Wielrentopic

Mijn rijden wordt beperkt door mijn gebrekkige techniek, niet door de wielmaat. Vorige vakantie 29x2.5, dit jaar weer 26x2.35. De enduro’s rijden ze niet voor niets met 29”

Pino op 9 mei 2018 13:49

Tsja maar is dat niet de klassieke fout om de pro’s met onszelf te vergelijken.
Ik ben maar wat blij met mijn 27,5 carbon stumpjumper… Hiervoor reed ik een 29 inch en ik vond dat hoog in de bergen niet wendbaar genoeg. (en dat zal zeker ook aan mijn techniek liggen, maar ja, daar moet ik het dan ook mee doen ;-) )

En ik zit graag op de racefiets en op de MTB. Ik denk niet dat het of/of is maar gewoon en/en…

Rogier op 9 mei 2018 14:05

Stumpjumper is toch 29” ?

@Roy83 Roekeloos voor Italiaanse begrippen? Dan is de evolutie daar zo klaar toch?
Alhoewel ik vind italianen super gevaarlijk als ik in de auto zit en een stuk vriendelijker als ik op de fiets zit!

Rogier op 9 mei 2018 14:01

Voor Italiaanse begrippen inderdaad. Ik vind dat echt nog een pak erger in het zuiden dan in het noorden (daar vind ik het sowieso wel meevallen eigenlijk).

Ik heb de giro net aangezet en a) Sicilie blijft echt heel mooi, maar b) laat je niet op het verkeerde been zetten qua wegdek, als je alledrie de etappes kijkt heb je 95% van de goede wegen van
Sicilie gezien (er ligt nog een nieuwe snelweg tussen Catania en Palermo).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Pino In hele technische switschback voelt een 27,5 voor mij toch sneller, speelser en wendbaarder aan dan een 29… Omhoog is een 29 inderdaad eenvoudiger. Maar er is een heel verschil tussen MTB in de lage landen, en MTB op kleine singletracks in de Alpen.

De huidige stumpjumpers heb je in 27,5 en 29

Click. Click. Peace

Een Italiaanse dame in een 4x4 Panda rijdt nu eenmaal wat vlotter dan een dikke Zwitser in een RS6, maar daar is niets mis mee😋

@Pino Maar er is een heel verschil tussen MTB in de lage landen, en MTB op kleine singletracks in de Alpen.

De huidige stumpjumpers heb je in 27,5 en 29

Rogier op 9 mei 2018 15:27

Daarom zijn er in Sesamstraat ook zo veel fietsen 😥

Een Italiaanse dame in een 4x4 Panda rijdt nu eenmaal wat vlotter dan een dikke Zwitser in een RS6, maar daar is niets mis mee😋

Pino op 9 mei 2018 15:30

als ik na een week of 2 vakantie dan eindelijk eens echt wat vlotter de berg richting appartement oprijdt, word ik inderdaad altijd nog weer door een omaatje in een Panda ingehaald. Bij voorkeur bij een lichte knik en een blinde bocht, uiteraard :).

De Belgische commentator vind de Siciliaanse wegen beter dan de Belgische wegen :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De Belgische commentator vind de Siciliaanse wegen beter dan de Belgische wegen :).

Roy83 op 9 mei 2018 15:53

geef ik 'm geen ongelijk in

null

Click. Click. Peace

Toch een mooie overwinning van battaglin .😃 dik verdiend. Tegen een mooie tweede visconti

Grappig altijd dat het dan ineens uitmaakt dat hij voor een Nederlandse ploeg rijd.

*bericht bewerkt door Birdheart op 09 mei 2018 17:54

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Leggen ze in Hoboken (België) een fietstunnel
Wat denk je na de feestelijke opening gelijk weer gesloten, komt op een zeer drukke weg uit zonder oversteekplaats voor de fietsers

Toch een mooie overwinning van battaglin .😃 dik verdiend. Tegen een mooie tweede visconti

Grappig altijd dat het dan ineens uitmaakt dat hij voor een Nederlandse ploeg rijd.

