Het broken body parts topic

Euh joris, als je het leest staat er dat er significant aangetoond is dat het polsblessures verminderd en dat het mogelijk de kans op elleboog, bovenarm en schouder blessures verhoogd.

bartus op 31 jan. 2013 17:15

Een ex-collega brak zijn pols tijdens het fietsen. Als je dan hoort hoeveel last hij blijft houden van het letsel, dan vraag ik me af, wat is erger, een polsbreuk of een breuk in de arm of schouder? Ik ben ook maar een leek, maar een polsbreuk is toch gecompliceerder?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik kan uit ervaring vertellen dat een eenvoudige onderarmbreuk (ellepijp) niet heel spannend is. Voor ik gips kreeg heb ik er nog mee in de ringen gehangen (wel een 4 gescoord, goh, ja, het doet ook wel pijn, zeg maar) en het is vervolgens vrij snel compleet hersteld. (~1995)
Breuk van je schouder ligt er aan wat je precies kapotmaakt: Het gewricht is kwetsbaar maar zal eerder uit de kom gaan (ervaring/~2008: pijnlijk, kan vrij goed herstellen maar wordt niet meer 100%), schouderblad kan breken maar dat komt normaal niet uit krachten op je arm en lijkt aardig te herstellen, opperarmbeen vlak bij de kop lijkt me heel vervelend en (bijna) niet te gipsen, klinkt als lastig herstel.
Je pols is een complex gewricht met heel veel vrijheden en heel veel kleine botjes. Daarmee dus zowel kwetsbaar als vervelend.

Er zijn weer indrukwekkende blessures en mooie foto’s geplaatst. Maar is er nog niemand die met een gipsvlucht richting Nederland of België is gerepatrieerd?


@Paul E en Martijnski… Dat waren idd goeie lessen!! ;-)

Als we die leraar een snowboard aandoen, kan die ons vast ook nog wat bijschaven!! hoeveel flessen drank kost dat per uur voor een prive les :-)

Jeroen op 30 jan. 2013 18:20

Een gevuld kratje will do the trick:)


Dat Bartus nog niks gebroken heeft verbaast mij niet. Een skiër die zo serieus bezig is met zijn passie en wekelijks traint lijkt mij beter voorbereid in de sneeuw, dan een flierefluiter als ik:)

Ik ben afgelopen maandag teruggekeerd uit Sölden en heb wel een hele dag kunnen skiën!
Na 10 jaar snowboarden leek het mij tijd om te gaan skiën, want mijn vrienden doen dat namelijk ook, foute beslissing!
Netjes les genomen hier in Nederland en op dag twee ging ik onderuit (lees gelanceerd) en landde op mijn schouder, krakend geluid en pijn :-(

Gevolg, bezoekje aan veel te dure privekliniek, foto’s genomen en einde skivakantie.
Gelukkig niks gebroken, iets met banden ofzo, maar teveel pijn om nog verantwoord te kunnen skiën.
Direct heb ik besloten om de skies vaarwel te zeggen en volgend jaar weer op mijn vertrouwde boardje te stappen.

De resterende tijd heb ik benut om mijn apres ski capaciteiten bij te schaven… En het is gelukt!
Deze vakantie snel vergeten en op zoek naar een nieuwe bestemming voor volgend jaar :-)

Ik ben afgelopen maandag teruggekeerd uit Sölden en heb wel een hele dag kunnen skiën!
Na 10 jaar snowboarden leek het mij tijd om te gaan skiën, want mijn vrienden doen dat namelijk ook, foute beslissing!
Netjes les genomen hier in Nederland en op dag twee ging ik onderuit (lees gelanceerd) en landde op mijn schouder, krakend geluid en pijn :-(

Gevolg, bezoekje aan veel te dure privekliniek, foto’s genomen en einde skivakantie.
Gelukkig niks gebroken, iets met banden ofzo, maar teveel pijn om nog verantwoord te kunnen skiën.
Direct heb ik besloten om de skies vaarwel te zeggen en volgend jaar weer op mijn vertrouwde boardje te stappen.

De resterende tijd heb ik benut om mijn apres ski capaciteiten bij te schaven… En het is gelukt!
Deze vakantie snel vergeten en op zoek naar een nieuwe bestemming voor volgend jaar :-)

Tim T op 1 feb. 2013 06:54

Trek je de kosten van je zorg dan niet terug…?
En wel erg jammer dat dat juist in het begin is gebeurt…
Maar dat kan iedereen overkomen… ligt niet zozeer aan het skiën denk ik…Gewoon pech gehad?

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Paul, we zijn bijna door de lidmaatschapskaarten van dit seizoen heen. Druk je er nog wat bij of drukken we de forumgangers op het hart niks (in ieder geval weinig) meer te breken?

@Sven:
Tsja, pech… Wat zal ik zeggen… Ik kan gewoon niet skiën, snowboarden ligt mij veel beter.
En de kosten probeer ik wel terug te krijgen ja, maar ja met verzekeringen weet je het nooit.

+1 Voor Tim T

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik had nooit aan deze discussie moeten meedoen, ik krijg nu het akelige voorgevoel dat mij komende week iets gaat overkomen tijdens het skiën… :-(

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Constant,

Break a leg!

;)

De juiste betekenis vind je hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Break_a_leg

Paul, we zijn bijna door de lidmaatschapskaarten van dit seizoen heen. Druk je er nog wat bij of drukken we de forumgangers op het hart niks (in ieder geval weinig) meer te breken?

Martijnski op 1 feb. 2013 12:20

Enerzijds zit ik nog steeds te wachten op een forumlid die met een gipsvlucht terug is gevlogen naar Nederland. Anderzijds is een skivakantie leuker als je met het zelfde aantal scharnierpunten in je skelet huiswaarts keert als op de dag van vertrek richting je wintersportbestemming.

LOL @ Paul…

@ Constant:
Hals und Beinbruch!

@ Paul:
over de gipsvluchten … ik heb de mogelijkheid (twee keer) aangeboden gekregen maar heb het afgeslagen:

  • ofwel omdat ik nog wél mobiel genoeg was
  • ofwel omdat de dienstdoende arts de mening toegedaan was dat ik even comfortabel in een auto vervoerd kon worden.

Een kennis heeft het al wel “mogen” doen en beschreef het toch als een niet zo bijzonder aangename ervaring. Het gaat wel snel(ler), maar superstabiel voelde zijn vlucht blijkbaar toch niet aan. Maar goed, dat was dan ook in de vroege jaren '90.

Gevolg, bezoekje aan veel te dure privekliniek, foto’s genomen en einde skivakantie.

Situatie: vrouw had kruisband knie gescheurd (regio Imst)

Het enige nadeel dat’k aan zo’n privékliniek heb ondervonden is dat ze héél moeilijk kunnen doen (in het begin) als je het blauwe kaartje van je ziekteverzekering (in België de mutualiteit, in NL ???) niet kan tonen. Dat heeft wel wat heen en weer gebel veroorzaakt, maar goed. Alles voor de vrouw he :).

Eens voorbij de balie was het de meest aangename omgeving die ik kon bedenken, voor een ziekenhuis. Hoog professionalisme, geen zagende mensen, snelle en zéér duidelijke uitleg, duidelijke alternatieven, zeer lange nabegeleiding voor revalidatie (9 maanden!).

Ziekteverzekering thuis was aanvankelijk een beetje geschokt, na een paar snelle vragen bleek dat de kost nog geen 10% hoger lag dan wat de locale universiteitskliniek zou hebben gedaan. Met dat verschil dat zij pas plaats hadden voor de operatie over 4 maanden, in plaats van onmiddellijk.

Thuis nog een paar keer op controle geweest (in een Leuvense univ. kliniek). Daar hebben we de chirurg gesproken die het hier zou hebben gedaan. Géén opmerkingen, alleen weer verbazing over de snelheid van uitvoering.

De kinesisten nadien hadden wél een duidelijke mening: een veel beter én sneller resultaat dan alles wat ze van "Belgische behandelingen" hadden tegengekomen.

Bottom line: ok, het is niet omdat ze duurder zijn, dat ze noodzakelijk beter zijn. Maar in dit geval was het eigenlijk nauwelijks duurder, maar is het véél beter afgelopen.

Ik denk dat ik helaas mijn plaatsje in dit topic verdiend heb… Ik ski heel veel, ben heel lang gespaard gebleven van kwetsuren, maar vorig jaar was het tijdens mijn reuzeslalomtraining helaas dik raak… Spectaculair was mijn crash wel, de gevolgen ook… Mijn knie zowat helemaal naar de *** geskied. Een operatie en 12 maanden revalidatie tot gevolg (en nog steeds niet afgelopen).
Voor de ramptoeristen onder jullie, een fotootje van na de operatie :-)

null

@ Paul E: Ivm. de "gipsvlucht", om de één of andere reden had ik geen recht op repatriëring… Leve de mutualiteiten! Eén van de redenen was dat mijn kwetsuur niet erg genoeg was (waar ligt de grens?). Ik zat wel alleen met de auto in de bergen en bijgevolg is mijn papa met de trein opgekomen om mij dan maar met de auto terug richting België te brengen. 2e reden is dat ik oorspronkelijk langer dan 3 maanden in Frankrijk zou blijven… Helaas was mijn verblijf wel wat korter.

Ik heb 2 jaar geleden mijn stuitje zwaar gekneusd tijdens het sleeen.
Gelukkig was het de laatste dag, want anders had ik niet meer kunnen skiën.
Ik heb er nog maanden last van gehad, ik ‘stap’ dus nooit meer op een slee… :(

@lars:
Normaal gesproken zijn priveklinieken inderdaad zeer professioneel, echter in mijn geval wilde de arts direct een MRI scan maken begon te ratelen over een operatie!
Ik begon mij enigzins ongemakkelijk te voelen aangezien ik er dan weken en wellicht maanden tussenuit ben.
In overleg met de verzekeraar is besloten om verdere behandeling in Nederland voort te zetten, en nu een week verder is de pijn behoorlijk gezakt en kan ik mijn arm redelijk goed bewegen, een operatie is ook niet nodig, het volledige herstel zal overigens nog wel een aantal weken in beslag nemen.

@Sophie:
Als ik jou blessure zo zie, dan lopen de rillingen over mijn rug, ik neem aan dat je je skies aan de wilgen hebt gehangen? Of ga je toch weer proberen te skien?
Ik heb het idee dat snowboarders vaker kwetsuren oplopen dan skiërs, maar dat de blessures bij skiërs ernstiger zijn, of heb ik dat mis?

@ Tim T: Als je weet dat mijn beroep skileraar is, is het nogal moeilijk om mijn ski’s aan de haak te hangen :-) Ik sta alweer sinds december op de ski’s, maar wel met een brace. Ondertussen heb ik ook al 2 weken terug tussen de poorten getraind en desondanks enkele haperingen (lees: startpijn bij opwarming) gaat het beter dan tevoren.

Sinds deze week ook lid van de club, op de laatste vakantiedag en vlak voor de laatste talabfahrt ben ik blijven hangen met mijn snowboard. Een fraaie en verfrissende duik verder deed mijn pols erg pijn (ondanks polsbeschermers), gelukkig heb ik de lift naar boven kunnen nemen en de talabfahrt met de trein gedaan.

Een uurtje later, 2 foto’s verder en een spalk de vakantie kunnen beëindigen met de nodige biertjes.

Gelukkig voor het ongeluk heerlijk kunnen boarden en kijk nu alweer uit naar December.

Update: Pols genezen :) Saas Fee here we come! Pasje van de Broken Body Parts Club laat ik thuis.

@Martijnski het schijnt dat deze club zelden moeilijk doet over pasjes ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier ik heb het wel even gehad met deze club. Ik hoop dat de club me voorlopig wil uitlenen aan de Healthy Body Parts Club :)

Vooruit dan, ik zal je zo snel mogelijk de HBP Clubpas op de post doen ;)

Tsjonge, wat een verhalen zeg! Gelukkig heb ik (nog) nooit een ski-gerelateerde blessure gehad!
Helaas werd ik vorige week wel opgeschrikt door het verhaal van een collega.
Zij was met vrienden een weekje boarden. Één dag voelde ze zich niet helemaal lekker. Toch is ze toen 's middags de piste op gegaan omdat ze het zonde van haar wintersport vond om niet te gaan. Op de piste bleek dat ze toch niet fit genoeg was om door te gaan. Samen met een vriendin hebben ze zich toen afgezonderd van de rest van de groep en zijn ze richting de lift (naar het dalstation) geboard. Tijdens deze afdaling is ze gevallen. Ze is zelf 20 à 30 minuten helemaal kwijt!! Uiteindelijk is ze met een helikopter van de piste afgevlogen. Ondanks de helm die ze droeg heeft ze een zware hersenschudding. De helm ligt helemaal in de kreukels!
Misschien moet ik toch ook maar een helm gaan aanschaffen, want ik wil er niet aan denken wat de gevolgen waren geweest als zij er geen had gedragen!

Ruud

Staat het lidmaatschap ook open voor prinsen ?

Gelukkig nog niets gebroken, wel 3 maanden last van man schouders / nek / rug gehad na een over moedige poging over de schans… bij het oprijden van de schans merkte ik al dat het hem niet worden zou… gevolg was direct na de launch te ver achterover, met het resultaat plat op man schouders vallen van ± 2m.

Sindsdien doe ik rustiger aan op de schans :-)

Och, als verhalen van derden erop mogen heb ik er ook nog wel een. Een oom van mij is net als ik en velen in onze familie een fanatiek skiër. Hij was op vakantie met zijn dochter haar man en zijn kleindochtertje. Hij is 's avonds bij het naar huis skiën met de punten van zijn ski’s in een greppel blijven hangen en is toen voorover geklapt. Later is hij toen door een vreemde buiten westen gevonden. Het resultaat was dat hij in het ziekenhuis werd opgenomen met meerdere gebroken ribben en een breuk in zijn oogkast. Die zelfde avond is de vader van zijn schoonzoon in Nederland midden op de snelweg dood achter het stuur gevonden. Mijn oom is toen na twee dagen tegen het advies in van de doktoren zelf terug gegaan naar Nederland om de begrafenis bij te kunnen wonen.

