Leerplicht

Blijf het vreemd vinden dat mensen zitten te zeuren om die leerplicht. Je kiest zelf toch voor kinderen?

Dan weet je dat dit erbij hoort.

Tiny-M op 3 feb 2018 20:59

@Tiny-M, waar hoort dit precies bij, wie bepaalt dat en waarom? Probeer je nu te onderbouwen dat als je een dag eerder op wintersport wilt gaan je maar moet kiezen geen kinderen te willen?

nr49 op 3 feb 2018 21:31

Lees dan ook de rest van wat ik zeg.
En ja, die keuze heb je gemaakt.

Tiny-M op 3 feb 2018 21:44

@Tiny-M ik heb nu nog een keer je hele berichtje gelezen. Ik lees daarin eigenlijk geen antwoorden op de vragen die ik heb gesteld, ook niet in je latere reactie op mijn vragen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je antwoorden.

*bericht bewerkt door nr49 op 03 feb 2018 21:58

@DSvier

Buiten het feit dat ik jouw opmerking over fruitkennis wel grappig vond 😋,
waar maakte ik dan die vreemde vergelijking?

fdm_04 op 3 feb 2018 21:03

Het eerste siert je. Blij dat wat humor gewoon kan.

Maar jouw vergelijk met dat leraren ook verlof kunnen vragen is m.i. een gevalletje appels en peren omdat jij bewust hebt gekozen voor een baan waar je niet zo makkelijk een snipperdag kan nemen (al mag het verder van mij en het lijkt mij nog best een optie ook, maar dat is iets tussen werkgever en werknemer), ouders hebben ten aanzien van deze voorwaarden geen keuze.

Toch wel. Je kiest om aan de leerplicht te voldoen door te kiezen voor een school. Hier hangen dan ook verplichtingen aan. De andere optie is thuisonderwijs. Weet ook wel dat dit ook niet zo eenvoudig haalbaar is. Maar toch, die keuze heb je als ouder.

Ook het klagen van ouders over dat er te lang zomervakantie zou zijn is een peer tov de appel hier aan de orde. Ten eerste hoeven dat niet dezelfde ouders te zijn en ten tweede mag een ouder het een en het ander vinden.

Zeker dat ouders ook wat mogen vinden! Volledig gelijk.
Maar uit ervaring (15j) weet ik dat het vaak dezelfde ouders zijn die hierover klagen. Maar je hebt gelijk: ik mag zeker niet iedereen over dezelfde kam scheren.

En het beste ga je daar inhoudelijk op in. En niet met whataboutism, want dat doet een discussie al snel in de loopgraven belanden.

Alweer een volledig terechte opmerking 👌

DSvier op 3 feb 2018 21:52

*bericht bewerkt door fdm_04 op 03 feb 2018 22:03

Ik vind de keuze thuisonderwijs niet echt een keuze. Dat is voor vrijwel niemand een realistische optie.

En de overheid is er bepaald niet happig op.

Leerplicht is er met een reden, namelijk dat het kind goed opgeleid kan worden. Onafhankelijk van een mening van een ouder. Jij vind een dagje afwezig niet erg, een ander vind dat een week of 2 ook moet kunnen en dan is het eind zoek. Leerplicht trekt het voor iedereen gelijk, wat mij betreft ook het beste voor het kind.
En nogmaals: als je vrij wil zijn in wanneer je je vakanties indeelt zal dat zonder kinderen moeten (betekent niet dat je dan geen kinderen hebben). Kinderen hebben leerplicht.

@wintergast de 2e week vd meivakantie is voor scholen optioneel. vrij in te delen. niet verplicht. als je die dagen nou aan de ouders geeft? 5 dagen vrij in te delen maar wel bijvoorbeeld 8 weken minimaal van tevoren doorgeven.

Ook handig voor trouwerijen e.d. die niet van familie zijn oid.
Zo kan ieder er mee doen wat hij fijn vind.

Desiree2 op 3 feb 2018 19:32

Ja maar je moest eens weten hoeveel ouders die perse 2 weken meivakantie willen hebben.

Wintergast op 3 feb 2018 19:53

Dan plak je daar toch lekker in 1 x je 5 vrije dagen achteraan?

