Leerplicht

Poeh wat ben ik blij dat we met de bus gaan. De kids kunnen gewoon naar school en stappen hier rond 17:00 uur om de bus en de volgende ochtend zijn we in Frankrijk . Geen gestress.

Ik dacht dat vakantie bedoeld was als ontspanning, maar zo wordt het een stressvolle gebeurtenis lijkt me.

Maar goed, als je het graag zo wil prima, maar dan mag je mijns inziens ook niet klagen over de eventuele gevolgen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Geen gestress hier hoor.

Lekker vrijdag ochtend om een uurtje of 7 de auto in, met mijn 3 zoons. School geeft gewoon vrij, en anders had ik het wel genomen voor ze.
Hotel op 20 kilometer van Serfaus, zaterdagochtend nog een half uurtje en op zaterdag ochtend om 11:00 op de piste.
Moeder de vrouw komt maandag nagevlogen, want die wil nog iets van Carnaval meekrijgen.

En terug vergelijkbaar ontspannen verhaal; zaterdag nog lekker een dagje boarden/ skiën tot een uur of 4, en dan de auto in en om 2 uur 's nachts filevrij thuis.

Je moet het jezelf gewoon makkelijk maken.

@Anki, het ligt eraan waar je overnacht en hoelang je er over moet doen om daar te komen, voor mij is dat München waar ik tot 21:00 uur kan inchecken. Om dit te halen moet ik eerst 860 km rijden, zonder stop en ander op onthoudt ben ik rond de 7 uur kwijt. Maar je moet tanken misschien een extra sanitaire stop, je weet (nog) niet wat voor weer het onderweg wordt. Blijft het droog of gaat er sneeuw vallen, en als er neerslag is hoeveel. Hoe druk zal het worden, zal ik in een file terecht komen en hoelang.

Ik kan wachten tot zoonlief vrij is en dan als een gek richting München gaan rijden, dan moet ik hopen dat hij om 12.30 direct uit school komt. Snel instappen en 860 km rijden, wc of iets dergelijks pas als er getankt moet worden. EN dan hopen dat ik voor 21:00 uur bij het hotel ben.

michelr op 31 jan 2019 22:20

Je kan ook een ander hotel boeken. Er staat nergens dat je per se in München moet overnachten. Ik vind het mooi hoe er vooral problemen worden aangedragen, die zelf gecreëerd worden. Ik snap dat iedereen het maximale eruit wil halen, maar doorgaans gaat het om meer dan het maximale.

FrankW op 31 jan 2019 22:21

Wat is de reden om op een vrijdag te vertrekken, de drukte vermijden. Overnachting voor Würzburg betekend file rond München en even verderop afslag richting Kufstein, daarom München.

michelr op 31 jan 2019 22:58

Als je de afslag Kufstein moet hebben kan je toch ook wel eens stuk voor Munchen logeren.Dan zal je s ochtends misschien wel druk verkeer hebben,maar als je rond 7u uit je hotel vertrekt zal ook dat wel meevallen.Wij rijden meestal tot Stuttgart en vertrekken s ochtends rond 7u daar weer.Soms nog ergens een beetje file maar soms ook niet.Als je toch pas om 15u mag aankomen in je accomodatie maakt dat toch echt niet zoveel uit.
Wij zoeken trouwens ook altijd een hotel met 24u receptie,geen stress dus als we er wat langer over doen dan verwacht.

Geen gestress hier hoor.

Lekker vrijdag ochtend om een uurtje of 7 de auto in, met mijn 3 zoons. School geeft gewoon vrij, en anders had ik het wel genomen voor ze.
Hotel op 20 kilometer van Serfaus, zaterdagochtend nog een half uurtje en op zaterdag ochtend om 11:00 op de piste.
Moeder de vrouw komt maandag nagevlogen, want die wil nog iets van Carnaval meekrijgen.

En terug vergelijkbaar ontspannen verhaal; zaterdag nog lekker een dagje boarden/ skiën tot een uur of 4, en dan de auto in en om 2 uur 's nachts filevrij thuis.

Je moet het jezelf gewoon makkelijk maken.

