Beginners +/- 1 week skiën Frankrijk/Oostenrijk/Italie

Ben 3 jaar geleden begin februari naar St. Sorlin geweest. Voor beginners is dit al bij al een top budgetgebied met lange afdalingen. Op de verbindingspistes naar Le Corbier & La Toussuire zijn er wel redelijk veel sleepliften met af en toe wachtrijen tot gevolg. Maar voor de rest is dit een leuk gebied met in St. Sorlin ook wat off piste mogelijkheden.

Hoe moet ik mij die verbindingspistes voorstellen? Een vlak stuk tussen twee afdalingen ofzo? Ik herinner me van Winterberg dat je bepaalde vlakke stukken hebt om van de ene afdaling naar de andere te gaan. Of is dit niet te vergelijken?

Ik begrijp uit de ‘informatie’ bij de accommodaties dat St. Sorlin een uitgestrekt dorp is met een enorm hoogteverschil? Bij Résidence L’Orée des Pistes ligt het centrum op 1 kilometer afstand. Is dit lopende te doen? En loop je dan ene stuk in the middle of nowhere of loop je langs een soort ‘boulevard’ met winkeltjes etc.

Nog tips voor accommodaties? Ik begrijp dat Basso en Tom er vaker zijn geweest…

Dan nog iets over de reis: we gaan met eigen vervoer en diverse routeplanners ‘zeggen’ dat ik ook door Zwitersland moet met als gevolg een vignet aanschaffen van rond de 40 euro. Is het aan te raden om tolwegen te vermijden? Qua kilometrage maakt dit niet veel uit. We komen uit Groningen en mijn gevoel zegt om zo snel mogelijk de A31 op te gaan in Duitsland en dan plankgas naar beneden. Is wel off topic; als dat niet gewaardeerd wordt maak ik even een nieuw topic aan.

m.b.t. de verbindingspisten:

Als je op de kaart van Les Sybelles kijkt, zie je dat er eigenlijk drie gebiedjes zijn, het gebied bij Saint Sorlin, het gebied rondom La Toussuire en het gebied boven Le Corbier. Dit waren vroeger afzonderlijke gebieden. Om een groot gebied te krijgen, hebben ze die gebieden samengevoegd. Hier zijn pisten voor aangelegd, om van het een naar het andere gebied te komen. Het knooppunt hiervan is L’Ourlon (volgens mij), en de piste vanuit St. Sorlin hierheen is vrij lastig, terwijl de andere pisten die hiervandaan lopen niet echt inspirerend zijn. Ik vond het niet zo’n probleem, maar sommige mensen houden er niet zo van.

Om een indruk te krijgen van het dorp St. Sorlin kun je het beste even kijken met Google Streetvieuw, dan heb je een idee hoe het dorp eruit ziet. L’Oree de Pistes ligt volgens mij tegenover La Fermé de St. Sorlin. Stel je overigens van het “Centrum” niet teveel voor. Het is een lintdorp, dus alles ligt langs een lange weg door het dal, en met centrum wordt volgens mij “ongeveer het midden van het dorp” bedoeld. Het is lopende best te doen, kwartiertje lopen ongeveer.

Als je in deze prijsklasse iets zoekt wat meer een echt dorp is met winkelstraatjes enzo zou je Valloire kunnen overwegen.

Qua uitgaan moet je mij niet hebben, ik hang na het boarden met een biertje op de bank ;)

Running against the wind

Over Zwitserland rijden heb ikzelf inderdaad de beste route gevonden naar de meeste bestemmingen in de Franse Alpen (Ik rij liever door Duitsland dan door Frankrijk en België, maar hierover veel meer discussies op het forum). Een vignet is op Marktplaats wel te vinden voor een tientje. Maar let op: een vignet 2012 is nog geldig t/m 31 januari 2013, als je later reist moet je dus een niuw vignet hebben en ik weet niet of die ook zo goedkoop worden aangeboden.

Topics over routes:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/33568
https://www.wintersport.nl/forum/topic/10064
https://www.wintersport.nl/forum/topic/47666
https://www.wintersport.nl/forum/topic/3660#3702

Een vignet is op Marktplaats wel te vinden voor een tientje. Maar let op: een vignet 2012 is nog geldig t/m 31 januari 2013, als je later reist moet je dus een niuw vignet hebben en ik weet niet of die ook zo goedkoop worden aangeboden.