@Shane

Ok, je vindt dat het woord luxeverzuim hier niet past. Prima. De officiële benaming is: onwettig afwezig. Zegt genoeg me dunkt.

De reden waarom een flexibel verlofsysteem niet haalbaar is? Dat heet realiteit.
Niet alle leerlingen zitten op hetzelfde niveau, hetzelfde leertempo, hebben specifieke leerproblemen of ze zijn net veel sterker dan hun klasgenoten. En jij wil ze dan nog eens laten kiezen wanneer ze komen?
Hoeveel dagen had je in gedachten? Erbij stilgestaan dat sommigen deze zullen gebruiken bij aanvang van het schooljaar, anderen los en sommigen helemaal niet.

Vandaag de dag weten vele mensen het beter dan die leerkracht en is het respect soms ver te zoeken. Iedereen heeft wel een goede reden om een bepaalde regel niet te volgen. Maar de reden die een leerkracht geeft, heeft vaak geen enkele waarde.

Hopelijk hierbij toch al een stukje duidelijker waarom sommige leerkrachten problemen hebben met dit fenomeen dat vooral de laatste jaren groter wordt.

Absoluut ‘No hard feelings’ maar dit moest er even uit. 😉

fdm_04 op 3 feb 2018 21:00

Er zijn dus enkele scholen die ongeveer zoiets hanteren als proef zijnde, verlof en vakanties flexibeler zijn.
Vergt wat aanpassingen maar is prima mogelijk hoor als je wilt!

@DSvier

fdm_04 op 3 feb 2018 21:03

Maar jouw vergelijk met dat leraren ook verlof kunnen vragen is m.i. een gevalletje appels en peren omdat jij bewust hebt gekozen voor een baan waar je niet zo makkelijk een snipperdag kan nemen (al mag het verder van mij en het lijkt mij nog best een optie ook, maar dat is iets tussen werkgever en werknemer), ouders hebben ten aanzien van deze voorwaarden geen keuze.

DSvier op 3 feb 2018 21:52

Wat is dan volgens jou het verschil tussen bewust kiezen voor een job waar je niet zo makkelijk snipperdagen kan nemen en bewust kiezen voor kinderen waarvan je weet dat eens ze leerplichtig zijn je dit ook niet zomaar meer kan?

wij kunnen sinds de kinderen leerplichtig zijn helaas niet meer met ze op wintersport, we hebben een horecazaak en kunnen in de kerstvakantie en carnavalsvakantie echt niet weg.

Aanvraag voor verlof bij de directeur en leerplichtambtenaar gedaan, maar helaas afgewezen. Reden is dat we wel in de zomervakantie weg kunnen…

Wij leveren graag een week meivakantie in om met de kinderen op wintersport te gaan.
Altijd naar uit gekeken, maar helaas!

Vorig jaar zonder kinderen(buiten de schoolvakantie) naar Serfaus geweest en dan zie je klasjes vol nl kinderen. Dat vind ik dan wel apart…

Mj op 3 feb 2018 21:18

Echt bezopen toch?
Vind zulke situaties dus in zo een land als dit echt armoe.
Regeltjesarmoe noem ik dat.
5 dagen zouden echt ideaal zijn voor jullie…

@Tiny-M, weet je dat het beste schoolsysteem ter wereld veel minder lesuren kent dan het Nederlandse systeem? De wijze waarop de Nederlandse leerplicht is vormgegeven is dus niet optimaal ingericht voor het goed opleiden van het kind. Als dat niet zo is, welk bestaansrecht heeft rigide handhaving van een leerplicht dan? Meen je serieus dat gelijke behandeling van elk kind het beste is voor een kind? Ongeacht alle verschillen die tussen kinderen bestaan? En nogmaals: waarom hoort een rigide leerplicht bij het hebben van kinderen en wie bepaalt dat eigenlijk?

Leerplicht is er met een reden, namelijk dat het kind goed opgeleid kan worden. Onafhankelijk van een mening van een ouder. Jij vind een dagje afwezig niet erg, een ander vind dat een week of 2 ook moet kunnen en dan is het eind zoek. Leerplicht trekt het voor iedereen gelijk, wat mij betreft ook het beste voor het kind.
En nogmaals: als je vrij wil zijn in wanneer je je vakanties indeelt zal dat zonder kinderen moeten (betekent niet dat je dan geen kinderen hebben). Kinderen hebben leerplicht.

