Inreisbeperkingen Oostenrijk voor 12-18 jarigen

Ben dan ook benieuwd wat de minister hierover gaat zeggen. Maar hoelang moeten we daarop gaan wachten?
Ik denk dat we komend weekend naar Wesel rijden met onze zoon (15 jaar) en daar een booster laten zetten.

Vaccinaties lopen terug voor 18+, daarom moeten wij boosteren, vaccinaties van 18- van oa juni/juli 2021 lopen dus niet terug?, die houden hun bescherming? En dan is een booster geen winst? Leg het mij maar uit…

Ons hotel eist een negatieve pcr/antigeen test voor onze dochter (9 jaar) , dacht dat dat pas vanaf 12 jaar Was?

Ons hotel eist een negatieve pcr/antigeen test voor onze dochter (9 jaar) , dacht dat dat pas vanaf 12 jaar Was?

snowy1978 op 04 feb 2022 12:09

Zit je in wenen? daar is het vanaf 6 jaar

De 16 jarige moet dan in quarantaine en op dag 5 testen. Je mag dus wel Oostenrijk in, maar om in quarantaine te gaan in je hotel

RvRR op 01 feb 2022 16:02

Je zou ook aan de grens rechtsomkeer kunnen maken en afspraak in NL maken voor PCR sneltest. De volgende dag mag je Oostenrijk dan wel in. Duur belachelijk maar moet toch kunnen ?

*bericht bewerkt door Marekk op 04 feb 2022 12:44

Als je geen booster hebt gehad en geen pcr test kunt tonen moet je helaas wel in quarantaine.
Ik vind het ook heel krom allemaal hoor

Bei der Einreise nach Österreich sind die beiden folgenden Voraussetzungen zu erfüllen:

Nachweis im Sinne der 2-G-Regel
Eine Einreise nach Österreich ist nur mit einem gültigen Impf- oder Genesungsnachweis bzw. einem ärztlichen Zeugnis darüber möglich. Diese Dokumente müssen in lateinischer Schrift in deutscher oder englischer Sprache ausgestellt sein. Sollte keiner dieser Nachweise vorliegen, ist eine Registrierung zur Pre-Travel-Clearance vor der Einreise durchzuführen. Weiters ist unverzüglich eine Quarantäne anzutreten, die nur mittels negativem molekularbiologischen Test (z.B. PCR-Test) ab dem fünften Tag nach der Einreise beendet werden kann. Der Tag der Einreise ist als „Tag null“ anzusehen.

Negativer molekularbiologischer Test (z.B. PCR-Test) ODER Impfnachweis über eine weitere Dosis („Booster“)
Bei der Einreise nach Österreich muss ein gültiges negatives molekularbiologisches Testergebnis (z.B. PCR-Test) oder ein ärztliches Zeugnis darüber mitgeführt werden. Sofern es sich beim 2-G-Nachweis um einen Impfnachweis einer weiteren Dosis („Booster“) handelt, muss kein negatives Testergebnis vorgelegt werden.
Reisen Sie ohne entsprechenden Nachweis („Booster“ oder negativer PCR-Test) ein, ist eine Registrierung zur Pre-Travel-Clearance vor der Einreise durchzuführen. Weiters ist unverzüglich eine Quarantäne anzutreten, die nur durch ein negatives molekularbiologisches Testergebnis (z.B. PCR-Test) beendet werden kann.
Als „Booster“ wird jede weitere Impfdosis, die über die „erste Impfserie“ (Genesen + 1 Impfung, 2/2 Impfungen oder 1/1 bei Janssen Impfung) hinaus geht gewertet. Eine Genesung (gültiger Genesungsnachweis 180 Tage), die zusätzlich zur ersten Impfserie stattfand darf ebenfalls als „Booster“ gewertet werden.

RvRR op 01 feb 2022 18:50

Je kan ook rechtsomkeer maken en in Nederland een PCR sneltest doen en volgende dag alsnog Oostenrijk inreizen.

MIjn dochter is 2 keer gevaccineerd en dat is minder dan 6 maanden geleden.
In de greenpass app geeft hij wel groen aan bij: entry Tirol

Opzich is dat apart want ze heeft een PCR test nodig omdat ze geen booster heeft.
Dan zou ik verwachten dat men dat in die app erbij zet.
Als ik nu alleen naar die app kijk zou je zeggen dat die PCR niet nodig is.

