Paaspistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Mmmmm nordschleife… die seizoenskaarten waren iets duurder (en dan rekenen we nog niet de banden, rempads en schijven, benzine, etc, etc, etc)… mooie wagen!

Vind het weer heerlijk om de updates te lezen (mooie auto plaatjes word ik ook altijd blij van), maar dit is geloof ik 1 van de weinige keren dat ik niet echt jaloers ben. Regen, natte sneeuw, hagel…

Vind het weer heerlijk om de updates te lezen (mooie auto plaatjes word ik ook altijd blij van), maar dit is geloof ik 1 van de weinige keren dat ik niet echt jaloers ben. Regen, natte sneeuw, hagel…

Tiny-M op 02 apr 2024 20:27

Gisteren echt een uitstekende dag. Een klein hagelbuitje verandert daar niets aan.

Dag 7: it’s o so quiet, it’s o so still…

Vandaag naar 3 Zinnen. Wat vroeger op dus, om rond 8.30u bij de lift te zijn.

Dat lukte aardig, 8.25u was ik er. Slechts 3 mensen stonden er te wachten. Ik ben gewoon dat er rond die tijd een flinke rij staat, maar dat de lift er geen seconde eerder van open gaat. Vandaag 3 minuten eerder. Net die keer dat ik nog mijn schoenen aan aan het doen ben.

Kleine tegenvaller, de zwarte dalafdaling was al gesloten (niet helemaal duidelijk waarom, die was prima te prepareren geweest).

null
null

Boven aangekomen was het bizar rustig:

null

En niet omdat de rest later kwam, ik heb de gehele dag door pistes voor mijzelf gehad en slechts 2 keer een lift moeten delen (nog met dezelfde mensen ook).

Dat is weer eens wat anders dan die enorme drukte eerder in het seizoen.

Na de dalafdaling (rood) en nog wat andere varianten gedaan te hebben de steilhang gedaan waar een grote groep bovenaan stond te wachten met een blik van ‘dit is boven onze kunnen’. Ik heb maar even voorgedaan hoe het moest, maar dat gaf de burger geen moed, want pas toen ik met de lift er weer overheen ging vertrokken ze.

Overigens: een 10 voor zelfkennis!

Vervolgens naar Stiergarten gegaan en rustig doorgewerkt naar Holzriese.

null
null
null
null
null

Tegenvaller twee: alleen Holzriese I was open. Maar daar stond wel de meevaller tegenover dat de pistes zelf tot flink in de middag top waren. Heerlijke betonplaten.

Later op de dag veranderde dat wel naar meer voorjaarsgevoel. Al bleef het aan de kant van Vierschach duidelijk betonnen ondergrond.

Rond het middaguur sneeuw. Kort geluncht.

null
null

Daarna verder gegaan met regenjas. Al viel het op zich mee met hoeveelheden en het was ook echte sneeuw.

Bij de terugtocht naar Vierschach moest er een pad met flinke stenen overgestoken worden. Is er gewoon een asociaal die er met zijn huurski’s gewoon overheen gaat… bizar.

Wat verderop hadden enkele dieren de weilanden al weer in bezit genomen.

null

Einde dag nog even alle pistes een keer gedaan en laatste uurtje de dalafdaling achter elkaar gedaan. Daar zag ik een tweetal in het blauw vol de piste afgaan, dus mooi: een race. De eerste daarvan had ik snel genoeg voorbij gestoken. De tweede haalde ik langzamer binnen. Zo kon ik mooi zien dat ik tegen de Carabinieri aan het racen was. Vlak voordat ik de tweede in kon halen stopte hij om op zijn collega te wachten.

Erg blij dat ik geen boete kreeg voor te snel skiën.

Maar die kreeg ik alsnog… voor te snel rijden. Drie tientjes…

Toch weer een mooie dag zo!

Sneeuw was ook goed vandaag op de kronplatz. enkel sylvester vond ik vanaf het middenstation te zwaar liggen. Was rond 12.00 en daar ging de sneeuw over in regen.
Met mijn slamon skies waren de Beentjes redelijk rap opgebrand .
Omdat we met de kleinste waren na de lunch nog een paar keer de korer gedaan. En terug op het gemak naar olang.
Ik verschoot wel van de hoeveelheid Vlamingen die via Josk gaan.

