Les 3 Vallees vandaag (zomer 2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Ben er wel eens langs gereden onderweg naar andere gebieden in de Maurienne. Maar nooit vanaf hier L3V in gegaan. Lijkt mij dat de parking groot genoeg is, is best wat capaciteit.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Thx, duidelijk.

@ Dr Phil

Je kan ook gewoon even op Google earth kijken.
Dan zie je vanzelf waar alles ligt en hoe groot de parkeerplaats is.
Of de parkeerplaats groot genoeg is hangt af van de tijd van het jaar.
In de Carnaval is het erg druk. In het weekend is het drukker door dagjes mensen.
Volgens mij is er altijd plaats als je op tijd bent.

“Volgens mij is er altijd plaats als je op tijd bent.”

Die mag op een tegeltje :)

Uitrusten doe je maar in de lift.

@droopy2: goed idee, hij is idd erg goed zichtbaar!
Het ging er mij om in hoeverre ik daar Winterberg taferelen kan verwachten op een doordeweekse dag.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 okt 2017 22:39

@Dr Phil
Ik heb nog nooit aan het eind van de skidag bij de gondel uit/naar Orelle gestaan maar ik kan me voorstellen dat het in de schoolvakanties en weekenden wel druk is als iedereen weer naar beneden moet met de gondel (er is geen afdaling naar Orelle).

bon ski

De zon is terug, dus wij zijn er weer op uit getrokken. De aankomst van de nieuwe Roc de Tougne stoeltjeslift is ver klaar:

null

De piste Gros Tougne wordt breder gemaakt:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan, thx. Ik zal de weekenden en vakanties vermijden 😁
Even gekeken op booking.com naar de accommodaties in Orelle. Dat is wel een trieste bedoening, met echt slechte beoordelingen (zo slecht heb ik ze nog vaak gezien). Iemand wellicht een gouden tip?

@skifan Bedankt! @Dr Phil Als je perse vanuit Orelle de Trois Vallee inwilt is Valfrejus wellicht een optie. Financieel zeer aantrekkelijk en leuk skigebied(je). Vanuit daar daal je met de auto af naar Modane en vervolgens naar de parkeerplaats in Orelle. Niet de tolweg oprijden maar de B route ernaast nemen. Aan die weg ligt de gondel + parkeerterein ook. De skibus rijdt s’ochtends ook vanuit Valfrejus naar Orelle en s’middags een aantal maal weer terug zover ik weet. Leuk om 1 of 2 dagen te doen maar elke dag? Nee ik niet. Orelle zou eigenlijk pas echt interessant worden als ze boven een klein skidorpje bouwen a la Les Arc 1900 stijl met 1 of 2 nieuwe pistes. Autovrij, knus en ski-in ski-out en sneeuwzeker op 2350 meter. Dat zou dan het hoogste skistation worden in Europa. Daarbij een nieuwe grote gondel vanaf Maurienne en je bent klaar ;-)

Zon en een blauwe lucht ideaal om naar de aankomst van de TC Moraine te wandelen.
Het bergstation:

null

De kabel is in elkaar gevlochten en weer op de loopwielen geplaatst. Vanmorgen heeft de motor gelopen en heeft de kabel voor het eerst gedraait. De modules voor de aansturing van cabines in het aankoststation zijn geïnstalleerd:
null

De eerste cabine hangt in de garage:
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@royke: Thx! Ik zat er al naar te kijken, maar ik wist niet dat er ook een skibus reed.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 okt 2017 18:20

Wanneer ik alle ski in/ski out mogelijkheden zie vanaf Saint Martin de Belleville tot aan Les Menuires met enkele daar nog tussen gelegen dorpen, dan vraag ik me af wat Orelle met al zijn kennelijke problemen nog voor nuttigs kan bieden. De klim naar Saint Martin is vrijwel steeds goed te doen en zeker niet lastig. Van daaruit heb je vrijwel onbeperkte mogelijkheden. Het is bovendien ook nog een authentiek dorp met ruime huisvestingsmogelijkheden.