Ton_ op 31 jan 2019 23:53

Volgens mij gaat de hele discussie er juist om dat niet iedereen een school heeft die ‘meewerkt’. Ik zou ook best zoals jij het noemt geen stress hoeven hebben en mijn kinderen ‘gewoon van school houden’ of ‘gewoon vrij nemen’ maar dat zit er dus bij de meesten niet in.

Overigens hebben wij al alle vertrektijden gehad; om 1200 uurin de auto, om 1515 uur in de auto, nachts rijden, avonds rijden, met overnachting, zonder overnachting etc etc. Samen met heel Europa tegelijk vrij (carnaval) of als enige regio vrij. Alle combinaties zijn al gepasseerd en er zaten voor en nadelen aan of toch tegenvallers.

Inmiddels hebben we ons er al bij neergelegd dat naar een bestemming rijden nu eenmaal files, opstoppingen etc kàn opleveren. Het vooruitzicht blijft hetzelfde; lekker een week skiën in de sneeuw en daar doen we het voor.

Ik vind de hele discussie ook een beetje overtrokken. Wij vertrokken altijd pas zaterdagochtend rond een uurtje of 2 naar Oostenrijk. We hebben zeker wel eens file gehad maar onze aankomsttijd varieerde tussen 10u 's ochtends en 13u 's middags. Heerlijk eerste dagje beetje aanrommelen en dan genieten van een hele week wintersport. Iedereen wil wintersporten in dezelfde week, dat houdt in dat je ook rekening moet houden met drukte en niet jezelf een soort voorrechtspositie moet toeschrijven omdat jij toevallig niet in de file wil staan. Desalniettemin mooi als het met de school te overleggen valt dat ze een studiedag op de vrijdag voor de vakantie plannen, maar als je ongeoorloofd je kind van school houdt moet je de risico’s accepteren.

Wij zitten er over twee weken ook weer mee…
We gaan ongetwijfeld vrijdag weg omdat we vrijdag de sleutel ophalen ten zuiden van München.
Wat ze dit keer hebben gedaan bij de klas van ons nichtje… ze heeft gewoon vrijdag middag nog een toets.
En de dinsdag van diezelfde week is er een margedag… hoe beroerd kunnen ze het plannen.
Dus EN niet vrijdag kunnen vertrekken, maar OOK voor dinsdag jezelf in bochten wringen om opvang te regelen voor de dinsdag.
Ik zou alleen al in de MR moeten stappen om hier invloed op uit te oefenen.

It is an amazing world

Het is heel simpel: de dagen/ tijden dat je kroost naar school moet is een gegeven. Al het overige is een keuze.

Gevoelsmatig is e.e.a. natuurlijk anders: Ouders worden geconfronteerd met:

  1. Stakingen;
  2. Studiedagen;
  3. Deelname als vrijwilliger bij allerhande activiteiten.

Een school zou rekening kunnen houden met het feit dat bovenstaande in de huidige maatschappij van tweeverdieners offers met zich meebrengt. Ik begrijp echter dat dit niet (altijd) de hoogte prioriteit heeft. Vanuit je eigen situatie redeneren draagt vervolgens niet bij aan wederzijds begrip.

Voorbeeld van de school van mijn kinderen dit jaar, carnavalsviering (in Amersfoort :-S) tot 12:00. Even los wat ik van de activiteit vind (en de dag waarop) betekent dit dat we om 12:00 kunnen gaan rijden. De week ervoor hebben ze twee studiedagen (do/ vr) zodat ze de rapportbesprekingen kunnen voorbereiden. Hoewel dit voor mijn situatie niet ideaal is weet ik dat veel ouders dit lange weekend aangrijpen om er lekker uit te gaan (ook voor bijv. een shortski). Andere jaren hadden we een aantal keer wel het geluk dat we op vrijdag weg konden.

Kortom: Steek je energie in zaken die je (dit jaar) nog kunt beïnvloeden óf probeer school te bewegen het voor komende jaren anders te regelen maar verder plan je reis o.b.v. de mogelijkheden die je (dit jaar) hebt en probeer voor jezelf het overtreden van de regels niet goed te praten.

Ik vind het toch wel weer mooi hoe voor sommige mensen zo ongeveer de wereld vergaat met het idee dat ze even (of iets langer dan even) in de file zouden moeten staan. En dat ze niet kunnen begrijpen dat een school daar niet in mee gaat. Dat is toch echt wel een 1e wereldprobleem :)

Mijn vrouw zit in het basisonderwijs dus meestal moet ze de vrijdag ook gewoon werken. Ik heb allerlei tijden tussen vrijdagochtend 8 uur en zaterdagochtend 4 uur al gedaan en soms veel file gehad en soms bijna geen file gehad, maar altijd rond het middaguur aangekomen. Ik zie dus ook niet in waarom een school zich aan zou moeten passen aan een kleine groep mensen (want wintersport is nu eenmaal voor de ‘happy few’ van de samenleving).

Don`t eat yellow snow

Leg je gewoon neer bij de keuzes van school zou ik zeggen. Accepteer dat je kinderen en jijzelf de regels van school moeten volgen en plan daar om heen. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk is veel veel mensen. Het scheelt een hoop frustratie.

Als je zoveel moeite hebt met files, pak dan de trein of het vliegtuig. Wij hadden dit jaar ook geen zin in een lange auto rit en file en zijn naar Milaan gevlogen, en daar de trein naar Zwitserland gepakt. Was een hele relaxte en gezellige reis.

Jaapm, voor niemand hier vergaat de wereld. Overdrijven is ook een vak blijkbaar. Volgens mij zit ook niemand compleet in de stress omdat ze geen dag eerder kunnen vertrekken. Volgens mij zit er een beetje wrvel in het feit dat sommige scholen heel makkelijk zijn, anderen moeilijk of omdat er margedagen of vieringen en whatever soms wat raar of onhandig gepland worden. En ik snap dat school geen rekening kan houden met die enkele wintersporter die bij de happy few hoort.

Overigens denkt mijn school wel al enkele jaren heel fijn mee met ouders die twee weken op mei-vakantie gaan. Die krijgen er een vrije vrijdag bij, of zoals afgelopen jaar, twee studiedagen er achteraan geplakt. Dus het kàn wel!

Maar om een misverstand uit de wereld te helpen; geen enorme stress hier, alleen maar dankbaarheid dat we ons een fijne wintersportweer kunnen veroorloven.

Welk doel heeft de discussie? Regels zijn regels. Hou je je aan de regels (liefst wel) dan volgt er geen probleem. Neem je het besluit je niet aan de regels te houden? Ook ok, zo lang je de eventuele gevolgen als een volwassen persoon accepteert.

Het voorbeeld dat genoemd werd van de ouder die 2x een boete kreeg en waarbij het de 3e keer mis ging met strafblad en al… helemaal terecht lijkt me. take it like a man or woman.

En dat gedoe over eerlijk en oneerlijk, welkom in het echte leven!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

De essentie is natuurlijk de weinig flexibele en misschien wel verouderde inrichting van het huidige onderwijs- en leerplichtsysteem. Dat botst een beetje met de steeds individueler wordende maatschappij waarbij we steeds meer graag zelf bepalen wat we wanneer doen.

Wanneer een wet die oorspronkelijk bedoeld was om de boerendochters naar school te krijgen, op typisch Nederlandse wijze, uit z’n verband wordt gerukt en vooral leidt tot allerlei vingerwapperende ambtenaren die brave burgers aanspreken op “luxeverzuim” dan stuit dat logischerwijs velen tegen de borst.

Ik moet, als kleine ondernemer, zo’n beetje mijn hele hebben en houden op tafel gooien bij de schooldirecteur om aan te tonen dat ik in de 2 wintersportvakanties (kerst en voorjaar) steevast aan voor mij grote opdrachten werk. Terwijl, mijn financiën, hem natuurlijk geen zak aangaan. Ik ga dat dus overigens ook niet doen.