Tiny-M op 3 feb 2018 22:16

Klassikaal onderwijs is geintroduceerd om ‘boerenkinderen’ de discipline te leren om in een fabriek te kunnen werken. Voor fabriekwerk is op tijd zijn namelijk iets handiger dan ‘we oogsten eind van de week wel als het mooi weer is’. Ik bedoel maar het onderwijs loopt een dikke 100 jaar achter, maar ooit gaan ze daar ook met de tijd mee (ict weetjewel) en zul je zien dat het wel (wat meer) footloose en flexibeler kan.

En verder blijft het meest bizarre aan die leerplichtwet natuurlijk dat je als ouders je school voor een heel vervelende keuze stelt als je de waarheid vertelt. Dan zijn ze ofwel in overtreding als ze het niet doorgeven, of mogen ze als nsb-ers kind/ouders ‘aangeven’. Wij hoeven dit jaar gelukkig niet te liegen, hele vrijdag vrij!

@Mj vroeger mochten mensen met seizoen bepalende beroepen, de kinderen wel buiten de vakanties van school halen. Natuurlijk in overleg en beperkte tijd.
is dat inmiddels veranderd.

*bericht bewerkt door marie-louise op 03 feb 2018 23:04

Sorry, kan het niet laten 😉. Voor de vrijdenkers hier:

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/8296e6aa4c5bee97bf2c2534...

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Mj vroeger mochten mensen met seizoen bepalende beroepen, de kinderen wel buiten de vakanties van school halen. Natuurlijk in overleg en beperkte tijd.
is dat inmiddels veranderd.

.

marie-louise op 3 feb 2018 23:01

Vroeger was het makkelijker, wij hebben de zaak overgenomen van mijn ouders en ik kreeg elk jaar een week extra vakantie om op wintersport te kunnen gaan.

Volgens onze school mag je in geen enkele andere vakantie weg kunnen, en moet je bedrijf in economische problemen komen om van die regeling gebruiken kunnen maken.

Een gezin uit een dorp hier in de buurt krijgt wel elk jaar een week extra, om ongeveer dezelfde reden als wij. Andere directeur…

De vrijdag voor de kerstvakantie hadden uit mijn zoontje zijn klas 5 kinderen vrij om op tijd te kunnen vertrekken, daar zijn ze juist heel makkelijk in.

*bericht bewerkt door Mj op 04 feb 2018 03:12

@DSvier

fdm_04 op 3 feb 2018 21:03

Maar jouw vergelijk met dat leraren ook verlof kunnen vragen is m.i. een gevalletje appels en peren omdat jij bewust hebt gekozen voor een baan waar je niet zo makkelijk een snipperdag kan nemen (al mag het verder van mij en het lijkt mij nog best een optie ook, maar dat is iets tussen werkgever en werknemer), ouders hebben ten aanzien van deze voorwaarden geen keuze.

DSvier op 3 feb 2018 21:52

Wat is dan volgens jou het verschil tussen bewust kiezen voor een job waar je niet zo makkelijk snipperdagen kan nemen en bewust kiezen voor kinderen waarvan je weet dat eens ze leerplichtig zijn je dit ook niet zomaar meer kan?

Elsvr op 3 feb 2018 22:26

Het simpele feit dat die baan de hoofdzaak is en bij die kinderen de regelgeving op de achtergrond meehobbelt. Ik vind het eigenlijk best wel apart dat je niet kan zien dat dat niet vergelijkbaar is.

En daar komt dan nog eens bij dat je bij een baan wel vrij kan onderhandelen of deelkeuzes kan maken. Wil je meer flexibiliteit kun je bv invalkracht worden en vooraf aangeven dat je een bepaalde week niet beschikbaar bent.