Hen48

Ik geef je groot gelijk Hulst ;)

@hulst: vanaf St Martin naar Val Thorens ben je skiënd wel even bezig. Ik heb jaren in St Martin gezeten. Bovendien kom je dan met de auto van een heel andere kant. Om over sneeuw en sneeuwkettingen en zo nog maar te zwijgen. Appels en peren. Orelle is een ideale stop op de terugweg om een dagje Val Thorens mee te pikken. Ik vind het een beetje een vreemde reactie. Sorry.

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 okt 2017 22:39

Of gewoon in Val Thorens een appartement nemen…

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Thx. Het lijkt me een makkelijk startpunt voor een dagje Trois Vallées.

Dr Phil op 2 okt 2017 11:47

Het staat er toch heel duidelijk. Voor een dagje.

@DrPhil. Heb wellicht niet ver genoeg terug gelezen. Overigens heb ik in 10 jaar Les Menuires nog nooit sneeuwkettingen gebruikt.
Het is me duidelijk dat je voldoende ervaring hebt met het gebied. Een dagje Trois Vallees hoeft toch niet perse Val Thorens te zijn. Het risico dat het weer daar roet in het eten gooit is daar immers het groots. Dat is althans mijn jarenlange ervaring. Die risico’s zijn vanuit Saint Martin met zijn aansluitingen veel kleiner.

Hen48

Met betrekking tot e discussie over Orelle:
Wat voegt Orelle toe:

  • Op 20 km eindigt de TGV ;
  • Bijna aan de autoroute, dus ideaal voor bussen, taxies en viegveld Chambéry;
  • Scheelt ruim 150 kilometer rijden voor Italianen die in 3V willen skiën ;
  • Ligt laag dus nog maar zelden sneeukettingen nodig;
  • Goekoop ;

Bovenstaande is dan ook de reden dat Val Thorens in Orelle blijft investeren. Orelle wordt daar gezien als een aanrekkelijke toegangspoort ook voor verblijf in Val Thorens. Zo zijn er vergevorderde plannen voor een nieuwe verbinding middels een 3S gondel van Orelle naar de Cime de Caron.Dan zijn er de plannen voor een blauwe piste vanaf de Cime de Caron naar Val Thorens – heel nuttig want dan kan het bouwverkeer hierlangs omhoog. In 2021 bestaat Val Tho 50 jaar, het zou me niet verbazen…………

Uiteraard heeft Orelle ook nadelen :

  • Het ligt in een uithoek dus skiën in Moriond en La Tania is niet weggelegd voor gezinnen met kinderen;
  • Altijd terug via een overgang op 3000 meter wil zeggen dat het (zeker in Val Tho) vaak koud en slecht zicht kan zijn;
bon ski

@hulst: we gingen niet zo vaak in Val Thorens skiën, meestal naar Courchevel. Ik vind de pistes in 1650 echt geweldig liggen, zeer rustig en je bent er met een paar liften. Zelfs toen we in Mottaret zaten (ook een paar jaar gezeten), sloegen we Val Thorens meestal over. Veel te druk en idd meer kans op slecht weer (wind). Dit jaar wil ik weer naar Serre Chevalier en Puy St Vincent, en dan op de terugweg stoppen in Orelle. Misschien met één overnachting. De keren dat ik er geweest ben, vond ik de pistes in Orelle lekker liggen. En dan kan ik Val Thorens nog eens skiën, zonder dat ik op het einde van de dag de drukke liften terug naar Les Menuires nodig heb. Ideaal voor mij dus. In al die jaren ben ik maar één keer op de Cime de Caron geweest. Ook goed om te horen dat ze Orelle willen uitbreiden. Nu de accommodatie nog.
Overigens zijn het inmiddels 5 dalen, Orelle meegeteld 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 okt 2017 12:20

De discussie is nu wel een stuk helderder. Ik ben er overigens van overtuigd dat je vanuit Val Thorens veel sneller in Les Menuires bent dan in Orelle. Naar Les Menuires kan zelfs zonder van liften gebruik te maken. Maar ook de liften richting Mont de la Chambre hebben grote capaciteit en hebben nauwelijks opnthoud en minder risico op uitval.

Hen48

@hulst: met de Boulevard de Cumin, bedoel je? Dat is onderaan prikken, en lang ook. En met pap ondoenlijk. Niet ideaal. Verder zijn de liften terug vanuit Val Thorens later op de middag soms heel druk. Ik kan me niet voorstellen dat dat ook geldt voor de richting Orelle. En dan nog, ook al zou dat zo zijn wat je zegt, ik rij toch echt niet voor een dagje naar St. Martin als ik ook kan stoppen in Orelle.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 okt 2017 15:46

Een stuk kouder dan gisteren maar nog te warm om te zorgen dat de sneeuwkanonnen in Val Thorens al sneeuw produceren.
Panorama: Test sneeuwkanonnen:

null

Regenboog:

null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 06 okt 2017 16:50

bon ski

@Dr Phil. Wat dat laatste betreft heb je natuurlijk gelijk. Daarnaast is de Boulevard de Cumin inderdaad een vervelende afdaling. Een heleboel Menuires gangers gaan in de namiddag tijdig naar de Folie Douce, vervolgens de Funitel 3Vallees in en dan al dan niet beschonken via de blauwe deels rode piste naar LM. Staan ze op een kwartiertje of 20 minuten thuis. Gemakkelijk zat, maar voor jou inderdaad geen oplossing. Ik ga zelf niet aan de drank maar heb bij die Funitel bij terugkeer nog nooit oponthoud gehad. Ik hoop dat het via Orelle t.z.t. nog een leuke dag wordt. We horen het graag.

Hen48

Thx, dat kan best wel pas eind maart worden. Ik zal het zeker terugkoppelen!

Vandaag omgeboekt van brides les bains naar val thorens , was goedkoop hotel maar de laatste 4 j met nieuwjaar was het altijd spannend om tot in meribel te skien , nu appartement in val tho , vorig jaar ook in val tho, wel duurder dan de jaren ervoor in brides les bains maar je bent zeker van sneeuw

Bezoek aan de nieuwe gondel in Ariondaz en het vergrote waterreservoir bij het vliegveld van Méribel

De nieuwe gondel in Ariondaz:
Bij het bergstation hangt de eerste gondel op de kabel:

null

Het dalstation:
null

Het waterreservoir bij Méribel is vergroot, links het oude gedeelte, rechts het nieuwe gedeelte. In het midden loopt de Altiport stoeltjeslift.
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 07 okt 2017 18:02

bon ski

Een wandeling gemaakt van Menuires via het Lac du Lou naar het Lac de Pierre Blanche.
De felle herfstkleuren beginnen te verdwijnen en de bruine tinten overheersen nu,
Het Lac du Lou met heel weinig wter:

null

De geheel verbouwdw refuge Lac du Lou:
null

Het Lac de Pierre Blanche:
null

Op de terugweg kwamen we een schaapsherder uit NL tegen met 750 schapen :
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Mooi dat de TC Arondiaz in Courchevel Moriond op tijd gaat klaar zijn.
Vorig seizoen was het 's morgens toch vaak 15 à 20 minuten aanschuiven.
Was vooral frustrerend voor de kids die met de lessen begonnen. De doorgang voor de skischool was veel te eng waardoor zij steeds het langste moesten wachten.

*bericht bewerkt door JJ_007 op 09 okt 2017 17:13

To ski or not to ski, that is not a question

Hoe eentonig kan het zijn: alweer prachtig weer. Wij zijn de Piste la Corniche omhoog gelopen en hebben in de middag het dalstation van de TC Moraine bekeken.
Val Thorens en 2 Lacs:

null

Bij de Folie Douce wordt het terras vernieuwd oa nieuwe (plastic) leidingen voor het bier:
null

Het begin van de Piste la Corniche gezien vanaf de Folie Douce ( op https://www.flickr.com/photos/skifan/36905754514/in/datepost… in vergroting beter te zien)
null

Meer foto’s van vandaag maar dan groter en in betere kwaliteit: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 10 okt 2017 16:38

bon ski

Gaaf @skifan!! Klopt het dat ik bovenin een eerdere aftakking naar het station zie van piste Corniche? Of bestond die al?

Plaats een reactie