Cheizz op 4 okt. 2012 10:05

Juist, maar let er wel op dat zo’n vignet nog niet gebruikt is geweest! De boetes zijn al verdubbeld en de controle is in het afgelopen jaar aangescherpt. Dat betekend bij fraude risico op 200 CHF boete plus de kosten van een jaarvignet.

Ghahahahaha. Nou als je op het vignet via marktplaats twee tientjes probeert te bezuinigen op 'n wintersport van enkele duizenden euro’s heb je ze echt niet op 'n rijtje. Good luck with that :P.

Flaine - Val Thorens - Gerlos - Alpe d'Huez

Beetje schraal inderdaad om een "2e hands" vignet te kopen op MP waar dat ding voor 3 tientjes bij de ANWB te koop is…

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar die tip zag ik op het forum voorbij vliegen.

Over de reis zelf zoek ik het één en ander later wel uit. Ik heb net allerlei meningen over Les Sybelles gehoord en men klaagt er vooral over dat de pistes niet goed geprepareerd zijn, dat het een klote seizoen is/was in januari en er weinig sneeuw ligt én over het feit dat de liften oud zijn en de verbindingen tussen verschillende pistes niet optimaal.

Als ik één ding erg graag wil is dat er veel sneeuw ligt en de pistes om 16:00 uur niet bruin zijn omdat er dan geen sneeuw meer ligt.

Ik lees verder positieve verhalen over La Plagne (paradiski), maar deze bestemming is wel een stuk duurder.

Toch maar Le grand domaine dan? Of Les Deux Alps of Flaine (is het daar wel sneeuwzeker…?). Ik weet het niet meer!

Le Grand Massif - Flaine staat bekend om zijn sneeuwzekerheid hoewel sneeuw natuurlijk nooit gegarandeerd. Heeft iets met die komvorming te maken zo vlak voor Mt. Blanc massif. Hoe dan ook, meestal hadden wij voldoende sneeuw aldaar.

't Is mijn bescheiden mening dat als beginner 'n gebied met 265 km piste, waarvan 140 km in Flaine zelf ligt, meer dan voldoende is. Why waste your money aan 'n gebied met 600 km piste waarvan je 't gros nooit zult zien. Paradiski en Les3V lopen niet weg toch. Zodoende gaan wij daar dit jaar voor het eerst heen.

Flaine - Val Thorens - Gerlos - Alpe d'Huez

Als fervent Winterbergganger kan ik je St. Johann in Tirol aanraden als je graag heerlijke brede pistes wilt die niet al te steil zijn. Het gebied is niet heel groot, maar met je pas kan je ook in Waidring-Steinplatte terecht (ook prima voor beginners) en Fieberbrunn (idem). S. Johann is een gezellig en zeer betaalbaar stadje, daarbij ondanks de geringe hoogte verbluffend sneeuwzeker.

Maar qua sneeuwzekerheid: Le Grand Domaine, Les Sybelles of Le Grand Massif?

Ik neig toch meer naar Flaine. Ik lees op dit forum dat de liften er moderner zijn en het gebied betere aansluiting heeft op andere gebieden/pistes.

Résidence de la Forêt wordt ook goed beoordeeld op bizztravel.

Goede keus gezien de eisen in mijn openingspost?

Je zou ook nog aan Espace San Bernardo kunnen denken (La Rosiere), relatief voordelige appartementen met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding, zeker in het laagseizoen (t/m de week van 2 februari). Het gebied heeft voldoende mogelijkheden voor beginners. Op sommige sites staat dat dit geen beginnersgebied is, maar dat klopt niet. Het gebied bevindt zich op dezuidflank van het Mont Blancmassief en is sneeuwzeker; kijkt uit op de pistes van Les Arcs en Tignes.
Let wel op de route: er zijn routeplanners die je via de MontBlanctunnel sturen en dan via La Thuile omhoog, maar dat kan alleen in de zomer, 's winters ligt juist daar het skigebied.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@AZ88, kies dan idd voor grand massif (flaine). Skigebied en appartement heel goed! Sneeuw in flaine is bijna altijd goed, appartement is ruim en vlakbij de piste en ook nog eens naast de bar The Flying Dutchman. Ik zeg doen ;-)

Dankje voor je mening.

Heeft iemand ervaring met de midweekski van Bizztravel? Ik zie dat ze naar beide bestemmingen gaan. Flaine en St. Francois Longchamp.

Wel een aanzienlijk prijsverschil tussen beide bestemmingen. Flaine is bijna 100 euro duurder voor dezelfde data.

Een weekski is maar één dag meer dan een midweekski en de prijs van een midweekski is best wel wat lager, dus voor die ene dag kan ik beter een midweekski doen. Bij beide reizen gaat de skipas pas een dag later in, is dat normaal?

Wij boeken bijna altijd een midweekski! Is veel goedkoper :-). Wij nemen dan wel altijd een 6-daagse pas, dan kunnen we bij aankomst direct de piste op.

Het appartement in flaine is mooier en ruimer dan in St. Francois longchamp (ik ben in beiden geweest). Daarnaast is het skigebied van grand massif ook groter dan het skigebied van grand domaine.

Ter aanvulling: een 6-daagse pas betaal je hooguit 3 tientjes extra voor!

Welke van de twee gebieden is sneeuwzekerder? Grand Massif of Grand Domain?

En waar zijn de liften moderner en de aansluitingen beter? Ik kan helaas nergens op het forum een vergelijking tussen deze twee gebieden vinden.

Grand massif: Volgens mij wordt op deze website + daarbuiten vaak gesproken over het microklimaat: De skimogelijkheden tot 2500 meter zijn talrijk en sneeuwzeker van begin tot einde seizoen, mede dankzij het sneeuwrijke microklimaat waar dit bergmassief van profiteert.

oke dankje…

nog meer meningen over Le Grand Domain of Le Grand Massif? (St. Francois Longchamp of Flaine)

Ik ben zelf niet in Flaine geweest, maar als het binnen je budget past, denk ik dat je in Flaine beter zit.

Qua sneeuwzekerheid: ik ben intussen 5 keer in januari in de Maurienne geweest (Waar St. Francois ligt), en nooit problemen gehad qua mogelijkheden.

Running against the wind

Volgens mij een beetje geografische verwarring hier.

Flaine en Grand Massif ligt in de Haute Savoie, net ten westen van de Mont Blanc. Veel neerslag (en bij goede temperatuur dus sneeuw) door stuwing tegen de westflank van diezelfde Mont Blanc.

St Francois en Valmorel liggen in het westen van de Savoie, links van Albertville. Ook veel neerslag, want het zijn de eerste bergen die de neerslag tegenkomt vanuit het ZW en W. Maar minder neerslag dan Grand Massif.

Maurienne ligt achteraan, tegen de Italiaanse grens. Val Cenis etc. Mooie oorspronkelijke gebieden en niet zo overlopen door massa toerisme. Maar wel minder sneeuw, want inneralpien gelegen (diep dal achter de bergen, sneeuw moet eerst de berg over). Wel heb je hier voordeel van het fenomeen “retour d’est”. Dan kan er in 24 uur een meter sneeuw vallen.

Deze 3 gebieden liggen tientallen kilometers van elkaar verwijderd.

De geografische verwarring zit hem volgens mij vooral bij jou, omdat St. Francois wel degelijk in de Maurienne-vallei ligt. Dit wordt onder andere bevestigd door Wikipedia en het tourisme-bureau van de Maurienne ( zie ook http://www.maurienne-tourisme.com/nl/index.aspx).

De Maurienne-vallei loopt vanaf Albertville tot aan de Col 'd Iseran. Het deel waar jij op doelt wordt de Haute Maurienne genoemd.