Birdheart op 9 mei 2018 17:52

Ach, wij Nederlanders mogen best wel wat chauvinistischer zijn toch? Zolang het geen Franse vormen aanneemt ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Toch een mooie overwinning van battaglin .😃 dik verdiend. Tegen een mooie tweede visconti

Grappig altijd dat het dan ineens uitmaakt dat hij voor een Nederlandse ploeg rijd.

Birdheart op 9 mei 2018 17:52

Ach, wij Nederlanders mogen best wel wat chauvinistischer zijn toch? Zolang het geen Franse vormen aanneemt ;).

Roy83 op 9 mei 2018 20:03

Ik snap nog dat ze enthousiast worden omdat een nederlander of belg wint. En dat ze die voortrekken t.o.v. andere renners ivm chauvinisme.
Maar een complete ploeg? Puur omdat de vergunning in nederland geregistreerd staat?
Vind dat wel ver gaan. Nog steeds een mooie overwinning

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Maar nu 2 echte tips: SKS-kompressor pomp en Muc-Off voor het schoonmaken.

Pino op 9 mei 2018 11:44
  • heel veel voor muc off :-) Ik koop dat per 10 liter tegelijk
Rogier op 9 mei 2018 14:00

Ik hoop en denk dat het niet over het smeermiddel was. Ooit eens muc off gekocht op bergfreunde.nl en daar staan de prijzen per liter vermeld. Ik dacht even dat ik een goeie single malt had gekocht. Maar t was effectief wel smeermiddel 😝

null

Lol, nee het schoonmaakspul, dat je in grote bidons kunt kopen.

Ik heb hun smeermideel eigenlijk nooit gebruikt. Is het wat?

(En als dat de prijzen zijn van de Single malts die jij koopt, kom ik graag eens een glas drinken… ;-) )

Click. Click. Peace

@roy83, bij die Garmin zit een hartslagmeter en cadanssensor bij.

Lol, nee het schoonmaakspul, dat je in grote bidons kunt kopen.

Ik heb hun smeermideel eigenlijk nooit gebruikt. Is het wat?

(En als dat de prijzen zijn van de Single malts die jij koopt, kom ik graag eens een glas drinken… ;-) )

Rogier op 9 mei 2018 21:34

De groene muc off smeermiddel voor droge condities is goed als er veel stof ligt. dan kruipt het stof veel minder tussen de ketting en blijft deze soepel draaien.

Die roze is vettig en plakt echt op je ketting. Ideaal als je lang onderweg bent en je ketting wordt eerst nat en dan droog blijft deze vlot schakelen.

Na de roze te gebruiken kan je wel cleaner gebruiken, dus die gebruik ik enkel als het nat is of als ik weet dat er veel plassen gaan liggen in het bos.

*bericht bewerkt door japser op 10 mei 2018 07:57

Zo, ook een levendige wielercommunity hier op het wintersporters forum in de lente/zomer!
Heb even een aantal bladzijden lekker kunnen lezen. Goed vermaak!

Op weg naar Ailefroide, net boven het skigebied van Pelvoux

null

Rogier op 1 mei 2018 14:47

Is dit dan naar Pre de Madame Carle?
Afgelopen zomer daar gefietst, dat vond ik een erg mooie, leuke en rustige klim!

Na het paasweekend heb ik de snowboards opgeborgen en is de fiets tevoorschijn getoverd (daarvoor had ik er echt nog geen zin in). Nu heb ik het weer helemaal te pakken en kan ik niet wachten om richting de bergen te gaan om een col op te fietsen. Grappig hoe snel dat om kan slaan, voornamelijk door goed weer, de voorjaarsklassiekers en de giro.

Precies die klim. Nu echt geweldig mooi!

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/8524c338b72b2c009093d477...

undefined

Click. Click. Peace

@roy83, bij die Garmin zit een hartslagmeter en cadanssensor bij.