Ps @DSvier als je vanavond iets met hert krijgt komt dit door mijn hond die tijdens de ochtend wandeling 2 hertjes richting zirm heeft gestuurd.

Vind het weer heerlijk om de updates te lezen (mooie auto plaatjes word ik ook altijd blij van), maar dit is geloof ik 1 van de weinige keren dat ik niet echt jaloers ben. Regen, natte sneeuw, hagel…

Tiny-M op 02 apr 2024 20:27

Gisteren echt een uitstekende dag. Een klein hagelbuitje verandert daar niets aan.

DSvier op 03 apr 2024 06:52

Laat me maar in de waan 😁

Sneeuw was ook goed vandaag op de kronplatz. enkel sylvester vond ik vanaf het middenstation te zwaar liggen. Was rond 12.00 en daar ging de sneeuw over in regen.
Met mijn slamon skies waren de Beentjes redelijk rap opgebrand .
Omdat we met de kleinste waren na de lunch nog een paar keer de korer gedaan. En terug op het gemak naar olang.
Ik verschoot wel van de hoeveelheid Vlamingen die via Josk gaan.

Ps @DSvier als je vanavond iets met hert krijgt komt dit door mijn hond die tijdens de ochtend wandeling 2 hertjes richting zirm heeft gestuurd.

jvr op 03 apr 2024 19:27

Duck a l’orange vandaag. O wacht even… bij de tussengang zat idd hert!

En ja, ik heb het vermoeden dat deze week de Russen met gemak Vlaanderen kunnen innemen, want iedereen lijkt hierheen te zijn verhuisd.

Het is me hier ook al opgevallen. Bepaalde pistes (die niet onontbeerlijk zijn voor verbindingen) worden niet meer geprepareerd zonder grondige reden. Bijvoorbeeld de rode pistes aan de Saslong en Ciampinoi.

Besparingsmaatregelen?

Toch beetje spijt dat ik dit jaar niet tot in Sesto geraakt ben!! :-( Zeker als ik dat verslag lees!

Blijft een mooi gebied dat 3 zinnen! Lijkt me heerlijk het eens op zo’n rustig moment te doen, wellicht december eens proberen:)

En leuk geschreven zoals altijd: '‘Overigens: een 10 voor zelfkennis!’'🤣👌

*bericht bewerkt door Amelm op 04 apr 2024 07:36

Het is me hier ook al opgevallen. Bepaalde pistes (die niet onontbeerlijk zijn voor verbindingen) worden niet meer geprepareerd zonder grondige reden. Bijvoorbeeld de rode pistes aan de Saslong en Ciampinoi.

Besparingsmaatregelen?

Mathijs! op 03 apr 2024 21:22

Ik ben er bang voor. Laat ik het zo zeggen: voor het aantal mensen dat gisteren op 3 Zinnen was kun je de boel niet draaiende houden… Het is jammer, maar ook zonder HR2 en die dalafdaling hebben ze meer dan genoeg te bieden.

Toch beetje spijt dat ik dit jaar niet tot in Sesto geraakt ben!! :-( Zeker als ik dat verslag lees!

Asterino op 03 apr 2024 23:06

Hé, geen Italianisering! Het is Sexten. Süd-Tirol!

Blijft een mooi gebied dat 3 zinnen! Lijkt me heerlijk het eens op zo’n rustig moment te doen, wellicht december eens proberen:)

En leuk geschreven zoals altijd: '‘Overigens: een 10 voor zelfkennis!’'🤣👌

Amelm op 04 apr 2024 07:34

Heel vroeg of heel laat inderdaad. Bij heel vroeg heb je wel het risico dat veel nog niet open is.

Toch beetje spijt dat ik dit jaar niet tot in Sesto geraakt ben!! :-( Zeker als ik dat verslag lees!

Asterino op 03 apr 2024 23:06

Hé, geen Italianisering! Het is Sexten. Süd-Tirol!