Running against the wind

Ik ben vorig jaar naar residentie La Foret geweest in Flaine. Qua sneeuwzekerheid kan je moeilijk beter vinden dan skigebied Le Grand Massif. Het appartement waar wij zaten was voor 4 personen, zeer ruim en comfortabel en maar 100 meter van de skiliften, ideaal toch als je skibotten aanhebt? De prijs viel echt heel goed mee en als ik ons appartement van vorig jaar bekijk kan je dit nu boeken met pierre & vacances voor 472 euro voor 7 nachten! Ik ga hier alvast terug naartoe, prijs - kwaliteit kan je niet beter vinden!

http://www.pv-holidays.com/nl-nl/appartamenten-flaine-foret_…

Groetjes Thomas

Als skileraar in Les 2 alpes kan ik je dat zeker aanraden! Er zijn veel pistes voor beginners en half gevorderden, de après ski is er zeker de moeite. Sunweb zit er in een hotel gerund door een nederlander (hotel le sherpa) dus de prijs is echt wel prijs/kwaliteit tip top!
Als jullie nog een lesje willen nemen, kan je zeker contact opnemen met ons (nele.erik@gmail.com), wij werken samen met de école de ski internationale (ESI).
Ik zou je aanraden voor 9 februari te gaan skiën, erna beginnen de vakanties in België, Nederland en Frankrijk, dus wordt het drukker en gaan de prijzen omhoog!
Succes met je zoektocht!
nele

Ik zou zeggen Le Grand Domaine, Les Sybelles, maar je mag ook eens keken Naar Val Cenis, heeft veel groene en lange pistes.

Mijn suggestie: Flaine. En dan met name app. les terrases de veret, op zonder overdrijven 10 m. van de piste, naast de area de debutants en de liften. Ideaal. In Flaine tweetal area de debutants en wellicht inderdaad slechts handjevol groene pistes, maar zeker voldoende aanbod om het te leren. En als je dan aan blauw toe bent veel lange blauwe afdalingen, ook vanaf de top.

Bernard op 30 sep. 2012 08:30

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik ben januari van dit jaar in Flaine geweest. Was voor mij pas de 2e wintersport maar heb het geweldig gehad! Hele mooie, lange, brede pistes… Dag 1 nog op groen, maar 'smiddags al zelfstandig de blauwe. Dag 2 al rode pistes. Erg mooi en zeker door de brede pistes voor beginners ook prima te doen.

Ik ben in totaal nog geen 600 euro kwijt geweest (voor de complete week, incl pas, huur, eten, drinken, vervoer, hotel, les,echt voor de volledige 600 euro was ik klaar). Dus… Frankrijk is mijn aanrader!

Dankje voor je mening.
Heeft iemand ervaring met de midweekski van Bizztravel? Ik zie dat ze naar beide bestemmingen gaan. Flaine en St. Francois Longchamp.
Wel een aanzienlijk prijsverschil tussen beide bestemmingen. Flaine is bijna 100 euro duurder voor dezelfde data.
Een weekski is maar één dag meer dan een midweekski en de prijs van een midweekski is best wel wat lager, dus voor die ene dag kan ik beter een midweekski doen. Bij beide reizen gaat de skipas pas een dag later in, is dat normaal?

AZ88 op 6 okt. 2012 23:00

Ik heb via bizz gedaan (flaine)… 350 euro (en nog max 250 uitgegevn daar)… Zaterdag eind van de dag vertrokken. Zondag ochtend aangekomen en gelijk begonnen met skien. Koffers etc konden gestald worden. Vrijdag avond gingen we weer naar huis. Laatste dag nog een skipas bijgekocht. Kon via de reisleiders (die hadden wat voor ons geregeld). Als ik dus iets kan aanraden is het Flaine. Ben zeer tevreden over Bizz.
Voor dit jaar ben ik er nog niet uit. Mijn voorkeur gaat weer uit naar Frankrijk, ga dit jaar echter met grotere groep. Dus nog even bezien.

Door omstandigheden moet ik het boeken constant uitstellen… het is wat als je met 6 man weg gaat. Werk/studie/relaties etc. etc. Schiet niet op zo.

Maar goed, veel vakanties zijn al niet meer te boeken in Flaine dus de prijzen zijn inmiddels wat hoger.

Ik zag ook nog het dorp Avoriaz in Portes du Soleil. Is dit ook een aanrader? Sneeuwzeker? Goede liften/verbindingen?

avoriaz is top! en de portes du soleil is overweldigend! super mooi skien tussen de naaldbomen! En een stuk dichterbij als bovengenoemde gebieden! Jammer dat Nederlanders alleen de grote franse dorpen kennen doordat daar de nederlandse touroperators zijn… Er zijn namelijk ontzettend veel mooie dorpen en skigebieden in de franse alpen zoals veel nederlanders in Oostenrijk vinden…

Plaats een reactie