DrPhil_de_echte op 9 mei 2018 21:53

Sommige modellen van Tomtom hebben een ingebouwde hartslagmeter, via de pols dus. Echter het schijnt wel minder betrouwbaar te zijn als dat van een hartslagband. Anderzijds schijnt Garmin wel meer te bieden, maar daar is de prijs dan ook weer naar

Over goede GPS snelheids, cadans en hartslagmeters zouden we een heel boek vol kunnen schrijven. Zomaar een merk en serie noemen (Want de Edge heeft verschillende modellen) heeft niet zoveel zin. Als we niet eens weten wat de toekomstige gebruiker precies zou willen doen met z’n apparaat.

Maar als je begint met fietsen zou ik je het eerste jaar aanraden om zonder computertje en alleen op gevoel te rijden.

Click. Click. Peace

Ik raadde de Edge aan omdat je daar routes in kunt downloaden.

De verschillen tussen de Edge modellen:
https://www.mantel.com/blog/garmin-edge-koopgids/
Routes downloaden kun je op alle modellen, als ik het goed heb.
Dan kun je overal in Nederland routes nafietsen.

De verschillen tussen de Edge modellen:
https://www.mantel.com/blog/garmin-edge-koopgids/
Routes downloaden kun je op alle modellen, als ik het goed heb.
Dan kun je overal in Nederland routes nafietsen.

DrPhil_de_echte op 10 mei 2018 17:23

De prijzen vind ik erg meevallen, had ik niet verwacht!

Een papieren toeristische kaart van de Veluwe is voorlopig een stuk goedkoper. En biedt meer voorpret.

Een papieren toeristische kaart van de Veluwe is voorlopig een stuk goedkoper. En biedt meer voorpret.

Pino op 10 mei 2018 19:27

Er zijn allerlei toertochten, die staan niet op een kaart. En dat zijn vaak juist de mooiste!

*bericht bewerkt door DrPhil_backup op 10 mei 2018 20:11

Een papieren toeristische kaart van de Veluwe is voorlopig een stuk goedkoper. En biedt meer voorpret.

Pino op 10 mei 2018 19:27

Klopt, maar ik mag toch graag een navigatie hebben. Ik hou van een beetje doorrijden, en niet op elke hoek stil staan om te kijken waar ik langs moet rijden. En ik heb ook een hekel aan schelpenpaadjes, waar je vaak met fietsknooppunten routes op terecht komt.

Maar iedereen moet gewoon lekker doen wat hij fijn vind. Het eerste jaar heb ik ook zonder fietscomputer gedaan en investeringen gedaan in kleding en ander materiaal.

Btw… wat een toffe finale op de Etna vandaag hè?!

*bericht bewerkt door Nelis op 10 mei 2018 20:57

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik had even twee weken wat minder tijd om het forum te bezoeken, kon even flink lekker bij lezen. Mooi dat er zoveel fiets liefhebbers op dit forum zijn! 👌

Bergen + Sneeuw = ❤

Mwah, het was niet echt vuurwerk toch @Nelis? Jammer dat Gesink zich weer eens een beetje opblaast aan de voet. Yates gaf overigens wel serieus gas!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als je met finale de laatste 2 km bedoeld wel.
Het mooiste was de versnelling van yates en de overwinning van chaves.
Morgen zal er niet veel veranderen. Zaterdag zal er wel wat aangevallen worden maar niet veel want ze moeten zondag ook nog. En dan zal er zondag hopelijk wel meer echte strijd te zien zijn. Je mist toch de ras aanvallers en renners op intuïtie op dit moment.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik raadde de Edge aan omdat je daar routes in kunt downloaden.

DrPhil_de_echte op 10 mei 2018 17:05

Dat kan ook in een heel aantal Tomtom horloges, de Ambit Peak en andere series van Suunto, Garmin horloges en heel veel andere sport GPSen en horloges :-) Nogmaals ik heb zelf een Edge 500 en er erg tevreden mee. Maar ik zou niet zomaar meteen een Edge aanraden… (tegenwoordig doe ik bijna alles met mijn Suunto Ambit Peak)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie