Typetjes (lekker generaliseren!)

Het typetje beginnende skiër:

null

Iedereen moet het leren met vallen en opstaan!

De mini-Hirscher:

  • Meestal locale kids(max. 10jaar oud)
  • Hirscher replica helm
  • Leki World Cup stokken
  • Gaat loeihard alle pistes af

Haha, dit is helemaal geweldig, zie het gewoon voor me… Erg leuk!!!

De wintersportfanaatpuber

-Gaat 1 week per jaar met paps en mams skiën/snowboarden
-Zodra de krokusvakantie voorbij is begint het aftellen naar de volgende krokusvakantie
-Wilt gaan studeren in de Alpen
-Huurmateriaal
-Loopt altijd te zeuren op familie omdat ze te laat bij lift komen
-Wilt van elke afbeelding/video weten in welk skigebied die is gemaakt
-Wintersportkleding ligt altijd klaar voor de zekerheid
-Doet mee met elke prijsvraag die gerelateerd is aan wintersport
-Wilt nog graag een keer privéles maar is niet nodig volgens ouders
-Wilt graag beginnen met freeriden
-Pistenplan van zijn ‘‘thuisgebied’’ aan de muur
-Scheurt van strakke pistes af maar heeft toch nog moeite met buckels

Jesper op 25 jan 2015 03:51

komt bekend voor behalve dan dat privéles en die buckels :)
even om nog iets toe te voegen:

Het liefst ook vaker dan 1 keer per jaar op wintersport en ook in de zomer wilt hij altijd naar de bergen om daar te zeuren om naar een gletsjer te gaan.
Ouders gaan altijd te sloom volgens hem en willen alleen van blauwe pistes af terwijl ‘hij’ van rode en zwarte pistes wilt.
Zoekt al vanaf de zomer op de pistekaart welke piste hij zeker wilt doen

De wintersportfanaatpuber

-Gaat 1 week per jaar met paps en mams skiën/snowboarden
-Zodra de krokusvakantie voorbij is begint het aftellen naar de volgende krokusvakantie
-Wilt gaan studeren in de Alpen
-Huurmateriaal
-Loopt altijd te zeuren op familie omdat ze te laat bij lift komen
-Wilt van elke afbeelding/video weten in welk skigebied die is gemaakt
-Wintersportkleding ligt altijd klaar voor de zekerheid
-Doet mee met elke prijsvraag die gerelateerd is aan wintersport
-Wilt nog graag een keer privéles maar is niet nodig volgens ouders
-Wilt graag beginnen met freeriden
-Pistenplan van zijn ‘‘thuisgebied’’ aan de muur
-Scheurt van strakke pistes af maar heeft toch nog moeite met buckels

Jesper op 25 jan 2015 03:51

komt bekend voor behalve dan dat privéles en die buckels :)
even om nog iets toe te voegen:

Het liefst ook vaker dan 1 keer per jaar op wintersport en ook in de zomer wilt hij altijd naar de bergen om daar te zeuren om naar een gletsjer te gaan.
Ouders gaan altijd te sloom volgens hem en willen alleen van blauwe pistes af terwijl ‘hij’ van rode en zwarte pistes wilt.
Zoekt al vanaf de zomer op de pistekaart welke piste hij zeker wilt doen

snowboard4life op 27 jan 2015 16:46

Zo ben ik ook ongeveer geloof ik… Alleen heb ik wel eigen materiaal, zijn die buckels wel een probleem en dat van de blauwe pistes en te sloom klopt ook wel ja.

#proudtobepartofleswintersporters

Haha, vooral die in de zomer naar de bergen voor een gletscher is super herkenbaar. Het is me wel gelukt om in de zomer te skien op de Hinteruxer. Toen nog geen eigen materiaal. Nu wel :)

En nog bij toe te voegen. Droomt ervan om eigen ski’s te maken, Verteld in de klas alleen maar verhalen over skien. Wintersporters en Wepowder heeft die altijd open staan op zijn computer, 5x per dag de forums checken, 100x filmpjes kijken Candide Thovex of Salomon Freeski… En niet te vergeten het aftellen vanaf de kerst vakantie naar de krokus…

A winter without powder isn't a winter!

Voor mij klinkt dit ook heel bekend :p

❄️

@snowboard4life Hahaha ja de eerste 2 gelden ook voor mij, de laatste alleen voor m’n moeder, m’n vader kan redelijk goed skiën :P

Vorige zomer ook echt elke dag terwijl we in Pettneu/Kappl zaten gevraagd of we naar Hintertux gingen :P
@JoostW Dat eigen ski’s/snowboard maken heb ik niet echt maar de rest komt ook bekend voor :P

Gang is alles

Komt nog wel :P Ga maar eens wat info opzoeken over hoe je het doet… Je krijgt snel het virus… @Jesper

A winter without powder isn't a winter!