DSvier op 04 apr 2024 08:31

Als ik 't over Liege heb zeg ik ook Luik, en ik zeg ook niet Koln maar Keulen ;-) Onafhankelijk van hoe de mensen het lokaal noemen. Italiaans is niet mijn moedertaal, maar waar wij wonen spreken ze Italiaans en in huis ook (en Ladin) dus je mag ons vergeven dat wij 't hier gewoon over Sesto, Val Gardena, Brunico, Dobiacco, Merano, Bolzano, etc, etc…hebben ;-)

Natuurlijk ga ik de mensen ter plekke niet voor hun hoofd stoten door ostentatief de Italiaanse naam te gebruiken (terwijl het natuurlijk wel kan, de plekken hebben een officele dubbele (of driedubbele als je Ladin erbij pakt) benaming) als ik daar ben. Ik ken de geschiedenis genoeg en ik weet dat het bij sommigen erg gevoelig ligt (met reden!) ;-)

Trouwens jij zegt toch ook Arabba en niet Reba (Ladin), wat de oorspronkelijke naam is van het dorpje.

Maar daarmee ben ik nog altijd niet in Sexten/Sesto geweest dit jaar… zie dat 't open blijft tot 7 april, maar weet niet of ik zo ver wil rijden zo einde seizoen voor de laatste dagen op de skis!

*bericht bewerkt door Asterino op 04 apr 2024 10:30

Ik kende de Ladinische naam van Arabba eerlijk gezegd niet eens…

Gelet op hoe rustig het is zou het mij de trip waard zijn naar Sexten. Echt top!

Dag 8: safe the best for last

Bij het wakker worden gaf het uitzicht al hoop op een mooie dag:

null

Om 8.15u gaat de Olang lift al, dus lekker vroeg naar boven. Duidelijk was dat de gesloten afdaling nu ook in zo’n staat is gebracht dat je het wel uit je hoofd laat om het te proberen.

null
null

Boven aangekomen begonnen met Ried. De zon scheen, de pistes waren perfect en goed opgevroren. Zo is die afdaling top: snelle stukken lekker knallen en de vlakke stukken kun je met genoeg snelheid bereiken om met weinig extra input door te komen.

Vervolgens halverwege uitgestapt om de Herrnegg te doen, maar die was gesloten… bummer.

Snel terug de lift in richting Sylvester. Die was ook top, maar werd de keren daarop onderaan weer erg slushy.

Dan nog maar even een paar keer Ried, maar ook daar was het voorjaar geworden en de Belgen hadden in grote groepen bezit genomen van deze piste.

null
null
null

Vervolgens de Olang kant op gegaan, de dalafdaling is dan wel gesloten, maar er is nog genoeg over.

Vroege lunch, bij Corones:

null

En snel weer door. Door het gebied heen gewaaid met veel afwisseling. Het was inmiddels overal erg slushy met zeer hoge temperaturen (16 graden boven 0, ik had gewoon in mijn bikini kunnen skiën!).

Nadeel was wel dat ik sinds gisterenmiddag al wat last van knie en achillespees kreeg en ondanks de pijnstillers vandaag de pijn heviger werd.

null
null
null

Derhalve toch maar iets vroeger gestopt om een langere blessure te voorkomen.

Op de terugweg zag ik mijn vrouw al liggen in het zwembad. Daar ben ik dan maar snel naartoe gegaan.

null

Al met al een mooie 8 dagen. De laatste 3 sowieso top. Maar ook de vele regen zie ik positief: ik heb net op tijd mijn regenjas gekocht. En regen = rustiger pistes.

Het is een mooi seizoen geweest. Beetje te warm. Op sommige momenten ook echt te druk. Maar overall vooral genieten.

En ik heb genoten van alle verslagen en foto’s van je!

Aftellen maar!

Mooie afsluiter!

Mooi einde aan al die mooie verhalen! Heb het met erg veel plezier gevolgd. Tot volgend seizoen en veilige terug rit!

Mooi wederom! Mijn regenjas is inmiddels ook gearriveerd, dank voor de inspiratie 😁

Gang is alles

Mooie verslagen, mooie verhalen! Was weer schitterend ;)

Let it snow

Bedankt weer voor delen van je avonturen, erg leuk om te volgen iedere dag. Kom goed thuis.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Super leuk om de afgelopen maanden jouw verslagen te lezen! Dank je wel daarvoor. Helaas ben ik niet in de gelegenheid om zo vaak te gaan als jij maar dat werd een beetje gecompenseerd door al jouw belevenissen. Als Dolomieten fan ook weer een paar mooie tips erbij gekregen om ook eens te ontdekken. Wij blijven toch vaak hangen in de wat meer populaire gebieden en er is nog zoveel meer. Nu aftellen naar het nieuwe seizoen en nog meer van jouw reis verslagen. Goede thuisreis.

Mooie verslagen, dank! Ik hoop voor je dat de langetermijneffecten van al dat rode vlees uitblijven 😂

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Leuke verslagen! Leuk om te lezen hoe de Drei Zinnen en Kronplatz er bij liggen. Ben er veelvuldig (een volle maand) te vinden geweest dit jaar. Zonde dat die dalafdaling in Drei Zinnen al dicht was, blijft toch wel mijn absolute favoriet in dat gebied daar. Al hadden ze het 2 en 3de week van Maart al moeilijk omdat laatste stukje netjes te houden. Kon zelfs geen Kerner (witte wijn) meer krijgen omdat restauranthouder niet wist hoe lang de afdaling nog open zou blijven :).

Ook de Olang is wat mij betreft een echte topper, eindeloos cruisen daar!

Nabrander:

Vanochtend de spullen ingepakt en vertrokken naar huis. De Fernpass was weer een belevenis op zich, want wederom was er een tunnel waar afwisselend je de ene kant op mag en dan weer de andere kant op.

Iemand die weet waarom en misschien nog wel belangrijker: hoe lang dat blijft? Wij kwam stil te staan een stukje voor Nassereith en zijn maar snel gekeerd om via de achteraf weggetjes door Nassereith heen om alle ellende te rijden.

Voor de rest dan weer druk, dan weer 200+ rijden. Apart.

Hoe dan ook: veilig thuis. En toch met op het laatste moment de 3e plek in handen in de overall stand (ook omdat de nr. 3 de laatste twee dagen niet op de piste is geweest). En dat met een aantal km’s waarmee je vorig jaar aan het eind nr. 1 had gestaan. Bizar hoeveel meer km’s er dit jaar worden geskied…

Hoe dan ook, nog twee foto’s om af te sluiten en dank allen voor het lezen!

null
null

Mooi wederom! Mijn regenjas is inmiddels ook gearriveerd, dank voor de inspiratie 😁

Jesper op 04 apr 2024 19:39

Welke is het geworden?

Ga je op natte dagen veel plezier aan beleven!

Op de Fernpass was het blokrijden vanochtend, omdat ze in de tunnels aan het werk zijn (aan de bovenlichten). Koste ons een half uurtje, maar daarna goed kunnen doorrijden. Verder idd dan weer druk en dan weer lekker doorrijden, wel prachtige lente uitzichten door Oostenrijk, Duitsland en Nederland. Super afsluiter van het seizoen!

null

Deze! Dat denk ik ook wel ja, afgelopen jaren bijna elke trip wel natte sneeuw of regen meegemaakt dus het is een welkome toevoeging

Welke is het geworden?

Ga je op natte dagen veel plezier aan beleven!

DSvier op 05 apr 2024 22:45
Gang is alles

null

Zalige dag vandaag.
De hordes Vlamingen zijn vertrokken en het was hier enorm rustig vandaag. De pistes bleven gezien de omstandigheden er nog redelijk goed bij liggen tot 14.00. De pistes aan de pre de peres lag er veel beter bij dan gedacht terwijl het klokje netjes 20° aantikken.
null

ik gelukkig dat ik kan skieen en mijn vrouw gelukkig dat ze op een terras van de zon kan genieten.

Plaats een reactie