Ik snap het, hij moet zich aan de wet houden en de 1 doet dat met meer passie en inzet dan de ander. Maar de wet omtrent schoolvakanties ansich lijkt mij hoognodig aan revisie toe.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane dat kan zijn. Vind het vakantie systeem überhaupt achterhaald. Maar dan moet de energie gaan zitten in het veranderen hiervan. Dat kan via de school (waar zit die MR anders voor?), dan kan via wetgeving. Maar tot die tijd zijn de regels de regels. En daar kan je je aan houden of niet. Maar als je keuze gevolgen heeft, is dat gewoon dikke pech.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ik schrijf toch ook dat ik dat begrijp @Sebastiaan. Dat is onze cultuur he 😉. Regeltjes volgen en het liefst nog iemand aanpakken die dat niet doet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dan lijken we eens te zijn! Ik lees trouwens niet, ik scan. Dan mis je wel eens wat. ;-)

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Pfff, gelukkig geen last meer van. Hele periode hier gehad dat dochter in dorp op de basisschool zat en die hield zich niet aan de adviesdata voor regio midden maar aan de week van carnaval (tja, dat wordt in deze uithoek boven de grote rivieren namelijk heel groot gevierd). En zoon zat in een andere gemeente op middelbaar onderwijs en die… juist! Gelukkig altijd vrij kunnen krijgen. Inmiddels studeert dochter in Rotterdam en die heeft in de vakantieweek van regio midden… tentamens! Nouja, dan neemt zoon maar een weekje vrij van MBO. Hij is toch niet meer leerplichtig. Maar wij moeten nu in de carnavalsweek want anders komt het met werk helemaal niet uit en dochter moet nog wel wat leren voor de tentamens natuurlijk.

Wij zitten er over twee weken ook weer mee…
We gaan ongetwijfeld vrijdag weg omdat we vrijdag de sleutel ophalen ten zuiden van München.
Wat ze dit keer hebben gedaan bij de klas van ons nichtje… ze heeft gewoon vrijdag middag nog een toets.
En de dinsdag van diezelfde week is er een margedag… hoe beroerd kunnen ze het plannen.
Dus EN niet vrijdag kunnen vertrekken, maar OOK voor dinsdag jezelf in bochten wringen om opvang te regelen voor de dinsdag.
Ik zou alleen al in de MR moeten stappen om hier invloed op uit te oefenen.

Henrike op 1 feb 2019 09:52

En als je dan in de MR gaat, zul je zien dat er voldoende redenen zijn om het zo te doen (oké, die toets op vrijdag misschien niet). Margedag t.b.v. bijscholing van de docenten hebben de meeste mensen natuurlijk het liefst op vrijdag of maandag. Echter, bedenk ook dat een groot deel van de docenten niet fulltime werkt en ook die hebben hun vrije dagen doorgaans aansluitend aan het weekend. Wil je zoveel mogelijk docenten bijscholen (wat verplicht is zowel voor de school als de docent) zullen de dinsdag en de donderdag de meest logische dagen zijn. Dat wil niet zeggen dat je dat altijd zo moet doen als school, maar gewoon even om aan te geven dat alles wat zo vervelend lijkt ook echt wel een logica heeft.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Hier kennen wij gelukkig dit probleem niet, lagere school introduceerde vanaf groep 7 continu rooster en vrijdag voor de kerst en voorjaar vakantie op 11:30 vrij.
Kids zitten nu op het voortgezet onderwijs en ook daar voor de kerst en voorjaar om 12:00 vrij.
Halen de kids van school op en rijden richting de sneeuw incl. overnachting volgende dag dan vaak nog een uurtje of 3 naar de eindbestemming.

Groeten, Harald

Nee joh, niet overdrijven. Natuurlijk is het geen ramp om een ander tijdstip weg te rijden en natuurlijk zijn er regels.
Persoonlijk vind ik het gewoon prettig om vrijdag in de namiddag al aan te komen. We spreken met een groep gezinnen af in het hotel om lekker te eten en te borrelen. De vakantie duurt maar een week en iedereen kijkt er erg naar uit, dus als we het een dagje kunnen rekken is dat leuk. Vaak kon dat zonder al te veel moeite en soms werd (wordt) het niet toegestaan.
Het gaat nu (de laatste pagina’s dan) vooral over de willekeur. De ene school doet moeilijk, de ander helemaal niet. Onze school doet het ene jaar moeilijk en het andere niet. Leerplicht staat spijbelen om te staken voor het milieu wel toe, maar op de laatste dag voor de krokus gaat men intensief controleren. Nou ja, meer van hetzelfde…

Wanneer je spijbelt “voor het milieu”, dan deug je. Wanneer je spijbelt voor de wintersport ben je per definitie een milieubarbaar en deug je dus zeker niet. Met het onderwijsniveau is het overigens verder dik in orde.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Spijbelen voor het milieu wordt hier ook bestraft…
Het komt erop neer dat als er regels zijn je er altijd voor kan kiezen om die te negeren,maar dat je dan de straf die daaraan vasthangt ook gewoon moet ondergaan.Wil je te hard rijden?Jouw keuze,maar als je dan de pech hebt om betrapt te worden moet je ook niet zeuren.

wij proberen het nog een keer om op zaterdag te vertrekken.
maar die drukte staat me zo tegen.
paar keer op vrijdag vertrokken en hotelovernachting gedaan, vind ik een gedoe.
ik denk er aan om voortaan op zondag te vertrekken en dan zaterdagmiddag terug te rijden.
's ochtends skiën we dan nog tot 13.00 uur of zo.
iets minder skiën maar wel veel relaxter denk ik.

Zondag rijdt een stuk rustiger…

Disturbing the peace since 1975

Zondag rijdt een stuk rustiger…

Hubert op 3 feb 2019 18:10

Buiten de vakanties om ook.

Jarenlang hadden onze kinderen de vrijdag voor de voorjaarsvakantie vrij. Sinds vorige jaar is deze vrije dag zonder opgaaf van redenen ingetrokken.
(

Eliza op 25 okt 2012 11:16

Ik heb dit wel een keer aan onze basisschooldirecteur gevraagd, hoe het kan dat de andere twee scholen bij ons in hetzelfde pand op dit soort dagen voor de vakantie vrij hebben en wij niet.

Hij heeft aangegeven dat veel scholen dit doen, maar dat dit officieel een verlenging vd vakantie is en dat dus niet toegestaan is. Dus officieel mogen dit soort vrije dagen van de leerplichtambtenaar niet gegeven worden. Net als dat er officieel geen studiedagen aaneensluitend aan een vakantie gepland mogen worden.

Zo valt onze eerste studiedag ook direct de 1e woensdag na de voorjaarsvakantie. Uiteindelijk is de directeur verantwoordelijk en kan hij hierdoor in de problemen komen. Het is maar net hoeveel risico ze willen nemen en lopen.

Bij ons op school hebben ook wel eens kinderen vrij gevraagd de vrijdag. Uiteindelijk mochten ze een uurtje eerder weg en werd er gezegd op eigen risico. Wij hebben zelf 1x een vrijdag voor de voorjaarsvakantie vrijgenomen met een dag die we voor ons 12,5 jarig huwelijk tegoed hadden. Natuurlijk is dat prettig, je hebt lekker nog een extra skidag.

Ik vind het raar dat basisscholen nog steeds doen daar waar ze zelf zin in hebben en dat daar vanuit leerplichtambtenaar niet op toegezien wordt. Hiermee voorkomen ze misschien wel meer ongeoorloofd verzuim.
Zo heeft elke elke leerling dezelfde rechten. Wil je daarvan afwijken dan is dat de keus vd ouders. Hoewel kapitaalkrachtigen het dan altijd zullen winnen, zolang het alleen een boete betreft.

Vwb het vrij nemen wanneer je een eigen zaak hebt, daar zijn schijnbaar ook regels aan verbonden. Dus ook niet aaneensluitend aan een vakantie en ook niet elk jaar en alleen als je aan kunt tonen dat je geen vakantie kunt nemen in een andere periode.
Maar daar lijkt het ook dat directeuren hun eigen beleid in voeren. Wij hebben een basisschooldirecteur die de regels naleeft.
Onze zoon zit inmiddels op het voortgezetonderwijs en bij de vraag die hij stelde of hij goede vrijdag ook vrij was, iets wat bij onze basisschool standaard is, werd gezegd nee maar als je vrij wil kun je zo een briefje inleveren. Er is die dag toch geen echt les. Wij laten hem gewoon naar school gaan, maar het geeft dus aan hoe scholen zelf hun eigen regels maken.

*bericht bewerkt door wdj75 op 03 feb 2019 22:37

Als leerkracht vind ik het volkomen onzin om als school moeilijk te doen als mensen een keer een dagje vrij willen hebben.
Als je ziet hoe vaak kinderen verdeeld worden over andere groepen bij ziekte. Of hoe vaak iemand die onbevoegd is voor de klas staat, of dat klassen zelfs naar huis gestuurd worden. Dan moet je als organisatie ook niet moeilijk doen als ouders een dagje eerder ergens heen willen.

Het is dat mijn zoon op vrijdagmiddag het laatste uur nog een toets heeft. Anders was ik zelf ook weer lekker vroeg weggegaan. Kun je zaterdagmorgen om 9.00 uur de piste op.

Peter Pos

Ik heb dit wel een keer aan onze basisschooldirecteur gevraagd, hoe het kan dat de andere twee scholen bij ons in hetzelfde pand op dit soort dagen voor de vakantie vrij hebben en wij niet.

Hij heeft aangegeven dat veel scholen dit doen, maar dat dit officieel een verlenging vd vakantie is en dat dus niet toegestaan is. Dus officieel mogen dit soort vrije dagen van de leerplichtambtenaar niet gegeven worden. Net als dat er officieel geen studiedagen aaneensluitend aan een vakantie gepland mogen worden.

wdj75 op 3 feb 2019 22:04

Interessant, ik kan namelijk nergens vinden dat het verboden is voor een school om een studiedag voor of na een vakantie te plakken, het is wel zo dat wanneer een week al gebroken is door een officiële feestdag een studiedag in die week wel als vakantie gezien word, maar de vrijdag voor de voorjaars een studiedag inplannen zou met wat ik vind gewoon nog mogen, dus het lijkt erop dat jullie directeur een eigen interpretatie van de wetgeving aanhoud.

De basischool van mijn zoon heeft overigens vrijdag de 22e als studiedag gepland staan, overnachting bij Munchen, vroeg gaan rijden, nog in Munchen rondje lopen en eten en dan zaterdag morgen optijd door naar Westendorf!

als je via munchen gaat dan moet je de files er een beetje bij nemen denk ik…

ik kan zelf geen vrij krijgen op de vrijdag. Ik heb wel eens ouderschapsverlof gehad op vrijdag en dan vertrokken we vrijdagochtend wel een keer als we klaar waren met inpakken. Rijden tot na munchen, lekker hotelletje, lekker eten, lekker slapen en de volgende dag sloten familieleden aan die om 02H snachts vertrokken waren. Zo gaar als een klontje, kop koffie samen drinken en dan verder richting eindbestemming.

De laatste jaren vertrekken wij ook om 02/03h snachts, kinderen slapen binnen een half uur weer, dan zijn wij bij Oberhausen. Vanaf dan hopelijk door rijden tot 06/07h wanneer ze (incl vrouw naast mij) weer wakker worden. Pauze met koffie/ontbijt/wc en weer door met de dvd-spelertjes aan…

De aankomsttijden verschillen niet veel van elkaar. Bij vertrek op vrijdag zijn we allemaal wat uitgeruster. Echter we doen het met wat mogelijk is… Kinderen gaan naar school tot 12:15 op vrijdag en ik moet zelf ook nog werken tot 12:30.

Ik twijfel wel zo langzamerhand of we smiddags kunnen gaan rijden, onderweg ergens een hapje eten en dan savonds rond een uur of 23;00 een hotel te pakken. Ik weet niet wat de kinderen dan doen onderweg… of ze lekker gaan slapen of dat ze wakker blijven tot we ergens zijn. En wat dat met de fitheid op zaterdag gaat doen.

In elk geval is er geen enkele seconde de gedachte opgekomen om de kinderen eerder van school te halen omdat wij op vrijdag eerder willen vertrekken, ook omdat het kwa aankomsttijd geen enkel verschil brengt. Ons appartement is niet eerder beschikbaar en skien doen we toch vanaf zondag pas. Smiddags is in alle gevallen nog tijd om de spullen (huur materiaal) te regelen en wat boodschapjes te doen…

Plaats een reactie