Verder ben ik een keer op wintersport geweest met een maat van mij en zijn familie. Een van zijn nichtjes had het jaar ervoor een open bodbreuk opgelopen aan haar arm tijdens het skiën. Dit jaar zouden ze de aankomst dag gaan zwemmen zodat ze de tweede dag uitgerust op de piste zouden staan. De volgende dag lag er echter een verse laag sneeuw op alle pistes. Bij de eerste de beste afdaling valt ze en breekt ze haar arm. Samen met haar vader ben ik naar de piste dienst geracet en vervolgens moest ik van haar vader alles filmen zodat ze het later zelf terug kon kijken als soort van trauma verwerking.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik kan uit ervaring vertellen dat een eenvoudige onderarmbreuk (ellepijp) niet heel spannend is. Voor ik gips kreeg heb ik er nog mee in de ringen gehangen (wel een 4 gescoord, goh, ja, het doet ook wel pijn, zeg maar) en het is vervolgens vrij snel compleet hersteld. (~1995)

Bacchus op 31 jan. 2013 21:39

Vorig jaar een jong meisje (10) bij ons op de turntraining een hand verkeerd geplaatst, en daarbij een zwanenbreuk opgelopen (beide botjes in de pols door, maar de huid en het kapsel nog wel heel). Een heel raar gezicht omdat het overduidelijk goed fout was. In het ziekenhuis is de boel toen weer recht op elkaar getrokken zonder pinnen e.d. De herstelperiode was 4-6 weken, waarbij wel vermeld moet worden dat het hier om een kind ging. Ze kan er nu wel weer alles mee, maar als je de polsen naast elkaar ziet zie je toch een heel duidelijk verschil. De gebroken pols is dikker en er zit nog steeds een kleine kronkel in. Ook verschillende twijgbreukjes en afgebroken groeischijven meegemaakt, maar die zijn minder toch minder heftig en kinderen zijn met zo’n breuk toch weer stukken sneller op kracht. Ligt zó verschrikkelijk aan he gecompliceerd de breuk is.

En ik ga uitkijken komende week:)

Meer blessureleed op skivakantie

Er zijn tot nu toe meer gewonde mensen teruggekomen van hun skivakantie dan vorige winter. Dat meldde de ANWB.

Het aantal Nederlanders dat iets brak, kneusde of scheurde tijdens de wintersport ligt 15 procent hoger ten opzichte van hetzelfde moment vorig jaar.

‘‘Het gaat om zo’n 100 mensen meer en bijna 800 wintersportpatiënten in totaal’’, aldus een woordvoerder van de ANWB. ‘‘We zien vooral beenfracturen en gescheurde kniebanden als meest voorkomende kwetsuren. De meeste gewonden komen terug uit Oostenrijk en Frankrijk.’’
Waardoor meer mensen gewond raken, is niet te zeggen. Aan de sneeuwcondities ligt het in ieder geval niet. ‘‘Wel zien wel dat de wintersport nog altijd erg in zwang is, wellicht heeft het te maken met de grote toeloop’’, aldus de woordvoerder.
Zittend

De ANWB adviseert mensen die nog de piste opgaan om vooraf wat aan de conditie te doen. ‘‘Veel Nederlanders hebben een zittend bestaan, dus het is raadzaam om wat aan het fysiek te doen.’’ Ook is het raadzaam om een reisverzekering af te sluiten, want een enkeltje met de gipsvlucht is erg prijzig.

Bron: ANP

Waarom zoveel meer kwetsuren? Zou het komen, omdat men graag lid wil worden van de "Broken Body Parts Club"? Als ik zo alle verhalen lees heb ik weinig zin om nog een keer iets te breken.

Vanavond toch maar eens voor het eerst trainen voordat ik volgende week op de ski’s ga staan.
:)

Tsja zolang de ANWB niet weet hoeveel meer of minder Nederlanders op wintersport zijn gegaan zeggen deze cijfers niet zo veel… Als er 20 % meer Nederlanders naar de Alpen zijn vertrokken hebben we met een behoorlijke daling te maken.

Vooral de kniebanden blijft mij verbazen. Natuurlijk kunnen kniebanden scheuren, maar met goed afgestelde bindingen zou dit cijfer volgens mij heel erg naar beneden afgesteld kunnen worden. Met voorbereidende training ben ik het wel heel erg eens!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie