Leerplicht

Het is tegenwoordig ook wel zo dat , wat ik weleens om me heen hoor, dat de kinderen ook vaak vrij hebben ( buiten de vakanties) studiedag hier en zieke leerkracht ,staking ect ect …Dus snap wel dat ouders dan denken van nou kan die ene dag er ook wel een keertje niet . en zeker als een kind bijna nooit ziek is geweest. hier hebben we continurooster tot 14:00 en en om 17:00 gaat de bus… dus waarschijnlijk gaat die van ons gewoon naar school tot 14:00. afhankelijk of het deze tijd blijft en niet toch eerder wordt… vorig jaar waren ze wel vrij die vrijdag. Hier op school is tot nu dit jaar dat er die ene keer vervanging was geregeld.

*bericht bewerkt door miepmiep op 03 feb 2018 14:01

U geeft het vak fruitkennis waarschijnlijk niet, want momenteel zie ik u vooral appels met peren vergelijken.

DSvier op 3 feb 2018 13:39

Beetje misplaatst cynisme dit… jammer.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

@fdm_04 wij doen er ook aan… Luxeverlof…
En nee ik sta niet te klagen over zomervakanties e.d., ik regel alles zelf en heb in principe ook nooit oppas nodig met vakanties en of vrije dagen ook al is het zeker met stakingen altijd wel lastig regelen dat je toch vrij bent, als je het weer op korte termijn
hoort ;-)

Mij heb je nooit horen klagen over 6 weken zomervakantie. Ik heb het prima geregeld en eventuele kosten betaal ik gewoon. Rare gedachtenkronkel als je het mij vraagt.

Wat mij betreft is het nu niet eenduidig geregeld. De ene wel twee weken vrij om een overzeese oom en tante te bezoeken, nota bene in groep 8 net voor de cito en anderzijds mag een kleuter niet een weekje weg.

Volgens mij krijg je zelfs een dag verlof als opa en oma opgehaald worden op Schiphol omdat ze op vakantie zijn geweest. Zag ik ooit als voorbeeld staan bij een overzicht van redenen om schoolverlof aan te vragen. Raar toch?

De ene is 10 dagen ziek per jaar, de ander 1. Daar merk je op het volgende rapport gewoon niets van. Je moet vrije schoolsystemen ook niet door elkaar halen met de wens van veel ouders om een moderner schoolvakantiesysteem te realiseren.

Shane op 3 feb 2018 10:46

Ik ben altijd bereid om een leerling bijles, extra uitleg te geven omdat hij/zij ziek is geweest, maar niet omdat hij/zij luxe vakantiedag(en) heeft gehad.
Onze oudste heeft ook eens een weekje buiten de vakantie vrij gehad. Al het schoolwerk hebben we toen meegenomen en zelf verder afgehandeld, zodat er geen achterstand was. Mijn vakantie viel onder midden-NL en ons kind had vakantie volgens schema Noord-NL.

*bericht bewerkt door Wintergast op 03 feb 2018 17:04

Bij ons staat dat een kind niet mag verzuimen als eerder wilt vertrekken ivm drukte van de zomervakantie , de andere vakanties worden niet genoemd 🤣🤣😀

Ach in alle eerlijkheid @Wintergast, hoeveel kinderen hebben dat nu eigenlijk echt nodig na een paar daagjes? Na 8 groepen basisschool gaat het letterlijk 0 verschil uitmaken voor het eindresultaat. Waarom ergeren leraren zich hier eigenlijk aan, wat is nou echt het probleem? Bovendien, verplaats je nu eens buiten je eigen perspectief, dat vakantiesysteem mag toch best wel eens aan de 2018 standaarden worden aangepast?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom ergeren leraren zich hier eigenlijk aan, wat is nou echt het probleem?

Shane op 3 feb 2018 18:09

Jouw woorden. Goed lezen wat ik wel of niet wil doen aan bijles.

Bovendien, verplaats je nu eens buiten je eigen perspectief, dat vakantiesysteem mag toch best wel eens aan de 2018 standaarden worden aangepast?

Shane op 3 feb 2018 18:09

2018 standaarden? Jouw standaarden? Wikipedia standaarden? Vakantie 4.0 of zoiets?
Leraren hebben de regels niet bedacht.

Wat dacht je van…
Ik wil 4x per jaar kiezen om 20 km te hard te mogen rijden op snelwegen. Dat wil ik dan zonder boete op mijn reisdag naar mijn vakantiebestemming doen, want ik wil er op tijd zijn.
Wat maakt dat nou uit als ik 20 km. harder rij dan de toegestane snelheid, mijn auto kan dat best. Ik doe dat ook wel eens per ongeluk en dan gebeurt er ook niets, dus moet dat ook kunnen.
De politie en ambulance rijdt soms ook veel te hard, dat mag met blauwlicht, dus waarom zou ik ook niet harder mogen rijden naar mijn eindbestemming van mijn vakantie.

*bericht bewerkt door Wintergast op 03 feb 2018 18:43

@wintergast wat een rare vergelijking?
Te hard rijden, wat gevaarlijk kan zijn als je daar geen grenzen bij oplegt vergelijken met verlofdagen van kinderen op school…

Oh, ik lees tussen de regels door bij jou en een voorganger duidelijk de irritatie over ouders die zich deze “luxe dagen” (totaal onzinnig woord trouwens in dezen) permitteren. Die zouden gestraft moeten worden. Daarom herhaal ik mijn vraag, wat is nu echt het probleem van zo’n dagje, of voor mijn part een paar?

En 2018 standaarden is vrij simpel. Tegenwoordig zijn er noodgedwongen veel ouders die beiden moeten werken, 6 weken zomervakantie e.d. levert dan bijvoorbeeld al problemen op. Maar wat denk je van een klein bedrijf waar een aantal mensen met jonge schoolgaande kinderen aan de vakanties gebonden zijn… Moet dat nou echt allemaal het probleem van de werkgever zijn? of kunnen we misschien eens een systeem bedenken waarbij er wat meer flexibiliteit is? Je vergelijking is eigenlijk regels zijn regels, prima, maar soms kunnen de regels ook verbeterd worden denk je niet?

En ja, dat gaat jou waarschijnlijk verlofdagen kosten @Wintergast ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarom ergeren leraren zich hier eigenlijk aan, wat is nou echt het probleem?

Shane op 3 feb 2018 18:09

Jouw woorden. Goed lezen wat ik wel of niet wil doen aan bijles.

Bovendien, verplaats je nu eens buiten je eigen perspectief, dat vakantiesysteem mag toch best wel eens aan de 2018 standaarden worden aangepast?

Shane op 3 feb 2018 18:09

2018 standaarden? Jouw standaarden? Wikipedia standaarden? Vakantie 4.0 of zoiets?
Leraren hebben de regels niet bedacht.

Wat dacht je van…
Ik wil 4x per jaar kiezen om 20 km te hard te mogen rijden op snelwegen. Dat wil ik dan zonder boete op mijn reisdag naar mijn vakantiebestemming doen, want ik wil er op tijd zijn.
Wat maakt dat nou uit als ik 20 km. harder rij dan de toegestane snelheid, mijn auto kan dat best. Ik doe dat ook wel eens per ongeluk en dan gebeurt er ook niets, dus moet dat ook kunnen.
De politie en ambulance rijdt soms ook veel te hard, dat mag met blauwlicht, dus waarom zou ik ook niet harder mogen rijden naar mijn eindbestemming van mijn vakantie.

Wintergast op 3 feb 2018 18:42

Weer appels met peren.

Ga zo door!

Misschien dat ik komende vrijdag daar een bijlesje in ga geven. Ik begin te vermoeden dat er een verhoogde kans is dat mijn kinderen dat op school niet gaan leren. ;)

@Desiree2. Ja te hard rijden vind ik ook gevaarlijk. Ik heb in de werkelijkheid ook geen behoefte aan die 4x boetevrij te hard mogen rijden.
Wat ik wilde aangeven, dat je op deze manier overal wel iets bij kunt bedenken om je niet aan de regels te willen houden.

Ik ben ook voor een keuzesnipperdag in het onderwijs, wel met voorwaarden.
Niet tijdens toetsen, leerling moet zelf zorgen dat hij/zij de leerdoelen van die lesdag haalt (eigen verantwoording).

Maar er zal een aantal zijn die nooit tevreden is, die zal vervolgens op donderdag willen vertrekken en nog een extra dag, etc blablabla nodig hebben

Oh, ik lees tussen de regels door bij jou en een voorganger duidelijk de irritatie over ouders die zich deze “luxe dagen” (totaal onzinnig woord trouwens in dezen) permitteren. Die zouden gestraft moeten worden. Daarom herhaal ik mijn vraag, wat is nu echt het probleem van zo’n dagje, of voor mijn part een paar?

En 2018 standaarden is vrij simpel. Tegenwoordig zijn er noodgedwongen veel ouders die beiden moeten werken, 6 weken zomervakantie e.d. levert dan bijvoorbeeld al problemen op. Maar wat denk je van een klein bedrijf waar een aantal mensen met jonge schoolgaande kinderen aan de vakanties gebonden zijn… Moet dat nou echt allemaal het probleem van de werkgever zijn? of kunnen we misschien eens een systeem bedenken waarbij er wat meer flexibiliteit is? Je vergelijking is eigenlijk regels zijn regels, prima, maar soms kunnen de regels ook verbeterd worden denk je niet?

En ja, dat gaat jou waarschijnlijk verlofdagen kosten @Wintergast ;).

Shane op 3 feb 2018 19:11

Regels zijn regels is eigenlijk hetzelfde als zeggen: ik heb geen zin om verder te kijken dan mijn neus lang is.

Weer appels met peren.

DSvier op 3 feb 2018 19:12

Ja heb ik met opzet gedaan

Weer appels met peren.

DSvier op 3 feb 2018 19:12

Ja heb ik met opzet gedaan

Wintergast op 3 feb 2018 19:19

Dat pleit niet echt voor je.

@wintergast de 2e week vd meivakantie is voor scholen optioneel. vrij in te delen. niet verplicht. als je die dagen nou aan de ouders geeft? 5 dagen vrij in te delen maar wel bijvoorbeeld 8 weken minimaal van tevoren doorgeven.
Ook handig voor trouwerijen e.d. die niet van familie zijn oid.
Zo kan ieder er mee doen wat hij fijn vind.

Oh, ik lees tussen de regels door bij jou en een voorganger duidelijk de irritatie over ouders die zich deze “luxe dagen” (totaal onzinnig woord trouwens in dezen) permitteren. Die zouden gestraft moeten worden.

Jouw woorden, jouw mening, jouw keuze om tussen de regels te willen lezen.

Daarom herhaal ik mijn vraag, wat is nu echt het probleem van zo’n dagje, of voor mijn part een paar?

De leerling is die les(dag) niet in de gelegenheid geweest om de leerdoelen te behalen.
Bovendien zolang de wet niet verandert, moet jij je aan de regels houden. Of je het er nou mee eens bent of niet.

En 2018 standaarden is vrij simpel. Tegenwoordig zijn er noodgedwongen veel ouders die beiden moeten werken, 6 weken zomervakantie e.d. levert dan bijvoorbeeld al problemen op. Maar wat denk je van een klein bedrijf waar een aantal mensen met jonge schoolgaande kinderen aan de vakanties gebonden zijn… Moet dat nou echt allemaal het probleem van de werkgever zijn? of kunnen we misschien eens een systeem bedenken waarbij er wat meer flexibiliteit is? Je vergelijking is eigenlijk regels zijn regels, prima, maar soms kunnen de regels ook verbeterd worden denk je niet?

Je sleept er van alles bij, noodgedwongen werken tjonge jonge.
Hallo!!! Tegenwoordig BSO, kinderopvang, ouderschapsverlof etc.

En ja, dat gaat jou waarschijnlijk verlofdagen kosten @Wintergast ;).

Nee hoor. Je snapt niets van de urenopbouw in het onderwijs. Ga je daar maar eens in verdiepen.

*bericht bewerkt door Wintergast op 03 feb 2018 19:42

@wintergast de 2e week vd meivakantie is voor scholen optioneel. vrij in te delen. niet verplicht. als je die dagen nou aan de ouders geeft? 5 dagen vrij in te delen maar wel bijvoorbeeld 8 weken minimaal van tevoren doorgeven.
Ook handig voor trouwerijen e.d. die niet van familie zijn oid.
Zo kan ieder er mee doen wat hij fijn vind.

Desiree2 op 3 feb 2018 19:32

Ja maar je moest eens weten hoeveel ouders die perse 2 weken meivakantie willen hebben.

Even een keer dit topic openen en meteen uit de hand gelopen, goed bezig allemaal. Jullie houden de jaarlijkse reeks in stand.

A winter without powder isn't a winter!

Blijf het vreemd vinden dat mensen zitten te zeuren om die leerplicht. Je kiest zelf toch voor kinderen?
Dan weet je dat dit erbij hoort. Ben juist blij dat er in de gaten gehouden wordt dat ouders hun kinderen niet zomaar thuis houden omdat het hen toevallig zo uitkomt. Nu is het een dagje vakantie, straks een dagje omdat een trachtte jarig is of omdat het kind en dag geen zin heeft in school.

@Shane

Ok, je vindt dat het woord luxeverzuim hier niet past. Prima. De officiële benaming is: onwettig afwezig. Zegt genoeg me dunkt.

De reden waarom een flexibel verlofsysteem niet haalbaar is? Dat heet realiteit.
Niet alle leerlingen zitten op hetzelfde niveau, hetzelfde leertempo, hebben specifieke leerproblemen of ze zijn net veel sterker dan hun klasgenoten. En jij wil ze dan nog eens laten kiezen wanneer ze komen?
Hoeveel dagen had je in gedachten? Erbij stilgestaan dat sommigen deze zullen gebruiken bij aanvang van het schooljaar, anderen los en sommigen helemaal niet.

Vandaag de dag weten vele mensen het beter dan die leerkracht en is het respect soms ver te zoeken. Iedereen heeft wel een goede reden om een bepaalde regel niet te volgen. Maar de reden die een leerkracht geeft, heeft vaak geen enkele waarde.

Hopelijk hierbij toch al een stukje duidelijker waarom sommige leerkrachten problemen hebben met dit fenomeen dat vooral de laatste jaren groter wordt.

Absoluut ‘No hard feelings’ maar dit moest er even uit. 😉

@DSvier

Buiten het feit dat ik jouw opmerking over fruitkennis wel grappig vond 😋,
waar maakte ik dan die vreemde vergelijking?

Even een keer dit topic openen en meteen uit de hand gelopen, goed bezig allemaal. Jullie houden de jaarlijkse reeks in stand.

Joostw op 3 feb 2018 20:42

Uitkijken met wat je zegt want blijkbaar is deze discussie helemaal anders dan de vorige jaren 😂😂

wij kunnen sinds de kinderen leerplichtig zijn helaas niet meer met ze op wintersport, we hebben een horecazaak en kunnen in de kerstvakantie en carnavalsvakantie echt niet weg.

Aanvraag voor verlof bij de directeur en leerplichtambtenaar gedaan, maar helaas afgewezen. Reden is dat we wel in de zomervakantie weg kunnen…

Wij leveren graag een week meivakantie in om met de kinderen op wintersport te gaan.
Altijd naar uit gekeken, maar helaas!

Vorig jaar zonder kinderen(buiten de schoolvakantie) naar Serfaus geweest en dan zie je klasjes vol nl kinderen. Dat vind ik dan wel apart…

Ten eerste @Wintergast, hoopte ik dat de knipoog duidelijk maakte dat mijn laatste zinnetje een grap was, anders alsnog bij deze: het was een grap.

Maar ten tweede geef je dan toch wel weer blijk van wat irritatie… niet alleen tussen de regels zo lijkt het.

En ja, noodgedwongen werken inderdaad. Als je tegenwoordig als jonge ouders tot de modale regionen behoort en een gewoon rijtjeshuis wilt kunnen verwonen (lijkt me niet exorbitant luxe), dan zijn daar twee salarissen voor nodig. 1 parrtimer wellicht en de rest opvangen met BSO. Die in de zomervakantie er ook 6 weken niet is. Dat kun jij, logischerwijs gezien je werk, heel makkelijk onzin vinden, maar dat is voor veel mensen een probleem. Dat moet toch beter kunnen? Tig en tig jaar na de invoering van deze wet?

Ik blijf bij mijn standpunt dat een paar dagen per jaar wisselen geen enkel verschil zal maken na 8 jaar basisschool. Leerdoelen, het zal allemaal wel. Ook geneuzel dat jou wordt opgelegd en je misschien ook niet altijd blij mee bent denk ik zo.
@fdm_04 kom op, een beetje creativiteit is toch niet te veel gevraagd van iemand die nieuwe jonge geesten moet vormen? Alles flexibel hoeft helemaal niet en de zomervakantie verlengen kun je verbieden.

En denk je dat je als leraar veel wordt tegengesproken tegenwoordig? Wat dacht je van een arts? Daar moet je mee om leren gaan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Blijf het vreemd vinden dat mensen zitten te zeuren om die leerplicht. Je kiest zelf toch voor kinderen?
Dan weet je dat dit erbij hoort.

Tiny-M op 3 feb 2018 20:59

@Tiny-M, waar hoort dit precies bij, wie bepaalt dat en waarom? Probeer je nu te onderbouwen dat als je een dag eerder op wintersport wilt gaan je maar moet kiezen geen kinderen te willen?

*bericht bewerkt door nr49 op 03 feb 2018 21:36

Blijf het vreemd vinden dat mensen zitten te zeuren om die leerplicht. Je kiest zelf toch voor kinderen?

Dan weet je dat dit erbij hoort.

Tiny-M op 3 feb 2018 20:59

@Tiny-M, waar hoort dit precies bij, wie bepaalt dat en waarom? Probeer je nu te onderbouwen dat als je een dag eerder op wintersport wilt gaan je maar moet kiezen geen kinderen te willen?

nr49 op 3 feb 2018 21:31

Lees dan ook de rest van wat ik zeg.
En ja, die keuze heb je gemaakt.

Nou die van mij mogen rustig af en toe een dagje schoolziek zijn hoor @Tiny-m. Niets mis mee, het mogen soms ook wel kinderen zijn toch 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@DSvier

Buiten het feit dat ik jouw opmerking over fruitkennis wel grappig vond 😋,
waar maakte ik dan die vreemde vergelijking?

fdm_04 op 3 feb 2018 21:03

Het eerste siert je. Blij dat wat humor gewoon kan.

Maar jouw vergelijk met dat leraren ook verlof kunnen vragen is m.i. een gevalletje appels en peren omdat jij bewust hebt gekozen voor een baan waar je niet zo makkelijk een snipperdag kan nemen (al mag het verder van mij en het lijkt mij nog best een optie ook, maar dat is iets tussen werkgever en werknemer), ouders hebben ten aanzien van deze voorwaarden geen keuze.

Ook het klagen van ouders over dat er te lang zomervakantie zou zijn is een peer tov de appel hier aan de orde. Ten eerste hoeven dat niet dezelfde ouders te zijn en ten tweede mag een ouder het een en het ander vinden. En het beste ga je daar inhoudelijk op in. En niet met whataboutism, want dat doet een discussie al snel in de loopgraven belanden.

Blijf het vreemd vinden dat mensen zitten te zeuren om die leerplicht. Je kiest zelf toch voor kinderen?

Dan weet je dat dit erbij hoort.

Tiny-M op 3 feb 2018 20:59

@Tiny-M, waar hoort dit precies bij, wie bepaalt dat en waarom? Probeer je nu te onderbouwen dat als je een dag eerder op wintersport wilt gaan je maar moet kiezen geen kinderen te willen?

nr49 op 3 feb 2018 21:31

Lees dan ook de rest van wat ik zeg.
En ja, die keuze heb je gemaakt.

Tiny-M op 3 feb 2018 21:44

Dan heb je nog steeds het recht om te bepleiten dat zaken anders geregeld moeten worden.

Plaats een reactie