@JoostW geloof ik ja, zal het eens opzoeken :]

Gang is alles

Oja, nog een toevoeging voor de wintersportfanaatpuber.
Wordt helemaal gek als er in eigen land sneeuw valt en staat de volgende ochtend op het punt om met z’n board of ski’s naar de plaatselijke heuvel te gaan om alvast even in te skiën en daarbij z’n board/ski’s kapot maken. (ik)

#proudtobepartofleswintersporters

Net in de auto kwam ik dit topic weer tegen. Ik heb lang zitten lachen om de verschillende typetjes. Ik kan er zelf zo snel geen bedenken. Heeft iemand anders nog leuke typetjes van dit seizoen?

#proudtobepartofleswintersporters

De “ik ski om te kunnen zeggen dat ik ski”-vrouwen
(als dit al geweest is: oeps)

  • puffertjesjas (michelin-mannetje) in lak, liefst zwart, wit of rood, mét bontkraag op de kap
  • helm (als die er al is) met vast vizier, anders een Casco, liefst zo exclusief mogelijk (croco, lak, diamantjes, …)
  • bijpassende, iets te spannende, broek
  • botten met bont vanbinnen
  • latten waar het liefst zo weinig mogelijk opstaat (voorkeur zwart of wit), felle prints en grote logo’s verboden
  • leki ‘lady’ skistokken, of iets anders dat het allemaal nog duurder laat uitstralen
  • het liefste wanten, met bont
  • gaan de piste af als een beginneling, met de air van een pro
  • stoppen in het midden van de piste om hun iPhone 6+ boven te halen
  • na de middag is het tijd voor shoppen
  • kunstnagels zijn een must

Oeh wat zie ik ze te vaak x)

De Amerikaan:

  • Komt met het vliegtuig naar Europa
  • Gaat skiën met het gezin of met vrienden
  • Neemt uiteraard eigen materiaal mee want dat van hun is beter (ookal hebben ze ginder aangeschafte Europese merken bij)
  • Denkt dat er in Europa alleen maar skigebieden bestaan in Zwitserland en Les Trois Vallées
  • Slaapt altijd op hotel, nooit in een appartement
  • Spreekt (roept) best luidruchtig, je hoort direct dat ze van ginder komen en daar zijn ze fier op
  • Knoopt bij het middageten een gesprek met je aan en vraagt na 20seconden wat je beroep is om dan direct te vertellen dat hij advocaat of dokter is
  • Drinkt op de piste NOOIT alcohol en bekijkt je raar als je bij de lunch een wijntje drinkt
  • Praat voortdurend over wapens (en anders over zichzelf)
  • Kan meestal behoorlijk skiën

De Gerlos-ganger:

  • Gaat telkens naar naar hetzelfde skigebied
  • Gaat telkens naar datzelfde skigebied om de simpele reden dat het een reservaat is voor zijn soort mensen
  • Gaat met de bus skiën
  • Zit 's zomers in Lloret de Mar of een ander ordinair zuipoord
  • Zuipt heel de dag
  • Schuwt het vechten tijdens het uitgaan zeker niet
  • Skiet in een jeans of in een jogging
  • Kan geen poot skiën
  • Pleegt vluchtmisdrijf als hij iemand omver skiet
  • Is er heilig van overtuigd dat Gerlos een fantastisch - en waarschijnlijk het beste -skigebied ter wereld - is

De Gstaad-ganger:

  • Jaar of 55-65
  • Oud geld, en dat zeggen ze dan ook graag door te refereren naar een over-over-overgrootouder die nog baron(es) of graaf/gravin is geweest
  • Komt alleen op de piste bij blauwe lucht en een goede temperatuur
  • Gaat altijd naar hetzelfde hotel/skigebied
  • Heeft over alles en iedereen een mening klaar
  • Heeft aan zijn zijde een vrouw in een bontjas
  • Gaat vaak skiën zonder kinderen
  • 's Avonds bij de aperitief en na het avondeten zit hij met zijn partner in de lobby van het hotel aan een klein tafeltje met twee zeteltjes waar hoop en al vijf zinnen met mekaar uitgewisseld worden
  • ((Heeft hoogstwaarschijnlijk al jaren geen seks meer met zijn vrouw gehad en gaat op “zakenreis” vaak naar de meisjes))

Het leek me eens leuk om alle type skiërs en/of snowboarders te benoemen. Heerlijk stereotype dus alle skiërs en snowboarders in een bepaald hokje stoppen.
Laat ik een voorzetje geven:

De Bogner-Duitser:
Komt het liefst een uur voor het opengaan van de lift aanzetten in minimaal een Audi A6. Skiet altijd, snowboarders kijkt hij op neer. Gehuld in een Bogner skijack staat hij vooraan wanneer de liften open gaan. Tijdens de lunch besteld hij voor minimaal €50 food, het liefst in de meest chique bergtent.

Oftewel: kom maar op :D

Thomas op 25 sep 2012 18:00

Hmmm, leuk dat ik mijzelf meteen in het eerste typetje kan herkennen…

Duits, check.
Uur voor de lift open gaat is overdreven, maar wel zo dat je als eerste de lift in kan.
Minimaal Audi A6, check (RS6).
Skiet altijd, check.
Neerkijken op snowboarders… nou ja, die zitten vaak op hun reet op de piste en ik blijf wel staan, dus feitelijk…
Bogner, check.
Eerste in de lift, check
Meest chique bergtent… af en toe, maar aangezien dat ten koste gaat van de skitijd alleen bij slechtere omstandigheden.

Dan maar een typetje van deze (halve) Duitser:

De Hollander:
Les is nergens voor nodig, je komt de berg toch wel af (op de een of andere manier).
Het meeste leer je op een zwarte piste, dus ook als beginner ben je daar helemaal op je plek.
Goede kleding is nergens voor nodig, het is in de Stube warm genoeg.
In de ochtend slapen we uit, de middag is voor après ski.
Op de zwarte piste in Schneepflug, zo breed mogelijk skiën, hoe langzamer, hoe meer ter linkerzijde, liefst met een groep naast elkander.
Of als je “lef” hebt: zo hard mogelijk naar beneden. Word je ook niet zo moe van het remmen.
Stilstaan op de piste doe je zoveel mogelijk uit het zicht. Hoe groter de groep, hoe beter.
De FIS pisteregels? Huh?
Als je goed je best doet kun je met drie man ook een 8 persoons stoeltje volledig claimen ondanks een wachttijd van 10 minuten.
Als groep verzamel je jezelf bij de lift zo breeduit mogelijk, waarbij het versperren van een doorgang helemaal geen probleem is.
Praten doe je zo luid mogelijk.

[quote]

Hmmm, leuk dat ik mijzelf meteen in het eerste typetje kan herkennen…

Duits, check.
Uur voor de lift open gaat is overdreven, maar wel zo dat je als eerste de lift in kan.
Minimaal Audi A6, check (RS6).
Skiet altijd, check.
Neerkijken op snowboarders… nou ja, die zitten vaak op hun reet op de piste en ik blijf wel staan, dus feitelijk…
Bogner, check.
Eerste in de lift, check
Meest chique bergtent… af en toe, maar aangezien dat ten koste gaat van de skitijd alleen bij slechtere omstandigheden.

DSvier op 7 apr 2015 11:49

Opschepperig ben je ook niet echt ;)

Waar heb je het over?

Was maar een geintje hoor ;) @DSvier

Ik mis kennelijk iets… ;)

O well.

Vond dit wel een leuk topic, dus hier nog eentje:

De telemarker:

Kon eigenlijk niet skien, dus ging maar telemarken.
Kan dus ook niet telemarken.
Geen controle over bergbeen, die er dan ook zelfstandig achteraan komt zwabberen.
Gehuld in Goretex, helm, ABS rugzak vanwege off piste imago.
Maar kan niet skien dus alleen te vinden op blauwe pistes.
Praat eindeloos over de soul en free your mind.
Of praat eindeloos over alle typen telemark bindingen.
Eet zijn eigen boterhammetjes, op het terras.
Gaat niet apres-skien, want afgemat.
Droomt thuis weer lekker verder.

De oude lullen skier:

  • Vaak papa’s en mama’s van rond de 50-55 jaar.
  • Hebben voordat ze op vakantie gaan, de vakantie van volgend jaar al weer geboekt. (vaak bij hetzelfde appartement/ huisje)
  • Staan 's ochtends vroeg op, om vervolgens te ontbijten met afbak broodjes van de lidl of aldi.
  • skiet tot een uur of 11 en gaat dan Heiße Schokolade mit Sahne drinken.
  • Om vervolgens rond een uur of 12.30-13.00 te gaan lunchen in het bergrestaurant
  • Hier dan te blijven zitten omdat hij/zij moe is, bang is, te veel heuvels zijn ontstaan op de piste.
  • Gaan gelijk door naar het appartement/ huisje om daar een boek te lezen.
  • Drinken 's avonds een borrel voordat zij om een uur of 22.00 hun bed weer opzoeken.
  • Om dit vervolgens 6 dagen te herhalen.

De oude lullen skier:

  • Vaak papa’s en mama’s van rond de 50-55 jaar.
  • Hebben voordat ze op vakantie gaan, de vakantie van volgend jaar al weer geboekt. (vaak bij hetzelfde appartement/ huisje)
  • Staan 's ochtends vroeg op, om vervolgens te ontbijten met afbak broodjes van de lidl of aldi.
  • skiet tot een uur of 11 en gaat dan Heiße Schokolade mit Sahne drinken.
  • Om vervolgens rond een uur of 12.30-13.00 te gaan lunchen in het bergrestaurant
  • Hier dan te blijven zitten omdat hij/zij moe is, bang is, te veel heuvels zijn ontstaan op de piste.
  • Gaan gelijk door naar het appartement/ huisje om daar een boek te lezen.
  • Drinken 's avonds een borrel voordat zij om een uur of 22.00 hun bed weer opzoeken.
  • Om dit vervolgens 6 dagen te herhalen.
Chiel_NBA op 13 apr 2015 15:20

Je vergeet het potje kaarten, of spelletje. Herken je, je zelf hierin, of je ouders?

Vond dit wel een leuk topic, dus hier nog eentje:

De telemarker:

Kon eigenlijk niet skien, dus ging maar telemarken.
Kan dus ook niet telemarken.
Geen controle over bergbeen, die er dan ook zelfstandig achteraan komt zwabberen.
Gehuld in Goretex, helm, ABS rugzak vanwege off piste imago.
Maar kan niet skien dus alleen te vinden op blauwe pistes.
Praat eindeloos over de soul en free your mind.
Of praat eindeloos over alle typen telemark bindingen.
Eet zijn eigen boterhammetjes, op het terras.
Gaat niet apres-skien, want afgemat.
Droomt thuis weer lekker verder.

Stoney op 13 apr 2015 14:16

Een kennelijk stereotypebeeld dat ik in al die jaren nog nooit/zelden heb gezien. Meestal kunnen die gasten er ook wel echt wat van! Waar kom je zulke figuren tegen dan?

De oude lullen skier:

  • Vaak papa’s en mama’s van rond de 50-55 jaar.
  • Hebben voordat ze op vakantie gaan, de vakantie van volgend jaar al weer geboekt. (vaak bij hetzelfde appartement/ huisje)
  • Staan 's ochtends vroeg op, om vervolgens te ontbijten met afbak broodjes van de lidl of aldi.
  • skiet tot een uur of 11 en gaat dan Heiße Schokolade mit Sahne drinken.
  • Om vervolgens rond een uur of 12.30-13.00 te gaan lunchen in het bergrestaurant
  • Hier dan te blijven zitten omdat hij/zij moe is, bang is, te veel heuvels zijn ontstaan op de piste.
  • Gaan gelijk door naar het appartement/ huisje om daar een boek te lezen.
  • Drinken 's avonds een borrel voordat zij om een uur of 22.00 hun bed weer opzoeken.
  • Om dit vervolgens 6 dagen te herhalen.
Chiel_NBA op 13 apr 2015 15:20

Je vergeet het potje kaarten, of spelletje. Herken je, je zelf hierin, of je ouders?

marie-louise op 13 apr 2015 15:48

Natuurlijk, potje kaarten. Standaard. Mijn ouders zijn echt zulke wintersporters.

Een kennelijk stereotypebeeld dat ik in al die jaren nog nooit/zelden heb gezien. Meestal kunnen die gasten er ook wel echt wat van! Waar kom je zulke figuren tegen dan?

Nicky4 op 14 apr 2015 08:07

Eens. M.i. bovengemiddeld niveau.

Blijf het wel een omslachtige manier vinden om kosten te besparen. ;)

Het is natuurlijk een karikatuur en vooral van mezelf. Ik zie wel veel telemarkers met een matige beheersing van het bergbeen. En die disussies over bindingen is ook wel typisch vooral nu je twee systemen hebt. Alpien skiers hoor je nooit over bindingen.

Het gooische gezin=
-lange jassen vaak van Woolrich, Canada Goose of Parajumpers met dikke bontkraag.
-Denken dat ze geweldig kunnen skiën(ondertussen kunnen ze er niets van)
-Komen aan in een Range rover of andere 4wiel aangedreven auto van een premium merk voor in het vlakke Nederland
-Komen om 11:00 uur op de piste om naar het lunchadres te gaan en gaan uitgebreid lunchen
-Skiën alleen in luxe oorden zoals: Zermatt, Verbier, Gstaad, Lech, Seefeld, Sankt Moritz.
-Zitten alleen in de duurste Hotels
-lachen andere wintersporters uit met hun skikleding
-Gaan elk jaar naar hetzelfde Hotel, 1 in de kerstvakantie en één andere in de Krokusvakantie

#wintersport verslaafd

Plaats een reactie