Wordt dat bij iedereen zo aangegeven?

klopt helemaal.
Je hebt het ook over 2 verschillende zaken.
Greenpass is voor in Oostenrijk, daar is 2G met en geldigheid van 210 dagen voor 18- voldoende om horeca te betreden en gebruik te maken van “bergtreinen” (skilift)
PCR is noodzakelijk om Oostenrijk binnen te komen aangezien je volledig gevaccineerd moet zijn om het land te betreden. Volledig is in Oostenrijk 2x gevaccineerd + een booster of geldig herstelbewijs, In de App 3/3,

*bericht bewerkt door ericelluh op 04 feb 2022 13:12

Als je in de greencheck, de app waar ze mee scannen, 2G+ kiest wordt wel om de pcr gevraagd. Tot op heden geldt nog steeds 2g+ voor inreizen helaas.

België gaat nu wel booster geven aan 18- om juist bewuste besmetting of halen in DL te voorkomen…

*bericht bewerkt door rgulden op 04 feb 2022 17:21

Hopelijk volgt NL snel dit voorbeeld…

België gaat nu wel booster geven aan 18- om juist bewuste besmetting of halen in DL te voorkomen…

rgulden op 04 feb 2022 17:21

Da’s mooi, onze Belgische vrienden begrijpen het tenminste en zijn gewoon praktisch ingesteld.

Weet jij een plek / hoe je in Belgie aan een booster kunt komen ? Iets makkelijker voor ons dan in Duitsland namelijk.

België gaat nu wel booster geven aan 18- om juist bewuste besmetting of halen in DL te voorkomen…

rgulden op 04 feb 2022 17:21

Da’s mooi, onze Belgische vrienden begrijpen het tenminste en zijn gewoon praktisch ingesteld.

Weet jij een plek / hoe je in Belgie aan een booster kunt komen ? Iets makkelijker voor ons dan in Duitsland namelijk.

alrikboonstra op 04 feb 2022 17:24

Ik denk dat je in België geen boosterprik zal krijgen als je geen Belg bent. Bij ons wordt de barcode van je identiteitskaart gescand om zo de juiste gegevens op je QR code ticket te plaatsen. Na 1 of 2 dagen komt dan onze QR code op de Covidsafe app te staan.

okay, dank je wel. had ik toch Belg moeten worden. helaas. maar dank voor je snelle reactie.

Hopelijk volgt NL snel dit voorbeeld…

SkiNerd op 04 feb 2022 17:24

In het advies van de NL gezondheidsraad van vandaag kun je lezen dat dat niet het plan is. Sterker nog, als je dat advies INCLUSIEF ARGUMENTEN leest, kan ik niet begrijpen waarom Oostenrijk, België, Italië en Vlaanderen toch een booster geven aan adolescenten.
Hopelijk stopt de waanzin dat een PCR test bij passeren grens wordt gevraagd, terwijl het lokaal in Oostenrijk niet nodig is.
En om te boosteren alleen om een PCR test te voorkomen is natuurlijk ook een vreemde weg om in te slaan.
https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2022/02/0…

Eens luckyluke. Het is echt bijzonder. Hopelijk gaat Oostenrijk dit ook snel inzien. Ik snap dat ze dit eind vorig jaar hebben ingevoerd, maar slaat inmiddels nergens meer op.

okay, dank je wel. had ik toch Belg moeten worden. helaas. maar dank voor je snelle reactie.

alrikboonstra op 04 feb 2022 17:44

toch maar naar Duitsland Alrik

Je mag wel op doorreis door Oostenrijk als je kunt aantonen dat je naar Italië gaat. Dus stel dat ik het adres van familie laat zien en een mail dat ze me verwachten, zou ik geen problemen hebben met mijn puber bij de grens toch? Als er al controle is.

Om een skipas te regelen hebben we geen testen nodig verwacht ik. Puber is 2x gevaccineerd en wij hebben een boosterprik gehaald.

Ik vind die pcr test best wel weer een ding namelijk. Stel dat ze ergens tussen nu en vertrek corona krijgt. Ook als ze al eter is kan die test nog positief uitvallen…

Voorlopig is een negatieve PCR test dus nog steeds nodig voor het inreizen naar Oostenrijk.
Kun je je daarvoor gratis laten testen bij de GGD ? Volgens mij niet.
Dat betekent dat je met een positieve test wel een herstel bewijs en dus toegang krijgt met je app maar bij negatieve uitslag niet
Weer zo een verkeerde prikkel om je kind dan maar expres te besmetten.

Ik lees op rijksoverheid.nl het volgende:
Testuitslag van GGD bij klachten

Heeft u zich laten testen bij de GGD omdat u coronaklachten heeft? Dan kunt u ook met dit testbewijs een internationale QR-code maken. Kies in de app voor de internationale code. U kunt zich alleen laten testen bij de GGD als u klachten heeft. De GGD garandeert niet dat u de uitslag op tijd voor een reis heeft.

Reizen met testuitslag in CoronaCheck-app of van CoronaCheck.nl

Als u met CoronaCheck reist dan kunt u via de CoronaCheck-app een digitaal coronabewijs maken. Of op CoronaCheck.nl een papieren bewijs printen. Dit kunt u dan gebruiken als coronabewijs voor reizen binnen de Europese Unie.

Volgens mij betekent dat dat je uiterlijk 72u voor vertrek bij de GGD kan testen (onder de noemer testen voor klachten) en dat je dan de uitslag ook voor inreis kan gebruiken? Je krijgt dan geen reisceryificaat, maar ik lees ook niet dat dat nodig is voor Oostenrijk, alleen een negatieve test van max 72u oud. Je kan de negatieve testuitslag van de GGD ook op papier uitprinten als bewijs?

Voorlopig is een negatieve PCR test dus nog steeds nodig voor het inreizen naar Oostenrijk.
Kun je je daarvoor gratis laten testen bij de GGD ? Volgens mij niet.

Marekk op 06 feb 2022 06:25

Jawel, dat kan wel. Zelf begin januari gedaan en het is exact dezelfde QR-code als je bij een commerciele tester zou krijgen.

Houd er echter wel rekening mee dat de testresultaten de laatste weken flink vertraagd zijn. Begin januari kreeg ik het resultaat binnen 12 uur, nu kan het oplopen tot 2 of 3 dagen…

Denk dat dat het vooral is, dat de GGD je niet kan garanderen dat je je uitslag op tijd hebt. Je kunt hen niet “aansprakelijk” stellen als je de uitslag niet op tijd binnen hebt voor je reis.

❄️

Denk dat dat het vooral is, dat de GGD je niet kan garanderen dat je je uitslag op tijd hebt. Je kunt hen niet “aansprakelijk” stellen als je de uitslag niet op tijd binnen hebt voor je reis.

Marije77 op 06 feb 2022 10:42

Het testen bij de GGD heeft natuurlijk ook een heel ander doel. Die tests worden niet uitgevoerd voor mensen die op vakantie willen maar voor mensen die in hun thuis-/werk-/schoolsituatie een testresultaat nodig hebben. Dan is er toch wat minder tijdsdruk.

Persoonlijk zou ik voor dit moment een commerciele tester kiezen. Ik merk dat de GGD regelmatig 2-3 dagen nodig heeft om de testresultaten kenbaar te maken. Dat risico wil je gewoon niet lopen voor je vakantie.

Klopt, het duurt inderdaad lang voordat je de uitslag hebt van de GGD (vooral voor positieve uitslagen, wij hadden vorige week wel binnen 24u een negatieve uitslag) maar testen voor toegang zou wel een alternatief zijn.

De ANWB biedt een PCR test aan met korting maar dan krijg je geen QR code.
Is dat dan afdoende voor ski-liften en/of hotels/restaurants ?

Van de ANWB site :
“Let op! Je ontvangt geen QR-code, maar een reiscertificaat. Deze is alleen geldig op reis en kan niet worden gebruikt als coronatoegangsbewijs voor bijvoorbeeld horeca, evenementen en andere activiteiten in zowel Nederland als in het buitenland.”

Die is dan denk ik niet goed genoeg ?

In Vlaanderen gaat het nu snel met de boosterprik voor 12 -18 jarige. Mijn dochter 16 jaar krijgt donderdag haar boosterprik.
Dus ruim op tijd voor krokus vakantie (begin 26/02).
Dit door een email te sturen naar het vaccinatiecentrum met direct een antwoord met afspraak voorstel.

In januari was dit voldoende voor mij. Ook getest via ANWB en met de geprinte versie van het reiscertificaat kreeg ik bij de lift de pas. Daarna heb ik hem niet meer nodig gehad

MIjn dochter is 2 keer gevaccineerd en dat is minder dan 6 maanden geleden.
In de greenpass app geeft hij wel groen aan bij: entry Tirol

Opzich is dat apart want ze heeft een PCR test nodig omdat ze geen booster heeft.
Dan zou ik verwachten dat men dat in die app erbij zet.
Als ik nu alleen naar die app kijk zou je zeggen dat die PCR niet nodig is.

Wordt dat bij iedereen zo aangegeven?

Sneek op 04 feb 2022 12:55

Dat is 2G, nodig voor skipas, restaurant etc. Voor toegang ZONDER QUARANTAINE geldt de negatieve PCR verplichting. Ook met 2G komt je kind Oostenrijk in maar zal dan in quarantaine moeten totdat er een negatieve PCR is. En die kun je al na 24uur hebben als je voor vertrek een afspraak maakt bij een Oostenrijkse testlocatie.

Met het risico dat de uitslag positief is, vlak voor vertrek. Wat doe je dan?

Kinderen van 12 tot 17 jaar kunnen ook een boosterprik in Duitsland halen.
Dan heb je geen onzekerheid of stress voor de heenreis.

Plaats een reactie