Niet de hele discussie gelezen maar…

De afwezigheid van moslimkinderen wordt (toch in België) gedoogd tijdens het suikerfeest, ondanks dat dit geen geen officiële feestdag is én de niet moslimkinderen wel naar de klas moeten op die dag… Dus alle “skikinderen” mogen voor mij minstens 1 dag per jaar niet opdagen ivm vroeger vertrek naar de alpen, want skiën = religie. :-)

Fantastisch onderwerp dit. Jaloezie op anderen die soms wel vrij krijgen viert hoogtij. En precies daar wringt de schoen, ook voor de leerplichtambtenaar. Immers: regels zijn voor iedereen gelijk. Dus is er geen ruimte voor luxe verlof. Echter: er zijn scholen die er toch een mouw weten aan te passen. Met een handig geplande studiedag. Of een directeur die zijn nek uitsteekt en het toch toestaat. Of … . Dat is echter een gunst en geen recht. Dus als je kind op zo’n school zit: lucky you! Als je dat geluk niet hebt: gun het anderen en pas er zelf een mouw aan. Ook met vertrek na schooltijd zijn er legio mogelijkheden om (bijna) filevrij op je bestemming te komen.

Marie-louise, die regel voor bepaalde beroepen geldt nog steeds. De directeur kan max. 10 dagen verlof verlenen als het gezin vanwege werk Geen Enkele schoolvakantie met vakantie zou kunnen. Dus niet in de zomer, herfst, kerst, voorjaars, paas, etc. vakantie. Dat komt niet zo vaak voor. Ik denk dat er vroeger wel wat losser mee werd omgegaan dan nu, de LPA zit er meer bovenop zodat directeuren strakker moeten toepassen.
Vrij voor het suikerfeest valt onder verlof bij bijzondere omstandigheden. Daar vallen religie, sterfgeval, huwelijk etc. onder.

@DSvier,voor kinderen in de leerplichtige leeftijd is de school de hoofdzaak,net zoals voor jou je baan de hoofdzaak is.Als jij beslist om een dag niet te gaan werken ondanks het feit dat je geen vrij hebt die dag en je krijgt controle wordt die dag niet betaald door je werkgever,als je je kind een dag van school houdt zonder dat het die dag vrij heeft en je krijgt controle,krijg je een boete.

@Elsvr dat is juist niet hetzelfde. Leerplicht is door de staat opgelegd, of je nu wil of niet. Een arbeidsovereenkomst is een afspraak tussen vrije partijen. Als je dan eenmaal een afspraak hebt gemaakt ben je daar inderdaad ook wel aan gebonden, maar dat is dan wel je eigen vrije keuze geweest. Dit in tegenstelling tot de verplichte onderwerping aan de leerplicht, waar je op geen enkele wijze onderuit kan.

Je kan altijd thuisonderwijs geven als de regels je niet aanstaan…
Als je bij een arbeidscontract ook pas tekent als alle voorwaarden helemaal overeenkomen met wat je graag zou willen denk ik dat je lang kan zoeken naar werk.Ook daar draait het allemaal om compromissen sluiten.

*bericht bewerkt door Elsvr op 04 feb 2018 09:49

Manmaman. Kort geleden waren bijvoorbeeld backflips of snowboarden ook verboden… gelukkig pleiten er soms mensen voor aanpassing van de regels in plaats van dan maar te gaan skien…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Manmaman. Kort geleden waren bijvoorbeeld backflips of snowboarden ook verboden… gelukkig pleiten er soms mensen voor aanpassing van de regels in plaats van dan maar te gaan skien…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben vóór vrij in te zetten snipperdagen. Je hóeft ze niet te gebruiken maar het kan wel. Zoals eerder al geopperd; wekelijks een uurtje langer les, is er ook geen gedoe met het verplicht aantal lesuren.

In België is er een systeem met zogeheten B-dagen. Dat zijn onwettig afwezigheidsdagen (eigenlijk dagdelen). Pas bij een overschrijding van 8 dagdelen (dacht ik) per jaar wordt het CLB ingeschakeld. Wij zetten altijd een B-dag in om onze kinderen mee te nemen naar koningsdag in NL. Dat is voor ons een cultuur-ding wat ik hen wil meegeven, ze hebben Nederlandse roots.
Het systeem van de B-dagen is volgens mij niet wijdverbreid bekend, het wordt dus niet als recht opgeeist door ouders. Maar het lijkt ergens wel op het idee van snipperdagen voor kinderen.

Mijn punt is gewoon dat niemand zich voor mij absoluut aan de regeltjes moet houden,maar als je betrapt wordt kom dan niet janken en onderga gewoon de gevolgen ipv de regeltjes te willen veranderen naar je eigen voorkeuren.
Er wordt ergens een lijn getrokken,wil jij die lijn verbuigen,be my guest,maar eis niet dat ze dan voor iedereen in jouw vorm gebogen wordt door degenen die de lijn wel prima vinden af te schilderen als een stel idioten die slaafs de regeltjes volgen.Wil jij je een held voelen door buiten de lijntjes te kleuren,prima,dat soort mensen moeten er nu eenmaal ook zijn 😉

@Elsvr waar haalt de staat dan eigenlijk het recht vandaan om regeltjes op te leggen?

@shane. Ben het met je eens dat de regels zelf (leerplicht) niet leidend moeten zijn maar het doel (voldoende aanwezigheid en goed onderwijs) wel.
Binnen het bedrijfsleven en de zorg is verandering tegenwoordig de enige constante. Waarom wordt het leerplichtsysteem daar ook niet eens in meegenomen?
Ik moet voor mijn werk geregeld onverwacht overwerken of voor een vergadering op een vrije dag terugkomen. Ik probeer dat altijd te organiseren en meestal lukt dat. Op een rustige dag compenseer ik die uren dan. Dat heet flexibiliteit en dat is wat er tegenwoordig meer en meer wordt gevraagd. Ook aan onze kinderen, de werknemers van morgen.
Maar daar zit wat mij betreft dus ook het “overwerk”-principe in. Huiswerk mee bijvoorbeeld.

@Elsvr waar haalt de staat dan eigenlijk het recht vandaan om regeltjes op te leggen?

nr49 op 4 feb 2018 10:07

Goh,wat mij betreft zou ik nog liefst hebben dat de staat geen enkele regel oplegt,maar dat zou dan ook betekenen dat je nergens meer recht op hebt,geen sociale zekerheid meer dus geen werkloosheidsuitkering,geen kindergeld,geen ziekenfonds,geen invaliditeitsuitkering ,onderwijs dat opeens vele malen duurder zou worden enz.Voor mij allemaal prima,als zelfstandige betaal ik sowieso waanzinnige bedragen aan sociale zekerheid zonder zelf recht te hebben op bijvoorbeeld werkloosheidsuitkering en pas na een maand ziekte heb ik recht op een vervangingsinkomen,waar ik dan ook nog eens extra zelf voor moet betalen.Maar als je de grote kloof tussen rijken en armen in Amerika ziet heb ik zo n vermoeden dat dit toch ook weer geen ideaal systeem is.

*bericht bewerkt door Elsvr op 04 feb 2018 10:16

@Elsvr waar haalt de staat dan eigenlijk het recht vandaan om regeltjes op te leggen?

nr49 op 4 feb 2018 10:07

Serieus?

@Tiny-M, weet je dat het beste schoolsysteem ter wereld veel minder lesuren kent dan het Nederlandse systeem? De wijze waarop de Nederlandse leerplicht is vormgegeven is dus niet optimaal ingericht voor het goed opleiden van het kind.

nr49 op 3 feb 2018 22:33

Heb je het over Finland?
Bron: https://www.som.today/nieuws/8-verschillen-en-overeenkomsten…
Wat ons erg opviel was het aantal docenten dat in een klaslokaal rondliep. In het Finse onderwijs zijn de klassen ongeveer net zo groot als in Nederland, maar loopt er minimaal één docent en één klassenassistent rond.
Om maar even een voorbeeldje te geven: één van de scholen die we bezochten had 317 leerlingen, 30 leerkrachten en 12 klassenassistenten. Dat komt neer op ongeveer 8 leerlingen per docent. Dat is wel even anders dan in Nederland!

Docenten geven daar 3 tot 4 lesjes van 45 minuten per dag, de rest van de tijd mogen ze besteden aan ontwikkeling.
Finse leerlingen zijn minder gelukkig.
Nederlandse leerlingen zijn het meest gelukkig.

*bericht bewerkt door Wintergast op 04 feb 2018 10:57

Wij Nederlanders zijn volgens onderzoeken altijd en overal het meest gelukkig… 😀. Terwijl we altijd allemaal steen en been klagen en als klap op de vuurpijl, laat het verreweg grootste bevolkingsonderzoek (de verkiezingen) recentelijk misschien ook wel een wat ander beeld zien dan allemaal gelukkige Nederlanders.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie