand dat skigebieden, om het aantal bezoekers te reguleren, minder skipassen verstrekken. En je dus beter van tevoren je skipas kan kopen, omdat je anders het risico loopt ter plaatse geen skipas te kunnen bemachtigen. Weet iemand of dat zo is?

Maria04 op 02 sep 2020 21:03

Volgens mij wordt daar over nagedacht, maar is het nog niet besloten. Dat lijkt me - in verband met inkomsten - niet de voorkeur hebben van skigebieden.

Mr. Slow

Ik begreep van iemand dat skigebieden, om het aantal bezoekers te reguleren, minder skipassen verstrekken. En je dus beter van tevoren je skipas kan kopen, omdat je anders het risico loopt ter plaatse geen skipas te kunnen bemachtigen. Weet iemand of dat zo is?

Maria04 op 02 sep 2020 21:03

Volgens mij wordt daar over nagedacht, maar is het nog niet besloten. Dat lijkt me - in verband met inkomsten - niet de voorkeur hebben van skigebieden.

Quick op 02 sep 2020 21:36

Ik verwacht dat geen/heel weinig skigebieden dit gaan doen. Bekijk hiervoor ook het blog van @Roel https://www.wintersport.nl/weblog/25/08/2020/skigebieden-in-…

Click. Click. Peace

Ik begreep van iemand dat skigebieden, om het aantal bezoekers te reguleren, minder skipassen verstrekken. En je dus beter van tevoren je skipas kan kopen, omdat je anders het risico loopt ter plaatse geen skipas te kunnen bemachtigen. Weet iemand of dat zo is?

Maria04 op 03 sep 2020 12:18

Wat ik begreep van een aantal grote gbieden in Oostenrijk dat men dit juist niet wil doen, skiën en snowboarden doe je buiten en dan is de kans op een besmetting bijna nihil. In de liften en winkels wel een neus en mondbescherming (buffy mag ook mijn ervaring).

*bericht bewerkt door michelr op 03 sep 2020 12:20

Ik denk ook wel dat er enorme wachtrijen gaan zijn aan de gondels om 's morgens naar boven te gaan. Een beperkt aantal personen mag maar naar boven per gondel. Ik ben benieuwd wat dit gaat geven.

Volgens mij kiezen een heleboel gebieden er voor om géén beperkingen voor wat betreft het aantal personen per gondel of stoeltjeslift op te leggen.

null

Zie net aangepast reisadvies voor Frankrijk voorbijkomen. Niet echt een positieve ontwikkeling momenteel ;(

null

Edwin van Riel

En in Zwitserland rukt oranje inmiddels ook wat op (kantons Geneve, Freiburg en Vaud). Begint wel vervelend dicht in de buurt van Wallis te komen nu ;(

Edwin van Riel

En in Zwitserland rukt oranje inmiddels ook wat op (kantons Geneve, Freiburg en Vaud).

evr66 op 15 sep 2020 13:52

Italië idem (en over BE en NL zwijgen we maar beter), wil het nog zien om over 3 weken naar Zuid-Tirol te gaan.

Bla, bla, bla.

Zie net aangepast reisadvies voor Frankrijk voorbijkomen. Niet echt een positieve ontwikkeling momenteel ;(

null

evr66 op 15 sep 2020 15:12

Savoie (73) nog geel. Mag je dan wel of niet via Lyon rijden?

@drphil voor zover ik weet is doorrijden geen probleem. Afwachten maar en op het laatste moment kiezen wordt sowieso het motto komend seizoen. Maar aangezien kanton Geneve inmiddels ook rood is, acht ik de kans groot dat ook de (Haute) Savoie er straks aan moet geloven.

Edwin van Riel

Jammer, wilde nog gaat fietsen in Trois Vallees.

@drphil regio besancon/vesoul niet iets dan als alternatief?

Edwin van Riel

Ik denk dat dit het grote risico is voor de wintersport komend seizoen, dat de hele tijd allerlei gebieden oranje worden ivm besmettingen (vaak in grote steden in die regio’s).

Wordt inderdaad veel lastminute boeken of soepele annuleringsvoorwaarden bedingen. Of gewoon toch gaan en in thuis quarantaine gaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zie net aangepast reisadvies voor Frankrijk voorbijkomen. Niet echt een positieve ontwikkeling momenteel ;(

null

evr66 op 15 sep 2020 15:12

Savoie (73) nog geel. Mag je dan wel of niet via Lyon rijden?

Door reizen is gewoon mogelijk.
Echter als je een ongeluk zou hebben ( die kans is heel klein uiteraard)
Dan kan je reis verzekering moeilijk gaan doen…

DrPhil op 15 sep 2020 17:13

Komt Unit106 weer aan met zijn klinkklare onzin. 🙄

@unit106 pleur toch eens een keer op met je leugens!
Ook dit verhaal van je is al lang gefactcheckt en als onjuist afgedaan.
Je blijft keer op keer op dit forum onzin verkopen.
Werkelijk kansloos!

At this time, we have limited information about reinfections with the virus that causes COVID-19. This is a new virus, and CDC is actively working to learn more. We will provide updates as they become available. Data to date show that a person who has had and recovered from COVID-19 may have low levels of virus in their bodies for up to 3 months after diagnosis. This means that if the person who has recovered from COVID-19 is retested within 3 months of initial infection, they may continue to have a positive test result, even though they are not spreading COVID-19. (Updated sept. 10, 2020

Deze komt rechtstreeks vanuit de website van het CDC.https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/duration-isola…

Wat ik verder ook heb geleerd tijdens het rondzoeken is dat de pcr test zeer hoog afgesteld staat aangaande Covid. De zogenaamde threshold ligt op 37-40 cyclussen. Hoe lager dit getal, hoe meer genetisch materiaal aanwezig is. We weten alleen nog niet zeker na hoeveel cyclussen iemand stopt met besmettelijk zijn voor anderen, en daar zit natuurlijk wel een gevaar.

Veel mensen ( even kijkend naar een kleine studie in de US) hebben wel positief getest maar alleen in de zeer hoge regionen (36-40) van de cycles. Dat betekend dus dat ze positief worden bevonden maar extreem weinig genetisch materiaal bij zich dragen, wat er dus op kan duiden dat ze niet (meer) besmettelijk zijn.

Quote

In July, the lab identified 872 positive tests, based on a threshold of 40 cycles.

With a cutoff of 35, about 43 percent of those tests would no longer qualify as positive. About 63 percent would no longer be judged positive if the cycles were limited to 30.

In Massachusetts, from 85 to 90 percent of people who tested positive in July with a cycle threshold of 40 would have been deemed negative if the threshold were 30 cycles, Dr. Mina said. “I would say that none of those people should be contact-traced, not one,” he said.

Other experts informed of these numbers were stunned.

“I’m really shocked that it could be that high — the proportion of people with high C.T. value results,” said Dr. Ashish Jha, director of the Harvard Global Health Institute. “Boy, does it really change the way we need to be thinking about testing.”
https://www.nytimes.com/2020/08/29/health/coronavirus-testin…

Dus jah, unit heeft een punt, al is het niet zo glashard als hij het zelf beweerd. Maar complete onzin is het dus niet ;)

Freeride = Life

Plaats een reactie